ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Νίκος Καραμάνος: Θέλουμε ένα ΑΕΙ σε ρόλο ατμομηχανής

Νίκος Καραμάνος: Θέλουμε ένα ΑΕΙ σε ρόλο ατμομηχανής



Σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο με ραγδαίες αλλαγές στον παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, η ακαδημαϊκή κοινότητα της Πάτρας οδηγείται στις κάλπες για την ανάδειξη της νέας πρυτανικής αρχής.
Για πρώτη φορά τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας θα ψηφίσουν ηλεκτρονικά (Τρίτη 21 Ιουλίου) και θα εκλέξουν τον νέο πρύτανη και τους αντιπρυτάνεις.
Στο πλαίσιο του προεκλογικού κλίματος, η «Π» έθεσε πέντε κοινά ερωτήματα στα πέντε υποψήφια πρυτανικά σχήματα ώστε κάθε μέρα να φιλοξενείται η απάντηση όλων σε ένα ερώτημα.
Δυστυχώς όμως υπήρξε πρωτοφανής αντίδραση στην ιστορία του Πανεπιστημίου. Με πρόσχημα την αναβληθείσα, για τεχνικούς λόγους, διαδικτυακή αντιπαράθεση που είχε προαναγγείλει η εφημερίδα, αναπτύχθηκαν υπόγειες διαδρομές και τα τρία από τα πέντε σχήματα αρνήθηκαν να απαντήσουν. Θετική απάντηση λάβαμε από το σχήμα του Νίκου Καραμάνου, τις απαντήσεις του οποίου φιλοξενούμε στο σημερινό μας φύλλο και του Γιώργου Παπαθεοδώρου τις απαντήσεις του οποίου θα φιλοξενήσουμε στο αυριανό μας φύλλο.
Υπενθυμίζουμε ότι υποψήφιοι αντιπρυτάνεις με τον κ. Καραμάνο είναι οι:
Βίκυ Ζολώτα, καθηγήτρια, Τμήμα Ιατρικής
Αντώνης Αλεξανδρίδης, καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχν. Υπολογιστών
Νίκος Γιαννακόπουλος, αναπλ. καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
Δημήτρης Μούρτζης, καθηγητής, Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών
Αν μπορούσατε να αλλάξετε ένα πράγμα στο Πανεπιστήμιο, τι θα ήταν αυτό;
Το Πανεπιστήμιο είναι ένας θεσμός εκπαίδευσης, έρευνας και παιδείας που λειτουργεί με συγκεκριμένες αρχές και πλαίσιο. Είναι ταυτόχρονα ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται, προσαρμόζεται και αλλάζει συνεχώς με βάση και τις διεθνείς εξελίξεις στην έρευνα και την τεχνολογία. Οι αλλαγές λοιπόν είναι σύμφυτες με τη φύση του Πανεπιστημίου και τους στόχους που υπηρετεί, γι' αυτό είναι πολλές και συνδυαστικές με δυναμική που δεν εξαντλείται σε ένα μόνο αντικείμενο ή επιμέρους πρόβλημα. Στους βασικούς άξονες, το όραμα και τον οδικό χάρτη των θέσεων και προτάσεων του υποψήφιου πρυτανικού μας σχήματος έχουμε ξεδιπλώσει με λεπτομέρεια το στρατηγικό σχέδιο με ένα πλέγμα αλλαγών που στοχεύει στο ακαδημαϊκά ισχυρό Πανεπιστήμιο του μέλλοντος.
