Τέμπη: Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία καλεί 25 πρόσωπα ώς «ύποπτα» ευθυνών

Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για μη πολιτικά πρόσωπα, που εργάστηκαν για την επίμαχη σύμβαση και φέρεται να έχουν ευθύνες για τη μη υλοποίηση του έργου.

Τέμπη

To ελληνικό γραφείο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας καλεί, με την ιδιότητα του υπόπτου τέλεσης σοβαρών αξιοποίνων πράξεων, περισσότερα από 25 πρόσωπα τα οποία φέρονται να έχουν σχέση με την ερευνώμενη υπόθεση του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματο, στα Τέμπη.

Η εξέλιξη έχει σχέση, φυσικά, με τη διερεύνηση ποινικών και άλλων ευθυνών μετά το σοκαριστικό τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη…

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα μη πολιτικά πρόσωπα που καλούνται να δώσουν ανωμοτί (χωρίς όρκο) κατάθεση στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης, είναι όσοι φέρονται να έχουν σχέση με την επίμαχη σύμβαση και κυρίως στο σκέλος που αφορά στη μη υλοποίησή της.

Και καλούνται ως ύποπτοι τέλεσης αξιόποινων πράξεων 25 πρόσωπα που φέρονται να σχετίζονται με την πολύπαθη σύμβαση 717, που αφορούσε στο έργο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για μη πολιτικά πρόσωπα, που εργάστηκαν για την επίμαχη σύμβαση και φέρεται να έχουν ευθύνες για τη μη υλοποίηση του έργου. Ανάμεσα στα 25 πρόσωπα από τον χώρο των σιδηροδρόμων, είναι και τα μέλη της Διαχειριστικής Αρχής του υπουργείου Μεταφορών.

Οι 25 ελεγχόμενοι καλούνται να δώσουν εξηγήσεις για το αδίκημα της ευρώ-απάτης, καθώς φέρονται ότι με πράξεις και παραλείψεις τους έχουν ζημιώσει με εκατομμύρια ευρώ το ελληνικό Δημόσιο και το ταμείο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται μόλις λίγα 24ωρα μετά τη διαβίβαση της ογκωδέστατης δικογραφίας στη Βουλή για αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπιρτζη, που κλήθηκαν να διαχειριστούν και να παραδώσουν τη σύμβαση ψηφιοποίησης του σιδηροδρομικού έργου.

Η εισαγγελική έρευνα για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση του έργου της σύμβασης 717 είχε μπει στο αρχείο και «ξεπάγωσε» ένα χρόνο πριν το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών με τους 57 νεκρούς. Ερευνάται ήδη εδώ και ενάμιση χρόνο από την ευρωπαϊκή Εισαγγελία, λόγω των κοινοτικών κονδυλίων που δαπανήθηκαν για το έργο από την Ευρωπαϊκή Ενωση, χωρίς να υπάρξει ολοκλήρωση αυτού.
Το τραγικό δυστύχημα έφερε στην επιφάνεια τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στο έργο ψηφιοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα έπρεπε να έχει παραδοθεί προς χρήση ήδη από το 2017.

Η σύμβαση εκκρεμεί από το 2014…

Η μοιραία σύμβαση του 2014 αφορούσε στην «Ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης –τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» και ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΤΟΜΗ (θυγατρική του ομίλου Ακτωρ) και την Alshtom. Το 2016 κρίθηκε ότι έπρεπε να υπογραφούν συμπληρωματικές συμβάσεις. Ωστόσο υπήρξαν ζητήματα νομιμότητας και το Ελεγκτικό Συνέδριο μπλόκαρε τη σύμβαση.

Η συμπληρωματική σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Αύγουστο του 2018, ενώ τον Ιούλιο του 2019 η κοινοπραξία προσκόμισε τις απαιτούμενες μελέτες. Τελικά η συμπληρωματική σύμβαση υπεγράφη αρκετά μετά και συγκεκριμένα το 2021. Μέχρι και σήμερα, η επίμαχη σύμβαση δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να λειτουργήσει το ETCS.