ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΙΣΤΟΡΙΑ: ΕΘΝΙΚΗ Ή ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ; «Δικανική» αντίληψη, επιλεκτική ερμηνεία παρελθόντος

ΙΣΤΟΡΙΑ: ΕΘΝΙΚΗ Ή ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ; «Δικανική» αντίληψη, επιλεκτική ερμηνεία παρελθόντος




Του ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ *

Είναι κοινή παραδοχή ότι η ιστορία όχι μόνο ανήκει στις Ανθρωπιστικές /Κοινωνικές Επιστήμες αλλά και ότι το πεδίο παρατήρησής της είναι η ίδια η κοινωνία. Η αίσθηση του παρελθόντος, το βίωμα του χρόνου και οι μεταμορφώσεις του είναι λειτουργίες ριζωμένες μέσα στις ανθρώπινες κοινότητες και κοινωνίες∙ λειτουργίες τις οποίες η ιστορία καλείται να κατανοήσει και να αναπαραστήσει, χρησιμοποιώντας αντίστοιχα διανοητικά εργαλεία για τη μελέτη της οικονομίας, της πολιτικής, του πολιτισμού, των συλλογικών συμπεριφορών και νοοτροπιών.
Η ιστορία, επομένως, ως ερμηνευτικό εγχείρημα δεν μπορεί παρά έχει στο επίκεντρό της την κοινωνία και ως επιστημολογικό πεδίο δεν μπορεί παρά να ενσωματώνει μοντέλα γνώσης και έρευνας από τις ευρύτερες Κοινωνικές Επιστήμες.
Το να ζητάει επομένως κανείς να πάψει το μάθημα της ιστορίας να έχει «κοινωνικό χαρακτήρα» είναι μια άστοχη δήλωση, γιατί αναιρεί τον ίδιο τον πυρήνα της ιστορικής γνώσης. Εξίσου προβληματική είναι όμως και η άποψη που τονίζει την καλλιέργεια της εθνικής συνείδησης ως αποκλειστικό στόχο της διδακτικής της ιστορίας. Η άποψη αυτή άλλωστε παραπέμπει στον εθνορομαντικό 19ο αιώνα, όταν η ιστορία καλούνταν να παίξει το ρόλο της «εθνωφελούς επιστήμης». Πρόκειται για μια «δικανική» αντίληψη της ιστορίας, σύμφωνα με την οποία η επιλεκτική ερμηνεία του παρελθόντος υποτάσσεται στις ιδεολογικές χρήσεις της «εθνικής ταυτότητας», έτσι όπως την εννοεί η εκάστοτε πολιτική εξουσία. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, δεν είναι δουλειά του υπουργείου να υποδεικνύει τις κατευθύνσεις ενός επιστημονικού αντικειμένου με αυτόνομη θεμελίωση και μεθοδολογία. Το έθνος, οι τάξεις, οι φυλές, το φύλο, οι θρησκείες είναι επιμέρους όψεις της κοινωνικής ολότητας, που πρέπει να διδάσκονται ιστορικά με άξονα την αυταξία της γνώσης και όχι με τα στερεότυπα του διδακτισμού.
* Ο Γιάννης Παπαθεοδώρου είναι αναπληρωτής καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών.






Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[12:57]  Μια δροσερή ιστορία
[12:03]  Μόνη ελπίδα ο τουρισμός
[11:25]  Ελληνική κρίση και συλλογική ευθύνη
[09:07]  Η Ευρώπη χρειάζεται να επινοήσει ξανά...
[χθες 09:57]  Τούτη τη φορά, ας ακούσουμε τον...
[χθες 11:59]  Τα όρια της παρανάγνωσης τείνουν...
[χθες 11:24]  Δεν εμπνέουμε πια τους νέους μας....
[χθες 12:35]  Σε αυτό δεν χωράει ανεύθυνη...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [13:08:22]