ΡΟΜ: Ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος, η Παναγία και η λογοκρισία – Έναρξη για το Σινέ Παντάνασσα

Όσα είδαμε και ακούσαμε το βράδυ της Δευτέρας στην πρώτη προβολή του Σινέ Παντάνασσα.

ΡΟΜ: Ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος, η Παναγία και η λογοκρισία - Έναρξη για το Σινέ Παντάνασσα

Το ραντεβού δόθηκε στο γνωστό σημείο το βράδυ της Δευτέρας. Στον πεζόδρομο της Παντανάσσης που τα καλοκαίρια για λίγες ώρες, μεταμορφώνεται σε κινηματογράφο, χάρις στον «γυμνό οφθαλμό» που φέτος κλείνει 30 χρόνια ζωής.

Λίγο αφότου το ρολόι της Παντάνασσας χτύπησε 9.30 το βράδυ, η μεγάλη οθόνη φωτίστηκε, οι μπύρες βγήκαν από τις σακούλες και το βλέμμα καρφώθηκε ψηλά. Με τα μηχανάκια να διασχίζουν το δρόμο, τις παρέες να βρίσκονται ή να χωρίζονται πίσω από την οθόνη, τον ήχο των σκέιτ από τα παιδιά δίπλα και τις γάτες της περιοχής να γυρνούν μεταξύ μας, χθες το βράδυ έγινε η έναρξη του Σινέ Παντάνασσα.

ΡΟΜ: Ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος, η Παναγία και η λογοκρισία - Έναρξη για το Σινέ Παντάνασσα

Εκεί – όπως πάντα – η ψυχή του «γυμνού οφθαλμού» Νίκος Καββαδίας που καλωσόρισε με τον δικό του τρόπο το κοινό. Φέτος, στο πλαίσιο των προβολών, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μικρού και μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ από τη δράση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου «Χώρα σε Βλέπω». Οι πρώτες τρεις προβλήθηκαν το βράδυ της Δευτέρας, ξεκινώντας με τα μικρού μήκους «Το οικόπεδο» του Θόδωρου Μαραγκού και «Στα Τουρκοβούνια» του Λευτέρη Ξανθόπουλου για να ακολουθήσει το «ΡΟΜ» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη.

ΡΟΜ: Ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος, η Παναγία και η λογοκρισία - Έναρξη για το Σινέ Παντάνασσα

Ιδιαίτερη στιγμή ήταν όταν στο τέλος της προβολής του «ΡΟΜ» στο τηλέφωνο ακούστηκε η φωνή του Μενέλαου Καραμαγγιώλη για να χαιρετήσει το κοινό και να μιλήσει για την ταινία του. «Με εκπλήσσει που η ταινία έχει μια δεύτερη, αλλά μια πολλαπλή ζωή» σημείωσε ενώ αναφέρθηκε και στην λογοκρισία που υπέστη το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ για θέματα που αφορούσαν πολιτικά, κοινωνικά και θρησκευτικά θέματα. Αυτή ήταν η ετυμηγορία της επιτροπής από την οποία «πέρασε» το ντοκιμαντέρ για να την κρίνει εάν ήταν κατάλληλη για θέαση στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. «Η Χούντα είχε τελειώσει αλλά υπήρχαν ακόμα οι επιτροπές για την ελληνικότητα μιας ταινίας» σημείωσε ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης και συνέχισε: «Η ΕΡΤ προχώρησε σε λογοκρισία της ταινίας σε 3-4 σημεία και έτσι παίχτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Υπήρξε ένα μικρό σκάνδαλο. Στην Πάτρα είναι η δεύτερη ή τρίτη προβολή στην οποία η ταινία παίχτηκε αλογόκριση, όπως είχε δημιουργηθεί».

