«Καλάθι του νοικοκυριού»: Αλλαγές στις λίστες των σούπερ μάρκετ- Μηδαμινό όφελος βλέπει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών

Σε αλλαγές προχώρησαν σούπερ μάρκετ στις λίστες για το «καλάθι του νοικοκυριού», την ώρα που η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών βλέπει «μηδαμινό όφελος».

Καλάθι

Σε αλλαγές προχώρησαν σήμερα, Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, ορισμένα σούπερ μάρκετ στις λίστες που έδωσαν στο «καλάθι του νοικοκυριού» διορθώνοντας τιμές προς τα κάτω, προσθέτοντας προϊόντα που δεν υπήρχαν ενώ είχαν υποχρέωση να συμπεριλάβουν, μειώνοντας κάποια προϊόντα που δεν ήταν υποχρεωμένοι να συμπεριλάβουν αλλά και διορθώνοντας διπλοεγγραφές σε κωδικούς.

Πάτρα – «Καλάθι του νοικοκυριού»: Αρχή με λίγα αγαθά και πολλά παράπονα – Οι διαπιστώσεις παραγόντων της αγοράς στην «Π»

Νωρίς το απόγευμα της Πέμπτης έγιναν οι τελικές αλλαγές στις λίστες των καλαθιών στην πλατφόρμα e-katanalotis από κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, μειώνοντας τις τιμές σε ορισμένα προϊόντα.

Για παράδειγμα:

  • Σούπερ μάρκετ πωλούσε την Τετάρτη το ρύζι «καρολίνα» προς 1,85 ευρώ το κιλό και την Πέμπτη έριξε την τιμή στα 1,50 ευρώ το κιλό.
  • Σούπερ μάρκετ πωλούσε την Τετάρτη το κοτόπουλο 3,98 ευρώ το κιλό και την Πέμπτη 2,99 ευρώ το κιλό.
  • Σούπερ μάρκετ πωλούσε την Τετάρτη τη φρατζόλα το ψωμί (350γρ) 3,03 το κιλό και την Πέμπτη 2,49 ευρώ το κιλό

Παράλληλα άλλο σούπερ – μάρκετ που δεν είχε συμπεριλάβει την Τετάρτη στη λίστα του ρύζι, πρόσθεσε την Πέμπτη το προϊόν καθώς περιλαμβάνεται στη λίστα με τα 51 υποχρεωτικά προϊόντα του υπουργείου ανάπτυξης.

Επιμέρους διορθώσεις έγιναν και από άλλα σούπερ μάρκετ, που μείωσαν τα προϊόντα στο καλάθι αποσύροντας μη υποχρεωτικούς κωδικούς ή διπλοεγγραφές σε υποχρεωτικές κατηγορίες, καθώς το ίδιο προϊόν εμφανιζόταν δύο και τρεις φορές στη λίστα.

Οι λίστες των σούπερ μάρκετ

Το τελικό πλήθος των προϊόντων στο κάθε καλάθι έχει ως εξής:

Μασούτης: 52 προϊόντα
Α-Β: 74 προϊόντα
Bazaar: 56 προϊόντα
Galaxias: 96 προϊόντα
Efresh: 51 προϊόντα
Discount Markt: 50 προϊόντα
Κρητικός: 58 προϊόντα
Lidl: 51 προϊόντα
Market In: 97 προϊόντα
Mymarket: 52 προϊόντα
Σκλαβενίτης: 68 προϊόντα
Synka: 65 προϊόντα
Χαλκιαδάκης: 65 προϊόντα

Μετά τις επιμέρους αλλαγές που έγιναν σήμερα Πέμπτη, οι διαβεβαιώσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης είναι πως οι λίστες δεν θα δεχθούν άλλες αλλαγές μέχρι την ερχόμενη Τετάρτη όταν και θα αλλάξουν τα καλάθια. Αλλαγές μπορούν να γίνουν μέχρι τότε μόνο με νέες μειώσεις τιμών.

Υπενθυμίζεται ότι στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων e-katanalotis έχουν αναρτηθεί οι τιμοκατάλογοι από 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ τα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι» επισημαίνονται με σχετική σήμανση στο ράφι και τις διαφημιστικές προβολές των αλυσίδων.

Η σύνθεση του καλαθιού θα αλλάζει κάθε Τετάρτη.

Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών

Η πρώτη ημέρα του «καλαθιού του νοικοκυριού» κατέδειξε ότι ο καταναλωτής παραμένει απροστάτευτος, όχι μόνο απέναντι στη συνεχώς αυξανόμενη ακρίβεια και έκρηξη τιμών, αλλά και απέναντι στη διαχρονική αδυναμία των οποιωνδήποτε κρατικών παρεμβάσεων που επιδιώκουν την αντιμετώπιση του προβλήματος, σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας.

