Πάτρα – Αρχαίο Ωδείο: Αναγεννάται στην πρώτιστη μορφή του ΦΩΤΟ
Τα «λάθη» της πρώτης αναστήλωσης, η διάνοιξη των θολοσκέπαστων διαδρόμων, η αποκατάσταση των «κρυμμένων» ψηφιδωτών και η επιστροφή στην αυθεντική κατασκευή των ρωμαϊκών χρόνων!
Ετοιμαστείτε, να το δούμε… αγνώριστο: Ο λόγος για το Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας, το οποίο μετά τις εργασίες αποκατάστασης που θα ξεκινήσουν σε μερικές εβδομάδες από σήμερα, αναμένεται να παραδοθεί σε μορφή που θα πλησιάζει κατά πολύ, την εικόνα που είχε όταν χτίστηκε από τους Ρωμαίους! Δηλαδή, το πρώτο μισό του 2ο αι. μ.Χ.! Ενώ παράλληλα, θα διορθωθούν και κάποια «λάθη» της πρώτης αναστήλωσης που είχε γίνει με φροντίδα και δαπάνη του πατρινού αρχιτέκτονα Ιωάννη Βασιλείου και σε συνεργασία με την Αρχαιολογική Εταιρεία, μεταξύ 1959-1961!
Οι Πατρινοί θα πρέπει να το στερηθούν για κάποια χρόνια, ίσως και περισσότερο από δύο, αλλά όταν θα επανέλθει θα είναι σε αρίστη κατάσταση για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, με όλες τις κερκίδες και τις θέσεις διαθέσιμες για τους θεατές, αλλά ταυτόχρονα θα είναι και ένας πλήρως επισκέψιμος οργανωμένος χώρος. Οπως ακριβώς αρμόζει σε ένα τέτοιας σπουδαιότητας και καλαισθησίας πολιτιστικό και ιστορικό μνημείο! Αν και ακόμα είναι πρόωρο, υπολογίζεται ότι μετά την αποκατάστασή του, το Ωδείο θα μπορεί να φιλοξενεί στις κερκίδες του, ίσως και 3.000 θεατές!
Η «ΠτΚ», με την καθοδήγηση της προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αχαΐας Αναστασίας Κουμούση, παρουσιάζει λεπτομερώς, όλες τις παραμέτρους αυτής της παρέμβασης που θα «μεταμορφώσει» το αρχαιολογικό μνημείο της πόλης, θα αξιοποιήσει τις κρυμμένες σήμερα δυνατότητές του και θα αναδείξει το αρχιτεκτονικό του κάλλος, σε όλες του τις διαστάσεις!
ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗΣ
Το έργο φέρει τον τίτλο «Αποκατάσταση και συντήρηση Ρωμαϊκού Αρχαίου Ωδείου Πατρών», χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και περιλαμβάνει εκτός των άλλων, συντήρηση όλων των μαρμάρων και των πλίθινων στοιχείων που κοσμούν το μνημείο.
Πριν την έναρξη του έργου είναι αναγκαίες πρόδρομες εργασίες, όπως η αποξήλωση όλων των ξύλινων δαπέδων, στην ορχήστρα, τις παρόδους και τα παρασκήνια, η οποία αποξήλωση θα γίνει σε συνεννόηση με τον Δήμο Πατρέων.
Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες της «ΠτΚ», αυτές οι εργασίες δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει, επειδή ο Δήμος δηλώνει ότι δεν διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό προσωπικού.
Τα τρία ιδιαίτερα επίπεδα των εκτεταμένων εργασιών αναστήλωσης, περιλαμβάνουν τα ακόλουθα στάδια:
1. Την αναστήλωση του θόλου της σκηνής, ώστε το μνημείο θα πάρει τη μορφή που είχε στην αρχική Ρωμαϊκή του φάση
2. Τη διόρθωση των «λαθών» της αναστήλωσης της δεκαετίας του ’60
3. Την αποκάλυψη των ψηφιδωτών δαπέδων των παρόδων
Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί, ότι στην ανατολική πάροδο, έχει αποκαλυφθεί ήδη σχεδόν το μισό ψηφιδωτό δάπεδο, κατά τις πρόδρομες εργασίες που έγιναν πέρσι, αλλά καλύφθηκε, προκειμένου να γίνουν οι παραστάσεις του περασμένου καλοκαιριού.
