Προ των πυλών ρύθμιση οφειλών – Η παρέμβαση της «Π» έπιασε τόπο για τις διαταγές πληρωμής εκατ. ευρώ από τον ΕΦΚΑ

Κοντά στη λήψη απόφασης, η ηγεσία του υπ. Εργασίας, μετά τις πιέσεις της αγοράς και τις εισηγήσεις από υπηρεσιακά στελέχη του ΕΦΚΑ.

οφειλών

Εισηγήσεις από όλες τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ πανελλαδικά, για την προώθηση μιας νέας, γενναιόδωρης ρύθμισης ασφαλιστικών οφειλών, δέχεται καθημερινά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, η οποία βρίσκεται κοντά στη λήψη σχετικής απόφασης, όπως πληροφορείται η «Π», από αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη.

Στις 28 Φεβρουαρίου έκλεισε το τελευταίο παράθυρο ευκαιρίας για ένταξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κορονοϊού σε ρύθμιση έως και 72 δόσεων. Οι οφειλέτες που δεν ανταποκρίθηκαν ή έχασαν λόγω αδυναμίας παλαιότερες ρυθμίσεις, βρίσκονται πλέον σε πολύ δύσκολη θέση, γιατί σύντομα θα έρθουν αντιμέτωποι με αναγκαστικά μέτρα, δηλαδή με διαδικασία κατάσχεσης εις βάρος κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων.

Στον ΕΦΚΑ της Πάτρας, οι διαταγές πληρωμής φεύγουν κατά δεκάδες καθημερινά, για να επιδοθούν από δικαστικούς επιμελητές σε οφειλέτες. Το τραγικό είναι ότι, το ισχύον καθεστώς δεν επιτρέπει δεύτερη απώλεια δόσης και τη μόνη δυνατότητα που δίνει στους οφειλέτες, είναι η πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων.

Οπως πληροφορείται η «Π», στο στόχαστρο αυτή τη στιγμή βρίσκονται οι επιχειρήσεις με πολύ μεγάλες και αρρύθμιστες οφειλές και μια τέτοια έχει «άνοιγμα» δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, εναντίον της οποίας ετοιμάζονται μέτρα κατάσχεσης.

Ο διευθυντής του τοπικού ΕΦΚΑ Αλέξης Κοτρωνόπουλος, εκφράζοντας την προσωπική του άποψη, δήλωσε στην «Π» ότι πρέπει να εγκριθεί μια νέα ευνοϊκή ρύθμιση με πολλές δόσεις, για να βοηθηθούν οι μη μισθωτοί και οι επιχειρήσεις. Η υφιστάμενη πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, δεν μπορεί να «ξελασπώσει» τις επιχειρήσεις με μεγάλες οφειλές, που έχασαν προηγούμενες ρυθμίσεις. Ούτε καν τους επαγγελματίες, η πλειοψηφία των οποίων έχουν χρέη προς τον ΕΦΚΑ της τάξης των 3000 – 4000 ευρώ περίπου, κι αυτό γιατί την ίδια στιγμή θα πρέπει να εξυπηρετούν τις μηνιαίες εισφορές και όλες τις άλλες οικονομικές υποχρεώσεις.

«Αντιλαμβανόμαστε την αγωνία των ελεύθερων επαγγελματιών αυτή την περίοδο και ξέρουμε από πρώτο χέρι τον αγώνα που δίνουν καθημερινά, από τη στιγμή που θα σηκωθούν από το κρεβάτι το πρωί», τόνισε ο κ. Κοτρωνόπουλος. Οπως είπε, το συγκεκριμένο πρόβλημα, το αντιμετώπισε πολύ έντονα με τους πολιτικούς μηχανικούς, πριν από μερικά χρόνια, όταν κατέρρευσε λόγω της οικονομικής κρίσης, ο τομέας των κατασκευών και δεν είχαν έσοδα για να πληρώσουν τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και σήμερα στην αγορά, λόγω μεγάλης πτώσης του τζίρου, αύξησης των λειτουργικών εξόδων και μεγάλης ενεργειακής κρίσης. Αυτές οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες, πρέπει να βοηθηθούν με κάποιο τρόπο, τόνισε ο διευθυντής του ΕΦΚΑ.

Η αγορά θέλει 120 δόσεις

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του ΕΦΚΑ, τη ρύθμιση των 120 δόσεων του 2019 έχασαν οριστικά 74.000 οφειλέτες, 117.000 την ολοκλήρωσαν επιτυχώς και ενεργές παραμένουν ακόμα 390.000 περιπτώσεις. Τη ρύθμιση των 100 δόσεων του 2015 έχασαν 68.000 οφειλέτες, ενώ 30.000 είναι ακόμα ενεργές, ενώ στη «φρέσκια» ρύθμιση των 72 δόσεων μπήκαν μόλις 10.000 οφειλέτες. Οι περισσότεροι οφειλέτες, βρίσκονται στην πάγια ρύθμιση, όπου μπαινοβγαίνουν συχνά. Την έχουν χάσει μέχρι τώρα 290.000 οφειλέτες, ενώ ενεργοί παραμένουν 45.000.

