ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Χατζής: Η επόμενη μάχη του Κ. Μητσοτάκη

Χατζής: Η επόμενη μάχη του Κ. Μητσοτάκη



Ο Αριστείδης Χατζής είναι Καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου & Θεωρίας Θεσμών στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚεΦιΜ), όπου διευθύνει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ελλάδα 2021: 200 Χρόνια από τη Φιλελεύθερη Επανάσταση.
Ο Καθηγητής απαντά σε καίρια ερωτήματα στην «Π» για τον Φιλελευθερισμό, για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, για την άνοδο του εθνικισμού στην Ευρώπη αλλά και για την έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς της χώρας όπως το Κοινοβούλιο και η Δικαιοσύνη από τους πολίτες. Τέλος, η θρησκεία ενός πολίτη εμποδίζει κάποιον να εφαρμόσει στην πράξη τις βασικές αρχές του Φιλελευθερισμού;
Τι είναι ο Φιλελευθερισμός και κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί σε μια χώρα όπως η Ελλάδα;
Ο Φιλελευθερισμός είναι η πιο επιτυχημένη ιδεολογία της νεωτερικότητας. Είναι η ιδεολογία της ελευθερίας: εθνικής, πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής και κυρίως ατομικής. Είναι η ιδεολογία της προσωπικής αυτονομίας έναντι σε κάθε είδους πατερναλισμό, συντηρητισμό ή αυταρχισμό - απέναντι ακόμα και στην τυραννία της πλειοψηφίας (όταν πρόκειται για την υπεράσπιση ατομικών ελευθεριών). Οι φιλελεύθεροι θεωρούν ότι η φιλελεύθερη δημοκρατία και οι ανοικτές αγορές μεγιστοποιούν την ανθρώπινη ελευθερία και ευημερία. Ζητούν μια ανοικτή κοινωνία με ελεύθερα άτομα που να είναι αυτά οι συγγραφείς της δικής τους ζωής.
Φυσικά και μπορεί να εφαρμοσθεί ο Φιλελευθερισμός στην Ελλάδα. Αν και ο Φιλελευθερισμός «δεν εφαρμόζεται» με τον τρόπο που εφαρμόζονται άλλες ιδεολογίες.
Ο Φιλελευθερισμός αφήνει τα άτομα ελεύθερα να καθορίσουν αυτά τους όρους της ζωής τους, μέσα στο θεσμικό πλαίσιο της ανοικτής κοινωνίας. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το ελληνικό κρατικό μόρφωμα που σχηματίστηκε μέσα στην Επανάσταση του 1821 ήταν φιλελεύθερο. Η Ελλάδα απέκτησε 3 ριζοσπαστικά φιλελεύθερα Συντάγματα από το 1822 έως το 1827. Και την περίοδο 1862-1875 εξελίχθηκε σε μια από τις πρώτες ευρωπαϊκές φιλελεύθερες δημοκρατίες. Με τη θεσμική παθογένεια της εποχής βέβαια. Αλλά και με ένα πολύ ριζοσπαστικό στοιχείο. Την καθολική ψηφοφορία των ανδρών ήδη από το 1844! Έχουμε, λοιπόν, μια μεγάλη και αξιόλογη φιλελεύθερη παράδοση.
Φιλελεύθερος πολιτικός στη χώρα θεωρείται ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Εκτιμάτε, ότι για τα δεδομένα της κοινωνίας μας είναι εφικτό να διασφαλίσει τις βασικές αρχές του Φιλελευθερισμού;
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι φιλελεύθερος. Το ζήτημα είναι ότι ηγείται ενός κόμματος βαθιά συντηρητικού. Με ελάχιστους γνήσιους φιλελεύθερους. Το έλλειμμα φιλελευθερισμού στη Νέα Δημοκρατία δεν έχει να κάνει μόνο με τα δικαιώματα και τον θεσμικό εκσυγχρονισμό αλλά ακόμα και με την οικονομική ελευθερία. Ακούς, πολλές φορές, μέλη του κόμματος να εκστομίζουν φοβερές ανοησίες, ακόμα και το σκιάχτρο του νεοφιλελευθερισμού να κραδαίνουν. Η εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να συμβεί σ' αυτό το κόμμα, μ' αυτά τα χαρακτηριστικά. Αλλά αναρωτιέμαι πόσο είναι διατεθειμένος και πόσο μπορεί να το αλλάξει. Άρα και να εφαρμόσει γνήσια φιλελεύθερες πολιτικές ως Πρωθυπουργός. Φαίνεται ότι θα έχει μια μικρής διάρκειας αλλά σημαντική, μοναδική θα έλεγα, ευκαιρία μετά τις 7 Ιουλίου - ιδίως αν η Ν.Δ. αποκτήσει αυτοδυναμία. Ο Μητσοτάκης θα απολαύσει τότε μια σύντομη πολιτική ηγεμονία - για μερικούς μήνες ή το πολύ ένα χρόνο. Θα πρέπει τότε να περάσει τις πιο ριζοσπαστικές αλλαγές. Μετά θα χαθεί η δυναμική και θα αναθαρρήσουν τα συντηρητικά/αντιδραστικά στοιχεία στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση.
