Τα σόσιαλ πνίγουν την αριστεία: Αναγκαία η αλλαγή του ρόλου του σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας

Ο Αντώνης Σκιαθάς ερμηνεύει τα υψηλά ποσοστά των γραπτών κάτω από τη βάση

 

Τα σόσιαλ πνίγουν την αριστεία: Αναγκαία η αλλαγή του ρόλου του σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας

Αποκαλυπτικά στοιχεία τα οποία θα πρέπει να απασχολήσουν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και γενικότερα το πολιτικό σύστημα προκύπτουν από τη μελέτη των στατιστικών στοιχείων των βαθμολογικών αποτελεσμάτων των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων.

Σημειώθηκαν μεγάλα ποσοστά γραπτών κάτω από τη βάση στην πλειοψηφία των εξεταζόμενων μαθημάτων, ενώ τα γραπτά με άριστα (18-20) μειώθηκαν κατά 1.004 σε σχέση με πέρυσι.

Στο 1ο Επιστημονικό πεδίο σε σχέση με πέρυσι είχαμε στη Γλώσσα 212 λιγότερα γραπτά με άριστα, στα Λατινικά 543, ενώ στην Ιστορία 314 περισσότερα και στα Αρχαία 13.

Στο 2ο Επιστημονικό πεδίο στη Γλώσσα είχαμε 69 λιγότερα γραπτά με άριστα σε σχέση με πέρυσι, στη Χημεία 297, ενώ στα Μαθηματικά 735 περισσότερα τα γραπτά με άριστα και στη Φυσική 342.

Στο 3ο Επιστημονικό πεδίο μετρήθηκαν στη Γλώσσα 213 λιγότερα τα γραπτά με άριστα, στη Χημεία 421, στη Βιολογία 546, ενώ στη Φυσική έχουμε 176 περισσότερα γραπτά με άριστα.

Στο 4ο Επιστημονικό πεδίο στη Γλώσσα είχαμε 46 λιγότερα γραπτά με άριστα, στην Πληροφορική 1.339, ενώ στα Μαθηματικά 254 περισσότερα και στην Οικονομία 2.510.

Ζητήσαμε από τον διευθυντή σπουδών των Εκπαιδευτικών Κέντρων ΟΡΜΗ-ΑΡΙΣΤΑ Αντώνη Σκιαθά να μας ερμηνεύσει τα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας. «Κάθε χρόνο ανοίγει όλο και περισσότερο η ψαλίδα των λίγων αρίστων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ταμπουρωνόμαστε πίσω από τη λογική των δύσκολων θεμάτων. Δεν υπάρχουν δύσκολα και εύκολα θέματα διότι μιλάμε για έναν διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός είναι μπαίνετε εσείς και δεν μπαίνω εγώ. Μπαίνει αυτός που είναι ο καλύτερος που σημαίνει αυτό που έχει μελετήσει» και προσθέτει:

Τα σόσιαλ πνίγουν την αριστεία: Αναγκαία η αλλαγή του ρόλου του σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας

«Το σημαντικό είναι ότι δεν παρακολουθούμε ότι τα παιδιά όλο και περισσότερο αποστεώνονται από τη μαθησιακή διαδικασία. Γιατί συμβαίνει αυτό; Αυτό συμβαίνει διότι η εκπαιδευτική διαδικασία στο σχολείο σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό χωλαίνει. Το σχολείο πλέον χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων. Από τις πρώτες τάξεις βλέπεις τον μαθητή να ασχολείται με την κατεύθυνση που θα πάρει και όχι με την προσφερόμενη γνώση. Αρα χάνει όλη την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρέπει να προσαρμόσουμε την εκπαιδευτική διαδικασία στις ανάγκες του σχολείου, όχι στις ανάγκες να μπω στο πανεπιστήμιο».

Ως κυρίαρχο πρόβλημα της κακής σχέσης των παιδιών με το σχολείο, τη μελέτη κ.λπ. ο κ. Σκιαθάς αναδεικνύει την υπεραπασχόλησή τους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Οι μαθητές, λόγω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (φέισμπουκ, ίνσταγκραμ, Τικ Τοκ κ.ά. διαβάζουν πολύ λιγότερο. Ολα αυτά απορροφούν πολύ από το δημιουργικό χρόνο των παιδιών».

Ο κ. Σκιαθάς έχοντας την εμπειρία δεκαετιών από την ενασχόλησή του με τη φροντιστηριακή εκπαίδευση τονίζει: «Εγώ κάνω το επάγγελμα αυτό 43 ολόκληρα χρόνια, έχω εμπειρία από την εκπαίδευση 35.000 παιδιών. Μπορεί να έχω και την εικόνα του 1980, μπορεί να έχω και την εικόνα του 2025. Ποια είναι η διαφορά; Η διαφορά είναι ότι υπάρχει ένα άλλοθι από την οικογένεια ότι τα παιδιά κουράζονται.

Επικρατεί η άποψη να μπω στην ιατρική αλλά χωρίς να κουραστώ.

Δεν μπορεί να γίνει γιατρός κάποιος και να μη διαβάζει. Δεν μπορεί να γίνει κανείς δικηγόρος και να μη διαβάζει κ.λπ. Πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία σε πολλά πράγματα και κυρίως οι ρόλος του σχολείου και η εκπαιδευτική διαδικασία».