Ομως, επειδή μου ζητάτε να απομονώσω ένα κυρίαρχο ζήτημα που άμεσα χρήζει βελτίωσης και αλλαγής, σας απαντώ ευθέως ότι αυτό αφορά στην εκπαίδευση και τη δραστική και ουσιαστική βελτίωση του λόγου διδασκομένων προς τους διδάσκοντες. Η αναλογία αυτή επιδεινώθηκε με σταθερούς ρυθμούς την τελευταία δύσκολη δεκαετία της οικονομικής κρίσης όπου η μείωση του προσωπικού στα Πανεπιστήμια ήταν συνεχής και σε κάποιες περιπτώσεις ραγδαία. Από την άλλη, η πολιτεία αύξανε τον αριθμό των εισακτέων αγνοώντας τις αναλύσεις και απόψεις των Τμημάτων και των Σχολών. Η αναλογία αυτή δυστυχώς σήμερα απέχει υπερβολικά από τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, αδυνατίζοντας ουσιαστικά τις σημαντικές προσπάθειες για περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Ο αριθμός φοιτητών ανά διδάσκοντα στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, με βάση τις επίσημες μελέτες, είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων. Είναι επομένως αδιαπραγμάτευτη και επείγουσα η ανάγκη για άμεση αλλαγή της αναλογίας διδασκομένων προς διδάσκοντες για αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με ουσιαστικά βελτιωμένη τη μαθησιακή διαδικασία σε σύγχρονα πρότυπα και τεχνολογικά εργαλεία που δεν κάνουν απρόσωπη τη συμμετοχή των φοιτητών και δεν μετατρέπουν τα πανεπιστήμια σε εξεταστικά κέντρα.
Πείτε μας μία κίνηση που θα μπορούσε να «εξάγει» ακαδημαϊκή δράση από το Πανεπιστήμιο προς την πόλη και την Αχαΐα.
Αποτελεί κοινή πεποίθηση πως το Πανεπιστήμιο πρέπει να λειτουργεί ως κόμβος πνευματικός-πολιτιστικός και αναπτυξιακός για την περιοχή και τη χώρα, που καλλιεργεί την οικολογική και περιβαλλοντική συνείδηση και γνωρίζει να αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζουμε το Πανεπιστήμιο Πατρών να αποτελεί σημείο αναφοράς για τον πολιτισμό, με την αξιοποίηση του Μαραγκοπούλειου, συνεργασία της Περιφέρειας, Δήμων, του ΔΗΠΕΘΕ, φορέων και οργανώσεων πολιτών, των τοπικών κυρίως ΜΜΕ, για τη διοργάνωση ανοικτών εκδηλώσεων και δράσεων όπως:
  • Αφιερώσεις και Ημέρες για τον πολιτισμό και την παιδεία: Ημέρα περιβάλλοντος, βιβλίου, ποίησης, λογοτεχνίας, ιστορικών γεγονότων, λαογραφικών αντικειμένων, θεάτρου (αρχαίου και σύγχρονου).
  • Εκθέσεις και εκδηλώσεις, τεχνολογικών θεμάτων (Patras IQ και επέκτασή του), βιβλίου, εικαστικών τεχνών, κ.ά.
  • Πολιτιστικές πρωτοβουλίες με πλαίσιο την Ολυμπία και τους Δελφούς.
  • Στρογγυλά τραπέζια για φλέγοντα και επίκαιρα θέματα (λιμάνι, τραίνο, οδικοί άξονες, ανεργία, τουριστική ανάπτυξη, ενεργειακά ζητήματα).
  • Ενεργή συμμετοχή των φοιτητών σε δράσεις που τους συνδέουν με το κοινωνικό και επαγγελματικό τους περιβάλλον.
  • Αναβάθμιση και άνοιγμα στους πολίτες του αθλητικού κέντρου - Πλήρης επαναλειτουργία του Γυμναστηρίου, του Κολυμβητηρίου, των ανοικτών και κλειστών χώρων άθλησης.
