ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θέατρο: Με φεμινιστική οπτική

Θέατρο: Με φεμινιστική οπτική



Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΟΤΑ
Από τις μεμονωμένες περιπτώσεις γυναικών της ιστορίας και του μύθου, που επιχείρησαν την υπέρβαση των στερεότυπων της αυστηρά δομημένης πατριαρχικής κοινωνίας - από την Αντιγόνη του Σοφοκλή και την Καλλιπάτειρα, την Πάπισσα Ιωάννα και την Ιωάννα της Λωρέννης, την Υπατία, την Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου και την Ελένη Αλταμούρα - μέχρι τη μαζική εκδήλωση χειραφέτησης του γυναικείου φύλου μέσα από το κίνημα των σουφραζετών και τον συνεχιζόμενο ως τις μέρες μας αγώνα της γυναίκας για ουσιαστική και όχι απλώς νομικά κατοχυρωμένη ισότητα των δύο φύλων, το κόστος που πληρώθηκε σε ατομικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο δεν είναι αμελητέο.
Στη δεκαετία του '70, εποχή πολιτικών και κοινωνικών ζυμώσεων αλλά και μαχητικών φεμινιστικών αγώνων, ο Ντάριο Φο γράφει τη δημοφιλή σατιρική του κωμωδία «Όλο σπίτι, κρεβάτι και εκκλησία», επιζητώντας τη συνειδητοποίηση της γυναίκας στο θέμα του αυτοπροσδιορισμού του φύλου της, της μητρότητας και της αυτόβουλης διαχείρισης του σώματός της. Μια δεκαετία αργότερα, με αφορμή την κριτική του Θατσερισμού, που κυριάρχησε στη βρετανική πολιτική της περιόδου και την αρνητική του επίδραση στο φεμινιστικό ζητούμενο, η Karyl Churchill φέρνει στην αγγλική σκηνή το σύγχρονο για τότε αλλά φρέσκο και οικείο μέχρι σήμερα έργο της με τον τίτλο «Top Girls» (1982).
Η γραφή της δημοφιλούς συγγραφέως πραγματεύεται με ευφρόσυνο τρόπο αλλά χωρίς να χάνει το διαλεκτικό βηματισμό της τη γυναικεία χειραφέτηση και την κοινωνική θέση της γυναίκας με οξεία ματιά αλλά χωρίς επιθετικότητα και υστερία και προπάντων χωρίς αντιπαράθεση με το ανδρικό φύλο, αλλά με συγκρούσεις και ανατροπές ανάμεσα σε σύγχρονες γυναίκες. Δημιουργείται έτσι μια νηφάλια βάση για ουσιαστικό διάλογο και προβληματισμό, που υπογραμμίζει τους αναγκαίους συμβιβασμούς και παράλληλα φωτίζει τις αρνητικές συνέπειες της γυναικείας απελευθέρωσης: Το συνδυασμό μιας επιτυχημένης καριέρας με μια οικογενειακή ζωή αλλά και το συναισθηματικό και κοινωνικό τίμημα που καλείται να καταβάλει η γυναίκα εξαιτίας της ανάληψης νέων ρόλων στην κοινωνία, κάποιες φορές με ακραίο τρόπο, χωρίς ζωή εκτός δουλειάς, χωρίς εραστή, σύζυγο και παιδιά.
Διερευνώντας τις διαφορετικές πτυχές της γυναικείας κοινωνικής δραστηριότητας, σε συνθήκες άγριου καπιταλισμού της ελεύθερης αγοράς, τα «Top Girls» εντάσσουν στη φεμινιστική προβληματική τους και την δυστοπία, που δημιουργούν οι ίδιες οι γυναίκες, υιοθετώντας τους τρόπους της ανδρικής συμπεριφοράς για να κατακτήσουν δύναμη και να ικανοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους και μιμούμενες τακτικές της ανδρικής πατριαρχίας σε θέσεις ευθύνης. Διαχωρίζει έτσι η συγγραφέας τη θέση της από το σκληρό θατσερικό γυναικείο πρότυπο, που είναι διαμετρικά αντίθετο με την ανθρωπιά του πραγματικού και ουσιαστικού φεμινισμού.
Η δομή του έργου -αντισυμβατική και όχι γραμμική- αναπτύσσεται σε τέσσερις σκηνές με εντυπωσιακότερες την πρώτη και την τελευταία. Στο ονειρικό και ουτοπικό άνοιγμά του, η Κάριλ Τσέρτσιλ ιστορικοποιεί το φεμινισμό, καθώς η κεντρική ηρωίδα Marlen, μια γυναίκα καριέρας με επιθετικό ατομικισμό, συναντά σε δείπνο γυναικείες διασημότητες της ιστορίας και της λογοτεχνικής μυθοπλασίας διαφόρων εποχών -μεταξύ των οποίων και την Πάπισσα Ιωάννα- οι οποίες καταθέτουν τις ποικίλες πτυχές των κοινωνικών κατακτήσεων του γυναικείου φύλου μέσα στο χρόνο, ενώ στο κλείσιμό του επιλέγει ένα συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα.
Τα δημοφιλή στις αγγλικές θεατρικές σκηνές, την Αμερική και τον κόσμο «Top Girls» ανέβηκαν στην Ελλάδα για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο (1983), ένα χρόνο μετά τη συγγραφή τους και στις μέρες μας παρουσιάζονται στο θέατρο «Πόρτα» σε μετάφραση και σκηνοθετική ανάγνωση του Θωμά Μοσχόπουλου. Τις επτά γυναίκες του έργου, που προβληματίζονται με ευθύτητα και βαθιά ανθρώπινη σοβαρότητα πάνω στην πολυπλοκότητα του γυναικείου ζητήματος, υποδύονται ισάριθμες χαρισματικές της γενιάς τους ηθοποιοί: Μαρία Καβογιάννη, Βίκυ Βολιώτη και Αλεξία Καλτσίκη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη και Ευδοκία Ρουμελιώτη, Αλκηστις Πολυχρόνη και Ειρήνη Μακρή. Τα κοστούμια φέρουν την υπογραφή της Κλαιρ Μπρέισγουελ και τα σκηνικά της Ευαγγελίας Στεριανού.
Ενα top - γυναικείο ερμηνευτικό σύνολο σε ένα γυναικοκρατούμενο έργο, που πρωτοτυπεί στη μορφή και τη δραματουργία του, κρατώντας το θεατή σε διανοητική και συναισθηματική εγρήγορση. Μια ασφαλής θεατρική πρόταση.


ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 15:25]  Πάτρα: Αγωνία Γονέων για το...
[χθες 14:35]  Πάτρα: Πρώτη δράση στον Κρυμμένο...
[χθες 14:01]  Πάτρα: Κατάθεση αιτήσεων...
[χθες 11:44]  Πάτρα: Συνάντηση εκπροσώπων...
[χθες 11:30]  Εργα τέχνης οι αφίσες των...
[χθες 10:10]  Πάτρα: «Φταίχτης» και Εύα...
[χθες 09:00]  Ο Φοίβος Δεληβοριάς στην «Αίγλη»
[χθες 15:55]  Πάτρα:Συνεχίζει τις εγγραφές η...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [09:47:26]