ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Σταύρος Σταμπόγλης: «Καταρράκτης λέξεων με πλημυρίζει»

Σταύρος Σταμπόγλης: «Καταρράκτης λέξεων με πλημυρίζει»



Ας υποθέσουμε ότι έχετε απέναντί σας τον εαυτό σας όταν ήταν παιδί και πρέπει να τον συστήσετε σε άλλους. Τι θα λέγατε; Αλλαξε κάτι από τότε;
Ετούτος ο μικρούλης δεν θ' αλλάξει. Η προσμονή εδώ είν' άνθος αλατιού. Θα τον διψάει η νοστιμιά της θάλασσας. Θα μεθά με το φρεσκοτυπωμένο και τη ανάμνηση της χρωμολιθογραφίας. Θα επιβιώνει κρατώντας ανεξίτηλες τις προθέσεις, όπως ψαλμωδεί ο ποιητής Χρήστος Μπουλώτης στην «Σιωπηρή ευωχία» του:«…Το ποταμόπλοιο./ Κι εγώ, ντυμένος στα λευκά,/μ΄ ένα γαρίφαλο σαξόφωνο στο αυτί, για να πενθώ / ό,τι μ' αφήνει δίχως να μακραίνει./ Κάπου κάπου μεγαλώνω ξαφνικά / και σκιάζομαι…».

Επίγονο ποιων ποιητών θεωρείτε τον εαυτό σας;
Βαρύτατη κληρονομιά πατάει τη λαλιά μου. Εχω την άποψη πως δεν ανήκω στην επιλεγόμενη «Γενιά της Κρίσης», επειδή πρωτοβγήκα στο φως το 2009. Πιστεύω πως είμαστεσ ε συνεχή και ολόπλευρη Κρίση από πολύ παλιά. Φοβούμαι ότι ο όρος «Γενιά της Κρίσης» είναι μια ακόμα οργανωτική απλούστευση αντιγράφοντας εκείνη την μοναδική «Γενιά του '30» που ολοκλήρωσε διαδικασίες αιώνων. Η γραφειοκρατική αντίληψη ευνοεί πιότερο τη συντήρηση, ενώ η ζωή είναι τεθλασμένη ανέλιξη χελιδονιού αενάως. Οι συντριβές με πλάθουν. Εκείνες οι χωνεμένες, όσες χωνεύονται και αυτές που διαφαίνονται αλλά αποσιωπούνται. Γι αυτό μ' έχει επηρεάσει βαθύτατα ο Γιώργος Σεφέρης. Η αξεπέραστη ποιητική του, διασχίζει ανάποδα το χρόνο, αυθεντική μεταγραφή του αληθούς, ουσία μέλλοντος ή αφορισμός παρόντος.

Η ποίηση αδικεί τον ποιητή καθώς δεν μπορεί να τον θρέψει. Εσείς πώς την αντιμετωπίζετε επαγγελματικά στον βίο σας;
Της δίνω καταρχήν όσο χρόνο απαιτεί. Ετούτη η ζωοποιός έκφραση είναι πλεύση μοναξιάς σ' έναν Ωκεανό απαιτητικό και ασταθή. Δεν ζητάμε απ' τη μοναχικότητα να μας βοηθήσει βιοποριστικά. Τρυγούμε όμως έναν αφρό από εγρήγορση, κατανόηση, αποδοχή, αντίληψη, γενναιότητα, καρτερία. Σοδιά πολύτιμη. Ετσι η Ανάγκη, μαία της διαλεκτικής, παλεύεται από καλύτερο μετερίζι. Η ποίηση κατεβαίνει στα καθημερινά ως αξία επιβίωσης μ' έναν μοναδικό τρόπο.

Πώς σας επισκέπτονται οι ιστορίες που γράφετε γι' αυτές;
Θεωρώ «ιστορία» το ποίημα χάρις στη Μεταφορά. Ποίηση χωρίς «σενάριο», έστω υπό ακραία αφαίρεση και ελλειπτικότητα, δεν νοείται. Βρίσκομαι σε κατάσταση επιφυλακής μετά από μισό αιώνα νυχτερινών αιφνιδιασμών. Άλλοτε αιφνιδιάζομαι στον δρόμο. Η αιτία γίνεται αντιληπτή ως εικόνα. Καταρράκτης λέξεων με πλημυρίζει. Το συνειδητό ενισχύει την διάρκεια της έμπνευσης. Συχνά επισκέπτομαι τόπους και χώρους που με συγκινούν για να προκαλέσω την άβυσσο. Κυρίως όμως με κινητοποιεί η Συντριβή από ορίζοντα σε ορίζοντα. Η φιλοσοφία της ιστορίας, σε αντίστιξη με την έμπνευση και τον λογισμό, ενισχύουν την επίσκεψη.

