Αποκαλύψεις για τον υπό διάλυση Προαστιακό της Πάτρας – Ο εκτροχιασμός έφερε στην επιφάνεια τους κινδύνου της γραμμής

Από την εποχή του Τρικούπη καθίσταται προβληματική και επικίνδυνη η σιδηροδρομική γραμμή της Πάτρας, με το προχθεσινό ατύχημα στην έξοδο του παλιού λιμανιού να υπενθυμίζει το πρόβλημα και τα -επί πολλές δεκαετίες- «μπαλώματά» του. Στην «Π» ανοίγουν στόματα και έμπειροι σιδηροδρομικοί αποκαλύπτουν όσα αποσιωπώνται, εδώ και μία 20ετία, για την κατάσταση στο τοπικό τρένο.

Αποκαλύψεις Πυρετώδεις οι εργασίες χθες για να αποκατασταθεί η γραμμή

Υπό διάλυση βρίσκεται εδώ και καιρό η σιδηροδρομική γραμμή του Προαστιακού της Πάτρας και ο εκτροχιασμός του τρένου που συνέβη το μεσημέρι της Τετάρτης στην έξοδο του παλιού λιμανιού, απλά μας υπενθύμισε το πρόβλημα που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζεται με μπαλώματα.

Των ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ και ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Η γραμμή όπου έγινε ο εκτροχιασμός πρέπει να αντικατασταθεί άμεσα στο τμήμα από τον κεντρικό σταθμό έως τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα, όπως προβλέπεται άλλωστε και από την εργολαβία βαριάς συντήρησης προϋπολογισμού 1,5 εκ. ευρώ που έχει δρομολογήσει ο ΟΣΕ, η οποία όμως ακόμα αγνοείται παρά το γεγονός ότι υπάρχει ανάδοχος από τον περασμένο Μάιο.

Ο γραμματέας της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών του ΟΣΕ Πελοποννήσου Σταύρος Πήλιος, αναφέρθηκε στον βαθμό εγκατάλειψης του Προαστιακού, που κάποτε αποτελούσε το καμάρι της Πάτρας και περιέγραψε αποκαλυπτικά, στον Peloponnisos FM 104,1, ότι εκτός από την έλλειψη προσωπικού (μόλις 4 εργαζόμενοι), το τοπικό συνεργείο συντήρησης έχει και έλλειψη υλικών. «Ευτυχώς που είχα κρύψει μερικά υλικά για μια έκτακτη ανάγκη για να επισκευάσουμε τη γραμμή. Δεν θα έχουμε ούτε βίδα να βάλουμε αν ξαναγίνει» είπε ο κ. Πήλιος, που κατήγγειλε εγκατάλειψη του Προαστιακού με ευθύνη της διοίκησης του ΟΣΕ και όλων των κυβερνήσεων. Ο κ. Πήλιος πρόσθεσε ότι το σημείο όπου έγινε ο εκτροχιασμός του τρένου είναι προβληματικό από την κατασκευή του, δηλαδή από την εποχή του Τρικούπη.

Ο Αντρέας Αποσκίτης, από τους Ενεργούς Πολίτες Πάτρας, όπως αναφέρει ότι δύο φορές είχε προειδοποιήσει εγγράφως τον προϊστάμενο του τοπικού ΟΣΕ Χρήστο Οικονόμου, για τους σάπιους, διαμελισμένους στρωτήρες των σιδηροδρομικών γραμμών του Προαστιακού. Την πρώτη φορά στις 17/12/2019 και την δεύτερη στις 3/8/2023.

– Ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης Γιώργος Μανώλης, τονίζει ενδεικτικά πως «ήταν θέμα χρόνου να υπάρξει συμβάν. Αποφεύχθηκαν τα χειρότερα λόγω χαμηλής ταχύτητας» και προσθέτει πως, τον περασμένο Ιούνιο, είχαν λάβει τη διαβεβαίωση του διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ ότι θα βγει εργολαβία για την πλήρη ανάταξη της γραμμής: «Κοντεύουμε να φτάσουμε όμως στον Δεκέμβριο και δεν έχει γίνει τίποτα».

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Εξάλλου, συνεχίστηκαν και χθες οι αντιδράσεις σε πολιτικό επίπεδο.

