Τουρισμός χωρίς… τουρίστες!

Της Ολυμπίας Λόη, Αρχιτέκτονας μηχανικός – πολιτευτής Αχαΐας ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής

Η τουριστική ανάπτυξη στην Αχαΐα φθάνει με αεροπλάνα, υδροπλάνα, βαπόρια και mega yachts…

Τουρισµός σε όλες τις μορφές: θρησκευτικός, αγροδιατροφικός, συνεδριακός, ιατρικός, citybreak… Ενας αχταρμάς κατευθύνσεων που καταλήγουν στο πουθενά…

Το γεγονός ότι η πρόεδρος του ΕΟΤ ανακοίνωσε ότι η Πάτρα θα μπει στην πλατφόρμα για τους citybreak προορισμούς ακούγεται καλό και η τουριστική προβολή είναι επιβεβλημένη, αλλά να προβάλουμε τι;

Κι εντέλει μπορεί κάποιος να «τσιμπήσει» και να έρθει. Ομως θα μείνει; Θα δει κάτι καλό και θα μας «συστήσει» και σε άλλους ή μήπως θα δει την παρακμή μας και θα γίνει λαγός; Μια παρακμή που εμείς πλέον την έχουμε συνηθίσει τόσο πολύ που δεν μας κάνει αίσθηση.

Αναλύσεις επί αναλύσεων, μελέτες επί μελετών, για μια ανάπτυξη που δεν έρχεται ποτέ, αφού εμείς δεν έχουμε καταλήξει στο πού θέλουμε να πάμε… Γι’ αυτό και το ταξίδι δεν ξεκινά ποτέ…

Τι κάνουν όμως οι άλλοι που δεν κάνουμε εμείς; Εχουν σχέδιο… δεν σαμποτάρουν τις μεταφορές τους (βλέπε Αραξος), προσελκύουν επενδυτές, αναδεικνύουν τα προτερήματά τους, δίνουν κίνητρα, διαφυλάττουν και αναβαθμίζουν αισθητικά τον δημόσιο χώρο.

Και επειδή λατρεύουμε τις αναλύσεις, ας κάνουμε μια προσπάθεια να δούμε πώς μπορούμε να ανοίξουμε μια νέα αγορά, ώστε να έχουμε το πολυπόθητο πλεονέκτημα.

Η Αχαΐα έχει δύο νοσοκομεία εκ των οποίων το ένα Πανεπιστημιακό. Παράλληλα, στην περιοχή δραστηριοποιούνται πολλές ιδιωτικές κλινικές με υπηρεσίες όπως Οφθαλμολογία, Αποκατάσταση-Αποθεραπεία, Πλαστική Χειρουργική-Αισθητική, Δερματολογία, Αιμοκάθαρση, Οδοντιατρική, Εξωσωματική Γονιμοποίηση, Εξειδικευμένες Τριτοβάθμιες Νοσοκομειακές Υπηρεσίες. Η πλειοψηφία των παραλιών της είναι εύκολα προσβάσιμη από άτομα με μειωμένη κινητικότητα λόγω του αναγλύφου τους (υπάρχουν σχετικές μελέτες). Διαθέτει ήπιο χειμώνα και εξαιρετικό κλίμα. Επιπλέον υπάρχουν πολλά καταλύματα που υπολειτουργούν τους περισσότερους μήνες του χρόνου.

Ας δούµε όμως και τι ζητάει η αγορά: Ο τουρισμός τρίτης ηλικίας αποτελεί πλέον ένα σημαντικό μέρος της τουριστικής βιομηχανίας σε πολλές αναπτυσσόμενες και αναπτυγμένες χώρες. Μέχρι το 2050, το ένα τρίτο της συνολικής τουριστικής δαπάνης στην Ευρώπη θα προέρχεται από άτομα που θα έχουν υπερβεί το 65ο έτος της ηλικίας τους.

Πολλές µελέτες υπογραμμίζουν ότι οι ηλικιωμένοι σήμερα έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά από ό,τι στο παρελθόν: είναι πιο υγιείς, ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, ταξιδεύουν πιο συχνά και διαμένουν περισσότερες ημέρες σε προορισμούς σε μεγαλύτερες αποστάσεις από τον τόπο διαμονής τους.

Μήπως να δούμε όλα αυτά τα στοιχεία σοβαρά;

Φυσικά χωρίς να αποκλείσουμε τα υπόλοιπα είδη τουρισμού που μπορούν να βελτιωθούν και να λειτουργήσουν συμπληρωματικά αφού έτσι κι αλλιώς αν ο επισκέπτης έρθει για να μείνει, θα απολαύσει τα προϊόντα μας, θα επισκεφτεί τις εκκλησίες και τα μουσεία μας, θα ψωνίσει στα εμπορικά μας καταστήματα και θα θαυμάσει όλες τις ομορφιές του τόπου μας…

Αν τις αναδείξουµε κι αν φυσικά αυτές γίνουν προσβάσιμες για όλους!