Προτείνω να ανασταλούν οι αντιδρομήσεις

Ο Παναγιώτης Μπούσμπουρας είναι πολιτικός μηχανικός ΕΜΠ.

Με αφορμή την απόρριψη από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου Πατρέων, που αφορά κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εντός του αστικού ιστού της πόλης, δημοσιεύθηκαν σχόλια στον Τύπο.

Το θέμα αποτέλεσε για πρώτη φορά αντικείμενο της μελέτης Σκιαδαρέση το 1965 στην οποία διατυπώθηκε η πρόταση αντιδρόμησης των οδών Κορίνθου-Κανακάρη.

Ενσωματώθηκε το 1999 στη μελέτη Δοξιάδη. Τότε, όπως και σήμερα, τα ρεύματα εισόδου-εξόδου από Βορρά στην πόλη, στον κόμβο Κουρτέση εμπλέκονται σε Χ με συνέπεια έντονη συμφόρηση κυρίως κατά τις ώρες αιχμής, εμπλοκή, που προβλέπεται να εξαλειφθεί με την αντιδρόμηση.

Οταν διατυπώθηκε η πρόταση αντιδρόμησης, η Κανακάρη είχε πλήρως διανοιχθεί και ήταν σε κυκλοφορία μέχρι την οδό Πουκεβίλ. Στα χρόνια που ακολούθησαν κατασκευάστηκαν και δόθηκαν σε κυκλοφορία μεγάλες οδικές αρτηρίες με τελευταία τη Μικρή Περιμετρική. Απέμενε η επέκταση κατά 400μ. της οδού Κανακάρη για να συνδεθεί με τη Μικρή Περιμετρική.

Η έκταση μεταξύ των οδών Πουκεβίλ- Κορίνθου-Μικρής Περιμετρικής και λόφου Δασυλλίου (Γούβα), όταν διατυπώθηκε η πρόταση των αντιδρομήσεων, καλυπτόταν από πλέγμα ακανόνιστων δρομίσκων, με παλιά σπίτια, ισόγεια ή διόροφα. Στην έκταση αυτή, στην προέκταση του άξονα της Κανακάρη, πέραν της Πουκεβίλ, υπάρχει η οδός Κιθαιρώνα πλάτους 4 μ. και μήκους 400 μ. μέχρι τη συνάντησή της με τη Μ. Περιμετρική. Ο Δήμος, εφόσον συμφωνούσε με τις αντιδρομήσεις, που πρότεινε ο Δοξιάδης, θα έπρεπε από τότε να προχωρήσει σε τροποποίηση ρυμοτομικού, απαλλοτριώσεις κ.λπ., ώστε η σύνδεση της Κανακάρη με τη Μ. Περιμετρική να γίνει μέσω Κιθαιρώνα, η οποία οδεύει επί ομαλού εδάφους. Οι οικοδομές προς κατεδάφιση ήταν ισόγειες και ηλικίας πολλών δεκαετιών.

Ομως ο Δήμος και οι μελετητές, άγνωστο με ποιο σκεπτικό, αγνόησαν την Κιθαιρώνα, παρέβλεψαν ότι η επέκταση της Κανακάρη πέραν της Πουκεβίλ θα όδευε στις παρυφές του Δασυλλίου, περιοχή με έντονο εδαφικό ανάγλυφο και κατασκεύασαν οδό μη λειτουργική, με μεγάλες κλίσεις, που δεν επιτρέπουν τη διέλευση λεωφορείων, νταλικών κ.λπ. Πέραν αυτού, δεν έλαβαν υπόψη ότι η όδευση της οδού στις παρυφές του αστικού ιστού δυσχεραίνει την εξυπηρέτηση του κοινού. Ο αστικές συγκοινωνίες πρέπει να διασχίζουν τον πυρήνα του.

