ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Βασίλης Λαδάς: Τροφή της ζωής, δρόμοι και άνθρωποι

Βασίλης Λαδάς: Τροφή της ζωής, δρόμοι και άνθρωποι




Τετριμμένο το ερώτημα, εδώ και καιρό: Τι χρειάζεται η ποίηση, σήμερα; Τι χρειάζεται η τέχνη; Και ούτω καθ' εξής. Αν ρωτήσεις τον άνθρωπο που υπογράφει τα έργα του λόγου, πιθανόν να μην έχει βαθιές απαντήσεις. Θα πει, ίσως, απλά ότι του χρειάζονται του ίδιου. Αν δεν εκφραστεί, θα δυστυχήσει. Δίχως την έκφραση, άραγε, είναι καλύτερα τα πράγματα;
Ας κάνουμε το ερώτημα επίκαιρο. Τι χρειάζεται η ποίηση σε μια επιδημία που απειλεί ζωές, επαγγέλματα, επιχειρήσεις, την κοινωνική και την οικογενειακή ζωή, τις αντοχές των κρατικών δομών αλλά και τις αντοχές των ηθικών μας αποθεμάτων;
Διαλέγουμε την πλευρά που απαντά πως ιδίως τότε χρειάζεται η ποίηση, σε μια συνθήκη ανώμαλη και εφιαλτική, που ανατρέπει καθημερινότητες και, ενώ κάθεσαι στο σπίτι οχυρωμένος, σου πριονίζει ηχηρά τις βεβαιότητες.
Τότε είναι που το χέρι σου απλώνεται σε μια φρέσκια έκδοση, με λιτό τίτλο. «Λεύκωμα», Βασίλης Λαδάς, εκδόσεις Γαβριηλίδης, από τις τελευταίες δουλειές του εσχάτως εκλιπόντος εκδότη. «Λεύκωμα»: Ο όρος υποδηλώνει υιοθέτηση του ανεπιτήδευτου, του απέριττου, μια σιωπηρή απόκρουση του πειρασμού της εντυπωσιοθηρίας. Ας αφήσουμε τις απλές λέξεις να μιλήσουν. Επιλογή με κριτήρια αισθητικά, ιδεολογικά, μια αναγνώριση ότι η ωρίμαση επιβάλλει κανόνες δωρικότητας.
Για την εργασία αρμοδιότεροι είναι να μιλήσουν οι κριτικοί και οι φιλόλογοι. Ο απλός αναγνώστης μένει με την αίσθηση μιας συλλογής πολλαπλών ταχυτήτων. Υπάρχει κοινός παρονομαστής; Ισως διακρίνεις το αμφίσημο αίσθημα της αργής πορείας προς τη φθορά. Από τη μια η πικρία του ελλείποντος χρόνου, από την άλλη η γλυκύτητα των αποσταγμένων υλικών και διανοητικών εμπειριών. Από τη μια η αναπόληση, από την άλλη η κατάκτηση του δικαιώματος στην ασυμβίβαστη κριτική, στην υπαινικτική ή και την ανοικτή καταγγελία.
Και βέβαια ο κριτικός αναστοχασμός της πορείας μιας γενιάς:
«Το πάρτι των παλιών συμμαθητών δεν έβγαζε νόημα πια
τα λόγια που λέγονταν δεν φτιάχναν ιστορία.
Κανείς δεν μπήκε στο σκοτεινό παραβάν να ψηφίσει
μας βρήκαν στο κρυφτό: ναι ή όχι
μας πιάσαν στο κυνηγητό: ναι ή όχι»
Εισαγωγή στις «Πορτοκαλιές», που ισορροπεί ανάμεσα στον απολογισμό, την πικρία για τις διαψεύσεις και στην κατάθεση μάταιου αιτήματος για μια επιστροφή στον αγνό, ερωτικό οραματισμό. Ενα ποίημα που ίσως χωρίς την ενσυνείδητη πρόθεση του ποιητή βρίσκει συμπλήρωμα στο φινάλε της αντικριστής «Αλλαγής Σκηνικού»:
«Αυτός είναι ο προορισμός μας δρόμοι
και άνθρωποι να 'μαστε τροφή της ζωής».
«Τίποτα τη ζωή δεν ήταν σταθερό και βέβαιο όσο ήταν στη φαντασία των παιδικών παιχνιδιών», αποφαίνεται, για να αυτοσαρκαστεί, ως μεσήλικας στο πνευματώδες «Μάτια Κλειστά», όπου διαπιστώνει πως «Η προτροπή να 'χεις τα μάτια σου ανοιχτά- σημαίνει να προσέχεις και πότε πρέπει να τα κλείνεις».
Θα αφιερώσει ένα στοχαστικό σχόλιο πάνω στην αμαρτωλή και αδηφάγα φύση του ανθρώπου, στον «Προμηθέα», θα αποτίσει έμμετρες τιμές στον Καβάφη (στο ύφος του), στον Σολωμό, και την ίδια τη λογοτεχνία την οποία υπηρέτησε και τώρα πλέον «χαίρεται τη σύνταξή του στη γενέθλια Ιθάκη». Θα αφορίσει τα «ελεεινά αγάλματα» που απαθανατίζουν κίβδηλες αξίες. Θα συνδυάσει έναν μακρύ ερωτικό ύμνο με μια σταθερή δήλωση προσήλωσης σε ιδεώδη παρά τη ματαιότητά τους («αγαπάμε της Ελλάδα με τα σκουπίδια της- με τις χαμένες μάχες που έρχονται». Και θα μας οδηγήσει στο φινάλε της συλλογής με ένα πολύ δυνατό δείγμα ανεξάντλητου ταλέντου και ωριμότητας:
«Ο,τι να ρωτήσουμε τους νεκρούς
δεν θα μας απαντήσουν.
Τα πράγματα που άφησαν πίσω τους
δεν θα γυρίσουν να τα πάρουν»
Και κλείνει με έναν στίχο πικρό και απαισιόδοξο, αλλά από τον Βασίλη Λαδά δεν θα περίμενες κάτι διαφορετικό, μια που η γενικότερη στάση του είναι ακριβώς αυτή: Η αρνητική επισήμανση είναι μια διαρκής υπόμνηση ότι η συνείδηση δεν δικαιούται να ησυχάζει, να βαυκαλίζεται, να εθελοτυφλεί.
«Ποιος είναι ο γενναίος να πηδήσει μόνος του
να ελαφρώσει η βάρκα να πνιγεί πριν από μάς».
ΤΟΥ ΚΩΝ. ΜΑΓΝΗ





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 14:04]  Πάτρα: Παράταση του Πολιτιστικού...
[χθες 11:55]  Είναι το μέλλον του θεάτρου το...
[χθες 08:23]  Και η Πολυφωνική τραγουδά online
[χθες 10:21]  Ζαν Πωλ Σαρτρ; Οι έγκλειστοι της...
[χθες 14:35]  Γ. Αγγελόπουλος - Β....
[χθες 12:03]  Μένουμε Σπίτι με τον Διονύση...
[χθες 10:23]  «Ρεφενές» κάθε Σάββατο στο Super B
[χθες 13:39]  Πέντε δίσκοι που ακούει ο Α....








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [04:33:23]