Πάτρα: «Ασφαιρα» πυρά για τη νέα μαρίνα – Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος

Ισχύ πολεοδομικού σχεδίου απέκτησαν τα masterplans των λιμένων με νόμο που ψηφίστηκε πριν από δύο μήνες.

Πάτρα

Ισχύ πολεοδομικού σχεδίου απέκτησαν τα masterplans των λιμένων εθνικής και διεθνούς σημασίας, όπως αυτό της Πάτρας, τροποποιώντας χρήσεις γης και θέτοντας όρους δόμησης κατά το δοκούν, σύμφωνα με νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και ψηφίστηκε στις 20 Νοεμβρίου του 2023, χωρίς κανείς από τους τοπικούς φορείς να αντιληφθεί το παραμικρό.

Το θέμα βγαίνει τώρα στην επιφάνεια, με αφορμή τις έντονες αντιδράσεις του δήμου απέναντι στις προβλέψεις του υπό διαβούλευση masterplan του λιμένα Πατρών στο βόρειο τμήμα, εκεί όπου προβλέπεται η δημιουργία μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής mega yacht.

Οπως αναφέρει το αρ. 11 του νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την κατασκευή κέντρων δεδομένων στην Ελλάδα και άλλες πολεοδομικές ρυθμίσεις, οι ζώνες λιμένα (δηλαδή η ευρύτερη περιοχή ενός λιμανιού) μετατρέπονται σε tabula rasa, υπέρ όποιων αναλάβουν την εκμετάλλευσή τους. Η ρύθμιση αναφέρει ρητώς, ότι τα masterplans θα εγκρίνονται με προεδρικό διάταγμα το οποίο θα επέχει ισχύ πολεοδομικού σχεδίου, αφού θα προβλέπει χρήσεις γης και όρους δόμησης.

Θα μπορεί ακόμη και να υπερισχύει έναντι υφιστάμενου γενικού πολεοδομικού σχεδίου μιας περιοχής, ανατρέποντας τον πολεοδομικό σχεδιασμό της Πάτρας, όπως έχει διαμορφωθεί τα προηγούμενα χρόνια στην επίμαχη περιοχή. Με έτερο προεδρικό διάταγμα θα μπορεί να εγκριθεί ειδικός οικοδομικός κανονισμός για την ανέγερση κτιρίων και εγκαταστάσεων, που αυτή τη στιγμή δεν προβλέπονται στο master plan του λιμένα Πατρών.

Για πολλούς η ρύθμιση αυτή είναι εξαιρετικά προβληματική, καθώς οι ζώνες λιμένα συνήθως περιλαμβάνουν πολύ ευρύτερες περιοχές αυτού που αντιλαμβανόμαστε ως λιμάνι (π.χ. γειτονικές ακτές), ενώ η πλήρης πολεοδομική αυτονόμησή τους είναι πιθανό να δημιουργήσει συγκρούσεις ανάμεσα στις νέες χρήσεις, λ.χ., με τις περιοχές κατοικίας.

Τα προεδρικά διατάγματα μετά από πρόταση των αρμόδιων υπουργείων θα εγκρίνουν τα Αναπτυξιακά Προγράμματα και τις Μελέτες Διαχείρισης Λιμένα (MasterPlan) των λιμένων της χώρας που έχουν χαρακτηρισθεί ως διεθνούς ενδιαφέροντος ή εθνικής σημασίας.

Με τα σχέδια αυτά θα καθορίζονται τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης λιμένα, οι χρήσεις γης και οι όροι και περιορισμοί δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, οι επιτρεπόμενες προσχώσεις και τα γενικά χαρακτηριστικά των προγραμματιζόμενων έργων που εξυπηρετούν την εμπορική, επιβατική, ναυτιλιακή, τουριστική, βιομηχανική και αλιευτική κίνηση, καθώς και την επισκευή και τον δεξαμενισμό πλοίων, η κυκλοφοριακή οργάνωση και κάθε άλλο αναγκαίο στοιχείο για την εξυπηρέτηση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας του λιμένα.

Εως την έγκριση του νέου οικοδομικού κανονισμού, με τα Προεδρικά Διατάγματα θα μπορούν να εγκρίνονται παρεκκλίσεις σε ό,τι αφορά το ύψος και τον συντελεστή κατ’ όγκο εκμετάλλευσης αποθηκών, εγκαταστάσεων εφοδιαστικής και άλλων ειδικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, καθώς και οι αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων και εγκαταστάσεων.

Τα Προεδρικά Διατάγματα θα εκδίδονται με πρόταση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Μεταφορών.

Εφόσον, στη χερσαία ή θαλάσσια ζώνη του λιμένα υπάρχουν μνημεία, αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι ή άλλα πολιτιστικά στοιχεία τα Προεδρικά Διατάγματα θα εκδίδονται από τον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού. Επίσης αν συμπεριλαμβάνονται σιδηροδρομικές και εθνικές οδικές υποδομές, θα συντάσσονται από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.

 

Διαβάστε επίσης

Πάτρα: Τι συμβαίνει με το «Φωτεινό Αστέρι»; – «Μας λένε απατεώνες, ζητάμε έλεγχο!» – Έρευνα της «Π» για την φιλανθρωπική οργάνωση