Το 2022 η δυνατότητα μεταφοράς του LNG στη Δυτική Ελλάδα

Σημαντικές εξαγγελίες αλλά και αξιόλογοι προβληματισμοί στο 10 Forum Ενέργειας

Το 2022 η δυνατότητα μεταφοράς του LNG στη Δυτική Ελλάδα

Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται η έλευση του φυσικού αερίου στην Δυτική Ελλάδα με ορίζοντα εκκίνησης τις αρχές του 2022, οπότε θα υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τον σταθμό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Ταυτόχρονα μετά την ένταξη στον δεκαετές στρατηγικό σχέδιο του ΔΕΣΦΑ, αν και σε πρώιμο στάδιο, προχωρά η ωρίμανση σχεδιασμού για την έλευση αγωγού φυσικού αερίου μήκους 122 χλμ. που θα συνδέει την απόληξη του αγωγού της Μεγαλόπολης με την Βιομηχανική Περιοχή και την Πάτρα, ενώ υπάρχει πρόβλεψη να φθάσει σε Αγρίνιο και Πύργο.

Τα παραπάνω χρονοδιαγράμματα ανακοινώθηκαν από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΔΑ Α.Ε. Μάριο Τσάκα και τον Διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών ΔΕΣΦΑ Α.Ε., Ιωάννη Χωματά, το απόγευμα της Δευτέρας (5/7) κατά την εναρκτήρια διαδικτυακή εκδήλωση του 10ου Forum Ενέργειας που συνδιοργανώνουν η  οικονομική εφημερίδα «Σύμβουλος Επιχειρήσεων» με το  Τεχνικό Επιμελητήριο  Δυτικής Ελλάδας και με θεσμικούς συνδιοργανωτές  την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και το Επιμελητήριο Αχαΐας.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν τα βήματα που έχουν γίνει στον σχεδιασμό για την υλοποίηση της σημαντικής αυτής επένδυσης, στα προβλήματα αλλά και στους προβληματισμούς αναφορικά με την βιωσιμότητα του έργου και το κόστος που θα επιφέρει σε επιχειρήσεις αλλά και οικιακούς χρήστες.

Φ.Ζαϊμης: Κατασκευή δεξαμενής στην ΒΙΠΕ

Η εκδήλωση «άνοιξε» με τον χαιρετισμό του Aντιπεριφερειάρχη Επιχειρηματικότητας, Έρευνας και Καινοτομίας Φωκίωνα Ζαΐμη, ο οποίος ανέφερε πως βούληση της Περιφερειακής Αρχής είναι η έλευση του φυσικού αερίου στην Δυτική Ελλάδα είτε μέσω του αγωγού είτε μέσω του υγροποιημένου αερίου. Τόνισε πως το έργο προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και πως έχουν βρεθεί οι αντίστοιχοι χώροι για την κατασκευή δεξαμενών για το υγροποιημένο αέριο, γνωστοποιώντας ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας προσέφερε στην Βιομηχανική Περιοχή οικόπεδο 2 στρεμμάτων που δεν χρησιμοποιείτο για επτά χρόνια προκειμένου να το διαθέσει για την κατασκευή μιας τουλάχιστον δεξαμενής για το LNG. Eπίσης, σημείωσε πως η Περιφέρεια έχει παρέμβει στην Ελλάδα και στις Βρυξέλλες για να χρηματοδοτηθεί το έργο της κατασκευής του αγωγού, το οποίο θα στηρίξει τις βιομηχανίες για να παραμείνουν στην περιοχή μας αλλά και να προσελκύσει νέες επενδύσεις, στηρίζοντα παράλληλα τους οικιακούς χρήστες.

M.Tσάκας: Εκκρεμεί η έγκριση της Διαχειριστικής Αρχής

Το 2022 η δυνατότητα μεταφοράς του LNG στη Δυτική ΕλλάδαΓια εκκίνηση κατασκευής των έργων, τα οποία δεν είναι μακέτα, έκανε λόγο ο Μάριος Τσάκας, Διευθύνων Σύμβουλος ΔΕΔΑ Α.Ε. σημειώνοντας πως σύντομα θα έρθει η ώρα της Δυτικής Ελλάδας για να αρθεί η ενεργειακή της απομόνωση.

