Γιώργος Κατσαντώνης: Ένας Πατρινός συστήνει ξανά τον Παζολίνι
Ένας Πατρινός δημιουργεί αίσθηση στη γειτονική χώρα, με την κυκλοφορία ενός νέου βιβλίου, που φέρει τη σφραγίδα του μεγάλου ιταλικού εκδοτικού οίκου «Metauro» και τον εύγλωττο τίτλο: «Πιερ Πάολο Παζολίνι: Aνατομία της Εξουσίας».
Ηταν Νοέμβριος του 1975, όταν στην Οστια, κοντά στη Ρώμη, δολοφονείτο ο Πιερ Πάολο Παζολίνι. Μία εμβληματική προσωπικότητα, ένας ποιητής του κινηματογράφου, ένας ανυπότακτος πολυσχιδής καλλιτέχνης.
Σήμερα, 46 χρόνια μετά, ένας Πατρινός δημιουργεί αίσθηση στη γειτονική χώρα, με την κυκλοφορία ενός νέου βιβλίου, που φέρει τη σφραγίδα του μεγάλου ιταλικού εκδοτικού οίκου «Metauro» και τον εύγλωττο τίτλο: «Πιερ Πάολο Παζολίνι: Aνατομία της Εξουσίας».
Πρόκειται για τον Γιώργο Κατσαντώνη, διδάκτορα Συγκριτικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Scuola Normale Superiore, ο οποίος παρουσιάζει στο πόνημά του, ένα ολοκληρωμένο μωσαϊκό της καλλιτεχνικής μεγαλοφυΐας του αείμνηστου συγγραφέα, σκηνοθέτη, ηθοποιού και ποιητή.
Στο βιβλίο αποκωδικοποιούνται τα προσωπεία της εξουσίας και η έννοια του πάσχοντος σώματος μέσα από τη σεξουαλικοποίηση του φασισμού. Ενώ καταγράφεται και σχολιάζεται για πρώτη φορά η έννοια της ιδρυματοποίησης, αναδεικνύοντας τον προβληματισμό του Παζολίνι για τη μετατροπή της κοινωνίας σε «ολοκληρωτικό ίδρυμα». Κεντρικό σημείο της έρευνας αποτελεί η συγκριτική προσέγγιση και οι δεσμοί του Παζολίνι με τους Σαντ, Σπινόζα, Γκόφμαν, Καλντερόν ντε λα Μπάρκα και Στρίντμπεργκ.
Σε γενικές γραμμές το βιβλίο εστιάζει στην κοινωνική, πολιτική και φιλοσοφική θεώρηση των έργων ORGIA, PORCILE, CALDERON με κέντρο, την εννοιολόγηση της εξουσίας από τον Παζολίνι.
Επιχειρώντας να καταγγείλει τον ολοκληρωτισμό και την λανθάνουσα παρουσία του φασισμού στη σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία, ο Παζολίνι μετέτρεψε το σώμα σε τόπο εγγραφής της βίας ενώ το σεξ μεταλλάσσεται σε όργανο της πολιτικής εξουσίας.
ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΣΤΗΝ «ΠτΔ»
Ο ίδιος ο Γιώργος Κατσαντώνης, μιλώντας στην «ΠτΔ», σημειώνει για το πόνημά του:
«Το βιβλίο καταγράφει παράλληλα τη διασταύρωση θεάτρου και κινηματογράφου, το στοιχείο της διαλεκτικής, που διέπει την σκέψη του Ιταλού διανοητή με την ανθρωπολογία, τη φιλοσοφία, την ψυχανάλυση, τις σπουδές φύλου και τις πολιτισμικές σπουδές εν γένει.
Η έρευνα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεματικών περιοχών, από τη δραματουργία έως τον κινηματογράφο, από την πολιτική φιλοσοφία (Μαρκήσιος ντε Σαντ/ Σπινόζα / θεωρίες του εικοστού αιώνα σχετικά με το «Becoming-Animal») έως την κοινωνιολογία (Ερβινγκ Γκόφμαν), και τις παραστατικές τέχνες.
Η επικράτηση του καταναλωτισμού -του «απόλυτου φασισμού»-, η συνεπακόλουθη πολιτισμική ομογενοποίηση και ισοπέδωση, ο ολοένα αυξανόμενος έλεγχος της ίδιας της ζωής από την, όλο και πιο ανεξέλεγκτη, σχεδόν άναρχη, δύναμη της εξουσίας, η παραβίαση και η χειραγώγηση των σωμάτων είναι μόνο μερικά από τα ζητήματα που θίγονται στο βιβλίο».
