ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θάνος Βλαστός: Φρένο στο ΙΧ, χώρος στο ποδήλατο

Θάνος Βλαστός: Φρένο στο ΙΧ, χώρος στο ποδήλατο



Ο Θάνος Βλαστός είναι αρχιτέκτων-συγκοινωνιολόγος και της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Γνωρίζει όσο λίγοι στην Ελλάδα τα θέματα ένταξης του ποδηλάτου στα αστικά κέντρα, καθώς έχει γράψει βιβλία και έχει υπογράψει μελέτες για το συγκεκριμένο αντικείμενο, με ορισμένες από αυτές να αφορούν και την Πάτρα. Με αφορμή τη συμμετοχή του σε πρόσφατη παρουσίαση έργου που υλοποιεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για τον ποδηλατικό τουρισμό, τον αναζητήσαμε και κάναμε μαζί του μια συζήτηση για το ποδήλατο, το αυτοκίνητο, την πανδημία. Και την Πάτρα...
  • Τον ακούσαμε στην παρουσίαση να λέει ότι η Ελλάδα δεν υπάρχει στον ευρωπαϊκό ποδηλατικό χάρτη και ρωτήσαμε αν αυτό οφείλεται σε εμάς που δεν έχουμε κάνει όσα θα έπρεπε ή στους ευρωπαίους.

«Οφείλεται απολύτως σε εμάς. Οι ευρωπαίοι θα είχαν κάθε ενδιαφέρον να βρίσκουν στη χώρα μας, την οποία επισκέπτονται, τη δυνατότητα να γνωρίσουν μια άλλη Ελλάδα που δεν μπορούν να επισκεφθούν. Με έναν αγροτικό δρόμο, έναν ποδηλατόδρομο ή ένα μονοπάτι μπορείς να δεις πράγματα τα οποία αγνοείς εντελώς και δεν μπορείς να φανταστείς ότι υπάρχουν. Αυτή η «άλλη Ελλάδα» θα είχε κάθε συμφέρον να παρουσιάζεται στους επισκέπτες μας γιατί, πρώτον θα προσκαλούσε τους επισκέπτες μας και άλλους που δεν ενδιαφέρονται για τα all inclusive ξενοδοχεία να γνωρίσουν τέτοιου τύπου τόπους, με κουλτούρα, με ταυτότητα, με ιστορία, με τοπία, με μνημεία κ.λ.π. Είναι μια αυτοκτονία αυτό που συμβαίνει για την Ελλάδα διότι θα μπορούσαμε να φέρουμε πολύ περισσότερους επισκέπτες και να ζωντανέψουμε περιοχές που μαραζώνουν οικονομικά, αφού εγκαταλείπονται και δεν τις επισκέπτεται κανένας».
  • Θέσαμε στον Θ. Βλαστό το ερώτημα αν μας είναι άγνωστα τα πιθανά οφέλη για την Ελλάδα από τον ποδηλατικό τουρισμό και γι' αυτό δεν έχουμε οργανώσει, όπως θα έπρεπε, την ανάπτυξή του. Μας απάντησε:

«Προφανώς και γνωρίζουμε. Κυριαρχεί στην Ελλάδα μια νοοτροπία ότι πρέπει να δώσουμε τα πάντα στο αυτοκίνητο και δεν μας νοιάζουν οι συνέπειες αυτής της επιλογής μας. Γνωρίζουμε ότι μέσα στις πόλεις ο πεζός δεν μπορεί να περπατήσει και ότι στέλνουμε τα παιδιά μας στα νοσοκομεία με άσθμα. Γνωρίζουμε ότι είμαστε από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Γνωρίζουμε για τα ατυχήματα που συμβαίνουν και πόσο ενοχλητικός είναι ο θόρυβος. Τίποτα δεν αγνοούμε. Απλώς λέμε: «Αυτά συμβαίνουν στον άλλο και εγώ θέλω να έχω το αυτοκίνητό μου μπροστά στην πόρτα μου, να τρέχω και ας προσέχουν οι άλλοι». Είμαστε απολύτως υπεύθυνοι για αυτό που συμβαίνει».
  • Η συζήτησή μας ήλθε και στην αυξημένη χρήση του ποδηλάτου κατά την έξαρση της πανδημίας. Ρωτήσαμε τον καθηγητή του ΕΜΠ αν ήταν ένα προσωρινό φαινόμενο ή βλέπει να παγιώνεται.