Μεγάλη φθορά παρουσιάζουν σήμερα τα μάρμαρα του κοίλου, που τοποθετήθηκαν στην αναστήλωση της δεκαετίας του 1960. Οι ρωγμές που έχουν υποστεί είναι σημαντικές, χωρίς όμως να είναι επικίνδυνα για την ασφάλεια των θεατών. Κάποια μέρη θα συγκολληθούν και κάποια άλλα θα αλλάξουν.
ΟΙ ΔΥΟ ΜΕΛΕΤΕΣ
Ενα ακόμα στοιχείο που αποκαλύπτει σήμερα η «ΠτΚ», είναι το γεγονός ότι οι μελέτες που έχουν συνταχτεί για το Αρχαίο Ωδείο, δεν είναι μία, αλλά δύο: Η μία είναι η αρχιτεκτονική και στατική μελέτη της αποκατάστασης, την οποία εκπόνησαν ειδικοί αναστηλωτές με ανάθεση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας.
Η δεύτερη είναι η μελέτη συντήρησης, την οποία εκπόνησε η Διεύθυνση Συντήρησης του υπουργείου Πολιτισμού.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΞΟΔΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΟΔΟΙ
Σύμφωνα με την κ. Κουμούση, όταν αποπερατωθεί η αποκατάσταση, θα λειτουργήσουν όλες οι είσοδοι και οι έξοδοι του μνημείου, όχι μόνο του περιβάλλοντος χώρου, αλλά και του ίδιου του Ωδείου.
Ειδικότερα στο Ωδείο, θα αποκατασταθούν και τα τρία vomitoria, δηλαδή οι θολοσκέπαστοι διάδρομοι από τις τρεις πλευρές των κερκίδων, αφού μέχρι σήμερα είναι σε λειτουργία, μόνο ο ένας! Αυτός είναι και ο λόγος, που εδώ και πολλά χρόνια δεν αξιοποιείται όλος ο διαθέσιμος χώρος των κερκίδων στις παραστάσεις, αφού δεν θα ήταν ασφαλής η αποχώρηση τόσων πολλών θεατών από ένα μόνο vomitorio και μία ακόμα έξοδο μέσα από το κοίλο της ορχήστρας που είναι διαθέσιμες σήμερα:
«Τότε, δεν θα έχουμε πρόβλημα να το γεμίσουμε το Ωδείο, αφού θα μπορεί ο κόσμος να αποχωρεί με τάξη και ασφάλεια και από τους τρεις θολοσκέπαστους διαδρόμους, χωρίς τον κίνδυνο ατυχήματος λόγω του συνωστισμού. Αυτός είναι ο λόγος που δεν επιτρέπεται μέχρι σήμερα η πλήρης πλήρωση των κερκίδων με κόσμο, αφού θα ήταν επισφαλής η αποχώρησή του, ιδιαίτερα σε κάποιο απρόοπτο γεγονός».
ΤΑ «ΛΑΘΗ» ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗΣ
Αν κάποιος προσέξει την σημερινή μορφή του Ωδείου, θα παρατηρήσει ότι ένα τμήμα των κερκίδων είναι πιο υπερυψωμένο από το υπόλοιπο, κάτι που σημαίνει ότι λείπει το υπόλοιπο αντίστοιχο τμήμα! Κανείς δεν ξέρει, ούτε καν η κ. Κουμούση, που οφείλεται αυτή η ανισορροπία, ενδεχομένως όμως να προκλήθηκε από έλλειψη οικονομικών πόρων, ίσως και από κάποιο …λάθος της τότε μελέτης. Πάντως, με την επικείμενη αναστήλωση και αυτό το σημείο, θα αποκατασταθεί, ώστε οι κερκίδες να είναι πλήρως συμμετρικές και το Ωδείο να δείχνει ομοιόμορφο!
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News