ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Το σχολείο ως αντικαπνιστικό όχημα  - Ενδιαφέροντα δεδομένα από τον Απ. Βανταράκη

Το σχολείο ως αντικαπνιστικό όχημα - Ενδιαφέροντα δεδομένα από τον Απ. Βανταράκη



Ο καπνός είναι το μόνο «νόμιμο» προϊόν που όταν χρησιμοποιείται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή, προκαλεί σίγουρα βλάβη στους μισούς ανθρώπους που το χρησιμοποιούν. Το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού καπνίζει. Οι άνδρες είναι πάνω από > 1 δισεκατομμύριο και οι γυναίκες πάνω από 250 εκατομμύρια. Στις βιομηχανικές χώρες οι άνδρες καπνιστές είναι >50% και οι γυναίκες καπνίστριες είναι >22%. Στις αναπτυσσόμενες χώρες οι άνδρες είναι >35% και οι γυναίκες είναι 9%.
Σύμφωνα με τα δεδομένα σήμερα :
  • 3.000.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο εξαιτίας του καπνίσματος. Αυτό σημαίνει ένας θάνατος κάθε δευτερόλεπτο.
  • Στην Ελλάδα το 20% των θανάτων στους άνδρες οφείλεται στο κάπνισμα
  • Στην Ελλάδα κάθε χρόνο 15.000 άτομα πεθαίνουν εξαιτίας του καπνίσματος
  • Εχει υπολογιστεί ότι κάθε τσιγάρο κόβει 5 λεπτά από τη ζωή του καπνιστή
Ο καπνός από το τσιγάρο περιέχει περισσότερες από 4.000 χημικές ουσίες από τις οποίες οι 250 από τις οποίες έχουν επιβεβαιωμένη καρκινογόνο δράση. Μερικές από αυτές τις επικίνδυνες ουσίες είναι:
  • Νικοτίνη: είναι εθιστικό ναρκωτικό
  • Πίσσα: χρησιμοποιείται για την ασφαλτόστρωση δρόμων
  • Αμμωνία: καυστική ουσία
  • Φορμαλδεΰδη: χρησιμοποιείται για την συντήρηση πτωμάτων
  • Αρσενικό: πολύ ισχυρό δηλητήριο
  • Βουτάνιο: εύφλεκτο υγρό κ.ά.
Τα παιδιά αποτελούν την πιο ευαίσθητη ομάδα πληθυσμού στη δευτερογενή και τριτογενή έκθεση στον καπνό του τσιγάρου. Η καθημερινή εισπνοή καπνού για πολλές ώρες αυξάνει 3,6 φορές την πιθανότητα να εμφανίσουν καρκίνο του πνεύμονα, σε σύγκριση με τα παιδιά που μεγαλώνουν σε άκαπνο περιβάλλον. Παρουσιάζουν ερεθισμό στα μάτια τους καθώς και το παθητικό κάπνισμα προδιαθέτει σε συχνές φλεγμονές του επιπεφυκότα, αλλεργική ρινίτιδα, βήχα, κεφαλαλγίες και κρίσεις άσθματος. Η εισπνοή καπνού προκαλεί μόνιμες βλάβες στις αρτηρίες των παιδιών, δηλαδή γερνάνε πρόωρα τα αγγεία τους κατά τρία και πλέον χρόνια. Κάποια από τα παιδιά παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς όπως υπερκινητικότητα και ελλειμματική προσοχή (ADHD). Εμφανίζουν μείωση της νοητικής λειτουργίας και ως εκ τούτου μείωση του δείκτη ευφυΐας. Η μεγαλύτερη όμως βλάβη είναι η μύηση στο ενεργητικό κάπνισμα, απενοχοποιώντας τη βλαβερή αυτή εξάρτηση των μεγάλων στα μάτια των παιδιών. Η κεντρική ιδέα στις έννοιες «εξάρτηση» και «εθισμός» είναι πως ο βουλητικός έλεγχος γύρω από τη χρήση της ουσίας έχει διαταραχθεί ή έχει χαθεί Η επαναλαμβανόμενη ή καταναγκαστική χρήση της ουσίας. Ο διαταραγμένος έλεγχος γύρω από τη χρήση της. Η έντονη κινητοποίηση για την εύρεση της ουσίας. Η υψηλή προτεραιότητα που λαμβάνει η ουσία σε σύγκριση με άλλες δραστηριότητες. Η εκδήλωση σωματικής εξάρτησης, δηλαδή ανοχής και απόσυρσης. Η εμμονή στη χρήση της ουσίας παρά τις σαφείς αποδείξεις για τις επιβλαβείς συνέπειες αυτής.
ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Τα σχολεία μπορούν να αποτελέσουν χώρους ενίσχυσης της θέλησης των μαθητών για αποφυγή ή διακοπή του καπνίσματος, για δύο βασικούς λόγους: Τα παιδιά στο σχολείο είναι ακόμα σε ηλικία που διαμορφώνουν αξίες και στάσεις. Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία έχει το ίδιο το σχολικό περιβάλλον όπως αυτό βιώνεται στην καθημερινότητά τους. Τα σχολεία ως κοινωνικοί οργανισμοί διαθέτουν τη δυναμική να στέλνουν μηνύματα στο ευρύτερο περιβάλλον και πιο συγκεκριμένα στα άτομα που σχετίζονται με τη λειτουργία του (γονείς, κηδεμόνες, κοινότητα, ιδιωτικούς φορείς). Την απαγόρευση του καπνίσματος (τσιγάρου ή άλλων ειδών) ακόμη και από το προαύλιο ή άλλους ανοιχτούς χώρους του σχολείου έχει ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας, τόσο για τις δημόσιες όσο και για τις ιδιωτικές μονάδες όλων των βαθμίδων. Η απαγόρευση του καπνίσματος δεν αφορά μόνο το διδακτικό προσωπικό και τον μαθητικό πληθυσμό μιας σχολικής μονάδας, αλλά και το λοιπό προσωπικό και τους επισκέπτες, αναφέρει η ανακοίνωση και σημειώνεται πως: «Η διασφάλιση του δικαιώματος της υγείας και της ασφάλειας για κάθε παιδί και κάθε εργαζόμενο στον σχολικό χώρο είναι αδιαπραγμάτευτο αγαθό. Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Παιδείας προωθεί την πολιτική των σχολείων χωρίς καπνό».
ΣΤΗΝ ΑΧΑΪΑ
Το ΠΜΣ «Δημόσια Υγεία» στο πλαίσιο των δράσεων του πραγματοποίησε πολλαπλές ομιλίες και δράσεις σε σχολεία για το κάπνισμα. Οι ομιλίες και οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν πάνω από 20 σχολεία της Περιφέρειας από την Ιωάννα Βελισσάρη, νοσηλεύτρια και την Ζωή Σαπλαούρα , φυσιοθεραπεύτρια.
Η πρόληψη του καπνίσματος μέσω του σχολείου μπορεί να ενημερώσει, να αφυπνίσει και να ενεργοποιήσει τους νέους ενάντια στο κάπνισμα μέσα από πλήθος εκπαιδευτικών και δημιουργικών δράσεων, όπως:

1. Εκπαιδευτικό υλικό για δασκάλους και εκπαιδευτικούς και εφαρμογή διαδραστικών προγραμμάτων.
2. Ειδικά βιωματικά σεμινάρια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επικοινωνία με τους νέους της χώρας μέσω των κοινωνικών δικτύων (facebook, twitter κ.λπ).
