ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΜΜΕ VS ΜΚΔ: Αναζητώντας ένα πολυπρισματικό αντίβαρο εξουσίας

ΜΜΕ VS ΜΚΔ: Αναζητώντας ένα πολυπρισματικό αντίβαρο εξουσίας



ΤΟΥ ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΑΤΙΚΙΩΤΗ *


Η ψηφιακή τεχνολογία έχει επαναπροσδιορίσει τη μορφή και τους φορείς της διαμεσολάβησης. Μέσα μαζικής ενημέρωσης και μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανταγωνίζονται στην παραγωγή, διάχυση ειδήσεων και αναλύσεων για ζητήματα δημοσίου ενδιαφέροντος. Στο νέο, σύνθετο επικοινωνιακό οικοσύστημα οι δυνατότητες ελέγχου κάθε μορφής εξουσίας και διαμόρφωσης της κοινής γνώμης είναι ανοιχτές και στους ίδιους τους πολίτες.
Στην ελληνική περίπτωση η συγκυρία αυτή συχνά μεταφράζεται ως αλλαγή σκυτάλης της «τέταρτης εξουσίας» και μετατόπισης του κέντρου βάρους του πεδίου του δημόσιου διαλόγου από τα παραδοσιακά ΜΜΕ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, οι προκλήσεις της αναδιάρθρωσης της διαμεσολάβησης είναι πιο ενδιαφέρουσες από τις εκτιμήσεις περί νικητών και ηττημένων.
Η κριτική δύναμη της δημοσιογραφίας είναι καθοριστικής σημασίας για τη δημοκρατική διαδικασία και την ενίσχυση της πολιτικής συμμετοχής. «Παλιά», συνεχιζόμενα, προβλήματα των ΜΜΕ (συγκέντρωση ιδιοκτησίας, εμπορευματοποίηση, αναπαραγωγή καθεστηκυίας τάξης) και νέα δεδομένα (κατάρρευση υφιστάμενων μοντέλων χρηματοδότησης, ανάδυση νέων διαμεσολαβητών - συναθροιστές ειδήσεων, «πληροφοριακή αταξία») δεν προοιωνίζουν την αποδρομή της επαγγελματικής δημοσιογραφίας. Αντίθετα, προδιαγράφουν ένα νέο πλαίσιο για την ισχυροποίησή της - όχι αποκλειστικός αλλά κεντρικός πυλώνας μιας πλουραλιστικής δημόσιας σφαίρας, σε όρους δομικής συμμετρίας της επικοινωνιακής δύναμης.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διευρύνουν τη δυνατότητα των πολιτών να παρέμβουν στη δημόσια συζήτηση και την πολιτική ζωή. Διαχρονικά αιτήματα υποεκπροσωπούμενων δρώντων της ελληνικής κοινωνίας των πολιτών να συμμετάσχουν αυτόνομα στην παραγωγή δημόσιου λόγου πολλαπλασιάζονται στο ψηφιακό πεδίο. Ωστόσο, η ολοένα και αυξανόμενη εμπλοκή των χρηστών στα κοινά, μέσω της παραγωγής περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν είναι άμοιρη περιορισμών και αποκλεισμών. Τα φαινόμενα της τροφοδότησης των χρηστών με πληροφορίες που τους αρέσουν ή με τις οποίες συμφωνούν και της αυτοεπιβεβαίωσης ομοϊδεατών στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης παίρνουν μεγαλύτερες διαστάσεις σε μια κοινωνία που δεν εμπιστεύεται τους παραδοσιακούς φρουρούς δημοσίου συμφέροντος.
Την εποχή της υπεραφθονίας της πληροφορίας και της αύξησης της παραπληροφόρησης, των ψευδών ειδήσεων και επαίσχυντων πρακτικών δημόσιου λόγου (συκοφαντία, λαϊκισμός, ρατσισμός) σε περίοδο βαθιάς, παρατεταμένης κρίσης, ζητούμενο για την ατροφική ελληνική δημόσια σφαίρα είναι η δημιουργία ενός πολυπρισματικού αντίβαρου εξουσίας («τέταρτης» και «πέμπτης» - στην υπερεξουσία των ΜΜΕ) που θα εδράζεται στη συνέργεια επαγγελματικής δημοσιογραφίας, συμμετοχικών και εναλλακτικών μορφών δημοσιογραφίας, προάγοντας τη συλλογική διαβούλευση και τη δημοκρατική δράση.

* Ο Παντελής Βατικιώτης είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 17:51]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Ενα...
[χθες 17:40]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Δεν...
[χθες 17:35]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Δεν...
[χθες 17:28]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Μόνον με...
[χθες 17:25]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Quinon...
[χθες 17:17]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Βάση για...
[χθες 17:11]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Εμείς...
[χθες 17:05]  Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Κάλυψη...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [19:27:06]