Αναφέρθηκε στο έργο κατασκευής δικτύων για την μεταφορά του φυσικού αερίου, λέγοντας πως επανασχεδιάστηκε, μπήκε σε στέρεες βάσεις και εκκρεμεί η οριστική ένταξη από τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας γι’ αυτό και ζήτησε την σχετική επιτάχυνση δεδομένου πως η καταληκτική ημερομηνία είναι η 31/12/2023.

«Πλέον οι ανάγκες των επιχειρήσεων είναι επιτακτικές και δεν επιδέχονται καμία καθυστέρηση. Στόχος μας είναι η ταχεία διείσδυση του φυσικού αερίου στην βιομηχανία, στους οικιακούς πελάτες και εμπορικές επιχειρήσεις και γι’ αυτό το λόγο επανασχεδιάσαμε την ανάπτυξη του δικτύου και επανατοποθετήσαμε τις δεξαμενές LNG που θα τροφοδοτήσουν τις πόλεις και τις Βιομηχανικές Περιοχές εντός της ΒΙΠΕ. Αυτό έγινε γιατί είναι πιο εύκολες οι αδειοδοτήσεις και για να είμαστε εγγύτερα στις βιομηχανίες που θα αποτελέσουν τους πρώτους πελάτες μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα αλλάξει κάτι στον σχεδιασμό στα κέντρα των πόλεων» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η φυσιογνωμία του έργου, όπως είπε, αφορά στην εγκατάσταση δικτύων σε τρεις πόλεις, την Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο, σε ακτίνα 210 χλμ. που θα καλύψει τις ανάγκες σε 11.000 καταναλωτές. Η τροφοδοσία θα γίνεται με φορτηγά από τις εγκαταστάσεις της ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και μέσα από τις δεξαμενές θα τροφοδοτείται όλο το δίκτυο.

Ανακοίνωσε, πως έχει τεθεί επί τάπητος η σύνδεση με αγωγό στο κέντρο της Πάτρας και δήλωσε πως «θα συμβάλλουμε όσο μπορούμε, όπως επίσης και για όποιες υποδομές μπορούν να μεταφερθούν και σε άλλες πόλεις της Περιφέρειας με τη μέθοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου». Τέλος, σημείωσε πως παράλληλα στο σχεδιασμό τους υπάρχει η δυνατότητα τα εν λόγω δίκτυα να μπορούν να μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες βιομεθανίου (το οποίο θα παράγεται από υπολείμματα του αγροτικού και κτηνοτροφικού τομέα της Περιφέρειας), ενώ απώτερος στόχος είναι να υποδέχονται και μείγμα υδρογόνου καθιστώντας τα «πράσινα».

Ι. Χωματάς: Aπό το 2022 η μεταφορά LNG

Για θετικές εξελίξεις για την περιοχή μας έκανε λόγο ο Ιωάννης Χωματάς, Διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών ΔΕΣΦΑ Α.Ε., τονίζοντας πως «όλα δείχνουν πως θα είμαστε στους χρόνους μας και από τις αρχές του 2022 θα συζητάμε για το θέμα μεταφοράς του LNG στη Δυτική Ελλάδα».

Εστίασε στον Σταθμό Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα που θα είναι έτοιμος προς χρήση το πρώτο τρίμηνο του 2022 και θα αποτελέσει σημείο ανεφοδιασμού και διανομής υγροποιημένου φυσικού αερίου σε διάφορες περιοχές της χώρας, ξεκινώντας από τη Δυτική Ελλάδα.

Επίσης, ανακοίνωσε ότι ως τα τέλη του 2022, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί και η νέα προβλήτα στη Ρεβυθούσα, για τον εφοδιασμό πλοίων μικρής χωρητικότητας έως 30.000 κ.μ. Η νέα υποδομή, Small Scale LNG Jetty, που θα πλαισιώσει τον σταθμό Truck Loading, ως το πρώτο 6μηνο του 2023, όπως είπε, θα παρέχει την ευκαιρία ανεφοδιασμού πλοίων, που θα επιλέξουν ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο, είτε για οποιαδήποτε ακτοπλοΐκή σύνδεση.

