Πειραιάς στο στόχαστρο Τραμπ: Οι ΗΠΑ θέλουν να περιορίσουν την COSCO

Η κυβέρνηση Τραμπ ετοιμάζει το μεγαλύτερο σχέδιο θαλάσσιας ισχύος από τη δεκαετία του ’70, με την COSCO και τον Πειραιά να βρίσκονται στο μικροσκόπιο.

Πειραιάς στο στόχαστρο Τραμπ: Οι ΗΠΑ θέλουν να περιορίσουν την COSCO

Σχέδιο για την αποδυνάμωση της κινεζικής παρουσίας στα παγκόσμια λιμάνια επεξεργάζεται η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ, με το Reuters να αποκαλύπτει ότι στο στόχαστρο βρίσκονται κομβικά σημεία όπως ο Πειραιάς, ο οποίος τελεί υπό τον έλεγχο της COSCO.

Η Ουάσιγκτον επιχειρεί τη μεγαλύτερη επέκταση της θαλάσσιας επιρροής της από τη δεκαετία του 1970, με στόχο να περιορίσει τα κινεζικά συμφέροντα σε κρίσιμες υποδομές και να διασφαλίσει ότι δεν θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση σε περίπτωση σύγκρουσης. Αμερικανοί αξιωματούχοι θεωρούν πως ο εμπορικός στόλος των ΗΠΑ δεν επαρκεί για στρατιωτική υποστήριξη και η εξάρτηση από ξένα λιμάνια είναι υπερβολική.

Σύμφωνα με το πρακτορείο, οι επιλογές που εξετάζονται περιλαμβάνουν στήριξη αμερικανικών ή δυτικών εταιρειών για την εξαγορά κινεζικών μετοχών σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Ως παράδειγμα αναφέρεται η πρόταση της BlackRock για την αγορά περιουσιακών στοιχείων της CK Hutchison σε 23 χώρες, μεταξύ των οποίων η Διώρυγα του Παναμά.

Ειδικό ενδιαφέρον υπάρχει για το λιμάνι του Πειραιά, όπου η COSCO κατέχει το 67% της ΟΛΠ, με το Reuters να σημειώνει πως πρόκειται για στρατηγικό κόμβο που συνδέει Ευρώπη, Ασία και Αφρική. Κινέζοι επενδυτές εκφράζουν ανησυχία ότι οι αμερικανικές κινήσεις μπορεί να επηρεάσουν άμεσα τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα.

Από ελληνικής πλευράς, κυβερνητικοί παράγοντες δηλώνουν ότι δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για σχέδια αλλαγής καθεστώτος στον Πειραιά. Ωστόσο, η COSCO παραμένει ήδη στο στόχαστρο της Ουάσιγκτον, που ταυτόχρονα δρομολογεί μέτρα ενίσχυσης της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας και εξετάζει κρίσιμα σημεία συμφόρησης στις θαλάσσιες μεταφορές.

Η Κίνα, μέσω εταιρειών όπως η COSCO, η China Merchants και η SIPG, έχει επενδύσει σε 129 λιμενικά έργα παγκοσμίως μέχρι τον Αύγουστο του 2024, σύμφωνα με το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων. Η ναυπηγική της βιομηχανία εκτιμάται ότι είναι 230 φορές ισχυρότερη από εκείνη των ΗΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι η Ουάσιγκτον θα χρειαστεί δεκαετίες για να καλύψει την ψαλίδα.