οφειλών

Αθλος από τον ΕΦΚΑ Αχαΐας: Πρώτος πανελλαδικά με 3.368 συντάξεις σε έναν χρόνο

Σύνταξη σε χρόνο-ρεκόρ, που συνήθως δεν ξεπερνά το 3μηνο, έχει πετύχει να βγάζει ο ΕΦΚΑ σε 20 καταστήματα ανά την Ελλάδα, που είναι οι πρωταθλητές στην απονομή των αποφάσεων και έχουν το μικρότερο στοκ από τις 78.173 αιτήσεις που ήταν σε εκκρεμότητα πανελλαδικά μέχρι τον Μάρτιο του 2022.

Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η πρωτιά της Διεύθυνσης ΕΦΚΑ Αχαΐας, η οποία υπό την καθοδήγηση και την εμψύχωση του προϊσταμένου της, Αλέξη Κοτρωνόπουλου, πέτυχε μέσα σε έναν χρόνο και εξέδωσε 3368 αποφάσεις κύριων συντάξεων, μειώνοντας σε ποσοστό 87,23% τα εκκρεμή αιτήματα συνταξιοδότησης.

Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2021 στην Τοπική Διεύθυνση Β΄Αχαΐας υπήρχαν 3861 εκκρεμή αιτήματα και φέτος τον Μάρτιο είχαν μειωθεί σε 493.

Οπως πληροφορείται η «Π», η πρωτιά της Τοπικής Διεύθυνσης Β΄Αχαΐας του ΕΦΚΑ, εντυπωσίασε ακόμα και τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, που εξέφρασε με τον τρόπο του, τα συγχαρητήριά του.

Τα παραπάνω αποτελέσματα, αφορούν στην έκδοση αποφάσεων για κύριες συντάξεις, όπου η διαδικασία είναι πιο εύκολη. Στόχος του υπουργείου Εργασίας, είναι να έχουν τελειώσει μέσα στο καλοκαίρι οι εκκρεμότητες με τις συντάξεις που καθυστερούν, ώστε από Αύγουστο-Σεπτέμβριο να αρχίσει η εκκαθάριση των επικουρικών συντάξεων, για τις οποίες η αναμονή στους χρόνους έκδοσης φτάνει και στα 3 χρόνια. Στη λίστα αναμονής, είναι πάνω από 95.000 επικουρικές συντάξεις με εκκρεμείς αιτήσεις από το 2018 έως το τέλος του 2021.

Η εκκαθάριση των 78.173 εκκρεμών κύριων συντάξεων θα επιταχύνει και την έκδοση των επικουρικών, οι οποίες βγαίνουν μετά την οριστική απόφαση της κύριας σύνταξης.

Που «κρασάρει» το σύστημα

Το ρεπορτάζ της «Π» έχει αποκαλύψει, ότι οι καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων, οφείλεται κατά κύριο λόγο, σε απαρχαιωμένες και εξαιρετικά αργές γραφειοκρατικές διαδικασίες, έλλειψη προσωπικού και απουσία σύγχρονων ηλεκτρονικών μέσων και συστημάτων.

Είναι ενδεικτικό, ότι στον ΕΦΚΑ της οδού Γούναρη και στον Αγ. Αλέξιο, μόλις δύο υπάλληλοι είναι επιφορτισμένοι με τη διαδικασία της ανακεφαλαίωσης των ενσήμων και εισφορών των ασφαλισμένων.

Παρ΄όλα αυτά, οι δύο υπάλληλοι από τον Νοέμβριο του 2021 μέχρι και φέτος τον Μάρτιο, κατάφεραν να ανακεφαλαιώσουν 1.631 φακέλους ασφαλισμένων, που υπέβαλαν συνταξιοδοτικό αίτημα, αφήνοντας μηδενικό υπόλοιπο εκκρεμών υποθέσεων, ωστόσο υπάρχουν ακόμα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν, ειδικά σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης σε δύο ή περισσότερα ταμεία.

Η τοπική διεύθυνση βέβαια, προσπαθεί να κάνει ό,τι μπορεί με τις δυνάμεις που διαθέτει και μέχρι σήμερα το έχει καταφέρει.

«Πως πετύχατε την πανελλαδική πρωτιά στη μείωση των εκκρεμοτήτων στην έκδοση συντάξεων;» ρωτήσαμε τον διευθυντή Αλέξη Κοτρωνόπουλο: «Χάρη στο φιλότιμο των υπαλλήλων», είπε. Βέβαια, δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι, παρά τις ελλείψεις, όποτε έχει απευθυνθεί στο υπουργείο, είχε την ανταπόκριση και τη βοήθεια που ζήτησε.