ΡΟΜ: Ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος, η Παναγία και η λογοκρισία - Έναρξη για το Σινέ Παντάνασσα

Ερωτηθείς από τον Νίκο  Καββαδία για το αν ισχύει ακόμα το περί «ελληνικότητας» ο γνωστός σκηνοθέτης σημείωσε πως τα τελευταία 10 χρόνια  αυτό έχει «μαζευτεί» αρκετά, όμως τότε, το 1989 στις επιτροπές υπήρχαν ακόμα άνθρωποι οι οποίοι κατείχαν τις συγκεκριμένες θέσεις και επί Χούντας. Μάλιστα μιλώντας για μία από τις σκηνές η οποία λογοκρίθηκε ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης είπε χαρακτηριστικά: «Μία από αυτές είναι αυτή με τον Μάκη Χριστοδουλόπουλο να τραγουδά σε έναν γάμο ρομά και ακούγεται ο στίχος «Σαν δακρυσμένη με κοιτά η Παναγιά» (σ.σ. το τραγούδι είναι «Τα στέφανα»). Αυτό το σημείο δεν ακουγόταν στην λογοκριμένη ταινία γιατί δεν μπορούσε ένας γύφτος να αναφέρει την Παναγία».

ΡΟΜ: Ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος, η Παναγία και η λογοκρισία - Έναρξη για το Σινέ Παντάνασσα

Συνεχίζοντας ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης σημείωσε πως η συγκεκριμένη ταινία ήταν ένας τρόπος να διαχειριστεί τα θέματα που είχε με τον τόπο της καταγωγής του, την Θήβα, όπου μεγάλο μέρος της βρίσκεται στα χέρια τσιγγάνων. «Για εμένα ήταν σημαντικό να διαχειριστώ την σχέση μου με την επαρχεία με τον τρόπο που η Ελλάδα διαχειριστεί τους Ρομά και να ακουστεί η λέξη ΡΟΜ που δεν χρησιμοποιείτο στην Ελλάδα».

Ολοκληρώνοντας ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης σημείωσε πως η ταινία καταγράφει τη ζωή των τσιγγάνων έως το 1990, ένας τρόπος που αλλάζει άρδην από το 1991 και μετά.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 27 ΙΟΥΝΙΟΥ

Αύριο Τετάρτη 22 Ιουνίου στις 9.30 το βράδυ, θα προβληθούν τα ντοκιμαντέρ ««100 ώρες του Μάη» των Δήμου Θέου και Φώτου Λαμπρινού και «Μέγαρα» των Σάκη Μανιάτη και Γιώργου Τσεμπερόπουλου.

Όσον αφορά την προβολή της Δευτέρας 27 Ιουνίου, δεν θα δούμε κάποια από τα ντοκιμαντέρ της δράσης «Χώρα, σε βλέπω» αλλά την ταινία «Μήλα» του Χρίστου Νίκου, το σενάριο της οποίας συν-υπογράφει μαζί με τον σκηνοθέτη ο Πατρινός Σταύρος Ράπτης. Μια ταινία, που όπως επεσήμανε και ο Νίκος Καββαδίας, αν και ο συν-σεναριογράφος της είναι Πατρινός, δεν έχει παιχθεί ακόμα στην αχαϊκή πρωτεύουσα. Μάλιστα παρών θα είναι και ο ίδιος ο Σταύρος Ράπτης, ο οποίος θα συνομιλήσει με το κοινό.

Ακολουθήστε το Pelop.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις και τα νέα απο την Πάτρα

Για ακόμη περισσότερα νεα από την Πάτρα, την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, μπείτε στην ροή ειδήσεων του pelop.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν το σκέιτ έγινε επανάσταση στην κομμουνιστική Τσεχοσλοβακία του '70 και του '80
Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας: Η ανατρεπτική «Ηλέκτρα» στις 4 και 5 Ιουλίου στο Δημοτικό Θερινό Θέατρο
Η Πάτρα τιμά τον Μπάμπη Γκολέ σε μια μεγάλη συναυλία το Σάββατο 2 Ιουλίου
Πάτρα: Το ταξίδι μνήμης στις προσφυγικές συνοικίες τώρα στο Δημοτικό Θερινό Θέατρο