Θεσσαλία: Ξεκινά η αποκατάσταση μετά τους Daniel και Elias – Ποια έργα αναλαμβάνουν εταιρείες-κολοσσοί
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα που δημοσιεύθηκαν στη «Διαύγεια», έχουν γίνει γνωστοί οι ανάδοχοι για τα 4 οδικά και τα 3 σιδηροδρομικά έργα, άρα απομένει ένας επιπλέον για τα τελευταία.
Στις αναθέσεις των 4+4 έργων αποκατάστασης των ζημιών σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο στη Θεσσαλία, ύψους 1,35 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ), συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» το 2023, προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίνοντας τα σχετικά πρακτικά αποσφράγισης στο πλαίσιο των σχετικών διαγωνισμών που είχαν γίνει στις γιορτές των Χριστουγέννων, με απευθείας προσκλήσεις σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα που δημοσιεύθηκαν στη «Διαύγεια», έχουν γίνει γνωστοί οι ανάδοχοι για τα 4 οδικά και τα 3 σιδηροδρομικά έργα, άρα απομένει ένας επιπλέον για τα τελευταία.
Και αυτά, ενώ εκκρεμεί στο τέλος του Ιανουαρίου η εκδίκαση στην ΕΑΔΗΣΥ των προδικαστικών προσφυγών που έχουν καταθέσει οι ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕΝΑ κατά της διαδικασίας. Μέχρι, πάντως, την εκδίκαση και έκδοση αποφάσεων, δεν είναι εφικτό να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί με την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων. Η μερίδα του λέοντος, βάσει προϋπολογισμών, καταλήγει στην ΤΕΡΝΑ με συμβάσεις 418 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με ΦΠΑ πάνω από μισό δις ευρώ), η AKTOR παίρνει 2 έργα ύψους 322,9 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ), η ΑΒΑΞ επίσης 2 συμβάσεις με σύνολο 178 εκατ. ευρώ και η ΜΕΤΚΑ σύμβαση άνω των 134 εκατ. ευρώ. Λογικά και το έργο που εκκρεμεί πάει στη ΜΕΤΚΑ, άρα όλοι οι 4 ισχυροί παίρνουν από 2 συμβάσεις.
Ειδικότερα, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, η ΤΕΡΝΑ, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναλαμβάνει την οδική σύμβαση «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των καιρικών φαινομένων Daniel και Elias Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλο και Ρήγα Φεραίου» (278,2 εκατ. αρχικού ύψους), με έκπτωση 5% και προσφορά 213,1 εκατ. χωρίς ΦΠΑ (ακολούθησαν ΑΚΤΩΡ με 4,3%, ΑΒΑΞ με 4% και ΜΕΤΚΑ με 3,9%). Επίσης, στην ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανατίθεται και σύμβαση για τα «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης» (αρχικού ύψους 267,5 εκατ., με ΦΠΑ), με έκπτωση 5% και προσφορά 205 εκατ. χωρίς ΦΠΑ (ακολουθούσαν οι ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ με έκπτωση 4,8% και 4,5% αντίστοιχα). Κατά συνέπεια, η ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει συμβάσεις άνω των 418 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Στην εταιρεία AKTOR ανατέθηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση οδικών ζημιών των «Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας» (με ΦΠΑ στα 184 εκατ. αρχικό ύψος), με έκπτωση 4,8% και οικονομική προσφορά 141,264 εκατ. χωρίς ΦΠΑ (έκπτωση 4,5% από ΑΒΑΞ, 4,2% από ΜΕΤΚΑ και 4% από ΤΕΡΝΑ). Επίσης η AKTOR έδωσε την καλύτερη προσφορά για το σιδηροδρομικό έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου» (αρχικού προϋπολογισμού 181,66 εκατ., με ΦΠΑ), με έκπτωση 4% και οικονομικό αντίτιμο 140,64 εκατ. ευρώ (η ΑΒΑΞ έδωσε έκπτωση 3,8%, η ΤΕΡΝΑ 3% και η ΜΕΤΚΑ 2,8%). Κατά συνέπεια, η AKTOR ανέλαβε συμβάσεις 322,9 εκατ. ευρώ περίπου.
