Δυτική Ελλάδα: Φιλόδοξο προτεινόμενο σχέδιο από τον Σύνδεσμο Τουριστικών Επιχειρήσεων με στόχος 5ετίας τα 553 εκ.€
Νέα τουριστική μελέτη ΙΝΣΕΤΕ – Προοπτικές και προκλήσεις για τη Δυτική Ελλάδα και την Ολυμπία

Η Δυτική Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια ιστορική ευκαιρία τουριστικής αναγέννησης. Η νέα μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων αποτυπώνει την υφιστάμενη κατάσταση, αλλά κυρίως αποτελεί έναν δυναμικό οδικό χάρτη που δείχνει τι μπορεί να γίνει, πώς και γιατί με στόχο να υπερδιπλασιαστούν τα έσοδα από τις τουριστικές δραστηριότητες μέχρι το 2030.
Κακά τα ψέματα, ζούμε σε έναν τόπο με ανεκμετάλλευτα πλεονεκτήματα –δύο Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, ανεξάντλητο φυσικό πλούτο, μεγάλη ακτογραμμή και γεωγραφική εγγύτητα με σημαντικές πύλες εισόδου– ο οποίος όμως αξιολογείται σήμερα με μόλις 2,6 στα 5. Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι αν υπάρχει προοπτική. Είναι πώς θα μετουσιωθεί αυτή η προοπτική σε πράξη. Το ΙΝΣΕΤΕ προτείνει μέσω της μελέτης του 85 παρεμβάσεις, ποιοτικούς στόχους και νέα εργαλεία branding και διαχείρισης προορισμού, για να αλλάξει επίπεδο η Δυτική Ελλάδα και να μην αρκείται στο ρόλο του «ενδιάμεσου σταθμού».
Ο προορισμός «Δυτική Ελλάδα», όπως ορίζεται στη μελέτη, περιλαμβάνει τις Περιφερειακές Ενότητες Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας και Ηλείας. Πρόκειται για έναν τουριστικό προορισμό με πλούσιο φυσικό και πολιτιστικό υπόβαθρο, που ωστόσο παραμένει σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητος. Στρατηγικά πλεονεκτήματα αποτελούν η μεγάλη ακτογραμμή, η ύπαρξη δύο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς UNESCO (Αρχαία Ολυμπία και Ναός Επικούριου Απόλλωνα), αλλά και η γεωγραφική εγγύτητα με Ιόνιο και Αδριατική.
Η περιοχή συγκεντρώνει υψηλή βαθμολογία (1,0/1,0) στον πολιτιστικό και θρησκευτικό τουρισμό, κυρίως χάρη στην διεθνή ακτινοβολία της Ολυμπίας. Αντίθετα, παρουσιάζει χαμηλότερη δυναμική (0,25-0,6/1,0) σε συμπληρωματικά προϊόντα όπως ο αγροτουρισμός, ο οικοτουρισμός και ο γαστρονομικός τουρισμός, παρά την ύπαρξη των φυσικών και πολιτιστικών πόρων.
Το τουριστικό προϊόν «Ήλιος & Παραλίες» θεωρείται δυνητικά εδραιωμένο, κυρίως λόγω των ξενοδοχειακών μονάδων στην Αχαΐα και την Ηλεία και της αεροπορικής πρόσβασης μέσω των αεροδρομίων Αράξου, Ακτίου και Καλαμάτας. Ωστόσο, η περιοχή αξιολογείται συνολικά με 2,6/5, εμφανίζοντας σημαντικές ελλείψεις σε υποδομές, στρατηγικό σχεδιασμό και προσβασιμότητα, ειδικά στο σιδηροδρομικό δίκτυο (1/5).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κρουαζιέρα, με επίκεντρο το λιμάνι του Κατάκολου, χάρη στην εγγύτητα με την Αρχαία Ολυμπία, καθώς και ο ναυτικός τουρισμός, μέσω της μαρίνας Κλεοπάτρας και της δυνατότητας σύνδεσης με τα νησιά του Ιονίου.