Αναλυτικότερα, η διεξήγαγε έρευνα στην ιστοσελίδα «e-katanalotis», στην οποία οι υπόχρεες αλυσίδες εμπορίας τροφίμων και άλλων προϊόντων (σούπερ μάρκετ) υποχρεούνταν, έως τις 9 το πρωί της Τετάρτης 02/11/2022, να ανεβάσουν λίστα με τα προϊόντα που ανήκουν στις 51 κατηγορίες όπως αυτές καθορίστηκαν με την απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης. Τα αποτελέσματά της ήταν ενδεικτικά του συμπεράσματος το οποίο αναφέραμε στην αρχή του Δελτίου Τύπου.

Συγκεκριμένα:

  • Κάποιες από τις 13 αλυσίδες εμπορίας που καταχώρησαν στην πλατφόρμα «e-katanalotis» προϊόντα, δεν έχουν αποστείλει πλήρη κατάλογο αυτών, δηλαδή, δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες όπως αυτές περιγράφονται στο νόμο. Επισημαίνουμε ότι ο ελλιπής κατάλογος επισύρει πρόστιμο 5.000 € για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση αυτή.
  • Παρά την εικόνα που παρουσιάστηκε το πρωί από τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Παπαθανάση, ότι «το 20-40% των προϊόντων αφορούν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», εν τούτοις υπάρχουν αλυσίδες που περιλαμβάνουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε ποσοστό περίπου 80% του συνόλου.
  • Σε κάποιες από τις αλυσίδες παρουσιάζεται το φαινόμενο να έχει καταχωρηθεί το ίδιο προϊόν από 2 έως έντεκα (11) φορές. Αποτέλεσμα είναι η πλασματική αύξηση του αριθμού των προϊόντων, γεγονός που καθιστά το όλο εγχείρημα ανώφελο για τον καταναλωτή.
  • Διαπιστώθηκε ότι κάποιες αλυσίδες έχουν καταχωρήσει προϊόντα σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, με συνέπεια την παραπλάνηση του καταναλωτή (αλλά και του Υπουργείου). Για παράδειγμα διαπιστώθηκε ότι π.χ. στην κατηγορία προϊόντων «πουλερικά» έχει καταχωρηθεί χυμός πορτοκάλι, στην κατηγορία προϊόντων «αλεύρι» έχει καταχωρηθεί πατέ γάτας ή στην κατηγορία «γάλα φρέσκο» έχει καταχωρηθεί τηγανιά χοιρινή. Σημειωτέον ότι η καταχώρηση στην ιστοσελίδα e-katanalotis, την οποία διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, είναι ευθύνη της ίδιας της υπηρεσίας, ως προς την ακρίβεια των πληροφοριών που περιέχει (τουλάχιστον στο τεχνικό της σκέλος), ακρίβεια που, προφανώς, δεν έτυχε του απαιτούμενου ελέγχου οδηγώντας στη σύγχυση του καταναλωτικού κοινού.

Περαιτέρω, διαπιστώσαμε για μία ακόμα φορά ότι η ακρίβεια δεν αντιμετωπίζεται με ημίμετρα, όπως εν προκειμένω. Ενδεικτικά αναφέρουμε την περίπτωση αλυσίδας η οποία περιλαμβάνει ρολό κουζίνας στην τιμή των 2,65€, ενώ το ίδιο προϊόν τον Απρίλιο 2022 κόστιζε 1,89 € (αύξηση 40%), είδη προσωπικής υγιεινής ανατιμήθηκαν κατά ποσοστό 23% το ίδιο χρονικό διάστημα ενώ και σε είδη διατροφής, όπως στα μακαρόνια, αυξήθηκε η τιμή από 0,74€ σε 1,26€. Παρατηρήθηκε, επίσης, διαφορά στις τιμές μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στον καφέ όπου η διαφορά φθάνει έως 1,58€. Ταυτόχρονα, σημειώνεται ότι στα περισσότερα προϊόντα έχει μειωθεί το περιεχόμενο από 11% έως 30%.

Επαναλαμβάνουμε ότι, για εμάς, είναι πρωταρχική και άμεση ανάγκη, η Πολιτεία να πάρει άμεσα, ουσιαστικά μέτρα, για να αντιμετωπιστεί η ζοφερή κατάσταση που έχουμε μπροστά μας. Προτείνουμε λοιπόν:

  • Αναστολή λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας
  • Προώθηση όλων των τύπων ενέργειας (π.χ. υδρογόνο, γεωθερμία, κ.λπ.) χωρίς προκαταλήψεις και προτεραιοποιήσεις
  • Ενίσχυση των ευάλωτων καταναλωτών μέσω της κατά προτεραιότητας τιμολόγησής τους με τις ενεργειακές πηγές μικρότερου κόστους παραγωγής
  • Μείωση του ΦΠΑ στα είδη βασικής διατροφής
  • Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης
  • Αύξηση του κατώτατου μισθού και επαναφοράς του δικαίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων που θα διαχύσει την αύξηση αυτή σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, με στόχο την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων-καταναλωτών.