«Καμπανάκια» κινδύνου για παρατημένες γέφυρες – Ποια η κατάσταση στην Αχαΐα

Αγνοια για τη δομική κατάσταση και πολυδιάσπαση ευθυνών μεταξύ φορέων. Σήμα κινδύνου από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Ολυμπίας Οδού και της Γέφυρας ΑΕ, Παναγιώτη Παπανικόλα.

γέφυρες Η γέφυρα του ποταμού Χάραδρου στη Μεγάλη Περιμετρική της Πάτρας

Η τραγωδία των Τεμπών και η απαγόρευση κυκλοφορίας στην Γέφυρα Σερβίων, στην Κοζάνη, λόγω σοβαρών δομικών προβλημάτων, φέρνουν έντονα στο προσκήνιο το μείζον ζήτημα εγκατάλειψης πολλών άλλων σε όλη τη χώρα.

Δυστυχώς, σήμερα, κανένας φορέας δεν έχει καταγεγραμμένες τις ελληνικές γέφυρες και την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, αφού ουδείς έχει τη συνολική ευθύνη παρακολούθησης και συντήρησής τους. Εκ πρώτης όψεως αυτό μπορεί να ακούγεται απίστευτο, αλλά αν λάβει κανείς υπ’ όψιν το πότε και το πώς έχουν κατασκευαστεί σε ένα πολυδαίδαλο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, ίσως να μην είναι και τόσο περίεργο.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού και της Γέφυρας ΑΕ, Παναγιώτης Παπανικόλας, ανέδειξε τη σημασία του θέματος στο πλαίσιο του Συνεδρίου RGC της «Πελοποννήσου» και τόνισε ότι οι περισσότερες οδικές γέφυρες κατασκευάστηκαν τις δεκαετίες ΄60 και ΄70, ενώ οι σιδηροδρομικές είναι ακόμα πιο παλιές και δέχονται μεγαλύτερα φορτία. Επιβεβαίωσε ότι οι περισσότερες δεν έχουν συντηρηθεί καθόλου από τότε, με εξαίρεση όσες βρίσκονται στα έργα παραχώρησης. Παράλληλα, είπε πως πρέπει να φτιαχτεί Μητρώο Επιθεώρησης και Συντήρησης όλων, για να υπάρχει εικόνα της κατάστασης, σύνταξη Μελέτης και τέλος εργασίες.

Υπό κανονικές συνθήκες, μια γέφυρα πρέπει να επιθεωρείται και να συντηρείται κάθε 3 – 6 χρόνια, σημειώνει ο κ. Παπανικόλας και στο πλαίσιο αυτό, η «Ολυμπία Οδός», έχει ειδικό Τμήμα, που ασχολείται μ’ αυτή την εργασία. Παράλληλα, «κληρονόμησε» και αρκετές γέφυρες στο παράπλευρό οδικό δίκτυο, που ανέλαβε με εντολή του υπουργείου Υποδομών να επιθεωρεί και να συντηρεί, όποτε είναι απαραίτητο.

Θυμίζουμε ότι στις αρχές του 2020, η «Ολυμπία Οδός» ξεκίνησε εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και επισκευής των γεφυρών της Μεγάλης Περιμετρικής Πατρών, οι οποίες είχαν υποστεί μεγάλες φθορές, ενώ μια εξ αυτών, είχε κακοτεχνίες και σοβαρές φθορές, από κατασκευή της. Αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες για την κατασκευή νέας πλάκας καταστρώματος στη γέφυρα της Κάτω Διάβασης Κ603.

Επιπλέον, κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού γίνονται εργασίες βαριάς συντήρησης σε 25 γέφυρες, που είτε βρίσκονται στον κλειστό αυτοκινητόδρομο είτε στο παράπλευρο οδικό δίκτυο. Μάλιστα, τη σχετική διαδικασία επιθεώρησης είχε ζητήσει πρόσφατα και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με έγγραφο του αντιπεριφερειάρχη Αχαΐας, στο οποίο υπήρξε ανταπόκριση.

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΠΟΝΑΝΟΣ: «ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ…»

γέφυρες

Ο αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας, Χαράλαμπος Μπονάνος, ρωτήθηκε από την «Πελοπόννησο» για το καθεστώς που επικρατεί στην επιθεώρηση και συντήρησης των γεφυρών. Τόνισε ότι η ευθύνη είναι συνάρτηση του δρόμου στον οποίο βρίσκεται η γέφυρα, δηλ. σε εθνικό, δημοτικό ή αγροτικό δρόμο. Σημείωσε ότι οι γέφυρες που υπάγονται στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας ελέγχονται και γίνονται οι δέουσες εργασίες συντήρησης σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Παράλληλα, υπάρχει και συνεργασία με τους δήμους για τις γέφυρες που ανήκουν στην αρμοδιότητά τους, όπως έγινε στην περίπτωση της Καλογριάς, όπου μετά τη διαπίστωση της κατάστασης επικινδυνότητας, υπεγράφη προγραμματική συμφωνία με τον Δήμο Δυτικής Αχαΐας και η γέφυρα ανακατασκευάστηκε και παραδόθηκε στην κυκλοφορία πριν από μερικούς μήνες. Το ίδιο έγινε και σε μια άλλη περίπτωση επικίνδυνης γέφυρας στα Καλάβρυτα. «Διαρκώς γίνονται επιθεωρήσεις και όπου διαπιστώνεται επικινδυνότητα, επεμβαίνουμε άμεσα. Η ασφάλεια είναι προτεραιότητά μας», τόνισε.