Βουλή: Στην ολομέλεια το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων

Εισάγεται για συζήτηση και ψήφιση

Βουλή

Το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα εισάγεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής για συζήτηση και ψήφιση. Το νομοσχέδιο, το οποίο ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, αφορά την αναδιοργάνωση του ελληνικού σιδηροδρόμου και την ενίσχυση των ρυθμιστικών φορέων του τομέα των μεταφορών. Η Νέα Δημοκρατία υποστήριξε το νομοσχέδιο, ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης (ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά και Νίκη) το καταψήφισαν, με την Ελληνική Λύση, την Πλεύση Ελευθερίας και τους Σπαρτιάτες να επιφυλάσσονται για την τοποθέτησή τους στην Ολομέλεια.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, τόνισε ότι τα προβλήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι διαχρονικά και ότι τα περιστατικά που έχουν καταγραφεί, όπως εκτροχιασμοί και βλάβες, δεν είναι σημερινά, αλλά έχουν επαναληφθεί και στο παρελθόν.

Σχετικά με το νομοσχέδιο, ο υπουργός εξήγησε ότι ενσωματώνει την Οδηγία του 2016 της Ε.Ε. για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων, και ανέφερε ότι τα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου αναγνωρίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επίσης, αναφέρθηκε στις προσλήψεις για τη στελέχωση του ΟΑΣΕ και τη διαδικασία εκσυγχρονισμού του τροχαίου υλικού και των συστημάτων εναέριας κυκλοφορίας.

Το πόρισμα Τεμπών

Σχετικά με το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) για τα Τέμπη, ο υπουργός ανέφερε πως «αυτό θα είναι και με την συμμετοχή στην διερεύνηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Ζητήθηκαν και παρασχέθηκαν σε ανύποπτο χρόνο από τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ πρόσθετα κονδύλια από το υπουργείο για περαιτέρω έρευνες από επιπλέον φορείς του εξωτερικού για να βοηθηθεί το έργο τους». Ερωτηθείς, πως μπορεί να είναι σε θέση και να γνωρίζει ότι ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ θα έχει στα τέλη Φεβρουαρίου έτοιμο το πόρισμά του, ο υπουργός απάντησε ότι «αυτό το γνωρίζω από το γραπτό αίτημα που υπέβαλλε ο Οργανισμός στο υπουργείο προκειμένου να του παραχωρηθεί χώρος για την δημοσιοποίηση του πορίσματος».