Παρατηρείται άνοδος του εθνικισμού στην Ευρώπη. Γιατί;
Δεν θα γλυτώσουμε εύκολα από τον εθνικισμό και γενικά τη μισαλλοδοξία. Η Ευρώπη έχει κάνει πολλά και σημαντικά βήματα μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα των δύο τελευταίων αιώνων. Αλλά υπάρχουν ένστικτα, φοβίες, προλήψεις, παθογένειες που αναζωπυρώνουν τον εθνικισμό. Προσθέστε σ' αυτά και τις αστοχίες της Ε.Ε., τα λάθη, τις καθυστερήσεις, την απογοήτευση. Αυτήν την περίοδο, όμως, ο παράγοντας που παίζει τον πιο αρνητικό ρόλο είναι ο λαϊκισμός. Ο συνδυασμός εθνικισμού και λαϊκισμού είναι θανατηφόρος. Πλήττει σοβαρά την ποιότητα των θεσμών και της δημοκρατίας, υπονομεύει τα δικαιώματα, απειλεί ακόμα και την ειρήνη.
Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η ραγδαία άνοδος του λαϊκισμού στην χώρα μας καθώς και έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς της χώρας (όπως το Κοινοβούλιο και η Δικαιοσύνη) από τους πολίτες. Πώς μπορεί να αποτραπεί αυτή η κατάσταση;
Δεν υπάρχει εύκολη λύση. Ο λαϊκισμός, ιδιαίτερα ο εθνολαϊκισμός είναι ο πιο επικίνδυνος εχθρός της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Υποσκάπτει τους θεσμούς και την απειλεί γιατί στην πραγματικότητα υπονομεύει την συναίνεση που αποτελεί το μοναδικό στήριγμά της. Η φιλελεύθερη δημοκρατία είναι το μοναδικό πολίτευμα που δεν βασίζεται στον αυταρχισμό, στον φόβο, την απειλή βίας κατά των αντιπάλων της. Νομιμοποιείται από την ελεύθερη συναίνεση των πολιτών, από την ελευθερία που τους εξασφαλίζει. Όταν όμως εξανεμίζεται η εμπιστοσύνη στους θεσμούς της, τότε κινδυνεύει.
Ο λαϊκισμός μπορεί να τη διαβρώσει με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Η λύση είναι μία. Ενδυνάμωση του κύρους των θεσμών. Πρέπει ο πολίτης να δει τα πλεονεκτήματα του κράτους δικαίου στην καθημερινότητά του, τότε μόνο θα σεβαστεί τους θεσμούς. Διότι, δυστυχώς, τους δημοκρατικούς και φιλελεύθερους θεσμούς, πριν τους λαϊκιστές, τους αποδυναμώνουν οι φορείς τους. Οι κακοί υπουργοί, οι κακοί βουλευτές, οι κακοί δικαστές, οι κακοί κρατικοί λειτουργοί.
Η θρησκεία ενός πολίτη εμποδίζει κάποιον να εφαρμόσει στην πράξη τις βασικές αρχές του Φιλελευθερισμού;
Όχι, δεν είναι ασύμβατα τα δύο. Μπορεί κάποιος να είναι πιστός, να έχει συγκεκριμένες ηθικές αντιλήψεις και σύστημα αξιών αλλά να μην έχει καμία πρόθεση να τις επιβάλει και στους άλλους. Π.χ. ένας καλός χριστιανός μπορεί να θεωρεί ότι η άμβλωση είναι αμαρτία και να είναι ταυτόχρονα φιλελεύθερος γιατί δεν θεωρεί ότι οι ηθικές του αντιλήψεις πρέπει να μετατραπούν σε κανόνες δικαίου. Από την ώρα που θα επιχειρηματολογήσει υπέρ της απαγόρευσης της άμβλωσης, υπέρ της ποινικοποίησης δηλαδή, παύει να είναι φιλελεύθερος.




*Της Αντωνίας Ρηγάτου




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 15:20]  Αχτσιόγλου: Τιμωρητική η στάση της...
[χθες 13:37]  Μητσοτάκης από το Μάτι: Το κράτος...
[χθες 10:32]  Κουμουτσάκος: Το ιρανικό τάνκερ...
[χθες 09:20]  Ηχηρό μήνυμα Μακρόν στην Αγκυρα
[χθες 20:30]  Πρόσκληση Κ. Μητσοτάκη στους...
[χθες 15:49]  Η Βαιλική Θάνου έχασε την πρώτη...
[χθες 09:29]  Μητσοτάκης στη «Le Figaro»: Θα...
[χθες 08:03]  Ξεκινά ο μαραθώνιος των ευρωπαϊκών...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [08:29:20]