Στο επίκεντρο των προτάσεων για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος βρίσκονται έργα όπως η αναβάθμιση των λιμένων Πάτρας και Κατάκολου, η βελτίωση της αεροπορικής συνδεσιμότητας, η ανάδειξη της Πάτρας σε city break προορισμό και η δημιουργία ενός οργανισμού DMO για τον συντονισμό της τουριστικής ανάπτυξης.
Κατά τη μελέτη, η Δυτική Ελλάδα έχει πλέον εδραιώσει τη θέση της στον τουριστικό χάρτη, προσελκύοντας σημαντικό αριθμό επισκεπτών κυρίως από τέσσερις βασικές αγορές: τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αλβανία. Αυτά είναι τα κύρια ευρήματα της μελέτης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η οποία χαρτογραφεί το προφίλ των επισκεπτών και των προϊόντων της περιοχής, θέτοντας τις βάσεις για μια στοχευμένη στρατηγική επέκτασης.
Σύμφωνα με τη μελέτη, βασικός στόχος για την επόμενη φάση ανάπτυξης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας πρέπει να είναι η διεύρυνση των αγορών-στόχων. Συγκεκριμένα, ενδείκνυται η προσέλκυση τουριστών από την Ολλανδία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Αυστρία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Κίνα, τη Νότια Κορέα και χώρες της Μέσης Ανατολής. Η στόχευση αυτών των αγορών θεωρείται στρατηγικής σημασίας, καθώς διαθέτουν αυξανόμενο δυναμισμό και διαφορετικά προφίλ τουριστών που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τόσο την εποχική κατανομή όσο και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουριστικού ρεύματος.
Σε ό,τι αφορά τα τουριστικά προϊόντα, το μόνο που έχει εδραιωθεί ή χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα ανεπτυγμένο είναι ο πολιτιστικός και θρησκευτικός τουρισμός, με αιχμές την Αρχαία Ολυμπία και τον ναό του Επικούρειου Απόλλωνα. Η μελέτη αναγνωρίζει, ωστόσο, ισχυρές δυνατότητες ανάδειξης και εδραίωσης για δύο ακόμα προϊόντα: τις παραλίες του προορισμού και τον τουρισμό κρουαζιέρας.
Παράλληλα, εντοπίζει επτά επιμέρους τουριστικές κατηγορίες οι οποίες υφίστανται μερικώς ή μπορούν να υποστηριχθούν ως δευτερεύουσες, ενισχυτικές μορφές: Αγροτουρισμός, Ναυτικός τουρισμός (yachting), Οικοτουρισμός, Αθλητικός τουρισμός, Τουρισμός ευεξίας, καθώς και ο Γαστρονομικός τουρισμός, που συνδέεται άρρηκτα με την τοπική παραγωγή.
Δείτε αναλυτικά τη μελέτη για τη Δυτική Ελλάδα ΕΔΩ
Δείτε αναλυτικά τη ειδική μελέτη για την Ολυμπία ΕΔΩ
85 παρεμβάσεις δημοσίου και ΣΔΙΤ
Στη μελέτη περιλαμβάνεται ένα ευρύ, ολοκληρωμένο σχέδιο τουριστικής ανάταξης και ανάπτυξης για τη Δυτική Ελλάδα, εστιάζοντας σε 85 στρατηγικές δράσεις δημοσίου και συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Στόχος της μελέτης είναι η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών, η βελτίωση της εμπειρίας του επισκέπτη, η προστασία του περιβάλλοντος και η δημιουργία ανταγωνιστικών τουριστικών προϊόντων.
Στο πεδίο των δημόσιων παρεμβάσεων, η μελέτη προτείνει, μεταξύ άλλων, την αναβάθμιση κρίσιμων υποδομών όπως τα λιμάνια Πάτρας και Κατακόλου, το χιονοδρομικό κέντρο Καλαβρύτων, το αεροδρόμιο Αράξου και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Προβλέπονται έργα οδικής σύνδεσης, συντήρησης πολιτιστικών και φυσικών μνημείων, ανάπλασης αστικού ιστού, αλλά και δράσεις βιώσιμης αστικής κινητικότητας και προστασίας περιοχών Natura.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενίσχυση της εμπειρίας των επισκεπτών μέσω της δημιουργίας ψηφιακών πλατφορμών για το City Break, τον πολιτιστικό, οικοτουριστικό, ναυτικό, θρησκευτικό και αγροτουρισμό. Παράλληλα, προβλέπονται δράσεις για την ανάπτυξη και προβολή του brand “Δυτική Ελλάδα” από τον Περιφερειακό Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού (DMO), αλλά και δράσεις κατάρτισης, εκπαίδευσης και πιστοποίησης για επαγγελματίες του τουρισμού.