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑΖΟΛΙΝΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ο Παζολίνι ήταν θαυμαστής της Ελλάδας και του αρχαίου πολιτισμού της. Αρκεί να αναφερθεί, ότι είχε δώσει στο σκάφος του το όνομα «Βασιλιάς Οιδίπους», ενώ γνώριζε τόσο καλά τα αρχαία ελληνικά, ώστε τα μετάφραζε από το πρωτότυπο στα ιταλικά!
Παράλληλα, ήταν στενός φίλος µε τη Μαρία Κάλλας. Μαζί επισκέπτονταν την Ελλάδα, κυρίως τα καλοκαίρια, ενώ αλησμόνητες ήταν οι διακοπές τους στο Σκορπιό του Ωνάση. Οι δύο τους, συναντήθηκαν και στη μεγάλη οθόνη: Ήταν η μοναδική εμφάνιση της Κάλλας σε ταινία και έγινε για την κινηµατογραφική «Μήδεια» του Παζολίνι (1969). Ωστόσο η ταινία, σε αντίθεση με την καλλιτεχνική της αξία, «πάτωσε» εμπορικά…
Επίσης ο Παζολίνι, ήταν αυτός που προλόγισε τις δύο ποιητικές συλλογές του Αλέκου Παναγούλη, συντρόφου της Οριάνα Φαλάτσι, με την οποία ήταν στενοί φίλοι .
Η ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΠΑΖΟΛΙΝΙ
Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι δολοφονήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 1975 στην παραλία της Όστια, κοντά στη Ρώμη, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Και αυτό, γιατί ο δολοφόνος του, 29 χρόνια μετά την πράξη του, απέσυρε την ομολογία του. Ο Παζολίνι είχε πατηθεί αρκετές φορές με το δικό του αυτοκίνητο και στη συνέχεια το πτώμα του πυρπολήθηκε με βενζίνη. Ένα έγκλημα που χρεώθηκε στη Μαφία, αλλά ο τελικά καταδικάστηκε ο 17χρονος τότε Giuseppe (Pino) Pelosi (1958–2017), τότε 17 ετών, ο οποίος συνελήφθη να οδηγεί το αυτοκίνητο του Παζολίνι και ομολόγησε τον φόνο.
Ένα χρόνο μετά τη δολοφονία, καταδικάστηκε από το δικαστήριο, ωστόσο το 2005 απέσυρε την ομολογία του, υποστηρίζοντας ότι άγνωστοι είχαν σκοτώσει τον Παζολίνι και ότι ο ίδιος πιέστηκε να ομολογήσει, γιατί δεχόταν απειλές για τη ζωή τη δική του και της οικογενείας του.
Τελικά, η επανεξέταση της υπόθεσης οδήγησαν και στο οριστικό κλείσιμό της, αφού οι δικαστές θεώρησαν ότι δεν υπάρχουν ικανές αποδείξεις που να θεμελιώνουν την αναθεώρηση της καταδικαστικής απόφασης.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ
Ο Γιώργος Κατσαντώνης γεννήθηκε στην Πάτρα. Αποφοίτησε με «Άριστα» από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Απέκτησε Διδακτορικό Δίπλωμα στη Συγκριτική Φιλολογία από τη Scuola Normale Superiore της Πίζας στην Ιταλία με υποτροφία του ιδίου Πανεπιστημίου.
Τον Ιανουάριο του 2021, ύστερα από επιτυχή προφορική εξέταση του απονεμήθηκε ο τίτλος του Διδάκτορα, με ομόφωνη απόφαση της πενταμελούς επιτροπής Άριστα με Διάκριση (70/70 Lode).
Ειδικεύτηκε στην Κριτική του Θεάτρου και της Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο “Federico II” της Νάπολης. Έχει συμμετάσχει ως βασικός ομιλητής σε εθνικά και διεθνή συνέδρια στην Ιταλία και στην Ευρώπη.
Όσο για την ερευνητική του δουλειά, έχει δημοσιευτεί σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά, όπως τα «Studi Pasoliniani», «Scenari» και έχει δημοσιεύσει ακόμα δυο ακαδημαϊκά βιβλία: Τα έργα του Εντουάρντο Ντε Φιλίππο στην ελληνική σκηνή, Κριτική θεάτρου: κώδικες σκηνικής ανάγνωσης.
Επιπροσθέτως αξίζει να αναφερθεί, ότι το ερευνητικό του έργο έχει βραβευθεί από το Ίδρυμα «Premio Internazionale Galileo Galilei».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News