Δεν γνωρίζω τη δαπάνη κατασκευής, αλλά με δεδομένο ότι απαιτήθηκε μεγάλος όγκος χωματουργικών έργων και θηριώδεις τοίχοι αντιστήριξης, είναι προφανές ότι θα ήταν εξαιρετικά υψηλή. Παράλληλα με την προοπτική λειτουργίας των αντιδρομήσεων, έγινε προσωρινή διευθέτηση του κόμβου Κουρτέση, τοποθετήθηκαν νέοι σηματοδότες, αντικριστά από τους ήδη υπάρχοντες κ.λπ.

Προγραμματίστηκε επίσης από τον Δήμο και η πεζοδρόμηση της οδού Μαιζώνος.

Ολα κύλησαν ομαλά μέχρι την ολοκλήρωση της διάνοιξης και ασφαλτόστρωσης της Κανακάρη, οπότε διαπιστώθηκε ότι λόγω των έντονων εναλλασσόμενων κλίσεων της «ερυθράς», δεν ήταν δυνατή η διέλευση βαρέων οχημάτων (αρθρωτά λεωφορεία, νταλίκες κ.λπ). Εγιναν προσπάθειες διόρθωσης της «ερυθράς» χωρίς επιτυχία. Η πόλη, κατά διεθνή πρωτοτυπία, κατασκεύασε πρώτα δρόμο και μετά έλεγξε ποια οχήματα μπορεί να δεχθεί !

Αναμενόμενο, λόγω της μη δυνατότητας της αντιδρομημένης Κανακάρη να δεχθεί μεγάλα οχήματα, κατέστη αδύνατος ο διαχωρισμός των δύο ρευμάτων εισερχομένων-εξερχομένων στην πόλη στον κόμβο Κουρτέση, που αποτέλεσε την αφετηρία της πρότασης αντιδρομήσεων και ξεκίνησαν προσπάθειες καθορισμού εναλλακτικών διαδρομών.

Τελικά το ΔΣ ενέκρινε νέα μελέτη-αυτή, που απέρριψε για τυπικούς λόγους η Αποκεντρωμένη. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη, τα επί της Κανακάρη οδεύοντα προς Βορρά μεγάλα οχήματα, επειδή δεν είναι δυνατόν να οδεύσουν επί της επέκτασης της Κανακάρη, θα στρίβουν αριστερά στην Αράτου η οποία θα αντιδρομηθεί. Στη συνέχεια, ακολουθώντας δαιδαλώδη διαδρομή, (Αράτου-Μαιζώνος-Κωνσταντινουπόλεως-Αγ. Σοφίας), επί 1,5 χλμ. εντός κορεσμένου κυκλοφοριακά αστικού ιστού, θα καταλήγουν στον κόμβο Κουρτέση, όπου θα εμπλέκονται με το ρεύμα των εισερχομένων από Βορρά .

Αποτελεί ειρωνεία ότι η εμπλοκή των δύο ρευμάτων στον Κόμβο Κουρτέση, που αποτέλεσε αιτιολογία της πρότασης Σκιαδαρέση- Δοξιάδη, δεν καταργείται αλλά μεταφέρεται μεταξύ του ρεύματος ανόδου της Αγ. Σοφίας και των εισερχομένων προς την Κορίνθου. Πέραν δε του κόμβου Κουρτέση, δημιουργείται με τη πρόταση του Δήμου και νέα εμπλοκή των δύο ρευμάτων, στη διασταύρωση Κορίνθου-Αράτου.

Δεν δικαιολογείται αισιοδοξία ότι η εφαρμογή της υπό έγκριση μελέτης θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες.

Προτείνω να ανασταλούν οι αντιδρομήσεις και να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες διαπλάτυνσης της οδού Κιθαιρώνα. Και με δεδομένο ότι στον Κόμβο Κουρτέση συμβάλουν πέντε κύριες οδικές αρτηρίες (Μ. Περιμετρική, Πανεπιστημίου, Αγ. Σοφίας, Κορίνθου, Κιθαιρώνα), να διαμορφωθεί ο κόμβος σε κυκλικό (round-about).