Από την πλευρά της η ΑΒΑΞ ανέλαβε επίσης δύο συμβάσεις. Πρόκειται για την αποκατάσταση ζημιών σε οδικές υποδομές των «Δήμων: Ιστιαίας‐Αιδηψού, Μαντουδίου‐ Λίμνης‐Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων» (αρχικού ύψους 170 εκατ. με ΦΠΑ) με έκπτωση 4,9% και οικονομική προσφορά 130,379 εκατ. ευρώ (εκπτώσεις 4,5% και 4% έδωσαν οι ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ αντίστοιχα), αλλά και το σιδηροδρομικό έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου –Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής» (αρχικού ύψους 57,66 εκατ. με ΦΠΑ), με έκπτωση 4,1% και οικονομική προσφορά 44,59 εκατ. ευρώ (οι άλλοι όμιλοι έδωσαν εκπτώσεις 3,5% προς 2,9%). Αρα, η ΑΒΑΞ αναλαμβάνει συμβάσεις συνολικού ύψους 178 εκατ. ευρώ περίπου.
Όσον αφορά στην ΜΕΤΚΑ, στον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου Metlen ανατέθηκε η σύμβαση για την «Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840)» (αρχικού προϋπολογισμού 173,6 εκατ., με ΦΠΑ), με έκπτωση 4% και προσφορά 134,4 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ, ενώ στη διαδικασία ακολούθησαν οι ΑΒΑΞ με έκπτωση 3,8%, ΑΚΤΩΡ με 3,5% και ΤΕΡΝΑ με 3%).
Η εκδίκαση της προσφυγής και η «πίεση»
Πάντως, όπως έχουμε αναφέρει, για την ώρα δεν μπορεί να γίνει υπογραφή συμβάσεων καθώς εκκρεμεί η συζήτηση, που έχει οριστεί για τις 31 Ιανουαρίου, επί των προδικαστικών προσφυγών για το σύνολο των 8 εργολαβιών (4 για οδικά έργα και 4 για σιδηροδρομικά).
Στις αρχές του 2025 το 5ο κλιμάκιο της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.) συνεδρίασε και αποφάσισε να κάνει αποδεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα που επίσης είχαν καταθέσει οι εταιρείες Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕ.ΝΑ.. Επί της ουσίας, θεωρούν «μη νόμιμη, δυσανάλογη και καταχρηστική η επιλογή δημοπράτησης». Οι εταιρείες στρέφονται κατά της διαδικασίας που σχετίζεται με την «πρόσκληση σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση». Ηδη, έχουν κάνει το πρώτο βήμα με προσφυγές προς την Ενιαία Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (συζήτηση προσφυγών στα τέλη Ιανουαρίου) ενώ, κατά πληροφορίες, αν δεν δικαιωθούν, είναι «ανοιχτός ο δρόμος» για προσφυγή στο ΣτΕ ή ακόμα και σε όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πλην όμως, το υπουργείο Υποδομών, όπως και μπορούσε, προώθησε τις αρχικές διαδικασίες για να μην χάνεται επιπλέον χρόνος. Ενδεχομένως η γνωστοποίηση των αναδόχων να αποτελεί και μιας μορφής «άσκηση πίεσης» εν όψει της εκδίκασης των προσφυγών καθώς τα έργα έχουν τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος, ενώ χρηματοδοτούνται και με συνολικά 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, δηλαδή, έχουν δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα περαίωσης και συνεπώς κρίθηκε απαραίτητη η άμεση ανάθεσή τους.
Το σκεπτικό και τα έργα
Ειδικότερα, στα οδικά έργα, οι επεμβάσεις θα υλοποιηθούν στους Δήμους: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου, Ρήγα Φεραίου, Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων, Πύλης, Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων, Καρδίτσας, Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, καθώς και στο παράπλευρο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας συντήρησης Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Στα σιδηροδρομικά έργα, οι επεμβάσεις θα υλοποιηθούν στις σιδηροδρομικές γραμμές: Δομοκός – Κρανώνας του άξονα Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη, Παλαιοφάρσαλα – Καλαμπάκα και Λάρισα – Βόλος.
Με βάση την προβλεπόμενη διαδικασία, θα ακολουθήσει η υποβολή των φακέλων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον σχετικό προσυμβατικό έλεγχο, ο οποίος απαιτείται πριν από τη διαδικασία υπογραφής των συμβάσεων.
