ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΜΑΓΝΗΣ


Σχετικά με τον Θουκυδίδη



Το ξέσπασμα του Νίκου Καραθανασόπουλου ήταν μια ακόμα μνημειώδης στιγμή για το ελληνικό κοινοβούλιο. Ο αχαιός βουλευτής του ΚΚΕ απεύθυνε στον συνάδελφό του της «Λύσης», που νωρίτερα είχε προκαλέσει το κόμμα του με λοιδωρίες, τη φράση «και η πολιτική μλκία έχει όρια». Την οποία μάλιστα υπερασπίστηκε, αφενός αρνούμενος να προσυπογράψει διαγραφή της από τα πρακτικά, αφετέρου ζητώντας μέσω δηλώσεών του στην «Πελοπόννησο» να σταθούμε στην ουσία της φράσης και όχι στον γλωσσικό της τύπο. Αυτό μεταφράζεται ως σύσταση να αντικαταστήσουμε την επίμαχη λέξη με μια συναφή αλλά πιο εύσχημη, όπως «σαχλαμάρα», «ανοησία», «έλλειμμα σοβαρότητας».
Θυμόμαστε έναν παλιό, που- όπως καθένας που παλιώνει- διαμαρτυρόταν για καλπάζουσα φτωχοποίηση της γλώσσας, ως αποτέλεσμα λεξιπενίας και πνευματικής οκνηρίας. Βαριέσαι να σκεφτείς ακριβείς χαρακτηρισμούς για πράγματα, έννοιες, πρόσωπα ή είσαι απαίδευτος και λεκτικά άπορος (όταν δεν ξέρεις λέξεις, δεν συλλαμβάνεις έννοιες), με αποτέλεσμα να ξεμπερδεύεις με πεντ' έξι γλωσσικούς τύπους που αποτελούν αναγνωρίσιμους και χρηστικούς κώδικες για τους πολλούς. Ελεγε λοιπόν ο παλιός: Χαρακτηρίζεις κάποιον μλκα. Δηλαδή τι εννοείς; Είναι ανόητος; Ευήθης; Ανώριμος; Χοντροκομμένος; Απρεπής; Κουτοπόνηρος; Θορυβώδης; Ανιαρός; Αβουλος; Αχρωμος;Εμμονικός; Χαοτικός; Τρυφηλός;
Και ακολούθησαν μερικοί ακόμα χαρακτηρισμοί, που καθένας αναφερόταν σε διαφορετικό γνώρισμα. Πώς μπορείς επομένως να γίνεις σαφής εάν χρησιμοποιείς μία και μόνο λέξη για να εκφραστείς αρνητικά για κάποιον άνθρωπο; Τι μπορώ να καταλάβω εγώ, έλεγε, ακούγοντας για τον ένα ότι είναι μλκς, τον άλλον ότι είναι πιο μλκς, τον παράλλον ότι είναι πολύ μλκς, και τον παρα- παράλλον ότι τέτοιος μλκς γεννιέται κάθε εκατό χρόνια;
Η απάντηση είναι απλή: Δεν μας ενδιαφέρει η σαφήνεια. Ο όρος υποδηλώνει απόρριψη, και τέλος. Δεν χρειάζεται περαιτέρω βάσανος. Συναγελάζεσαι με αυτούς που εγκρίνεις, αποφεύγεις εκείνους που σου προκαλούν αρνητική αντίδραση, αλλά και πάνω στη συναναστροφή ξεκόβεις κάθε στοιχείο που σε ενοχλεί: Κόψε τις μλκς. Αυτό σημαίνει ότι καθένας μπορεί να γίνεται μλκς ανά πάσα στιγμή, είτε ένας έφηβος, είτε ένας βουλευτής.
Τι μπορεί να σημαίνει η λέξη πραγματικά; Ποιά είναι η καταγωγή της; Τη συναντάμε και στην Αγία Γραφή, τη βρίσκουμε και στη θρυλική φράση του Θουκυδίδη, ένας από τους λόγους που κατέστησε τον «Επιτάφιο» δημοφιλή στη νεολαία. Ο ιστορικός μας αφήνει να καταλάβουμε πως η «μαλακία» των αρχαίων ήταν η διανοητική πλαδαρότητα. Φιλοσοφούμεν, δηλαδή, χωρίς να μας απορροφά η σκέψη και να μας καθηλώνει σε μαλθακότητα και φλυαρία, αλλά αντιθέτως μέσω της φιλοσοφίας καταλήγουμε σε δυναμικές συλλήψεις και αποφάσεις θεμελιωμένες σε λογική και αρχές. Η φιλοσοφία είναι όπλο μας και όχι αδυναμία μας.
Με τα χρόνια η έννοια αναφέρεται σε μια διανοητική κατάσταση και συμπεριφορά που αποτελεί γνώρισμα ανθρώπου που δεν έχει σεξουαλική ζωή, συνεπώς τελεί σε διαρκή υπερδιέγερση, ελπίζοντας να τραβήξει την προσοχή, ή και σε χαύνωση, επειδή οι ορμές τού παίζουν παιχνίδια.
Επιστρέφουμε στον ελληνικό δημόσιο βίο. Στις μέρες μας, οι ανόητες συμπεριφορές όχι απλώς έχουν αυξηθεί ως ποσοστιαίο δείγμα, αλλά τείνουν να γίνουν κανόνας της δημόσιας έκφρασης, προκειμένου να προκαλέσουν εντυπώσεις μέσω ενός προχωρημένου εξαιρετισμού, που τυχαίνει να προσελκύει ακροατήριο. Δια της μλκίας κάνεις καριέρα, με απλά λόγια. Συνεπώς, για να φτάσουμε στη φράση του ζοχαδιασμένου βουλευτή, όχι, η μλκία δεν έχει όρια, αλλά από αυτή τη διαπίστωση φοβούμαστε ότι κανείς δεν εξαιρείται, γιατί έχουν λιγοστέψει οι αναμάρτητοι, εάν κρίνουμε από αυτά που ακούμε, βλέπουμε και διαβάζουμε και πού είχαν σαν χαρακτηριστικό πεδίο εκδήλωσης την 17η Νοεμβρίου. Κρίμα για την επέτειο, αλλά βλέπεις καμία επέτειος δεν μπορεί να διαλέξει τους υποστηρικτές της. Αλλά ισχύει ένας κανόνας της φυσικής: Οσο μεγαλύτερο σταυρό κάνεις, τόσο μεγαλύτερη είναι η κενότητα.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [19:50:13]