Γιώργος Γιαννάκης στην «Π»: Αν έμενα στην Ελλάδα, θα πετύχαινα λίγα…

Ενας διακεκριμένος ακαδημαϊκός πέρασε αυτές τις μέρες από την Πάτρα. Και δεν δίστασε να μας δώσει τρεις μεταρρυθμίσεις που είναι αναγκαίες για το ελληνικό πανεπιστήμιο.

Γιώργος Γιαννάκης στην «Π»: Αν έμενα στην Ελλάδα, θα πετύχαινα λίγα... Από την επιτιμοποίησή του τον Μάιο του 2018 στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Διακρίνεται ο τότε πρύτανης Σταύρος Κουμπιάς

Ενας από τους πιο διακεκριμένους Ελληνες επιστήμονες του εξωτερικού είναι ο καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου της Μινεσότα, Γεώργιος Γιαννάκης.

Το όνομά του αναγράφεται στη λίστα με τα πρώτα ονόματα των επιστημονικών κεφαλών του κόσμου. Πριν από μερικά χρόνια, βραβεύτηκε με την επιβλητική έδρα McKnight Presidential Endowed Chair από τον πρόεδρο του Πανεπιστημίου Eric Kaler. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα βραβεία της συγκεκριμένης σχολής.

Ο καθηγητής Γιαννάκης, ο οποίος είναι επίσης διευθυντής του Ψηφιακού Κέντρου Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου, είναι μόλις ο τρίτος καθηγητής στο Κολέγιο της Επιστήμης και Μηχανικής του Πανεπιστημίου που λαμβάνει τη συγκεκριμένη την τιμή.

Η συγκεκριμένη έδρα αναγνωρίζει τη συνεισφορά των σημαντικών καθηγητών πανεπιστημίου, που έχουν διακριθεί και ξεχωρίσει με την έρευνα τους και την προαγωγή της εκπαίδευσης και της προσφοράς στην κοινωνία.

Ο Γιαννάκης έχει συγγράψει επτά βιβλία και πολλά κεφάλαια βιβλίων. Κατέχει 28 διπλώματα ευρεσιτεχνίας σε ασύρματες τεχνολογίες, πολλά που σχετίζονται με το πρότυπο 4G LTE.

Γεννήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 1958 στην Ελλάδα, και φοίτησε στο Πολυτεχνείο της Αθήνας, στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, όπου έλαβε το πτυχίο του το 1981. Εκανε το μεταπτυχιακό του στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, ένα δεύτερο μεταπτυχιακό, και πάλι στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, και τέλος ολοκλήρωσε το διδακτορικό του σαν Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, επίσης στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια το 1986.

Αφορμή για την κουβέντα μας με τον κ. Γιαννάκη ήταν η συμμετοχή του στο Συνέδριο Φοιτητών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 15-17 Απριλίου στην Πάτρα.

Ασχολείστε με τον βασικό επιστημονικό τομέα της εποχής που διανύουμε την πληροφορική και ασύρματες επικοινωνίες. Ποιοι είναι οι νέοι καρποί του ερευνητικού σας έργου και θα πρέπει να περιμένουμε τα επόμενα χρόνια;

Σχετικά με την πληροφορική και τις ασύρματες τηλεπικοινωνίες, περιμένουμε αυξημένη διείσδυση της τεχνητής εκμάθησης και διανόησης σε πολλές εφαρμογές, ιδιαίτερα αυτών που σχετίζονται με κοινωνικές ανάγκες, έμφαση στην ιδιωτικότητα και ασφάλεια του κυβερνοχώρου, αναγνώριση «μη-πληροφορίας» και παραπληροφορίας, όπως επίσης το επόμενο άλμα του ονομαζόμενου «κβαντικού υπολογισμού», που θα επιταχύνει υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα σε επαναστατικά επίπεδα.

Τελικά ο άνθρωπος έχει το επίπεδο της σωστής χρήσης όλων αυτών ή έχει εγκλωβιστεί;  

Οπως σε όλα πεδία επιστημονικών καινοτομιών ανά τους αιώνες, η σωστή χρήση εξαρτάται αποκλειστικά από τον άνθρωπο, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι λαμβάνει την αντίστοιχα σωστή πληροφόρηση.

Η κινητή τηλεφωνία έχει ενοχοποιηθεί για πολλά κυρίως για επιπτώσεις στον ανθρώπινο οργανισμό. Ποια είναι τελικά η αλήθεια; Τι γνωρίζουμε ή θα πρέπει να περιμένουμε κάποια χρόνια ακόμα;   

Η λογική χρήση δεν έχει βρεθεί να έχει επίπτωση στον μέσο ανθρώπινο οργανισμό. Τα επόμενα χρόνια η κινητή τηλεφωνία και το διαδίκτυο θα γίνει ακόμη πιο ασφαλές, αξιόπιστο, και με μεγαλύτερες ταχύτητες, και με αυξημένη προφύλαξη ιδιωτικότητας. Επίσης, θα περιλάβει αισθητήρες πχ για προσωπική ιατρική, και εκτεταμένη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.

Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται η εκπαίδευση, σε παγκόσμιο επίπεδο, στη μετά covid 19 εποχή; 

Σίγουρα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα εμπλουτίσουν τα δια ζώσης μαθήματα με υβριδικές μορφές διαδικτυακής διδασκαλίας στο βαθμό που λειτούργησαν τα τελευταία 2-3 χρόνια με τον Covid-19.

Ποια είναι η άποψή σας για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και ειδικότερα για το Πανεπιστήμιο Πατρών; Μπορούν να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά στη διεθνή εκπαιδευτική σφαίρα; 

Βέβαια, μπορούν να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό (ταλέντο και ενθουσιασμό), εφόσον πρυτανεύσουν η αξιοκρατία, η αυτονομία των ιδρυμάτων, και αντίστοιχα παρέχονται οι  απαιτούμενοι πόροι για να υπάρξουν τα κίνητρα παραμονής και επαναπατρισμού Ελλήνων επιστημόνων από το εξωτερικό.

Και μία προσωπική ερώτηση. Είστε ανάμεσα στους διακεκριμένους Ελληνες ακαδημαϊκούς που έχουν διαπρέψει στο εξωτερικό. Τι χρειάστηκε να θυσιάσετε για να το πετύχετε αυτό και αν μένατε στη χώρα μας πόσα από αυτά θα είχατε καταφέρει;   

Χρειάστηκε να θυσιάσω λίγο χρόνο μακριά από τους γονείς και φίλους που μεγάλωσα. Αν εμένα στην Ελλάδα, μάλλον θα είχα προσπαθήσει να καταφέρω πράγματα σε διαφορετικά μονοπάτια της ζωής. Είναι δύσκολο να εκτιμήσω το ποσοστό των επιτυχιών στον ακαδημαϊκό χώρο που ίσως είχα καταφέρει αν εμένα στην Ελλάδα, αλλά σίγουρα αυτό θα ήταν μικρό, ας πούμε 10-15%.

Αν σας ανέθεταν το υπουργείο Παιδείας στην Ελλάδα τι ήταν αυτό που θα αλλάζατε πρώτο;

Το τρίπτυχο αλλαγών που θα προσπαθούσα να προωθήσω είναι:

Α) Αυτονομια των ιδρυμάτων στην ανώτατη εκπαίδευση.
Β) Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης.
Γ) Εξωστρέφεια, διαφάνεια και αξιοκρατία στο χώρο της Παιδείας.

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