Ανοίγει η συζήτηση για τραμ και τρένο στην Πάτρα – Η πρόταση για νέα χάραξη

Η ομάδα «Αναβίωση Τραμ Πάτρας» προτείνει τη χάραξη σιδηροδρομικής γραμμής εκτός πόλης και την ανάπτυξη δικτύου τραμ εντός.  Μια ενδιαφέρουσα πρωτόλεια πρόταση για το σιδηροδρομικό μέλλον της Πάτρας, η οποία χρειάζεται επεξεργασία για να μη χαθεί επιπλέον χρόνος

τραμ

Μόνο ως «πυροτέχνημα» δεν έχουν αντιμετωπίσει άνθρωποι του τεχνικού κόσμου της Πάτρας την πρόταση διερεύνησης του Δήμου στο υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή δικτύου διαδρομών τραμ εντός πόλης. Μετά την επιστολή του δημάρχου Κώστα Πελετίδη στην αχαιή υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου και τα εκτενή ρεπορτάζ της «Π», φαίνεται πως έχει αναθερμανθεί το ενδιαφέρον των Πατρινών για την επαναδημιουργία γραμμών τραμ στην Πάτρα.

Πρωτοβουλία Πατρινών για τραμ στην πόλη

Προ ημερών, το ενδιαφέρον απέκτησε και διαδικτυακή υπόσταση, αφού δημιουργήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μια νέα ομάδα με τίτλο «Αναβίωση Τραμ Πάτρας» που έχει ως στόχο τη διάδοση της ιδέας και την ενίσχυση των επιχειρημάτων. Ανάμεσά τους βρίσκεται και ο πολιτικός μηχανικός Δημήτρης Νικολάου, ο οποίος έχει εκφράσει εδώ και χρόνια τις αμφιβολίες του για το αν είναι ρεαλιστική η διεκδίκηση υπογειοποιημένης γραμμής τρένου κοντά στην παραλιακή ζώνη της Πάτρας.

Το τελευταίο διάστημα, μετά τις καταστροφές του σιδηροδρόμου στον Θεσσαλικό Κάμπο, έχουν μεταφερθεί οι προτεραιότητες στην περιοχή. Επομένως έχουν εκφραστεί αμφιβολίες για το αν υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι για την υπογειοποιημένη γραμμή της Πάτρας. Από την πλευρά του Δήμου ξεκαθαρίζουν ότι θέλουν να διερευνήσουν αν υπάρχει δυνατότητα επαναφοράς του τραμ στην πόλη αλλά και ότι η διεκδίκηση υπογειοποιημένου τρένου παραμένει ενεργή και επίκαιρη.

Η ομάδα των Πατρινών που διαπίστωσε ότι ξεκινά μια συζήτηση για την κατασκευή γραμμών τραμ στην Πάτρα, πήρε την πρωτοβουλία να συστήσει μια κίνηση πολιτών υπέρ αυτής της λύσης. Σε μία από τις πρώτες παρεμβάσεις τους, υπενθυμίζουν ότι στο παρελθόν υπήρχε η σκέψη για χάραξη γραμμής τρένου εκτός Πατρών και προτείνουν να δημιουργηθεί στο Ρίο ένας κεντρικός σταθμός της πόλης, όπου από κει ο σιδηρόδρομος θα συνεχίζει την πορεία του περιμετρικά της Πάτρας και επιπλέον θα αποτελεί τον σταθμό αφετηρίας για τα δρομολόγια του τραμ.

τραμ

Η φιλοσοφία της πρότασης περιγράφει τη νέα χάραξη του σιδηροδρόμου

Η γενική φιλοσοφία της πρότασης

Η γενική φιλοσοφία της αρχικής πρότασης περιγράφει τη νέα χάραξη του σιδηροδρόμου. Εφόσον υπάρχει η αίσθηση ότι το έργο της υπογειοποίησης ενδέχεται να χρηματοδοτηθεί δύσκολα, για να μη χαθεί επιπλέον χρόνος επαναπροτείνουν την χάραξη γραμμής περιμετρικά της πόλης και με κάθετες διαδρομές να συνδέεται το τρένο με το νέο λιμάνι και τη ΒΙΠΕ, όπως προ δεκαετίας είχε υποστηρίξει πως έπρεπε να γίνει το έργο και ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης.

Ολα αυτά, την ίδια ώρα που στον Δήμο Πατρέων αναμένουν την απάντηση της κ. Αλεξοπούλου για συνάντηση, ώστε να εξεταστεί το ενδεχόμενο να αποκτήσει η πόλη διαδρομές τραμ. Ακόμα πάντως πρόκειται απλά για μία ιδέα. Ομως, το 2009 είχε εκπονηθεί μία μελέτη, η οποία είναι δεδομένο ότι εφόσον χρησιμοποιηθεί, θα πρέπει πρώτα να επικαιροποιηθεί, καθώς οι ανάγκες της πόλης έχουν αλλάξει και συνεχίζουν να μεταβάλλονται.
Ενδεχομένως, για τη χάραξη των νέων γραμμών τραμ στην Πάτρα, εφόσον προκριθεί ως λύση, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η μελέτη του 2009, όπου αναλύονταν οι ζώνες κυκλοφορίας της πόλης και είχε αναπτυχθεί ένα σχέδιο τριών διαδρομών με 340 στάσεις, συνολικού μήκους άνω των 26 χιλιομέτρων, που θα συνέδεε το κέντρο της πόλης με το Πανεπιστήμιο, το νέο λιμάνι και το Παμπελοποννησιακό Στάδιο.

Συζητήσεις και σε άλλες πόλεις για τραμ

Η ίδια συζήτηση, προφανώς, δεν γίνεται μόνο για την Πάτρα αλλά και για άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, όπως η Λάρισα και το Ηράκλειο. Συγκεκριμένα στη Λάρισα, ο καθηγητής Οδικής Ασφάλειας της Πολυτεχνικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Νίκος Ηλιού, μιλώντας σε τοπικό μέσο ενημέρωσης, εξήγησε πως η πόλη μπορεί να έχει ως ρεαλιστικό και εφικτό στόχο τη δημιουργία γραμμών τραμ.

Εξήγησε πως πόλεις, όπως η Λάρισα, το Ηράκλειο και η Πάτρα επειδή έχουν πυκνή δόμηση στο κέντρο ενδείκνυνται για τη λειτουργία τραμ, αρκεί να γίνει κάποια παραχώρηση από χώρους όπου σήμερα κινούνται αυτοκίνητα. Αλλωστε, κατέληξε, αυτή είναι η φιλοσοφία των Σχεδίων Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) -και η Λάρισα έχει ένα πρωτότυπο ΣΒΑΚ όπως η Πάτρα- να δώσουμε χώρο στο κέντρο των πόλεων για τους πεζούς, τα ποδήλατα και τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Σε πολλές πόλεις της Ευρώπης, το τραμ έχει γίνει αποδεκτό από τις τοπικές κοινωνίες και τους επισκέπτες ως ένα από τα πλέον χρήσιμα μέσα μαζικής μεταφοράς αφού είναι σαφές πως βελτιώνουν την κυκλοφοριακή κατάσταση των πόλεων, αποσυμφορώντας τους δρόμους από τα αυτοκίνητα. Επιπλέον, με την κατάλληλη χάραξη δρομολογίων, δημότες και επισκέπτες αποκτούν πιο εύκολη πρόσβαση σε προορισμούς και θα αποτελεί μια βιώσιμη εναλλακτική λύση στις μετακινήσεις με ένα μέσο φιλικό στο περιβάλλον που δεν εκπέμπει ρύπους.