Χαρακτήρισε έργο κομβικής σημασίας για την Δυτική Ελλάδα, την κατασκευή αγωγού μήκους 122 χλμ. που έχει εγκριθεί ήδη από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, που θα συνδέει την απόληξη του αγωγού της Μεγαλόπολης με ΒΙΠΕ και την Πάτρα. « Είναι ένα έργο που απαιτεί διάρκεια ωρίμανσης και μεγάλο χρόνο κατασκευής. Είναι θετικό ότι εγκρίθηκε το έργο και εμείς έχουμε ήδη ξεκινήσει τις μελέτες ωρίμανσης, την περιβαλλοντική και της κατασκευής» ανέφερε, ενώ διαβεβαίωσε ότι τα έργα που κατασκευάζονται από την ΔΕΣΦΑ είναι βιώσιμα.

Κ. Μπάρλος: Το κλειδί είναι το κόστος

Ο Κλεομένης Μπάρλος, Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας στην παρέμβασή του εξέφρασε τις επιφυλάξεις των βιομηχάνων ως προς το κόστος αγοράς του φυσικού αερίου από τις επιχειρήσεις. «Το ζήτημα δεν είναι μόνο σε πόσα χρόνια θα έρθει το φυσικό αέριο στην περιοχή μας αλλά με ποιο κόστος. Διότι, θα πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρηματίες που θα θελήσουν να κάνουν την ενεργειακή αλλαγή πότε θα κάνουν απόσβεση του κόστους της επένδυσης. Τα μέλη μας δεν έχουν πεισθεί 100% διότι μπορεί το φυσικό αέριο να είναι φθηνό όμως τους προβληματίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα», είπε χαρακτηριστικά.

Π. Μαρλαφέκας: Φυσικό αέριο έστω και με εναλλακτικό τρόπο

Ο Πλάτωνας Μαρλαφέκας, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας τόνισε πως το Φυσικό Αέριο είναι πολύ σημαντική υποδομή για την περιοχή μας, που θα την καταστήσει ανταγωνιστική και βιώσιμη. Ωστόσο, παρατήρησε, πως «το ζήτημα είναι να έχουμε Φυσικό Αέριο έστω με τον εναλλακτικό τρόπο και να καταφέρουμε να εντάξουμε και έργα υποδομής στο νέο χρηματοδοτικό πακέτο. Το Επιμελητήριο Αχαΐας στηρίζει αυτήν την προσπάθεια και είναι μια καλή μέρα, εάν τα χρονοδιαγράμματα ισχύσουν», ανέφερε, προτείνοντας να σχεδιαστούν αναπτυξιακά προγράμματα και από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας που να καλύπτουν μέρος της επένδυσης.

Β. Αϊβαλής:  Πρέπει να ενεργοποιηθούμε άπαντες – Το έργο κινδυνεύει

Ο Βασίλης Αϊβαλής, Πρόεδρος ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας από την πλευρά του εξέφρασε τον προβληματισμό του για την καθυστέρηση της  ένταξης του έργου κατασκευής των δικτύων της ΔΕΔΑ Α.Ε. από τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ενώ παράλληλα έθεσε επί τάπητος το θέμα της βιωσιμότητας του έργου κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου από  Μεγαλόπολη για Πάτρα και αν αυτό είναι απλά μια έγγραφή στο δεκαετή στρατηγικό σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ ή αν έχει αποδειχθεί ότι είναι βιώσιμο έργο, λαμβάνοντας την απάντηση ότι ο ΔΕΣΦΑ στον σχεδιασμό του επιζητά βιωσιμότητα. Τέλος εστίασε στην ανάγκη χρηματοδότησης για αντικατάσταση των συστημάτων πετρελαίου σε καυστήρες φυσικού αερίου σύμφωνα με τις κατατεθείσες στην Περιφέρεια προτάσεις του ΤΕΕ ούτως ώστε το έργο που εδώ και δέκα χρόνια διεκδικεί το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας να έχει ουσιαστικό όφελος για τους οικιακούς χρήστες και για την βιομηχανία.

Τον συντονισμό της ενδιαφέρουσας συζήτησης με καίριες επισημάνσεις έκαναν οι Βαγγέλης Καραχάλιος, Γενικός Γραμματέας ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας και Νικόλαος Μανέτας, μέλος της Επιτροπής Ενέργειας ΤΕΕ/ΤΔΕ

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