Η δημοτική αρχή της Πάτρας, σε ανακοίνωσή της, τονίζει ότι «καιρό τώρα, μαζί με τους εναπομείναντες εργαζόμενους στον ΟΣΕ, έχει επισημάνει τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την εγκατάλειψη του σιδηρόδρομου, χωρίς προσωπικό και χωρίς χρηματοδότηση. Οι κυβερνήσεις, οι προηγούμενες και η σημερινή, πιστές στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εφαρμόζουν πολιτικές που βάζουν τις ανάγκες του λαού στο ζύγι του κόστου-οφέλους και οδηγούν σε προδιαγεγραμμένα εγκλήματα εις βάρος του».

Η δημοτική παράταξη «Ωρα Πατρών» αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «η απαξίωση των μέσων σταθερής τροχιάς την τελευταία πενταετία από τη ΝΔ είναι ολοφάνερη και καλεί την δημοτική Αρχή να φέρει το θέμα προς συζήτηση εκτάκτως στο Δημοτικό συμβούλιο και η πόλη να διεκδικήσει, με άνοδο όλων των φορέων και του πολιτικού προσωπικού στην Αθήνα σε συνάντηση με τον υπουργό, αυτό που δικαιούται.

Αποκαλύψεις

Σε ορισμένα σημεία οι βίδες έχουν ξεβιδωθεί!

ΤΟ ΕΡΓΟ

Η επικείμενη εργολαβία θα βελτιώσει τις συνθήκες ασφάλειας, αλλά ακόμα καθυστερεί και κανείς δεν ξέρει για ποιο λόγο. Απόδειξη της οριακής κατάστασης της υποδομής είναι ότι μεταξύ Ρίου και Αγίου Ανδρέα οι συρμοί του Προαστιακού αναγκάζονται να ρίχνουν την ταχύτητά τους ακόμα και στα 6 ή τα 10 χιλιόμετρα την ώρα, προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα. Και το γεγονός ότι δεν υπήρξαν τραυματισμοί στους 72 επιβάτες που βρίσκονταν τη στιγμή του ατυχήματος μέσα στο τρένο, οφείλεται στο ότι το τρένο κινείτο με ταχύτητα …χελώνας στο συγκεκριμένο σημείο. Αδιάψευστος μάρτυρας είναι τα δελτία βραδυπορίας που λαμβάνουν οι μηχανοδηγοί Πρακτικά οι βραδυπορίες σε όλο το μήκος της γραμμής είναι ο κανόνας και αυτό οφείλεται στα προβλήματα που υπάρχουν και δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη κανονικών ταχυτήτων.

ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ

Στο μεταξύ, τροποποιήσεις των δρομολογίων του τρένου θα ισχύουν και σήμερα έως ότου αποκατασταθούν οι ζημιές στη γραμμή, στο τμήμα μεταξύ του σταθμού του ΟΣΕ στην Πλατεία Τριών Συμμάχων έως τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα. Κατά συνέπεια, τα δρομολόγια από το Ρίο σταματούν στον κεντρικό σταθμό της Τριών Συμμάχων και επιστρέφουν, ενώ τα δρομολόγια προς Κάτω Αχαΐα ξεκινούν από τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα και γίνονται μόνο με λεωφορεία.

ΟΙ ΣΥΡΜΟΙ «ΥΠΑΚΟΥΟΥΝ»  ΜΟΝΟ ΣΤΟΝ… ΕΛΒΕΤΙΚΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ!

Είναι πολύ σοβαρό το θέμα γιατί άπτεται της δημόσιας ασφάλειας και γνωρίζουν πολύ καλά στον ΟΣΕ ότι στον προαστιακό της Πάτρας χρησιμοποιούνται συρμοί που δεν «υπακούουν» στον υφιστάμενο Κανονισμό λειτουργίας της γραμμής!

Ο ένας εκτροχιασμός διαχέεται τον άλλο, όπως συνέβη προχθές, και λαχτάρισαν 72 επιβάτες στη συμβολή των οδών Οθωνος-Αμαλίας και Γούναρη, αλλά και στις προηγούμενες περιπτώσεις, όπου όπως και τώρα δεν πρόκειται ν’ αναζητηθούν ευθύνες για τον μηχανοδηγό ή τους τεχνικούς, διότι πολύ απλά και αντικειμενικά οι άνθρωποι δεν ευθύνονται. Αντιθέτως, «ψηλά» βρίσκονται οι υπαίτιοι.