Αντίστοιχα, στον τομέα της σύνδεσης με τον οικονομικό περιβάλλον, σχεδιάζουμε το Πανεπιστήμιο να πρωτοπορεί σε συνέργειες αναπτυξιακού χαρακτήρα με το ευρύτερο οικοσύστημα με τακτική συνεργασία με Περιφέρεια, Δήμους, επιμελητήρια, παραγωγικούς φορείς. Να αξιοποιεί το υψηλής στάθμης δυναμικό και τους αποφοίτους του, λειτουργώντας ως πόλος καινοτομίας και ανάπτυξης για την περιοχή με καθοριστική συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη, τις έξυπνες υπηρεσίες (ψηφιοποιημένες/αυτοματοποιημένες εφαρμογές, i-πόλεις/smart cities, κ.ά.), να συμμετέχει ενεργά στην αξιοποίηση της έρευνας στο σύγχρονο επιχειρείν. Στόχοι:
  • Η εξωστρέφεια προς το τοπικό, περιφερειακό οικονομικό-κοινωνικό οικοσύστημα,
  • η αξιοποίηση της υψηλής στάθμης βασικής ή εφαρμοσμένης έρευνας σε καινοτόμα προϊόντα, μεγάλης προστιθέμενης αξίας με τη σύμπραξη ερευνητών, Πανεπιστημίου, επιχειρήσεων,
  • η καταξίωση στην κοινωνία του έργου των ερευνητών (μελών ΔΕΠ, μεταδιδακτόρων, αποφοίτων),
  • η αναγνωρισιμότητα του Πανεπιστημίου ως ατμομηχανής ανάπτυξης της περιοχής,
  • η προσέλκυση επενδύσεων στη περιοχή από εταιρείες έντασης γνώσης.
Η υπουργός Παιδείας είπε ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο είναι καλό, και του αξίζει καλύτερη θέση. Μιλώντας για το Πανεπιστήμιο Πατρών, ποιοι παράγοντες δεν του επέτρεψαν να βρίσκεται ψηλότερα; Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει άνοδος όσο ένα μεγάλο ποσοστό φοιτητών χρειάζεται φροντιστηριακή υποστήριξη για να αποφοιτήσει;
Είναι γεγονός ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια στο σύνολό τους ανταποκρίνονται με τον καλύτερο τρόπο στην αποστολή τους που βασικά συνίσταται στην εκπαίδευση των φοιτητών τους πάνω στη σύγχρονη επιστημονική γνώση και την έρευνα που παράγει και εξελίσσει τη γνώση αυτή. Το αποδεικνύουν σαφώς οι διεθνείς κατατάξεις όπου τα ελληνικά πανεπιστήμια και το Πανεπιστήμιο Πατρών είναι πολύ ψηλά και σε πολλά πεδία στη διεθνή «ελίτ» των πανεπιστημίων. Το γεγονός αυτό καθίσταται ακόμη σπουδαιότερο αν συνδυασθεί με τους περιορισμένους πόρους που διαχρονικά διατίθενται και ουσιαστικά οφείλεται στην υπερπροσπάθεια των συναδέλφων και του προσωπικού. Ασφαλώς υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και από τη μεριά των πανεπιστημίων αλλά και της πολιτείας, η οποία πρέπει να στηρίξει το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, να αυξήσει τους πόρους (ανθρώπινους και οικονομικούς), να βελτιώσει τις υποδομές, να αλλάξει δραστικά την αναλογία διδασκομένων προς διδάσκοντες, να μειώσει τα γραφειοκρατικά εμπόδια. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο που δίνει καλύτερες δυνατότητες ακαδημαϊκής προοπτικής, πιστεύουμε ότι τα Πανεπιστήμια θα ανταποκριθούν, όπως πάντα, για αναβάθμιση των σπουδών που προσφέρουν και της έρευνας που διεξάγουν. Εχουμε συγκεκριμένο σχέδιο γι' αυτό.
