Ναυτικός του Πολέμου: Στα κύματα της απόγνωσης
(Η πιο αδικημένη σειρά της σεζόν)
Κάποιες φορές οι άνθρωποι και κυρίως οι ηγέτες τους, για να αποδράσουν από τα σύνθετα, δύσκολα και πολύπλοκα προβλήματα της ειρήνης, καταφεύγουν, φορτωμένοι τη δειλία τους, στα άγρια φαράγγια του πολέμου. Γιατί τα πάντα στον πόλεμο είναι πολύ απλά, μιας και αποτελούνται από πετραδάκια που πρέπει να απλωθούν ανάλογα το μέγεθός τους, με τάξη και χρωματική συγγένεια, πάνω στο τελάρο της ανθρώπινης φύσης και να πάρουν σχήμα και μορφή. Εκεί όμως πάνω σ’ αυτό το απρόβλεπτο τελάρο, είναι που ανατρέπονται όλα και γίνονται πολύ σύνθετα, αφόρητα δύσκολα και αναπάντεχα περίπλοκα.
Γιατί ο πόλεμος, από τη στιγμή που θα πέσει ο πρώτος νεκρός, εξαπλώνεται σαν αρρώστια που κατατρώγει το ανθρώπινο γένος και ό,τι κουβαλάει μαζί του.
Στη Νορβηγική ταινία (που για τις τηλεοπτικές ανάγκες έγινε μίνι σειρά στο Netflix) «Ναυτικός του Πολέμου – War Sailor» βρισκόμαστε στο λιμάνι του Μπέργκεν της Νορβηγίας στα 1939 επτά μήνες πριν την κατάληψη της χώρας από τη Ναζιστική Γερμανία. Ο Άλφρεντ Γκάρνες (Κρίστοφερ Τζόνερ) ένας φτωχός ναυτικός ο οποίος πρόσφατα απέκτησε το τρίτο του παιδί και μετά βίας μπορεί να προσφέρει μια σούπα με πατάτες στην οικογένεια του. Ο παιδικός του φίλος Σίγκμπιορν Κβάλβογκ –Γουόλι (Πολ Σβέρε Χάγκεν) προσπαθεί να τον πείσει να μπαρκάρουν για 18 μήνες για τη Νέα Υόρκη για να καλυτερεύσουν τη ζωή τους.
-Σκέψου τη Νέα Υόρκη, το Τρινιντάντ και τα Τομπάγκο, του λέει υποσχόμενος πως μόλις επιστρέψουν θα μπορεί να ταΐσει καλύτερα την οικογένειά του. Η γυναίκα του Άλφρεντ η Σεσίλια (Ιν Μαρί Βίλμαν) με βαριά καρδιά συναινεί στο ταξίδι του συζύγου της, αλλά η κόρη τους η οποία κινείται με βοηθητικό παπούτσι (κηδεμόνες), αρνείται κατηγορηματικά, γιατί αντιλαμβάνεται ότι οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι.
Την επικινδυνότητα της κατάστασης τη διαπιστώνουν όλοι μαζί, γιατί τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων βρίθουν από ειδήσεις που ανακοινώνουν τη βύθιση πλοίων στον ωκεανό, την πρόσκρουση άλλων σε νάρκες και των βομβαρδισμό τρίτων από τη γερμανική αεροπορία. Παρά ταύτα οι δυο φίλοι βρίσκονται πάνω στο πλοίο για τη Νέα Υόρκη να φορτώνουν με κάρβουνο τις μηχανές και να νοσταλγούν κιόλας την επιστροφή.
Οι δυσκολίες της σκληρής δουλειάς, δεν είναι τίποτα μπροστά στους βομβαρδισμούς και στην εγκατάλειψη των ναυαγών στα παγωμένα κύματα. Ο αλτρουιστής Άλφρεντ προσπαθεί να σταματήσει το πλοίο για να περισυλλέξουν τους ανθρώπους, αλλά δυσκολεύεται να απαντήσει στο ερώτημα που εμπεριέχει την απάντηση.