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Ο κ. Σταϊκούρας, σχετικά με τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για την διακοπή λειτουργίας που σημειώθηκε το Σάββατο στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, τόνισε «πως ακολουθήθηκαν απόλυτα όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας. Όσα είδατε, όσα παρατηρήσατε είναι απολύτως αυτά που προβλέπουν τα πρωτόκολλα ασφαλείας. Αυτό έπρεπε να γίνει και αυτό έγινε». Απαντώντας στην κριτική πως είναι δυνατόν να υπήρξε βλάβη, ο υπουργός είπε πως «προχθές το αντίστοιχο Μετρό της Κοπεγχάγης διέκοψε την λειτουργία του για μισή ώρα και τα εγκαίνιά του είχαν γίνει πριν δύο μήνες. Στο νέο Μετρό του Μιλάνο την επόμενη ημέρα των εγκαινίων του σταμάτησε η λειτουργία του σε όλο το δίκτυο για δύο ώρες. Στο Μετρό του Σίδνεϋ, στις 24 Αυγούστου, περίπου 150 πολίτες έμειναν μέσα στο Μετρό για δύο ώρες και το ίδιο περιστατικό είχε γίνει και στις 13 Ιουλίου». Ο κ. Σταϊκούρας, συνεπώς είπε «δεν έγινε κάτι που δεν συμβαίνει και σε άλλα μετρό στο εξωτερικό. Προφανώς, βούληση και πρόθεση όλων μας είναι να μην υπάρχουν τέτοια περιστατικά και να κάνουμε ότι μπορούμε για να μην υπάρχουν». Παράλληλα, ο υπουργός επισήμανε ότι «είναι θετικό ότι με διάταξη που περάσαμε από τη Βουλή – και η οποία υπερψηφίσθηκε και από την αξιωματική αντιπολίτευση, όπως και όλα τα άλλα κόμματα δήλωσαν «παρών» και σε κάθε περίπτωση δεν την καταψήφισαν – με την οποία συμφωνήσαμε στο ποια διαδικασία έπρεπε να ακολουθηθεί για την πιστοποίησης καλής και ασφαλής λειτουργίας του Μετρό. Όλα όσα όμως είχαμε προβλέψει έγιναν και μέσα σε αυτά ήταν και η πιστοποίηση από Ανεξάρτητο Φορέα Πιστοποίησης». Ο κ. Σταϊκούρας, μεταξύ άλλων, επισήμανε πως «όλοι οι συρμοί του Μετρού σταμάτησαν αυτοματοποιημένα ακριβώς για να υπάρχει ασφάλεια». Ο υπουργός, ανέφερε ότι παρά το συμβάν και όσα λέγονται οι Θεσσαλονικείς εμπιστεύονται το Μετρό γι’ αυτό τις δύο επόμενες ημέρες έγιναν 200.000 μετακινήσεις, εκδόθηκαν 27.000 προσωποποιημένες κάρτες. Από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης μέχρι σήμερα, έχουν γίνει περισσότερες από 700.000 μετακινήσεις, έχουν κοπεί περισσότερα από 150.000 εισιτήρια και έχουμε τουλάχιστον 10% λιγότερη κίνηση οχημάτων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Σχετικά με τις ουρές αναμονής στα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και στα εκδοτήρια, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι «καταβάλλεται προσπάθεια για να περιοριστούν και είναι θέμα των αμέσως επόμενων ημερών να μην υπάρχουν καθυστερήσεις».

Ο υπουργός ανέφερε ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης επικρίνουν τη διαδικασία χωρίς να καταθέτουν συγκεκριμένες εναλλακτικές προτάσεις.

Κύρια Σημεία του Νομοσχεδίου:

  • Διαχρονικά Προβλήματα Σιδηροδρόμων:
    • Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, τα προβλήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι μακροχρόνια και περιλαμβάνουν εκτροχιασμούς, βλάβες, και συγκρούσεις. Το νομοσχέδιο επιδιώκει τη διαχείριση αυτών των ζητημάτων μέσω αναδιοργάνωσης και ενίσχυσης της ασφάλειας.
  • Σύσταση Νέων Φορέων και Διαδικασιών:
    • Ενίσχυση του Οργανισμού Διερεύνησης Ατυχημάτων (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.), ο οποίος συνεργάζεται με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων για το πόρισμα των Τεμπών.
    • Δημιουργία μητρώου επιθεωρητών για την κάλυψη εξειδικευμένων αναγκών, όπως χειριστές αεροσκαφών και ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
  • Ασφάλεια στις Μεταφορές:
    • Στο Μετρό Θεσσαλονίκης σημειώθηκαν διακοπές λειτουργίας, αλλά, σύμφωνα με τον υπουργό, τηρήθηκαν πλήρως τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
    • Προγραμματίζεται πρόσληψη προσωπικού και αναβάθμιση συστημάτων για την εναέρια κυκλοφορία, με στόχο τη συνεχή βελτίωση της ασφάλειας.
  • Προσλήψεις και Στελέχωση:
    • Προβλέπεται η πρόσληψη 140 μόνιμων υπαλλήλων στον ΟΑΣΕ το 2025, καθώς και 97 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας μέσω σύγχρονου και αδιάβλητου συστήματος.
  • Οικονομική Διαχείριση και Διαφάνεια:
    • Το ΑΦΜ του ΟΣΕ παραμένει ενεργό, καθώς η εταιρεία είναι η απορροφούσα οντότητα.
    • Η διαχείριση του τροχαίου υλικού περνά στη νέα εταιρεία, με πλήρη καταγραφή και αξιολόγηση.