Ασφαλώς, σε μια τέτοια εξέλιξη και το μοντέλο της μαθησιακής διαδικασίας πρέπει να αλλάξει και να προσαρμοσθεί προς μια πιο φοιτητοκεντρική διάσταση. Η κατά το δυνατόν άριστη μαθησιακή διαδικασία αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση του Πανεπιστημίου, επειδή οδηγεί σε άρτια εκπαιδευμένους αποφοίτους, ικανούς να αντεπεξέλθουν στο μετέπειτα επαγγελματικό τους περιβάλλον αλλά και επειδή οξύνει τη κριτική σκέψη και διευρύνει τους ορίζοντες στο νέο και καινοτόμο. Σε αυτή τη διαδικασία, πρέπει να εξασφαλισθούν οι πόροι και οι συνθήκες για μικρά ακροατήρια που αυτόματα αποκλείουν την εξωτερική φροντιστηριακή υποστήριξη αφού αναδεικνύουν τον ρόλο του πανεπιστημιακού «δάσκαλου» ως καταλυτικό και αναντικατάστατο σε μια ουσιαστική διαδικασία διαλεκτικής μετάδοσης της γνώσης, άμεσου επιστημονικού διαλόγου, ουσιαστικής και διαρκούς συμμετοχής του φοιτητή στην αφομοίωση των αντικειμένων διδασκαλίας, ενεργοποίησης προς το καινούργιο και ολικό, που προάγει όχι μόνο τη γνώση και τις δεξιότητες αλλά εντέλει παράγει παιδεία.
Πώς θα αντιμετωπίσετε το θέμα της υποχρηματοδότησης και της ελεύθερης πρόσβασης φοιτητών;
Η ανώτατη παιδεία ως «δημόσιο αγαθό» πρέπει να είναι προσιτή, να παρέχεται με ευθύνη του κράτους σεβόμενη το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Ενα από τα διαχρονικά προβλήματα του δημόσιου πανεπιστημίου είναι η επί σειρά ετών υποχρηματοδότησή του. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη η ευρεία συναίνεση όλων των φορέων της Ανώτατης εκπαίδευσης µε τους κρατικούς φορείς για τη δημιουργία ενός στοχευµένου αναπτυξιακού σχεδίου -συμβολαίου μακράς πνοής- που θα στηρίζει την τακτική χρηματοδότηση, με κριτήρια αξιοκρατικά, απόδοσης και κοινωνικής απήχησης του έργου των Πανεπιστημίων. Η αντιμετώπιση της υποχρηματοδότησης, καθώς και τα θέματα που σχετίζονται με την πρόσβαση στα ΑΕΙ, έχουν σημαντική αλληλεξάρτηση και από την ενίσχυση της διεθνοποίησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία μπορεί να συνεισφέρει στην οικονομική ανάπτυξη του Ιδρύματος και τόπου μας. Η εξωστρέφεια και διεθνοποίηση των Πανεπιστημίων με τη διατήρηση και ενίσχυση των ιδιαιτεροτήτων της χώρας μας (η διαφορετικότητα οδηγεί και στην ανταγωνιστικότητα) και τη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων για την προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών τα οποία μπορούν να λειτουργούν με αυτάρκεια, χωρίς να επιβαρύνουν οικονομικά το Ιδρυμα, μπορούν να ανατρέψουν τη σημερινή εικόνα και να διασφαλίσουν τη βελτίωση των υπηρεσιών και του επιπέδου σπουδών. Επίσης, δεν πρέπει να αποκλεισθεί η εναλλακτική χρηματοδότηση από άλλες πηγές, στο πλαίσιο των υπηρεσιών των πανεπιστημίων προς το κοινωνικό σύνολο, όπως την προσανατολισμένη έρευνα και τη διά βίου εκπαίδευση.
Ποιο είναι το στρατηγικό σας σχέδιο για την ανάπτυξη του πανεπιστημίου σε
όλα τα επίπεδα;
Το στρατηγικό μας σχέδιο για το Πανεπιστήμιο Πατρών αναπτύσσεται με βάση το όραμά μας για ένα ισχυρό ακαδημαϊκά Πανεπιστήμιο σε όλα τα επίπεδα και στηρίζεται συνοπτικά στους παρακάτω άξονες και πλαίσιο:
    • Δημοκρατική λειτουργία με διαφάνεια, λογοδοσία και ακαδημαϊκό διάλογο.
    • Παροχή άρτιας εκπαίδευσης και ουσιαστική στήριξη των ακαδημαϊκών μονάδων και των διδασκόντων για συνεχή ποιοτική αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, που θα τεκμηριώνεται με τη θετική αξιολόγηση και πιστοποίησή τους.