«Είναι γεγονός ότι υπήρξαν κάποιοι που δεν γνώριζαν ποτέ τι σημαίνει «ποδήλατο», ποια είναι η γειτονιά τους και ποιος ο γείτονάς τους. Αυτοί βγήκαν στο δρόμο να κάνουν κάποιες βόλτες και κάποιοι βρήκαν ωραία την ιδέα να πηγαίνουν με το ποδήλατο π.χ. στο φούρνο ή να κάνουν και μία μεγαλύτερη μετακίνηση. Είναι όμως τόσο εχθρικό το όλο περιβάλλον που και αυτοί ακόμα θα το ξανασκεφτούν. Επειδή φοβούνται να μπουν στη δημόσια συγκοινωνία ίσως κάποιοι χρησιμοποιούν ακόμη το ποδήλατο. Αλλά αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες στο δρόμο δεν νομίζω ότι ένας σοβαρός άνθρωπος θα πει στο παιδάκι του, των 12 χρονών, να βγει έξω με το ποδήλατο. Ακόμα και ο ίδιος. Είναι επικίνδυνο να χρησιμοποιείς ποδήλατο στην Ελλάδα, τόσο εκτός πόλεως όσο και εντός».
  • Έχοντας μελετήσει στο παρελθόν την σχέση της Πάτρας με το ποδήλατο, εκφράσαμε την απορία αν υπάρχει χώρος για το ποδήλατο στην πόλη.

«Υπάρχει παντού χώρος για το ποδήλατο. Το σκεφτόμαστε λιγάκι ανάποδα. Λέμε: «Μα πού να πάνε τα ποδήλατα; Ο δρόμος είναι γεμάτος αυτοκίνητα». Αν είμασταν λογικοί θα έπρεπε να το σκεφτούμε ανάποδα. Είμαστε μια χώρα που έχει φτιάξει στενούς δρόμους. Προφανώς επειδή ήθελε να χτίσει περισσότερο. Στενέψαμε και τα πεζοδρόμια για να μπορέσει ο ιδιοκτήτης να βγάλει περισσότερα χρήματα και να μπορέσουν να αγοράσουν φθηνότερα αυτοί που ήθελαν να αγοράσουν διαμερίσματα. Δηλαδή, να εξυπηρετηθεί η πολιτική της φθηνής κατοικίας, την οποία σήμερα πληρώνουμε πανάκριβα. Θα έπρεπε, λοιπόν, να σκεφτούμε ποια είναι τα φτηνά μέσα μετακίνησης που θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε στους στενούς δρόμους. Το αυτοκίνητο δεν χωράει και δεν θέλουμε να το καταλάβουμε. Βλέπουμε στην Ευρώπη πως αναπτύσσεται το περπάτημα, το ποδήλατο και η δημόσια συγκοινωνία. Μπορεί ένα λεωφορείο να είναι μεγάλο, αλλά αν σκεφτείτε πόσοι είναι μέσα, δηλαδή τα τετραγωνικά που καλύπτει ένας επιβάτης, είναι πολύ λιγότερα από αυτά που καλύπτει ένας επιβάτης ΙΧ. Αυτή είναι η λογική. Εδώ όμως δεν υπάρχει λογική. Νομίζουμε ότι ζούμε στο Λος Άντζελες. Αγοράζουμε μεγάλα αυτοκίνητα και νομίζουμε ότι είμαστε ασφαλείς και είναι ανασφαλείς όλοι οι άλλοι που τολμούν να βγουν στην πόλη και να περπατήσουν».
  • Ναι, αλλά μπορεί να συνυπάρχει το ποδήλατο με το ΙΧ στην Πάτρα;

