ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Πάτρα: Οι πλημμύρες έβγαλαν πολλά στην επιφάνεια - Αμέλειες, κενά στο δρόμο και τρένο!

Πάτρα: Οι πλημμύρες έβγαλαν πολλά στην επιφάνεια - Αμέλειες, κενά στο δρόμο και τρένο!




Σε βουλωμένα φρεάτια απορροής ομβρίων υδάτων σε παράδρομο της παλαιάς ΕΟ Πατρών - Κορίνθου, κάτω από την γέφυρα της Ολυμπίας Οδού, οφείλεται η πλημμύρα που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Κυριακής στο Δρέπανο. Τίνος είναι όμως η περιοχή ευθύνης; Περίπλοκο.
Σε αντίθεση με την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που υπήρξε στη Ναυπακτία όπου κινδύνευσαν ανθρώπινες ζωές, το περιστατικό στο Δρέπανο Αχαΐας, υπήρξε μόνο ταλαιπωρία των θαμώνων νυχτερινού κέντρου διασκέδασης.
Η Πυροσβεστική επιβεβαιώνει ότι δεν υπήρξε υπερχείλιση του παρακείμενου χειμάρρου Βολιναίου. Ο χείμαρρος είχε μεν «φουσκώσει» αλλά η κοίτη του είναι αρκετά μεγάλη και διαχειρίστηκε επαρκώς τους μεγάλους όγκους νερού, από την καταρρακτώδη βροχή.
Ωστόσο, το πρόβλημα σημειώθηκε από τα φερτά υλικά που παρασύρθηκαν από την πλαγιά και έφραξαν τα φρεάτια ομβρίων κάτω από την γέφυρα, με αποτέλεσμα να διακοπεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, που λόγω της νεροποντής, αναχωρούσαν την ίδια στιγμή από το κέντρο διασκέδασης.
Πάντως, το γεγονός αυτό ήταν ικανό να φέρει στην επιφάνεια το σοβαρό θέμα της έλλειψης έργων αντιπλημμυρικής προστασίας και των ορίων ευθύνης που υπάρχουν μεταξύ της Περιφέρειας, του Δήμου και της Ολυμπίας Οδού.
ΤΟ ΔΙΑΒΗΜΑ
Το θέμα είχε αναδείξει από το 2017 ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης. Σπρώχνοντας, πάντως, το ζήτημα προς την πλευρά του κατασκευαστή: Είχε κρούσει για πρώτη φορά τον κώδωνα του κινδύνου, προς τον τότε εργολάβο κατασκευής του τμήματος της Ολύμπιας Οδού, που διέρχεται από τις περιοχές Ρίου, Αγίου Βασιλείου και Αραχωβιτίκων, οι οποίες όπως επισημάνθηκε, κινδυνεύουν να πλημμυρίσουν, ελλείψει αντιπλημμυρικών έργων.
Η Δημοτική Αρχή είχε καταθέσει τότε, στον αρμόδιο Υπουργό φάκελο, όπου καταγράφονταν και αποτυπώνονταν σε φωτογραφίες και χάρτες, τα αναγκαία έργα αντιπλημμυρικής προστασίας.
Από τότε, η μόνη πρωτοβουλία που είχε αναληφθεί, ήταν από την πλευρά του πρώην γ.γ. Υποδομών Γιώργου Δέδε, ο οποίος κάλεσε τους παραχωρησιούχους να υπολογίσουν ποια συμπληρωματικά έργα χρειάζονται και εν συνεχεία από κοινού να αποφασίσουν ποια από αυτά θα χρηματοδοτηθούν από το κράτος. Στη σχετική λίστα βρίσκονταν οι οικισμοί Άγιος Βασίλειος, Ψαθόπυργος, Παναγοπούλα (Δήμος Πατρέων, ΔΕ Ρίου), Καμάρες, Ροδοδάφνη, Πλάτανος (Δήμος Αιγιάλειας).
ΤΑ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ
Στο ποσό των 60 εκατ. ευρώ, εκτιμάται το κόστος κατασκευής των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων κατά μήκος της Ολυμπίας Οδου (10 εκατ. ευρώ για το τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος και 50 εκατ. ευρώ για το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα).
Πρόκειται κυρίως για αγωγούς και φρεάτια, που θα οδηγούν τα νερά της πλημμύρας στη θάλασσα ή σε σημείο μακριά από οικισμούς. Το ποσό, είναι μεν μεγάλο, αλλά όχι δυσθεώρητο για τα δεδομένα της Ολυμπίας Οδού. Τι έγινε όμως και αυτά τα έργα δεν έχουν προχωρήσει ακόμα και σήμερα;
Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί φαινόμενα πλημμυρών σε διάφορα σημεία του νέου οδικού δικτύου, με πολλούς δημάρχους να κατηγορούν τις κοινοπραξίες των παραχωρησιούχων ότι επέτειναν τα πλημμυρικά προβλήματα στις περιοχές τους.