Γνωρίζουν άριστα οι «κεφαλές» του ΟΣΕ ποιο είναι το τεράστιο πρόβλημα, καθότι υπάρχουν στα συρτάρια τους σχετικές αναφορές-καταγγελίες από όταν το 2003 παραλήφθηκαν οι συγκεκριμένοι συρμοί για τις ανάγκες -τότε- της Ολυμπιάδας του 2004.

Η «Πελοπόννησος» μίλησε με εργαζόμενους και αποκαλύπτουν όσα αποσιωπώνται επί μία 20ετία και για ευνόητους λόγους διατηρούμε την ανωνυμία τους: «Εχουμε στον προαστιακό της Πάτρας συρμούς με τους οποίους μεταφέρουμε επιβάτες μέσα στο απόλυτο ρίσκο! Αυτά τα τρένα είναι κατάλληλα να «υπηρετήσουν» τον… ελβετικό κανονισμό και όχι τον ελληνικό. Για να προσαρμοσθούν στον ελληνικό κανονισμό χρειάζονται άλλες γραμμές, άλλα σίδερα, ειδικού τύπου κλειδιά κ.ο.κ. Οι τροχοί των υπαρχόντων συρμών είναι μικρότεροι από τις προδιαγραφές του υφιστάμενου δικτύου. Το άνοιγμα μεταξύ των μπροστινών και των πισινών τροχών είναι μικρότερο από το κανονικό. Δεν είναι δυνατόν, λοιπόν, να υπάρχει αρμονία ανάμεσα σ’ ένα κινούμενο τρένο και στις προδιαγραφές της σιδηροδρομικής γραμμής. Στην κάθε αναποδιά που παρατηρείται (σάπια ξύλα, στρεβλώσεις της γραμμής, φθαρμένοι στρωτήρες κ.ο.κ.), το πρώτο που συμβαίνει είναι ο εκτροχιασμός».

Αποκαλύψεις

Σοβαρές και πρωτοφανείς αποκαλύψεις και καταγγελίες για την ποιότητα της γραμμής στην Πάτρα

Οι δύο έμπειροι σιδηροδρομικοί θυμίζουν ότι εκτροχιασμοί συνέβαιναν και με τους παλαιότερους συρμούς τύπου MAV και Ιντερσίτι για τους ίδιους λόγους, διότι κι αυτοί δεν ήταν συμβατοί με τις κατασκευαστικές προδιαγραφές της γραμμής.

Επίσης, αναφέρονται στην τήρηση «δύο μέτρων και δύο σταθμών», όσον αφορά τις αποφάσεις που λαμβάνονται κάθε φορά που ένα σιδηροδρομικό ατύχημα έρχεται στο προσκήνιο: «Πριν από μερικά χρόνια εκτροχιάσθηκε στη γραμμή της Τρίπολης ένα τρένο σαν και αυτά που κινούνται στον προαστιακό της Πάτρας. Το ίδιο πρόβλημα παρατηρείτο και εκεί. Ο συρμός δεν ήταν συμβατός με τον ελληνικό κανονισμό. Τότε, άρον-άρον, ο ΟΣΕ έκλεισε τη γραμμή, φοβούμενος τα χειρότερα. Στην Πάτρα, όμως, συνεχίζεται η λειτουργία του Προαστιακού πάνω στις γραμμές του ρίσκου και της ανασφάλειας, χωρίς να λογαριάζουν τους κινδύνους για εμάς τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό. Γιατί;».

Τέλος, οι δύο συνομιλητές μας κάνουν λόγο και για εκτροχιασμούς που δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας: «Δύο τουλάχιστον θυμόμαστε ότι έχουν συμβεί εντός του μηχανοστασίου της Πάτρας. Γενικότερα, έχει διαμορφωθεί ένα κλίμα υποβάθμισης των προβλημάτων και των κινδύνων για να μην αναγκασθεί ο ΟΣΕ να διακόψει τη λειτουργία του προαστιακού της Πάτρας…».