«Είναι η μοναδική λύση στην Ελλάδα και όχι μόνο στην Πάτρα. Επειδή έχουμε στενούς δρόμους εκ των πραγμάτων δεν μπορούμε να έχουμε αξιοπρεπή πεζοδρόμια. Μερικές φορές δεν έχουμε καν πεζοδρόμια. Βλέπουμε τον κόσμο να περπατάει στη μέση του δρόμου. Είμαστε εγκληματίες, εννοώ την πολιτεία, και αφήνουμε να υπάρχει όριο ταχύτητας τα 50 χλμ. Βλέπουμε τα αυτοκίνητα να περνάνε ανάμεσα στους πεζούς με μεγάλες ταχύτητες. Αυτό είναι εγκληματικό. Σήμερα, βλέπουμε στις ευρωπαϊκές πόλεις συστηματικά να μειώνουν το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ., ώστε να υπάρχει ασφάλεια. Δεν υπάρχει άλλη λύση. Αν επιχειρήσουμε να κάνουμε τα πεζοδρόμιά μας νόμιμα, δηλαδή να έχουν πλάτος 2,1 μ., τότε δεν υπάρχει λωρίδα για να κυκλοφορήσει αυτοκίνητο. Αφήστε το ότι δεν έχουμε χρήματα για να κάνουμε κάτι τέτοιο. Πρέπει να μάθουμε να ζούμε πολιτισμένα και με ασφάλεια σε δρόμους που ο πεζός περπατάει στη μέση τους. Η μόνη διέξοδος είναι να πέσουν τα όρια ταχύτητας. Φωνάζω επί χρόνια και δεν το καταλαβαίνει κανείς».
  • Δεδομένου ότι έχει μελετήσει πολιτικές για την ένταξη του ποδηλάτου στην Πάτρα και σε άλλες πόλεις, ζητήσαμε την εκτίμηση του Θ. Βλαστού αν το γεγονός ότι δεν προχώρησαν, οφείλεται στην έλλειψη πολιτικής βούλησης ή σε άλλες αδυναμίες.
«Δεν είναι θέμα πολιτικής βούλησης. Από τη στιγμή που δέχεσαι ότι και ο πεζός μπορεί να περπατάει στο οδόστρωμα, πολύ περισσότερο μπορεί το ποδήλατο να κινείται στο οδόστρωμα. Ας βάλουμε λίγο νερό στο κρασί μας. Γνωρίζετε πόσα χρόνια δουλεύω για το ποδήλατο. Σήμερα λέω ότι δεν έχουμε τη δυνατότητα να φτιάξουμε ποδηλατόδρομους στις πόλεις. Επομένως, ας έχουμε κατάλληλες συνθήκες για να μπορούμε να κινηθούμε στη μέση του δρόμου, όπως και ο πεζός. Δεν υπάρχει για μένα κάτι από τη μείωση του ορίου ταχύτητας. Είμαι σίγουρος ότι κάποια στιγμή θα συμβεί. Μόλις ολοκλήρωσα μία μελέτη την οποία πρόσφερα δωρεάν στην Καρδίτσα, η οποία αποφάσισε να κατεβάσει το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ. Την ενέκρινε το Δημοτικό Συμβούλιο για να την δρομολογήσει. Αν προσέξατε στην πρόσφατη νομοθεσία για τα έκτακτα μέτρα προβλέφθηκε ότι μπορεί ο Δήμος να αποφασίζει για να κάνει ένα δρόμο με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ./ώρα με απλές διαδικασίες για να το κάνει γρήγορα. Σε σχέση με το πολιτικό κόστος, δυστυχώς, δεν είναι κάποιοι περίεργοι πολιτικοί που αποφασίζουν αντίθετα από αυτό που θέλει η ελληνική κοινωνία. Η ελληνική κοινωνία είναι αυτή που δεν θέλει και οι πολιτικοί μέσα από αυτή την κοινωνία προέρχονται. Είμαστε όλοι εμείς που δεν θέλουμε. Υπάρχει μία εκτεταμένη ανευθυνότητα και εγκληματικότητα, ασυνέπεια απέναντι στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει απέναντι στον υπόλοιπο κόσμο και τις προσπάθειες που κάνει για να περιορίσει την κλιματική αλλαγή. Είμαστε υποχρεωμένοι να συμμετάσχουμε σε αυτή την σταυροφορία για να μηδενίσουμε τα αέρια του θερμοκηπίου μέχρι το 2050 και δεν κάνουμε τίποτα. Υπάρχουν κάποια καλά παραδείγματα, όπως αυτό της Καρδίτσας που σας ανέφερα, αλλά είναι πολύ περιορισμένος ο αριθμός τους».








Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[12:46]  Μητσοτάκης: Είμαστε έτοιμοι για νέα...
[08:13]  Δυτική Ελλάδα: Κινδύνευσε κολυμβητής...
[χθες 19:52]  Δυτική Ελλάδα: Κλείνουν και οι...
[χθες 14:24]  Μ.Λαμπροπούλου Να φτιαχτούν...
[χθες 10:38]  Πάτρα: Ψήφισμα υπέρ Μελά ο οποίος...
[χθες 08:21]  Η πανδημία χτύπησε δραματικά τους...
[χθες 13:50]  Β. Κοτσανά: Υπηρέτησε την έδρα με...
[χθες 09:14]  Πάτρα - Δικαστήρια: Αρχίζουν πάλι...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [17:42:38]