Επειτα από εκτενείς συζητήσεις με τους πέντε ενδιαφερόμενους (Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Κεντρική Οδός), τον Οκτώβριο του 2017 το υπουργείο Υποδομών ζήτησε και εγγράφως από τις κοινοπραξίες να εκπονήσουν δωρεάν προμελέτες για τα αναγκαία έργα, ώστε να αυξηθεί η παροχετευτικότητα των ομβρίων υδάτων στις περιοχές γύρω και κάτω από τους αυτοκινητόδρομους.
Οι προμελέτες εκπονήθηκαν και στη συνέχεια (τον Μάιο του 2018) το υπουργείο ζήτησε από τους παραχωρησιούχους να προχωρήσουν στις οριστικές υδραυλικές μελέτες. Μέσω των μελετών των παραχωρησιούχων το Δημόσιο είχε γίνει και μια πρώτη εκτίμηση για το κόστος των έργων αυτών, που προσεγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ για όλο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.
Ωστόσο, ανέκυψαν σημαντικά προβλήματα, καθώς δεν είχε ξεκαθαρίσει, μέχρι που έφταναν τα όρια ευθύνης του δημοσίου, των παραχωρησιούχων και των δήμων.
Επίσης, λόγω του μεγάλου κόστους, στο υπουργικό συμβούλιο «μπήκε φρένο» στον τότε υπουργό Χρήστο Σπίρτζη από άλλους υπουργούς, που ζητούσαν μετ' επιτάσεως να γίνουν διαγωνισμοί και να μην προχωρήσουν οι εργασίες με απευθείας ανάθεση.
Ως αποτέλεσμα, το υπουργείο Υποδομών σε απόφαση που εξέδωσε τον Οκτώβριο του 2018, όρισε υπηρεσία (Ειδική Υπηρεσία Κατασκευής Συγκοινωνιακών Εργων με Σύμβαση Παραχώρησης - ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ) υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και (πλέον) τη δημοπράτηση των έργων. Ωστόσο οι παραχωρησιούχοι σταμάτησαν την εκτέλεση των οριστικών μελετών, υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει να τις πληρωθούν από το Δημόσιο, εφόσον τα έργα δεν θα τους ανατεθούν.
ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ
Ευθύνες στο υπουργείο Υποδομών και τους παραχωρησιούχους χρεώνει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για την αστοχία των αντιπλημμυρικών έργων στην Ιονία οδό, που είχε ως συνέπεια να εγκλωβιστούν οδηγοί στη σήραγγα της Κλόκοβας στο Αντίρριο.
«Από το 2017 και την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, έργα πνοής για την Περιφέρειά μας, τονίσαμε ότι είναι ώρα να δούμε πάλι και το θέμα της αντιπλημμυρικής θωράκισης περιοχών απ' όπου διέρχονται τα μεγάλα αυτά έργα» αναφέρει στην «Π» σήμερα ο περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας.
Και σχολιάζει: «Δυστυχώς, παρότι είχαμε δεσμεύσεις αλλά και εξαγγελίες εκ μέρους των αρμοδίων αρχών, το θέμα αυτό δεν έχει προχωρήσει. Και επί της ουσίας δηλαδή, δεν έχει γίνει τίποτα, προκειμένου να ενισχυθεί η θωράκιση των οικισμών που βρίσκονται δίπλα από τους νέους αυτοκινητοδρόμους».
Πρέπει να σημειωθεί ότι το θέμα με τις αναθεωρήσεις των ΜΠΕ (Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) των μεγάλων έργων, μέσω των οποίων ουσιαστικά προκύπτουν και ευθύνες σε σχέση με κινδύνους για ανθρώπινες ζωές χρονίζει και βέβαια τα κενά στην αντιμετώπιση του προβλήματος σχετίζονται και με το βάρος της ευθύνης που αναλαμβάνουν οι αρμόδιοι φορείς για πράξεις που έμειναν στα χαρτιά και βέβαια παραλείψεις.
Η ΑΝΗΣΥΧΙΑ
Την ανησυχία του εκφράζει ο Δήμος Πατρέων, για άλλη μια φορά, με αφορμή τις στιγμές αγωνίας που έζησαν οι κάτοικοι του Δρεπάνου και των γειτονικών περιοχών πριν από λίγα 24ωρα, καθώς εκτιμά ότι εξακολουθούν να βρίσκονται σε κίνδυνο επειδή δεν έχουν κατασκευαστεί τα απαιτούμενα αντιπλημμυρικά λόγω των έργων της Ολυμπίας Οδού και της ΕΡΓΟΣΕ για το σύγχρονο τρένο.
