Λιμάνι Πάτρας: Απώλειες στην επιβατική κίνηση λόγω πανδημίας, πολύ ψηλά η διακίνηση υγρού φορτίου – Οι οικονομικοί δείκτες, οι στόχοι του ΟΛΠΑ

Απώλειες κατέγραψε το 2021, στην επιβατική κίνηση, το λιμάνι της Πάτρας, λόγω των περιορισμών από την πανδημία.

Λιμάνι Πάτρας Το λιμάνι της Πάτρας ανήκει σε αυτά του διεθνούς ενδιαφέροντος

Σημαντικές απώλειες κατέγραψε το 2021, στην επιβατική κίνηση, το λιμάνι της Πάτρας, λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν πανευρωπαϊκά στις μετακινήσεις προσώπων από την πανδημία του κορονοϊού, σύμφωνα με την ετήσια κλαδική μελέτη για την Ελληνική Λιμενική Βιομηχανία, GREPORΤ2022 που παρουσιάζει η Ports and Shipping Advisory.

Tο GREPORT που επιμελήθηκαν οι Γιώργος Βαγγέλας, Θάνος Πάλλης και Eύη Κλαδάκη, αποτελεί τη μοναδική ολοκληρωμένη κλαδική μελέτη για την ελληνική λιμενική βιομηχανία, για τους 13 μεγαλύτερους Οργανισμούς Λιμένων της χώρας.

Από την παράθεση των αναλυτικών στοιχείων, προκύπτει ότι το 2021 η κίνηση ακτοπλοΐας εξυπηρετήθηκε σε όλους τους Οργανισμούς Λιμένων. Από τους 13 οργανισμούς λιμένων, έξι διακινούν πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες ετησίως.

Το 2021 από την Πάτρα διακινήθηκαν 419.313 επιβάτες, σημειώνοντας μείωση -33,1% σε σχέση με το 2019 και μείωση -19,6% σε σχέση με το 2017.

Οι σημαντικότερες εξελίξεις από το 2020 ήταν:

Υπογραφή μνημονίου συνεργασίας Οργανισμού Λιμένος Πατρών ΑΕ και Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ. Το μνημόνιο συνεργασίας προβλέπει την ανάληψη κοινών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών και την ανταλλαγή πληροφόρησης, βέλτιστων πρακτικών και τεχνογνωσίας γύρω από ζητήματα όπως η υλοποίηση λύσεων logistics, η αξιοποίηση καινοτόμων τεχνολογιών με επίκεντρο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του περιβάλλοντος, η ενδυνάμωση της θέσης των δύο λιμένων στο διεθνές στερέωμα, η βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, η διαθεσιμότητα υποδομών κ.ά.

Υποβολή φακέλου για χωροθέτηση μαρίνας Mega-Yacht, χωρητικότητας 200 σκαφών. Το κόστος, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα φτάσει τα 25 εκατομμύρια ευρώ, ένα ποσό αρκετά υψηλό όπως και το όλο εγχείρημα που όμως μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Το καίριο ζήτημα για τη δημιουργία της τουριστικής μαρίνας είναι η αναζήτηση του χρηματοδοτικού εργαλείου για να προχωρήσει το έργο. Η χρηματοδότηση αυτή μπορεί να έρθει μέσα από προγράμματα ΕΣΠΑ ή ακόμα και του δημοσίου, ενώ σε περίπτωση που χρειαστεί δεν πρέπει να αποκλειστεί και η χρηματοδότηση μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων από επενδυτή ή και επενδυτές.

Προκήρυξη διαγωνισμού μελέτης για τη διαμόρφωση ζώνης τεχνικής υποστήριξης σκαφών.

Διαδικασίες ανακατασκευής υπόστεγου στο βόρειο λιμένα της Πάτρας.

ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ

Το 2021 ήταν χρονιά προσαρμογής της κρουαζιέρας στα νέα πρωτόκολλα, τα οποία επέβαλε η πανδημία και τα οποία εφαρμόστηκαν με ιδιαίτερη επιτυχία στη χώρα μας. Η κρουαζιέρα άφησε πίσω το 2020, τη χρονιά όπου συνολικά πραγματοποίησαν κρουαζιέρα μόλις 6 εκατ. επιβάτες από τους 30 εκατ. προ πανδημίας. Από τους 13 οργανισμούς λιμένων, το 2021, κίνηση κρουαζιέρας εξυπηρέτησαν οι οκτώ, ενώ η Πάτρα έχει μηδενική κίνηση.

ΦΟΡΤΙΑ

Την πενταετία 2017-2021, η διακίνηση χύδην ξηρού φορτίου παρουσίασε συνολικά μικρή μείωση, κατά 2,4%, ενώ στη δεκαετία 2010-2021 η μείωση διαμορφώθηκε στο 9,1% ως αποτέλεσμα εν μέρει της οικονομικής ύφεσης που έπληξε την ελληνική οικονομία, καθώς και των επιμέρους επιπτώσεων από την πανδημία της covid-19. Το λιμάνι της Πάτρας καταλαμβάνει μικρό μερίδιο της αγοράς με ποσοστό μόλις 2,6%. Ομως, στη διακίνηση χύδην υγρού φορτίου η Πάτρα βρίσκεται στην δεύτερη θέση πανελλαδικά, ανάμεσα στους 13 Οργανισμούς Λιμένων. Συγκεκριμένα πρώτο είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, διακινώντας 7,5 εκ. τόνους, με την Πάτρα να ακολουθεί στη δεύτερη θέση με 93.235 τόνους και αύξηση 45,7% σε σχέση με το 2019.

ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΑ

Στο σκέλος της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, το λιμάνι της Πάτρας κατέγραψε μια σημαντική άνοδο, καθώς το 2021 διακίνησε 11.441 μονάδες σημειώνοντας αύξηση 34,8% σε σχέση με το 2019 και αύξηση 100% σε σχέση με το 2017.

ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΣΕ «ΠΡΑΣΙΝΟ» ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΟΛΠΑ
Λιμάνι Πάτρας

Ο Παναγιώτης Τσώνης

Στην κλαδική μελέτη GREPORT 2022 για την ελληνική λιμενική βιομηχανία καταγράφεται ακόμα, η παρουσία διαφορετικών ταχυτήτων στις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια, με αύξηση αυτών σε ΟΛΠ και ΟΛΘ και περιορισμένες συνολικές επενδύσεις στα 11 περιφερειακά λιμάνια. Στο λιμάνι της Πάτρας, οι συνολικές επενδύσεις την περίοδο 2020 – 21, ξεπέρασαν το 1,5 εκατ. ευρώ και ήταν αυξημένες κατά 15,6% σε σχέση με την περίοδο 2018-19 όπου επενδύθηκε ποσό λίγο πάνω από 1,3 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, όπως τονίζει, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ ΑΕ, Παναγιώτης Τσώνης, είναι η μετατροπή του λιμανιού της Πάτρας σε «πράσινο» λιμάνι.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Οργανισμός σχεδιάζει και προωθεί έργα για:

Τη διαχείριση στερεών αποβλήτων και υγρών καταλοίπων των πλοίων,

Την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης,

Την προστασία της θάλασσας,

Τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο,

Την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία κατά τη  διάρκεια παραμονής του στα κρηπιδώματα του λιμανιού και ταυτόχρονα

Τη μείωση της ηλεκτρικής ενέργειας

Παράλληλα, στο πλαίσιο συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως είναι το «POSEIDON MED II», ο ΟΛΠΑ προωθεί την κατασκευή μικρής μονάδας ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, εντός της λιμενικής ζώνης.