Στον τομέα των ΣΔΙΤ και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, το ΙΝΣΕΤΕ δίνει έμφαση στην αξιοποίηση και λειτουργία των υδατοδρομίων Πάτρας και Κυλλήνης, καθώς και στην αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων και των τουριστικών υποδομών ώστε να καταστούν ελκυστικές για μαζικές αφίξεις. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου και την αύξηση των οργανωμένων δραστηριοτήτων σε παραλίες με στόχο την απόκτηση περισσότερων Γαλάζιων Σημαιών.
Επιπλέον, προτείνεται η ανάδειξη της Πάτρας και της Ναυπάκτου ως City Break προορισμών σε συνεργασία με αεροπορικές εταιρείες και φορείς, καθώς και η διασύνδεση της κρουαζιέρας με τοπικά τουριστικά προϊόντα. Η σύμπραξη με τον Σύνδεσμο Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO) εκτιμάται ως καθοριστική για την ανάπτυξη του MICE τουρισμού.
Η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ επιχειρεί να μετατρέψει τη Δυτική Ελλάδα από ενδιάμεσο προορισμό σε ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν υψηλής αξίας, συνδυάζοντας πολιτισμό, φύση, προσβασιμότητα και τεχνολογία.
Στρατηγικό σχέδιο για +115% στις εισπράξεις
Σημαντικούς στόχους για την αναγέννηση του τουρισμού στη Δυτική Ελλάδα θέτει η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, εφόσον εφαρμοστούν οι στρατηγικές δράσεις που προτείνει. Το σχέδιο, που ενσωματώνει παρεμβάσεις του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, φιλοδοξεί να μεταμορφώσει την περιοχή σε προορισμό υψηλής αξίας, διευρυμένης διάρκειας και βιώσιμης επισκεψιμότητας.
Βασικός στόχος είναι η αύξηση των επισκέψεων κατά 65,9% σε σχέση με το 2019, με παράλληλη μείωση της εποχικότητας. Συγκεκριμένα, επιδιώκεται η συμμετοχή του καλοκαιρινού τριμήνου (Ιούλιος-Σεπτέμβριος) να περιοριστεί κατά 8,5 ποσοστιαίες μονάδες στο σύνολο των ετήσιων επισκέψεων, ώστε ο τουρισμός να καταστεί πολυδιάστατος και λιγότερο συγκεντρωμένος χρονικά.
Παράλληλα, το σχέδιο αποσκοπεί στην αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη κατά 29,7%, με κύριο μοχλό την ενίσχυση της δαπάνης ανά διανυκτέρευση (+22,7%) και δευτερευόντως την επιμήκυνση της διάρκειας παραμονής (+5,7%). Οι θετικές αυτές μεταβολές αναμένεται να οδηγήσουν σε εντυπωσιακή αύξηση των διανυκτερεύσεων κατά 75,3% και –το σημαντικότερο– των συνολικών εισπράξεων κατά 115,2%. Το τελευταίο σημαίνει ότι από τα 257.350.917€ που είχαν εισπραχθεί το 2019, ο πήχης θα μπορούσε να μπει στα 553.754.134€ το 2030!
Η μείωση της εποχικότητας θα αποτυπωθεί και στα οικονομικά μεγέθη, με τις τουριστικές εισπράξεις να κατανέμονται πιο ομοιόμορφα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ επιβεβαιώνει ότι η ανάπτυξη δεν θα έρθει μόνο μέσα από περισσότερους επισκέπτες, αλλά κυρίως από ποιοτικότερη εμπειρία, μεγαλύτερη παραμονή και μεγαλύτερη δαπάνη, ενισχύοντας τη βιώσιμη τουριστική οικονομία της Δυτικής Ελλάδας.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News