Πάτρα: Η αντιδήμαρχος Κατερίνα Σίμου για την μεταφορά ειδικοτήτων και τομέων στο 3ο και 4ο ΕΠΑΛ

Αρνητική η εισήγηση του Δήμου για την μεταφορά τομέων και Ειδικοτήτων του 4ου ΕΠΑΛ

Πάτρα

Πρώτο θέμα στην ημερήσια διάταξη του Δημοτικού Συμβουλίου, είναι η «γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου, στην πρόταση της Διεύθυνσης της Β/Θμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, για την μεταφορά τομέων και ειδικοτήτων του 3ου Εσπερινού ΕΠΑΛ και του 4ου Ημερήσιου ΕΠΑΛ Πάτρας.

Στην εισήγησή της η Αντιδήμαρχος Παιδείας Κατερίνα Σίμου, ανέφερε τα εξής:

«Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας με βάση την εισήγηση για την μεταφορά Τομέων και ειδικοτήτων προχωρά στην εφαρμογή των κατευθύνσεων του Υπουργείου Παιδείας, βάζοντας σε εφαρμογή το νομοσχέδιο της κυβέρνησης και του Υπουργείου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, συγχωνεύοντας – και καταργώντας επί της ουσίας, ΕΠΑΛ. Το νομοσχέδιο αυτό προστέθηκε σε μια μεγάλη σειρά, από απόπειρες των κυβερνήσεων, για την καλύτερη σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την αγορά εργασίας, υποβαθμίζοντας τα ΕΠΑΛ ακόμα περισσότερο.

Για το 3ο Εσπερινό ΕΠΑΛ προτάθηκε ουσιαστικά το κλείσιμό του, με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να μην έχουν καμία ενημέρωση, με συγχωνεύσεις και μεταφορά ειδικοτήτων στο 9ο και 5ο ΕΠΑΛ και μία στο 1ο ΕΚ στο Κουκούλι. Εξέλιξη που προσωρινά έχει παγώσει, όμως είναι πολύ πιθανό να δρομολογηθεί στο άμεσο μέλλον. Αξίζει όμως να αναφέρουμε πως οι εγγραφές για το σχ. έτος του 2023-2024 ήταν 267, αποδεικνύοντας πως οι τομείς του 3ου Εσπερινού ΕΠΑΛ, έχουν ικανό μαθητικό δυναμικό, ώστε να διατηρηθούν, καθώς και ζήτηση, με την πλειοψηφία των μαθητών να είναι παιδιά λαϊκών οικογενειών και εργαζόμενοι -ακόμα και από τα χωριά της Δυτικής Αχαΐας και του  Ερυμάνθου.

Στο 4ο ΕΠΑΛ έχουν ήδη αποκλειστεί Ειδικότητες (τομέας Διοίκησης και Οικονομίας, Ειδικότητα Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων, Τομέας Γεωπονίας-Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Ειδικότητα Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών) από το να μπορούν να δηλωθούν, διατηρώντας μόνο τον Τομέα Ναυτιλίας, δρομολογώντας το κλείσιμό του.

Οι μαθητές των ΕΠΑΛ, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, ακούνε εδώ και χρόνια για αλλαγές και αναβάθμιση στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, με εξαγγελίες απ’ όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις, που ενισχύονται επιπλέον με επιχειρήματα για τη «Σύνδεση με την αγορά εργασίας». Επιστέγασμα όλων αυτών είναι το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε τον Γενάρη για την «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», που τελικά θεσπίζει ξανά και ενισχύει την τζάμπα εργασία, με τους μαθητές να οδηγούνται στον κάθε επιχειρηματία, από την Γ’ τάξη του ΕΠΑΛ, με «μισθό» ψίχουλα, με τις ευχές μάλιστα της ΕΕ (που επιτρέπει και την ανήλικη εργασία)!

Στο ίδιο νομοσχέδιο βαφτίζονται Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (campus) η συγχώνευση των Εργαστηριακών Κέντρων με ΕΠΑΛ και ΙΕΚ (που για την Δυτική Ελλάδα προβλέπονται 6), με τοποθέτηση μάνατζερ σε ρόλο διευθυντή και με ειδικότητες που θα διαμορφώνονται άναρχα, με βάση τις ανάγκες της αγοράς και οι οποίες καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματική ικανοποίηση των μορφωτικών και εκπαιδευτικών αναγκών.

Πρόθεση του νομοσχεδίου, που μπαίνει εδώ σε εφαρμογή από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είναι οι συγχωνεύσεις των ΕΠΑΛ, που έρχονται να προσθέσουν στη σημερινή κατάσταση, μεγαθήρια «μαγαζιά – σχολεία», με χιλιάδες μαθητές, χωρίς τις απαραίτητες υποδομές, το εκπαιδευτικό προσωπικό και τη συνολική πρόβλεψη, ώστε να καλύπτονται οι μαθησιακές ανάγκες.

Ήδη η κατάσταση τόσο στο Ζαβλάνι, όσο και στο Κουκούλι είναι τραγική, αφού και τα δύο συγκροτήματα αριθμούν πάνω από 1.500 μαθητές το καθένα.

Όσοι φοιτούν ή ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους στα ΕΠΑΛ δεν γίνεται να αντιμετωπίζονται ως φθηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό, που μπαλώνει τρύπες στην αγορά εργασίας, χωρίς μισθό και ασφάλεια, ούτε οι εκπαιδευτικοί γίνεται να αντιμετωπίζονται και να προωθούνται σαν μάνατζερ της αγοράς που σπρώχνουν τους μαθητές τους σε εφήμερες θέσεις εργασίας για να καλύψουν τα κενά επιχειρηματιών, στο όνομα των πρακτικών ή της δήθεν εξειδίκευσης.

Η Δημοτική αρχή της Πάτρας καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο να στηρίξει το δικαίωμα των μαθητών των ΕΠΑΛ στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση με βάση τις σύγχρονες ανάγκες τους, για ολόπλευρη γνώση με βάση τις δυνατότητες που δίνει η επιστήμη και η τεχνολογία. Οι όποιες αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα των ΕΠΑΛ, οφείλουν να λαμβάνουν υπόψιν τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και να τους δίνουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν την κατεύθυνση που θέλουν με βάση τις δυνατότητες και την κλίση τους, και όχι με τις ανάγκες που ορίζονται από τους επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίες είναι εφήμερες και προσωρινές, αφού η κατεύθυνση δίνεται από την αγορά και διαμορφώνεται για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους θα πρέπει να έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, ενώ η απόκτηση του πτυχίου να εξασφαλίζει το δικαίωμα στο επάγγελμα. Χωρίς εμπόδια, πιστοποιήσεις και άλλα επιπλέον φίλτρα.

Εισηγούμαστε αρνητικά, στην πρόταση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την μεταφορά τομέων και Ειδικοτήτων του 4ου ΕΠΑΛ, που οδηγεί στο κλείσιμο και τη συγχώνευση Τομέων και Ειδικοτήτων».