Κόλλησα τον ιό, δείτε πού καθόμουν: Ο εφευρέτης της πατέντας Ανδρέας Κομνηνός μιλάει στην «Π»

Μια καινοτόμος επινόηση από έναν πανεπιστημιακό της Πάτρας, ανοίγει δρόμους για θωράκιση φοιτητών και όχι μόνο απέναντι στην πανδημία – Αμεσα και αποτελεσματικά η διαδικασία της ιχνηλάτησης

Κόλλησα τον ιό, δείτε πού καθόμουν: Ο εφευρέτης της πατέντας Ανδρέας Κομνηνός μιλάει στην «Π»

Μια καινοτόμος πατέντα -εφαρμογή Cocotrace ανέπτυξε ο επ. καθηγητής του Τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών Ανδρέας Κομνηνός. Η επινόηση, εφόσον χρησιμοποιηθεί από το σύνολο των φοιτητών, μπορεί να αποτελέσει το βασικό όπλο για την άμεση και έγκυρη ιχνηλάτηση κρουσμάτων κορονοϊού σε αίθουσες διδασκαλίας και στα αμφιθέατρα του Πανεπιστημίου Πατρών.

Αν, μάλιστα, η πατέντα υιοθετηθεί από το σύνολο των Τμημάτων του Πανεπιστημίου, αλλά και από όλα τα ΑΕΙ στην Ελλάδα, κάτι που πρακτικά είναι εφικτό και απλό σε διαδικασία, θα ήταν κάτι ιδανικό!

Με «μια φράση: Εάν υπάρξει κρούσμα σε φοιτητή, θα μπορεί να γίνει άμεσα και αποτελεσματικά η διαδικασία της ιχνηλάτησης των κοντινών και λιγότερο κοντινών επαφών του τις επίμαχες μέρες.

  • Το Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών (που έχει την τύχη να καθοδηγείται από τον Ευστράτιο Γαλλόπουλο) ανέπτυξε μια εφαρμογή για κινητές συσκευές, για την ιχνηλάτηση στενών επαφών κρουσμάτων στους χώρους διδασκαλίας.
  • Η εφαρμογή [email protected] λειτουργεί με την ανάγνωση κωδικών QR που έχουν τοποθετηθεί σε κάθε κάθισμα των αιθουσών διδασκαλίας του τμήματος, επιτρέποντας στους φοιτητές να τηρούν ένα πλήρες ιστορικό των θέσεων που έχουν καθίσει, σεβόμενη πλήρως την ιδιωτικότητα των φοιτητών.
  • Σε περίπτωση κρούσματος, το ιστορικό από τη συσκευή του χρήστη μπορεί να κοινοποιηθεί προς τους υπόλοιπους συμφοιτητές του, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να ελέγξουν αν έχουν έρθει σε στενή επαφή κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και να προβούν ενημερωμένα και χωρίς πανικό στη διενέργεια των απαραίτητων τεστ ανίχνευσης.
  • Το ΤΜΗΥΠ διαθέτει την εφαρμογή αλλά και το πρόγραμμα για την εύκολη δημιουργία των ετικετών QR ως ανοικτά διαθέσιμο κώδικα λογισμικού. Κάθε τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών αλλά και οποιοδήποτε άλλο ΑΕΙ ή άλλο εκπαιδευτικό ιδρύματος της χώρας που επιθυμεί να αξιοποιήσει την εφαρμογή, μπορεί πολύ εύκολα να κατεβάσει τον κώδικα και να τον προσαρμόσει στα δικά του δεδομένα.

Ο πηγαίος κώδικας είναι διαθέσιμος στον ιστότοπο https://github.com/komis1/cocotrace. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουν την εφαρμογή όπως «τρέχει» αυτή τη στιγμή στο ΤΜΗΥΠ στον ιστότοπο https://cocotrace.ceid.upatras.gr.

4 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Η «ΠτΔ» βρήκε τον εφευρέτη της πατέντας Ανδρέα Κομνηνό και τον ρώτησε 4 συγκεκριμένα «πράγματα»:

-Πώς συνέλαβε αυτή την ιδέα;

-Πώς την τελειοποίησε (με όσο πιο απλά λόγια);

-Πώςλειτουργεί πρακτικά;

-Είναι μια πρωτότυπη και για την ώρα μοναδική πατέντα. Πώς νιώθει;

«Η ιδέα ήρθε σε μια άτυπη συνομιλία που είχαμε με τον πρόεδρο του τμήματος κ. Ευστράτιο Γαλλόπουλο και τον αναπληρωτή πρόεδρο κ. Μπερμπερίδη, όπου τέθηκε το θέμα πώς θα μπορούσε να γνωρίζει ένας φοιτητής αν έχει παρακολουθήσει κάποιο μάθημα καθισμένος επί αρκετή ώρα δίπλα σε κάποιον φορέα του ιού.

Η τελειοποίηση ήρθε μέσω τριών παραγόντων:

Α. Υπήρχε μια σχετική εμπειρία στη γρήγορη κατασκευή εφαρμογών με τεχνολογίες διαδικτύου για καταστάσεις άμεσης ανάγκης μέσα από το φαινόμενο πριν λίγα χρόνια με τις μέδουσες, που είχα φτιάξει την εφαρμογή Swymm (ΣΣ είχε προταθεί για αυτό από την εφημερίδα μας ως πρόσωπο της χρονιάς 2017).

