ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Η «σωτήρια» ποιοτική μετάβαση στον θάνατο

Η «σωτήρια» ποιοτική μετάβαση στον θάνατο



ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΑΘ. ΛΑΖΑΡΗ *


Αιώνες τώρα η σχέση Επιστήμης και Πολιτικής Εξουσίας ήταν ιδιαίτερη, ριψοκίνδυνη, κινούνταν σε λεπτές ισορροπίες με διαρκή προσπάθεια της δεύτερης να εγκολπωθεί την πρώτη, ήτοι φυσικά πρόσωπα, δηλαδή επιστήμονες που ήταν πρόθυμοι να υπηρετήσουν την εξουσία, ακόμη και διαστρεβλώνοντας ή αλλοιώνοντας τη φύση της επιστημονικής γνώσης της στιγμής με τρόπο που να πείθονται οι μάζες ως προς την ορθότητα των πράξεών της, αφού η αυθεντία και η εγκυρότητα του επιστημονικού λόγου θεωρείται δεδομένη και αναμφισβήτητη, ιδιαίτερα σε εποχές που η επιστημονική γνώση ήταν προνόμιο κυρίως της Ολιγαρχίας. Η άμεση επίδρασή της στην κοινωνία, από τη στιγμή που η εφαρμογή της Επιστήμης, κυρίως από το 18ο αιώνα και μετά, σταδιακά επηρέαζε άμεσα τη ζωή κάθε πολίτη, ενέτεινε τη βουλιμία επιρροής της πολιτικής στους επιστήμονες.
Αφορμή η έκτακτη κατάσταση υγειονομικής κρίσης που βιώνει η παγκόσμια κοινότητα, η Ευρώπη πολύ έντονα, και η χρήση της ιατρικής Επιστήμης και των ειδικών επιστημόνων, κυρίως Λοιμωξιολόγων, για την αντιμετώπιση της πανδημίας από τις κυβερνήσεις. Η Ιατρική, ως εκείνη που αφορά στην ανθρώπινη ζωή, προκαλεί το ενδιαφέρον, την προσοχή αλλά και την αμφισβήτηση του μη επαΐοντα που αγωνιά για την απειλή που συνιστά για την ανθρωπότητα μια πανδημική κατάσταση, όπως ο covid 19. Συνεπώς, κάθε βεβαιότητα ή θεωρητική παραδοχή οφείλει να είναι επαρκώς τεκμηριωμένη, ή όταν, όπως ο covid 19, αποτελεί μια άγνωστη περιοχή του επιστητού, να διατυπώσει με ευκρίνεια το πεδίο του ερευνώμενου αντικειμένου.
Κάθε παρεκτροπή από τον κανόνα υπακοής στις αυστηρά μεθοδολογικές αρχές και στον ηθικό κώδικα που συνεπάγεται η επιστημονική δεοντολογία και ταυτότητα, υπονομεύει το κύρος, την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια που οφείλει να αισθάνεται κάθε πολίτης ως προς την εγγύηση του άδολου, ακόμη και στην περίπτωση του λάθους ή της αβεβαιότητας που διέπει κάθε επιστημονική γνώση και θεωρία. Στην κρίση αυτή παλινωδίες, αντιφάσεις, αυτοαναιρέσεις ακόμη και αλλαγές ιατρικών θέσεων και απόψεων, ένας συμφυρμός πολιτικής και Ιατρικής υπονόμευσε και υπονομεύει, άλλοτε εύλογα και άλλοτε αδικαιολόγητα, το ρόλο των Ειδικών, όπως αποκαλούνται από τα ΜΜΕ, στους οποίους όφειλε να υπακούει η πολιτική εξουσία.
Πολλές κυβερνητικές αποφάσεις παρουσιάζονταν στη χώρα μας ως υπόδειξη των Λοιμωξιολόγων. Κάποιος Καθηγητής μιλούσε για την ανάγκη λήψης μέτρων και απόστασης, ενώ κάποιος άλλος υποστήριζε ότι δεν υπάρχει διαφορά αν σε μια τάξη υπάρχουν δεκαπέντε ή είκοσι πέντε μαθητές. Σύμφωνα με την επιστήμη της Λογικής, οι δύο απόψεις κινούνται στον άξονα της αντίφασης, όπου όταν ισχύει η μία άποψη δεν μπορεί να ισχύει ταυτόχρονα και η άλλη. Ωστόσο, η γοητεία ενός καθολικά αναγνωρισμένου επιστήμονα εξακολουθεί να είναι ισχυρή στις μάζες και ενίοτε a priori ο λόγος του ως απολύτως επιστημονικά αληθής και έγκυρος, ηθικά άδολος, ώστε ο προσεταιρισμός του από την Εξουσία να προσθέτει εγκυρότητα και αλήθεια στον πολιτικό λόγο, ο οποίος, ασχέτως σωστού ή λάθους, είναι φορέας αναλήθειας και αναξιοπιστίας για την πλειονότητα των πολιτών.
Ετσι, η προσφώνηση του Πρωθυπουργού προς τον Επιστήμονα με το οικείο και αστεϊκό ύφος «Σωτήρη…» συνιστά τη σωτήρια ποιοτική μετάλλαξη των ρόλων και την οικειοποίηση του άλλου πεδίου, σε μια προσπάθεια αμοιβαίας ανταλλαγής ιδιοτήτων και ρόλων, ένα είδος εξαγνισμού των αμαρτιών του μεν και του δε. Απάλειψη των αρνητικών εκατέρωθεν, επικύρωση των θετικών. Πιο απλά, σου δίνω ό,τι σου λείπει, απαλείφουμε ό,τι μας λείπει ομού. Ετσι, ο χώρος του νοσοκομείου από χώρος αγώνα για την επιβίωση μπορεί να γίνει το μέσον για την ποιοτική μετάβαση στο θάνατο. Αυτή η εφικτότητα ενέχει και την πολιτική επικύρωση, την οποία υποδηλώνει και η φυσική παρουσία του πολιτικού. Ο πήχης των προσδοκιών χαμηλώνει, εφόσον η πανδημία, πανάκεια για κάθε αποτυχία της πολιτικής, επιτρέπει την αλλαγή της εικόνας του μέσου ανθρώπου για το ρόλο του νοσοκομείου, της Ιατρικής.
* Ο Ανδρέας Αθ. Λάζαρης είναι διδάκτωρ Νέας Ελληνικής Φιλολογίας, Θεωρίας της Λογοτεχνίας και Ερμηνείας των Κειμένων - ποιητής.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 13:00]  Δημοκρατία «αλά καρτ» δεν...
[χθες 10:53]  Η Ελλάδα «μεγαλώνει»!
[χθες 12:03]  Κρίση και Δημοκρατία
[χθες 11:00]  Αρνηση του Δημάρχου, άρνηση της...
[χθες 10:24]  Απόπειρα απόδρασης και...
[χθες 18:41]  Η αγκαλιά που γεννάει την ελπίδα
[χθες 18:38]  Παλινόρθωση ατομικών δικαιωμάτων,...
[χθες 18:33]  2021 Big Questions / φιλοσοφικά...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [09:09:03]