Εμπορευματικό λιμάνι μαζί με το τρένο
Πόσο ρεαλιστική και εφικτή είναι η πιθανότητα άμεσης απομάκρυνσης των εμπορευματικών λειτουργιών από το παλιό λιμάνι;
Η δημοτική αρχή ανεβάζει πάλι τους διεκδικητικούς τόνους για το εμπορευματικό λιμάνι της Πάτρας. Ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης, με συνέντευξή του στο χθεσινό φύλλο της «Π» προανήγγειλε ότι σκοπεύει να θέσει ζήτημα άμεσης μεταφοράς του εμπορευματικού τμήματος στο νέο λιμάνι, ως προϋπόθεση για την υλοποίηση του σχεδίου ανάπλασης της παραλιακής ζώνης.
Ενδεχομένως βλέπει την προοπτική της μελλοντικής παραχώρησης του νέου λιμανιού σε ιδιώτη επενδυτή ως μια εν δυνάμει «απειλή» για το σχέδιο ανάπλασης και επιχειρεί να επισπεύσει την απομάκρυνση του εμπορευματικού τμήματος, πριν οι εξελίξεις τον προλάβουν. Επιπλέον, αν σκοπεύει να προωθήσει το σχέδιο ανάπλασης για χρηματοδότηση από την ΕΕ, θα πρέπει να καταθέσει σχέδια απαλλαγμένα από δεσμεύσεις λιμενικών χρήσεων και εγκαταστάσεων.
Ομως, πόσο εφικτή είναι η προοπτική της ταχείας μεταφοράς του εμπορευματικού τμήματος, που σήμερα συνεχίζει να λειτουργεί έστω και υποτυπωδώς στη βόρεια προβλήτα του παλιού λιμανιού; Για τη μεταφορά της δραστηριότητας αυτής στο νέο λιμάνι, πρέπει να κατασκευαστούν πρώτα υποδομές που σήμερα δεν υπάρχουν. Και το κόστος τους υπολογίζεται στα 90-100 εκατ. ευρώ.
Η σημερινή διοίκηση του ΟΛΠΑ έχει ξεκαθαρίσει πως θεωρεί αδήριτη ανάγκη να διασφαλιστεί η κατασκευή του εμπορευματικού τμήματος και να συνδεθεί με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν είναι ξεκάθαρο, τι ενέργειες γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση.
ΤΣΩΝΗΣ: ΘΑ ΜΕΛΕΤΗΘΕΙ..
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού Παναγιώτης Τσώνης, ρωτήθηκε από την «Π» πώς σχολιάζει τις δηλώσεις του δημάρχου Κώστα Πελετίδη για το θέμα της μεταφοράς του εμπορευματικού τμήματος στο νέο λιμάνι και επιφυλάχθηκε, καθώς βρίσκεται στο εξωτερικό για ανειλημμένες υποχρεώσεις. Δεσμεύθηκε ωστόσο ότι με την επιστροφή του, θα μελετήσει την όποια πρόταση του Δήμου κι αν χρειαστεί θα απαντήσει.
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ: ΣΕ ΣΗΜΕΙΟ ΜΗΔΕΝ
Ο Κώστας Χριστοδούλου, που είχε διατελέσει πρόεδρος του ΟΛΠΑ από το 2004 έως το 2007 και για έναν χρόνο διευθύνων σύμβουλος, συμφωνεί με την αναγκαιότητα μεταφοράς της εμπορευματικής δραστηριότητας στο νέο λιμάνι. Σήμερα, όπως είπε, μέσα στο παλιό λιμάνι είναι πολύ μικρή η εναπομείνασα εμπορευματική λειτουργία, και εξυπηρετεί ελάχιστες και συγκεκριμένες ανάγκες, ενώ και οι υποδομές των υποστέγων είναι μη λειτουργικές. Παρ΄όλα αυτά, υπάρχει αναγκαιότητα για ένα νέο εμπορευματικό τμήμα, γιατί κανείς δεν μπορεί να ξέρει πως θα διαμορφωθούν οι μελλοντικές συνθήκες στις μεταφορές.
Ομως, το παλιό εμπορευματικό τμήμα δεν μπορεί να μεταφερθεί ως δια μαγείας, στο νότιο λιμένα, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χριστοδούλου. Χρειάζεται να γίνουν έργα στη χερσαία λιμενική ζώνη, όσο και στην θάλασσα, καθώς θα πρέπει να διαμορφωθούν κατάλληλα βάθη για την υποδοχή εμπορικών πλοίων, συνδέσεις με το οδικό δίκτυο και τέλος ένωση του νέου λιμένα με την σιδηροδρομική γραμμή. Αρα, κατά τον Κώστα Χριστοδούλου, είμαστε ακόμα στο σημείο μηδέν.
ΤΕΕ: ΑΠΟ ΤΟ 2014 ΕΙΧΕ ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙ
Σε επίπεδο μελετών, το μόνο που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, ήταν μια ομάδα εργασίας που είχε συγκροτήσει το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας και αποτελείτο από τους Πέτρο Μαντά, Νίκο Μηλιώνη και Νατάσσα Πυργάκη, η οποία παρουσίασε το 2014 μια εργασία. Συμπερασματικά, η ομάδα ανέφερε ότι η κατασκευή ενός εμπορευματικού σταθμού στο νέο λιμάνι Πατρών μπορεί να είναι εφικτή μόνο μέσα από βιώσιμους χρηματοοικονομικούς όρους και εάν υπάρξει ενδιαφέρον για χρηματοδότηση από τους χρήστες. Απαραίτητη προϋπόθεση σε αυτό το θέμα είναι το ζήτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης, όπου οι σχεδιασμοί της ΕΡΓΟΣΕ δεν ήταν σαφείς ως προς το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την υπογειοποίηση της γραμμής στην Πάτρα. Μάλιστα, η ομάδα εργασίας του ΤΕΕ υπό τις τότε δημοσιονομικές συνθήκες, πρότεινε επαναξιολόγηση των δεδομένων σε πιο ρεαλιστική βάση για τα χρηματοοικονομικά δεδομένα.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News