ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Oι αξιολογητές αξιολογούνται και οι αξιολογούμενοι αξιολογούν

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Oι αξιολογητές αξιολογούνται και οι αξιολογούμενοι αξιολογούν



ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΡΑΔΗΜΑ *

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρέπει αναμφισβήτητα να προχωρήσει· θα έλεγα είναι ανάγκη να προχωρήσει. Η ανάγκη προκύπτει από το γεγονός ότι το ελληνικό σχολείο πορεύεται χωρίς καμία ουσιαστικά θεσμική αξιολόγηση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του έργου του εδώ και σαράντα χρόνια. Δεν υπάρχει επιχείρημα που να μπορεί να πείσει ότι αυτό πρέπει να συνεχιστεί. Μέρος, λοιπόν, της απαραίτητης συνολικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου είναι και η ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού.
Επειδή στη χώρα μας, μετά την κατάργηση του θεσμού των Επιθεωρητών στις αρχές της δεκαετίας του 1980, δεν εφαρμόστηκε ποτέ συστηματικά κάποιο διαφορετικό σύστημα αξιολόγησης, στη συνείδηση πολλών εκπαιδευτικών εξακολουθεί να ταυτίζεται η αξιολόγηση με τον «επιθεωρητισμό» και το αίτημα για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού με τον αυταρχισμό και πολιτικές επιβολής. Ωστόσο, το ζητούμενο της αντικειμενικής και σε δημοκρατικό κλίμα αξιολόγησης, που στοχεύει στη βελτίωση όλων (και όχι στην τιμωρία ορισμένων!) δεν είναι ουτοπία. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πρέπει να νοείται ως ένα μόνο στοιχείο μιας συνολικής και πολύπτυχης διαδικασίας στην οποία ο εκπαιδευτικός μετέχει ως αξιολογούμενος, αλλά και ως αξιολογών. Η αξιολόγηση θα πρέπει να είναι διαρκής και επαναλαμβανόμενη και όχι περιστασιακή, να είναι συνδεδεμένη με θεσμούς διαρκούς και ουσιαστικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και να γίνεται μόνο σε κλίμα συνεργασίας, συνεννόησης και εμπιστοσύνης. Οι γενικές αυτές αρχές μπορούν να πάρουν την μορφή ειδικότερων συγκεκριμένων κανόνων που θα αποτελέσουν το θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού. Βασικό θεωρώ εν προκειμένω τον κανόνα που θα προβλέπει ότι οι αξιολογητές αξιολογούνται και οι αξιολογούμενοι αξιολογούν (ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται, π.χ., από τον Διευθυντή του σχολείου και από τον Σχολικό Σύμβουλο, αλλά στο πλαίσιο της διαδικασίας αξιολόγησης στο σύνολό της και οι δύο θα αξιολογούνται από τους εκπαιδευτικούς με βάση συγκεκριμένα κριτήρια). Αυτό εξασφαλίζει την ισορροπία του συστήματος και θέτει το κρίσιμο ερώτημα «από ποιους αξιολογείται ο εκπαιδευτικός» στις σωστές του διαστάσεις.
Τέλος, το έργο του εκπαιδευτικού είναι πολύπτυχο και τα κριτήρια αξιολόγησής του μπορεί να είναι, επίσης, πολλά. Δύο, όμως, θεωρώ βασικά: την βαθιά γνώση του γνωστικού του αντικειμένου και την ικανότητά του να μεταφέρει στοιχεία αυτής της γνώσης (αυτά που επιλέγει κάθε φορά) στους μαθητές του με τρόπο αποτελεσματικό. Πρόκειται για τα δύο κριτήρια που αντικατοπτρίζουν την ουσία του έργου κάθε δασκάλου.

·O Δημήτρης Καραδήμας είναι Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας και Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 16:43]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:41]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:38]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:35]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:29]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:23]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:20]  «Η απορρόφηση των νέων Τμημάτων»:...
[χθες 16:09]  Πρυτανικές Εκλογές; Η συνένωση...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [04:46:28]