    • Δημιουργία πλαισίου στρατηγικής ενίσχυσης συνεργασιών, κινητικότητας, εξωστρέφειας και διεθνοποίησης που να ανταποκρίνεται: σε εκπαιδευτικό επίπεδο στις ανάγκες για επαγγελματική αρτιότητα των αποφοίτων μας, προσέλκυση φοιτητών σε ξενόγλωσσα προγράμματα, ενίσχυση της Πρακτικής Άσκησης, και σε ερευνητικό επίπεδο στο σύγχρονα διαμορφούμενο διεθνές επιστημονικό γίγνεσθαι.
    • Ενίσχυση της έρευνας και στήριξη των ερευνητών με θέσπιση κινήτρων για την παραγωγή υψηλής στάθμης ερευνητικού έργου, επιβράβευση του ποιοτικού επιστημονικού έργου και αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων και καινοτόμων ιδεών.
  • Ορθολογική εξισορρόπηση της ταυτότητας του Πανεπιστημίου με τις ανθρωπιστικές σπουδές και τα νέα επιστημονικά αντικείμενα να εντάσσονται αποφασιστικά στη σύγχρονη μετεξέλιξή του.
  • Διεκδίκηση γενναίας αύξησης της δημόσιας χρηματοδότησης και άμεσου προγραμματισμού νέων θέσεων διδακτικού, διοικητικού και τεχνικού προσωπικού.
    • Αναβάθμιση του οικονομικού μοντέλου διαχείρισης του Πανεπιστημίου με στόχο την ευελιξία, την αποτελεσματικότητα και τις οικονομίες κλίμακας, καθώς και εκσυγχρονισμός, επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών.
    • Ουσιαστική μετεξέλιξη βασικών δομών (όπως των Τεχνικών Υπηρεσιών, του Συνεδριακού κέντρου, του Έλκε, της φοιτητικής εστίας, κ.ά.) σε εργαλεία ανάπτυξης και εξυπηρέτησης με περιορισμό της γραφειοκρατίας.
    • Ανάπτυξη νέων έργων υποδομής σε επιστημονικό εξοπλισμό, ψηφιακή ολοκλήρωση, κτιριακές εγκαταστάσεις και ενεργειακή αναβάθμιση με οικολογική ευαισθησία. Εκσυγχρονισμός της λειτουργίας των βιβλιοθηκών και αναβάθμιση των εκδόσεων και του εκτυπωτικού κέντρου σε ευρύτερης εμβέλειας "Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών".
    • Ενεργή συμμετοχή του Πανεπιστημίου Πατρών στο ευρύτερο κοινωνικό-οικονομικό οικοσύστημα της περιοχής σε συνεργασία με τους κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς.
    • Βέλτιστη αξιοποίηση του διοικητικού και τεχνικού προσωπικού, ώστε να συμβάλουν στη συνολική προσπάθεια για ένα ακόμα καλύτερο Πανεπιστήμιο.
    • Οργανωμένες παρεμβάσεις στον τομέα της μέριμνας, υποστήριξης και βελτίωσης της καθημερινότητας φοιτητών και εργαζομένων.

Συνέντευξη
στη
Μαρίνα Ριζογιάννη




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 12:17]  Αχαΐα: Επαιρνε ρεύμα παράνομα και...
[χθες 08:27]  Πάτρα: Ερευνα στις φυλακές "Αγίου...
[χθες 08:11]  Σοφία Γεωργίου: Θεραπείες για τον...
[χθες 12:37]  Σάκης Παπανικολάου: Ο Ερντογάν δεν...
[χθες 09:49]  Πανεπιστήμιο Πατρών: Συνεργασία...
[χθες 14:29]  Θόδωρος Τουλγαρίδης: Αδικαιολόγητη...
[χθες 09:07]  Ο ποταμός Πηνειός είχε ιπποπόταμους
[χθες 15:13]  Θάνος Βλαστός: Φρένο στο ΙΧ, χώρος...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [08:36:21]