4. Συνέργεια πολιτείας επιστημονικής κοινότητας και φορέων υγείας στην εφαρμογή σχετικών προγραμμάτων ενημέρωσης, πρόληψης και ευαισθητοποίησης του κοινωνικού συνόλου και ιδιαίτερα του νεανικού πληθυσμού
5. Πανελλήνια μαθητικά συνέδρια με στόχο την παρουσίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων πρόληψης του καπνίσματος, πολιτικές ελέγχου του καπνού σε διεθνές επίπεδο, καθώς και βασικές και κλινικές έρευνες για τις συνέπειες του καπνίσματος
6. Πολυχώροι εκπαιδευτικών δράσεων κατά του καπνίσματος
Επίσης σημαντικό ρόλο μπορεί να έχει η φυσική αγωγή στο σχολείο. Προτείνεται να ενταχθούν συστηματικά στο πρόγραμμα διδασκαλίας της φυσικής Αγωγής θέματα, όπως το κάπνισμα, το αλκοόλ, η διατροφή, η υγιεινή διαβίωση κτλ. Η εφαρμογή προγραμμάτων αγωγής υγείας κατά του καπνίσματος και υπέρ της άσκησης πρέπει να είναι καλά σχεδιασμένη. Το μοντέλο Σχεδιασμού Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας είναι ένα ολοκληρωμένο μοντέλο, το οποίο προσπαθεί να συνθέσει τις σχετικές θεωρίες για το κάπνισμα και την άσκηση και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα από τη φυσική αγωγή. Η προαγωγή της ποιότητας ζωής πρέπει να ξεκινά από το δημοτικό σχολείο προσεγγίζοντας από τη νεαρή ηλικία το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού.
Ενα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα δεν θα πρέπει να εστιάζεται μόνο σε διαδικασίες μετάδοσης γνώσεων, αλλά να βασίζεται σε πολλαπλές μεθόδους ευαισθητοποίησης, αλληλεπίδρασης και βιωματικής προσέγγισης θεμάτων υγείας, έχοντας καταλυτική επίδραση στις επιλογές των συμπεριφορών υγείας των μαθητών. Στρατηγικός στόχος του προγράμματος της αγωγής υγείας είναι η παρέμβαση στο σχολικό περιβάλλον, ώστε να προληφθεί από την μικρή ηλικία η υιοθέτηση κακών για την υγεία συνηθειών και μεταξύ αυτών το κάπνισμα. Για να μειωθεί η δεξαμενή των καπνιστών, δεν αρκεί οι ενήλικες να σταματούν να καπνίζουν, αλλά παράλληλα να μην στρατολογούνται νέοι καπνιστές. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η έναρξη της καπνιστικής συνήθειας, συμβαίνει στην περίοδο της εφηβείας. Οσο νωρίτερα ξεκινήσει κανείς το κάπνισμα, τόσο πιο πιθανό είναι να γίνει κατά την ενηλικίωση βαρύς καπνιστής, καθώς και να πειραματιστεί με εξαρτησιογόνες ουσίες. Η ένταξη του προγράμματος αγωγής υγείας στο πρόγραμμα σπουδών της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, προσαρμοσμένο σε επιμέρους δεδομένα διαφόρων μελετών μπορεί να επιφέρει τα καλύτερα αποτελέσματα.
Απ. Βανταράκης, Καθ. Υγιεινής, Παν/μιο Πατρών
ΑΠΟ ΤΟ ΙΑΤΡΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ ΛΟΓΟΙ ΥΓΕΙΑΣ






Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[20:01]  Αδυνάτισμα: Απαραίτητη η βιταμίνη D στο...
[χθες 15:05]  Πρόπολη: Τι είναι και πώς μπορείς...
[χθες 14:20]  Η πανδημία κάλυμμα για την...
[χθες 09:22]  Τα μέτρα για τον κορονοϊό ασπίδα...
[χθες 17:00]  ΕΕ: Η δεξαμεθαζόνη ενδείκνυται για...
[χθες 08:24]  Αναστολή των δοκιμών του εμβολίου...
[χθες 20:10]  Β. Κοντοζαμάνης: Από σήμερα...
[χθες 20:05]  Γκ. Μαγιορκίνης: Τάση υποχώρησης...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [22:38:36]