Επιστολή ΕΕΤΕΜ σε Σταϊκούρα – Αλεξοπούλου: Να αλλάξει το υπάρχων σύστημα παραχώρησης σε ιδιώτες

Οκτώ ερωτήματα θέτει η ΕΕΤΕΜ με αφορμή την πρόσφατη κατάρρευση της γέφυρας στην Περιμετρική προς την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μέσω επιστολής της.

Επιστολή

Επιστολή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και την υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου απέστειλε η Επαγγελματική – Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών (ΕΕΤΕΜ) με θέμα και αφορμή την πρόσφατα κατάρρευση της γέφυρας στην Περιμετρική που στοίχισε τη ζωή σε δύο ανθρώπους.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή: “H τραγωδία που διαδραματίστηκε την Κυριακή 23/7 με την κατάρρευση γέφυρας στην Ευρεία Παράκαμψη της Πάτρας αναδεικνύει τα προβλήματα που κρύβουν οι συμβάσεις παραχωρήσεις, η αποδόμηση του κρατικού μηχανισμού ελέγχου, ή παρακολούθηση των έργων και ότι απορρέει από αυτά.

Οι συγκεκριμένες γέφυρες είχαν κατασκευαστεί το 2000 από το ελληνικό δημόσιο. Για λόγους ακατανόητους βάσει κοινής λογικής, το έργο είχε κατατμηθεί σε 8 διαφορετικές εργολαβίες, με αποτέλεσμα να μην είναι πλέον σαφές, βάσει όσων έχουν καταγραφεί στο σχετικό μητρώο του υπουργείου Υποδομών, από ποια τεχνική εταιρεία ολοκληρώθηκε και αφού εν τω μεταξύ είχε μεσολαβήσει «εργολαβία-σκούπα» προκειμένου να αποπερατωθεί η «πολύπαθη» Περιμετρική οδός Πατρών.

Η επισφαλής στατικότητα και επί της ουσίας η κακοτεχνία της γέφυρας 603 ήταν γνωστή (ενδεικτικές οι συζητήσεις στο Δημ. Συμβούλιο, υπό τον εύλογο τίτλο «Φόβοι για ‘καταστάσεις Γένοβας’ στη δίδυμη γέφυρα ( της Περιμετρικής»).

Στις γέφυρες είχαν εντοπιστεί προβλήματα στατικής επάρκειας και άλλες βλάβες και το 2021 ανατέθηκε το έργο επισκευής τους, με χρηματοδότηση 6,5εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η σύμβαση για την ανακατασκευή και επισκευή τους υπεγράφη μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του παραχωρησιούχου. Η παραχωρησιούχος «Ολυμπία Οδός», η κοινοπραξία του ομώνυμου αυτοκινητοδρόμου, είχε αναλάβει την ανακατασκευή των δύο γεφυρών (Κ635 και Β01), έργο που ανέθεσε στην κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ.

Από τα παραπάνω είναι εμφανής η αποδόμηση του κρατικού μηχανισμού και των δημόσιων υπάλληλων που μένουν ως απλοί γραφειοκράτες, χωρίς καμία δικαιοδοσία, για την πορεία των έργων και των εκτελούμενων εργασιών. Δηλαδή, Γιάννης Κερνάει-Γιάννης πίνει… . Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενίσχυσης και διεύρυνσης της παρουσίας ιδιωτών σε όλο το φάσμα παραγωγής Δημοσίων Έργων η Υ.Α.299659/2021, Υπουργός Κ. Καραμανλής.

Ενώ από την άλλη πλευρά η πολιτεία δεν έχει ασχοληθεί με άλλο ένα θέμα που την τελευταία δεκαπενταετία έχει διογκωθεί, την «εισβολή» ομάδων Ρομά σε κάθε κατεδάφιση, αλλά και το «πλιάτσικο» σε κάθε έργο (θυμηθείτε και τα σιδηροδρομικά έργα). Ή μήπως υπάρχει προγενέστερη συνεννόηση στο βωμό του κόστους.

Στα τεχνικά έργα η σήμανση, οριοθέτηση, σηματοδότηση γίνεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΥΠΟΜΕΔΙ και είναι υποχρεωτική για τους χρήστες της οδού.

Σε κάθε περίπτωση η τήρηση των όρων ασφαλείας και η περιφρούρηση ενός ανοικτού εργοταξίου είναι ευθύνη του εργολάβου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξε και τεχνική αστοχία, αφού η γέφυρα κατέρρευσε με κρουστικό μηχάνημα επάνω της, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ο χειριστής του.

Εύλογα λοιπόν σε όλους μας, Μηχανικούς ή μη, δημιουργούνται ερωτήματα όπως:

– Ποιος έκανε την κατασκευή;
– Ποιος εκπόνησε την αρχική στατική μελέτη;
– Υπήρξε ειδική τεχνική μελέτη για την κατεδάφιση του ειδικού αυτού έργου, όπως απαιτείται από την νομοθεσία;
– Εφαρμόστηκε η κατεδάφιση υπό την διεύθυνση και εποπτεία κατάλληλου προσώπου με την απαιτούμενη εμπειρία στην ειδική τεχνική κατεδάφισης;
– Χρησιμοποιήθηκαν εργαζόμενοι με επαρκή γνώση και εμπειρία;
– Ακολουθήθηκε και εφαρμόστηκε το σχέδιο ασφάλειας και υγείας του έργου για τη συγκεκριμένη εργασία και ο έλεγχος από συντονιστή ασφάλειας-υγείας του έργου;
– Υπήρξε η παρακολούθηση από την υπεύθυνη επιβλέπουσα υπηρεσία του έργου;
– Έχει κατατεθεί σχέδιο κυκλοφορίας στην τροχαία αυτοκινητοδρόμων και είναι υπεύθυνοι να το παρακολουθούν;

Εδώ και Τώρα αλλαγή στο υπάρχων σύστημα”.