Ο Δήμος έχει θέσει συστηματικά την ανάγκη να ληφθούν μέτρα αντιπλημμυρικής προστασίας. Το ζήτημα μπορεί να επικεντρώθηκε αρχικά στο έργο της Ολυμπίας επειδή παραδόθηκε σε χρήση το 2017, αλλά η δημοτική αρχή έβαλε από την αρχή στις συζητήσεις με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ότι τα έργα για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή που βρίσκονται σε εξέλιξη ήδη έχουν φτάσει στις παρυφές της Πάτρας και δεν έχουν γίνει και για το έργο αυτό οι αντιπλημμυρικές τεχνικές κατασκευές που χρειάζονται για την προστασία των ανθρώπινων ζωών και των περιουσιών των πολιτών.
Αυτή την αγωνία εξέφρασε η δημοτική αρχή σε χθεσινή σύσκεψη που έγινε στο Ρίο με αντικείμενο την αντιπλημμυρική θωράκιση στη ζώνη που περιλαμβάνει τη Ροδινή, τον Ψαθόπυργο, το Δρέπανο, τα Αραχωβίτικα, τον Αγιο Βασίλειο και το Ακταίο. Στην τοποθέτηση που έκανε ο αντιδήμαρχος Παναγιώτης Μελάς παρέπεμψε στη συνάντηση που είχε κάνει ο δήμαρχος, Κώστας Πελετίδης, στη γενική γραμματεία του Υπουργείου τον Οκτώβριο του 2016, με την απαίτηση να γίνουν τα έργα. Σε εκείνη τη συνάντηση είχε αναφερθεί στην παντελή έλλειψη αντιπλημμυρικής θωράκισης, χαρακτηρίζοντας «εγκληματικό» το γεγονός ότι ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη τόσο μεγάλα έργα, δεν υπήρχαν μελέτες και δεν υλοποιήθηκαν έργα για την προστασία ολόκληρων περιοχών από πλημμυρικά φαινόμενα.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ
Ο αντιδήμαρχος επέρριψε ευθύνες στην προηγούμενη Κυβέρνηση και τον πρώην υπουργό επειδή δεν έχουν κατασκευαστεί ακόμα τα αντιπλημμυρικά έργα. «Και αυτό το είδαμε στην περιοχή μας το βράδυ του περασμένου Σαββάτου» είπε χαρακτηριστικά ο Π. Μελάς παραπέμποντας στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου το Νοέμβριο του 2017. Σε εκείνη τη συνεδρίαση ο Κ. Πελετίδης είχε χτυπήσει καμπανάκι κινδύνου λέγοντας αυτολεξεί: «Ιδιαίτερα ανησυχούμε για τον μεγάλο κίνδυνο εκδήλωσης πλημμυρικών φαινομένων στη ΔΕ Ρίου καθώς, λόγω των έργων της Ολυμπίας Οδού και της ΕΡΓΟΣΕ, η περιοχή είναι εντελώς απροστάτευτη, αφού δεν έχουν γίνει τα αναγκαία έργα για την παροχέτευση μεγάλων όγκων νερού που συγκεντρώνονται εξαιτίας βροχοπτώσεων.
Το σοβαρό αυτό ζήτημα το θέσαμε στον Πρωθυπουργό (11-4-2017), όταν εγκαινίασε την Ολυμπία Οδό και επισκέφθηκε το Δημαρχείο, ζητώντας την παρέμβασή του, ώστε να αντιμετωπιστεί αυτή η επικίνδυνη κατάσταση, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα… ».
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Στις τοποθετήσεις τους οι πρόεδροι και οι εκπρόσωποι των κοινοτήτων της Δημοτικής Ενότητας Ρίου, επεσήμαναν σημεία που είναι επικίνδυνα για πλημμύρες. Αποφασίστηκε να συγκεντρώσουν τις επικαιροποιημένες απαιτήσεις της περιοχής για αντιπλημμυρικά έργα ώστε να τεθούν άμεσα στην νέα Κυβέρνηση διεκδικώντας να γίνουν, με παρέμβαση του αρμόδιου Υπουργείου, από την «Ολυμπία Οδό» και την ΕΡΓΟΣΕ όλα τα αντιπλημμυρικά έργα, κρίνοντας ότι «οι συγκεκριμένες εταιρείες έχουν την υποχρέωση να υλοποιήσουν και δεν το έχουν κάνει έως σήμερα».
Στη χθεσινή σύσκεψη συμμετείχαν πλην του Π. Μελά οι αντιδήμαρχοι Ιουλία Γιαννιτσοπούλου και Παύλος Στάμος, οι πρόεδροι και εκπρόσωποι των δημοτικών κοινοτήτων της Δημοτικής Ενότητας Ρίου.
ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
ΠΑΝΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [15:20:36]