Σε σχέση με τα οδικά έργα, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφέρεται ότι το συμβατικό αντικείμενο της κάθε εργολαβίας αφορά στο σύνολο των έργων που απαιτούνται για την αποκατάσταση των ζημιών, των φθορών και των λοιπών αστοχιών, ενώ είναι αναγκαία αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις υποδομές και την επαναφορά τους στην πρότερη λειτουργική κατάσταση και δεν περιλαμβάνουν εργασίες συμπλήρωσης ήεπέκτασης αυτών, με την εξαίρεση απολύτως απαραίτητων συνοδών έργων.
Πρόκειται για έργα αποκατάστασης βλαβών σε μεγάλο αριθμό θέσεων, με ευρεία διασπορά και μεγάλη τεχνική δυσκολία, για την ανάθεση των οποίων ήταν απαραίτητο να προηγηθεί η εκτίμηση των συνεπειών της κακοκαιρίας στην πληγείσα περιοχή και ο καθορισμός της ειδικότερης περιοχής παρέμβασης, στη συνέχεια η διενέργεια διαδικασίας ανάθεσης σε τεχνικούς συμβούλους καθηκόντων υποβοήθησης της Υπηρεσίας για την αποτύπωση της κατάστασης και απόφανση επί των απαιτούμενων τεχνικών λύσεων, με συγκρότηση ομάδων για τη διενέργεια επιτόπου αυτοψιών σε πάνω από χίλια σημεία επίσκεψης σε ευρεία διασπορά και ποικίλο γεωγραφικό ανάγλυφο, στις έξι Περιφερειακές Ενότητες των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, έλεγχο, καταγραφή και αποτύπωση των σημείων παρέμβασης, σύνταξη προτάσεων τεχνικών λύσεων αποκατάστασης ανά σημείο, ιεράρχηση και χρονική προτεραιοποίηση από πλευράς ασφάλειας, προσβασιμότητας των παρεμβάσεων και αποτύπωσης κόστους για κάθε ένα από τα σημεία επέμβαση. Αρα, συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη εκτέλεσης των έργων για την αποκατάσταση των βλαβών, καθώς διαταράσσεται η οικονομική, κοινωνική και προσωπική ζωή των κατοίκων των επηρεαζόμενων περιοχών. Για τα σιδηροδρομικά, αναφέρεται ότι αφορούν στο σύνολο των έργων που απαιτούνται για την επαναφορά της κάθε γραμμής στην προτέρα κατάσταση, την λήψη μέτρων βελτίωσης της ανθεκτικότητας της υποδομής και επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής έναντι πλημμυρικών φαινομένων, τα οποία διαπιστώνεται πλέον ότι συμβαίνουν συχνότερα λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Πρόκειται για έργα αποκατάστασης βλαβών σε μεγάλο αριθμό θέσεων, κατά μήκος πολλών χιλιομέτρων και αυξημένης τεχνικής δυσκολία για την ανάθεση των οποίων ήταν απαραίτητο να προηγηθεί η εκτίμηση των συνεπειών της κακοκαιρίας στην πληγείσα περιοχή και ο καθορισμός της ειδικότερης περιοχής παρέμβασης, στη συνέχεια η διενέργεια διαδικασίας ανάθεσης σε τεχνικούς συμβούλους καθηκόντων υποβοήθησης του ΟΣΕ για την αποτύπωση της κατάστασης και απόφανση επί των απαιτούμενων τεχνικών λύσεων, σύνταξη προτάσεων τεχνικών λύσεων αποκατάστασης ανά σημείο και αποτύπωση κόστους για κάθε ένα από τα σημεία επέμβασης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πάτρα: Κάλεσε την Αστυνομία για να πει οτι αυτοκτονεί!
Στη Βαλιμή Αχαΐας λιώνουν χιόνι για να πιούν νερό – Έχουν διακοπή εδώ και μέρες ΒΙΝΤΕΟ
Μίμης Δομάζος: Διασωληνωμένος νοσηλεύεται ο «στρατηγός», κρίσιμες οι επόμενες ώρες
Ηλεία: Πατέρας βρήκε νεκρό τον 14χρονο γιο του
«Ανάληψη» καταθέσεων αντί για επίδομα στην Πάτρα
Έξι Αχαιοί απαντούν: Πώς θα είναι η επόμενη μέρα για τις ΗΠΑ;
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News