Η ποίηση έχει διάρκεια και διαδρομή. Εσείς πώς έχετε σχεδιάσει την πορεία σας προς την ολοκλήρωση του έμμετρου αγώνα που επιτελείτε;
Αποδεχόμενος τις δυσκολίες επικοινωνίας με το στενό λογοτεχνικό περιβάλλον και το πλατύ κοινό, λόγω υποκειμενικών συνθηκών καταρχήν και κατά κύριο λόγο, δεν μου επιτρέπω τέτοιες σκέψεις. Εχω την αγαθή τύχη να υπηρετώ τη βασική υποχρέωση για κάθε «εργάτη», «δουλειά - δουλειά - δουλειά». Διαθέτω αβαθή ορίζοντα χρόνου στο 74ο κλικ που εισέρχομαι. Ωστόσο ελπίζω να κρατηθώ στην πορεία εισέτι.

Στον επέκεινα χρόνο πού νομίζετε ότι θα βρίσκατε το πορτρέτο που ο ίδιος φιλοτεχνείτε;
Παρακαλώ το Σύμπαν μόνο για υγεία και έμπνευση. Το ξέρω πως φαίνομαι πλεονέκτης αλλά αυτά τα δυο είναι αλληλοσυμπληρούμενα. Θεωρώ εμπόδιο στη καθημερινή δράση την ισχύ του επέκεινα χρόνου. Με τριγυρίζει το «Πονηρόν», όμως προς το παρόντο βάζω στη θέση του σαν ενοχλητικό γείτονα. Αν πιστεύεις στην συντριβή δεν είναι δυνατόν να λιβανίζεις την Αθανασία. Αλλωστε την αξία της γραφής μου θα την αποφασίσουν άλλοι. Είναι το χρέος των άλλων απέναντι στο δικό μου χρέος: με πείσμα καταπάνω στα εμπόδια.
***Ο ΣταύροςΣταμπόγλης (Αθήνα, 1946) είναι πτυχιούχος της μέσης τεχνικής σχολής Δοξιάδη (1966) καιΑρχιτέκτων DESA (1977), (Ειδική Αρχιτεκτονική Σχολή Παρισιού). Είναι μέλος του συλλόγου Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ1977) και ομότιμο μέλος του ΤΕΕ (1977).Δημοσίευσε ποιήματα για πρώτη φορά το 2007 με το ψευδώνυμο Εμμανουήλ Αντζαράκις. Από το 2009 έχει εκδώσει 9 ποιητικές συλλογές:«Γη», «Έννοια εικόνας», «Τόπος Νωδ», «Απόδοση τοπίων», «Αποτυπώσεις», «Διαλεκτική βυθού», «Με την πλάτη στο παρόν», «Διηγήσεις πόλεων», «Ατελές κολάζ», καθώς και τις συλλογές διηγημάτων, «Ο δρόμος της τύχης» και «Εν ονόματι της Άνοιξης». Ασχολείται με την κριτικογραφία λογοτεχνίας και ζωγραφίζει ερασιτεχνικά. Έχει συνεργαστεί με τα λογοτεχνικά έντυπα περιοδικά:Ρωγμές, Εμβόλιμον, Οροπέδιο, Μανδραγόρας, Κοράλλι, Στέπα, Intellectum, Poetix, Παρέμβαση, όπωςκαι τα ψηφιακά:Μανδραγόρας, Fraktal, Φρέαρ, Vakxikon. Συμμετέχει στη συντακτική επιτροπή του περιοδικού Εμβόλιμον. Είναι μέλος του «Κύκλου ποιητών», (2012).

Του Αντώνη Σκιαθά





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 14:24]  Αίγιο:Επανακυκλοφόρησε το βιβλίο...
[χθες 22:04]  Η Αγγελική Σιδηρά στην «ΠτΚ»:...
[χθες 15:20]  Πάτρα:Παρουσίαση του βιβλίου της...
[χθες 21:23]  Πάτρα:Η ΠΑΣΚ του καθηγητή Σήφη...
[χθες 08:01]  Πάτρα:Απόψε παρουσιάζεται το...
[χθες 21:47]  Η Μαίρη Κανάκη στην «ΠτK»: «Η...
[χθες 14:13]  Πάτρα: Παρουσίαση βιβλίου του Σήφη...
[χθες 14:15]  Αναστασία Δημητροπούλου στην...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [05:24:47]