ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Ενα σχολείο που να δίνει γνώση, όχι απλώς πληροφορία

Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Ενα σχολείο που να δίνει γνώση, όχι απλώς πληροφορία



ΤΟΥ ΑΚΡΙΤΑ ΚΑΪΔΑΤΖΗ *

Σπουδάζω χρόνια την επιστήμη του δικαίου. Τα λατινικά με βοηθούν να καταλάβω τις ρίζες του σύγχρονου δικαίου: το ρωμαϊκό δίκαιο είναι η βάση του σ' ολόκληρο το δυτικό κόσμο. Η κοινωνιολογία με βοηθά να καταλάβω την κοινωνική λειτουργία του: ο νομικός δεν αρκεί να ξέρει τους νόμους, χρειάζεται να καταλαβαίνει και πώς λειτουργούν. Το δίκαιο απαντά στο ερώτημα: Quid juris (τί ισχύει); Η απάντηση είναι ανεπαρκής, αν δεν αναρωτηθούμε: γιατί ισχύει; Γι' αυτό χρειαζόμαστε τις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες. Ιστορία, κοινωνιολογία, φιλοσοφία, ανθρωπολογία, γλωσσολογία, κλασικές σπουδές και τόσοι άλλοι κλάδοι είναι αναγκαίοι για να μετατρέψουμε τη (νομική ή όποια άλλη) πληροφορία σε γνώση. Κι αυτό δεν ισχύει μόνο για την επιστήμη του δικαίου, αλλά για ένα ευρύτατο φάσμα του επιστητού.
Το ερώτημα τέθηκε προσφάτως ως δίλημμα: Λατινικά ή κοινωνιολογία στις πανελλαδικές εξετάσεις; Πρόκειται για ψευδοδίλημμα. Δεν τίθεται ζήτημα ιεράρχησης μεταξύ τους. Τα λατινικά μάς βοηθούν να καταλάβουμε το παρελθόν, η κοινωνιολογία το παρόν μας. Είναι και τα δυο εξίσου αναγκαία για να προετοιμάσουμε αυριανούς πολίτες. Αν προϋπόθεση για να διδάσκονται είναι να εξετάζονται, τότε ας εξετάζονται και τα δύο.
Αν κρίνω όμως από την εμπειρία που έχουμε όσοι περάσαμε από μαθητικά θρανία, το άγχος της εξέτασης στερεί μεγάλο μέρος από την απόλαυση του μαθήματος. Η πίεση να συγκρατήσουμε την πληροφορία μάς στερεί τη χαρά της ανακάλυψης της γνώσης. Αν λοιπόν έτσι πετύχουμε να διδάσκονται κατά τρόπο επαρκή και, γιατί όχι, απολαυστικό, τότε ίσως είναι προτιμότερο τελικά να μην εξετάζονται ούτε τα λατινικά ούτε η κοινωνιολογία.
Το πραγματικό δίλημμα είναι αν θα αναβαθμίσουμε -σε ώρες, προσωπικό και μεθόδους διδασκαλίας - τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες στο σχολείο. Τις έχουμε ανάγκη περισσότερο από ποτέ. Όχι παρότι, αλλά ακριβώς επειδή, ζούμε σε μιαν υπερ-τεχνολογική εποχή. Ως αντιστάθμισμα στις ακρότητές της.
Θέλουμε ένα σχολείο που να δίνει γνώση, όχι απλώς πληροφορία. Μόρφωση, όχι απλώς δεξιότητες. Πραγματική εκπαίδευση, όχι «παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών». Το σχολείο αυτό δεν υπάρχει χωρίς ένα πλούσιο πρόγραμμα μαθημάτων κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών.

* Ο Ακρίτας Καϊδατζής είναι Επίκουρος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 16:43]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:41]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:38]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:35]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:29]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:23]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:20]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:09]  Πρυτανικές Εκλογές; Η συνένωση...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [10:39:56]