Β. Από την αμέριστη υποστήριξη που έδειξαν στην ιδέα ο πρόεδρος και ο αναπληρωτής πρόεδρος του Τμήματος.

Γ. Την ανοικτή και ειλικρινή συζήτηση με τους φοιτητές του τμήματός μας, που συνέβαλε να σχεδιαστεί ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος με τον πλέον ηθικά αποδεκτό τρόπο, δηλαδή με συμπεριληπτικότητα, ανεξάρτητα από τα τεχνολογικά μέσα που έχει κάθε φοιτητής, με πλήρη σεβασμό της ιδιωτικότητας και με προστασία των προσωπικών δεδομένων.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Πρακτικά κάθε φοιτητής μπορεί να καταγράφει τη θέση που κάθισε μέσα σε κάθε αίθουσα και να βλέπει το πλήρες ιστορικό μέσα από την εφαρμογή.

Η καταγραφή γίνεται σαρώνοντας με την κάμερα του κινητού του τον ειδικό QR-κωδικό που έχουμε τοποθετήσει σε κάθε κάθισμα.

Εχουμε τοποθετήσει πάνω από 1.400 ετικέτες για τον σκοπό αυτό, στις αίθουσες που χρησιμοποιεί το Τμήμα.

Εναλλακτικά, η καταγραφή μπορεί να γίνει με χειροκίνητη πληκτρολόγηση (π.χ. αν η ετικέτα λείπει ή έχει βανδαλιστεί, έχουμε δυστυχώς και -λίγα- τέτοια φαινόμενα). Ωστόσο κάθε φοιτητής μπορεί απλά να καταγράψει και τη θέση του σε ένα τετράδιο χωρίς την εφαρμογή, αφού στις ετικέτες αναφέρεται και σε ανθρωπίνως αναγνώσιμη μορφή και η αρίθμηση του καθίσματος (π.χ. Αίθουσα Β3, Σειρά 2, Θέση 5).

Σε περίπτωση που κάποιος φοιτητής διαγνωσθεί ως φορέας, μπορεί να αποστείλει το λεπτομερές ιστορικό του στον υπεύθυνο του τμήματος, μέσα από την εφαρμογή. Στη συνέχεια, το ιστορικό μπορεί να ανακοινωθεί δημόσια, με ανώνυμο πάντα τρόπο, κι έτσι κάθε φοιτητής μπορεί να ελέγξει αν έχει υπάρξει στενή επαφή.

Δ.Η ιδέα είναι ιδιαίτερα απλή τόσο στη σύλληψη όσο και στην κατασκευή. Χρειάστηκαν μόνο λίγες ημέρες για την υλοποίησή της.

Πιστεύω πως μια παρόμοια εφαρμογή καθώς και άλλα τεχνολογικά μέσα θα μπορούσαν να έχουν εύκολα προταθεί και υλοποιηθεί πιο ολοκληρωμένα από τους μηχανικούς που εργάζονται στα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας και Ψηφ. Διακυβέρνησης, αν είχε ξεκινήσει μια μεθοδική προετοιμασία για την επιστροφή στη δια ζώσης εκπαίδευση σε πιο κατάλληλο χρόνο.

Η χώρα μας έχει τεράστιο απόθεμα δημιουργικών και ικανών ανθρώπων, και ελπίζω ότι κάποια στιγμή θα αποδεχθούμε αυτό που περιγράφει και ολόκληρη η επιστημονική βιβλιογραφία, δηλαδή πως η πρόοδος έρχεται πιο ραγδαία ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή και τη διαβούλευση, και βασιζόμενοι σε τεχνολογίες ανοικτού λογισμικού και ανοικτών δεδομένων.

Θα ήμουν πολύ ευτυχής να τη δω να αξιοποιείται και από άλλα τμήματα του Πανεπιστημίου, καθώς και από άλλα ΑΕΙ ή τα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ της χώρας μας. Αν μπορέσει η εφαρμογή να επιτρέψει έστω και μια πρόσθετη μέρα ακώλυτης διά ζώσης εκπαίδευσης προς όφελος έστω ενός φοιτητή, θα θεωρήσω πως άξιζε ο χρόνος που αφιερώθηκε.

«Θα ήθελα, με την ευκαιρία που μου δίνετε, να εκφράσω τις δημόσιες ευχαριστίες μου:

Στον κ. Μάνο Γεωργουδάκη, ΕΤΕΠ στο Τμήμα μας, που φρόντισε για τη φιλοξενία της εφαρμογής στους server του τμήματος, καθώς και τους φοιτητές Ιωάννη Βελγάκη, Αλέξανδρο Καραγιάννη, Ευστράτιο Πανταζαρά και τη φοιτήτρια Ασημίνα Ρόδη που βοήθησαν στην καταγραφή της χωροταξίας των αιθουσών και την επικόλληση των ετικετών QRcode».

Ακολουθήστε το Pelop.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις και τα νέα απο την Πάτρα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις - νέα από την Πάτρα, την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο pelop.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] ο ίδιος ο καθηγητής δηλώνει στο pelop.gr: «Η ιδέα ήρθε σε μια άτυπη συνομιλία που είχαμε με τον […]

trackback

[…] ο ίδιος ο καθηγητής δηλώνει στο pelop.gr: «Η ιδέα ήρθε σε μια άτυπη συνομιλία που είχαμε με τον […]

trackback

[…] ο ίδιος ο καθηγητής δηλώνει στο pelop.gr: «Η ιδέα ήρθε σε μια άτυπη συνομιλία που είχαμε με τον […]


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