-Γκάρνες, του λέει ο πολύπειρος ναυτικός, ξέρεις πώς αν σταματήσουμε, θα σκοτωθούμε όλοι; Οι εν κινήσει διασωστικές προσπάθειες του Γκάρνες του Γουόλι και των υπολοίπων ναυτικών αποφέρουν τρεις πολύτιμες διασώσεις. Τα πράγματα όμως έχουν πάρει στραβό δρόμο και μπορούν με ευκολία να γίνουν ακόμα πιο δύσκολα. Μετά την κατοχή της Νορβηγίας από τη Γερμανία του Χίτλερ, η κυβέρνηση αποφάσισε την επίταξη όλων των εμπορικών πλοίων στο πλευρό των συμμάχων.
Για να βοηθήσουν τις προσπάθειες του Βρετανικού ναυτικού ο Γκάρνες, ο Γουόλι και κάποιοι από τους διασωθέντες επανδρώνουν το πλοίο Φροστενακ έτσι με μιας οι ανύποπτοι ναυτικοί που ανοίχτηκαν στις θάλασσες για να προσφέρουν μια καλύτερη ζωή στις οικογένειές του και να ζήσουν κάπως καλύτερα και οι ίδιοι, μεταβάλλονται σε στρατιώτες πρώτης γραμμής χωρίς κανένας να τους έχει ρωτήσει και χωρίς κανείς να λάβει τη συγκατάθεσή τους. Οι δύο φίλοι αγωνίζονται για την επιβίωση σε έναν φαύλο κύκλο βίας και θανάτου, όπου τα γερμανικά υποβρύχια μπορεί να επιτεθούν ανά πάσα στιγμή και να αφανίσουν τα πλοία τους, τα προϊόντα που μεταφέρουν αλλά και τους ίδιους. Οι ναυτικοί του πολέμου έχουν έναν και μόνο στόχο: να επιβιώσουν και να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
Πίσω τώρα στην πατρίδα, η Σεσίλια προσπαθεί με κάθε τρόπο να μεγαλώσει τα τρία παιδιά της, ενώ μαίνεται ο πόλεμος και η πόλη τους, το Μπέργκεν δέχεται απανωτούς βομβαρδισμούς. Η ΡΑΦ και βρετανικά αεροσκάφη επιχειρούν να βομβαρδίσουν το γερμανικό καταφύγιο υποβρυχίων στο Μπέργκεν, χτυπούν αντ’ αυτού το δημοτικό σχολείο στο Λάκσεβαγκ και σπίτια πολιτών στο Νόστετ, με αποτέλεσμα, εκατοντάδες αμάχους νεκρούς.
Όταν τα νέα φθάνουν στον Άλφρεντ και τον Γουόλι στον Καναδά, αναρωτιούνται αν έχει απομείνει κάτι στην πατρίδα για να τους περιμένει και να έχουν λόγο να επιστρέψουν.
Η ταινία, «Ο Ναυτικός του Πολέμου» η οποία για τις ανάγκες της θέασης, έχει γίνει μίνι σειρά και έχει χωριστεί σε 3 επεισόδια, ξεκινά ως ένα οικογενειακό δράμα, που σιγά, σιγά διολισθαίνει σε πολεμική ταινία που όμως διατηρεί καθ όλη τη διάρκεια το οικογενειακό πέπλο, το οποίο τυλίγει κάθε σκέψη, ενέργεια ή απόφαση των ηρώων. Τα γυρίσματα γίνονται πάνω σε πλοία, σε σχεδίες, μέσα στην απόγνωση και την απελπισία.
Οι σκηνές που είναι γυρισμένες στην πόλη του Μπέργκεν και αφορούν την εναγώνια προσπάθεια της οικογένειας του Άλφρεντ Γκάρνες, της Σεσίλια και των παιδιών να επιβιώσουν, διακόπτεται από τους σφοδρούς και αιματηρούς βομβαρδισμούς που λειτουργούν παραλυτικά για τα παιδιά, τη γυναίκα και όλους τους κατοίκους της πόλης. Τα νέα που λαμβάνουν οι μεν για τους δε, είναι ελάχιστα και καθόλου ελπιδοφόρα και παρηγορητικά, έτσι που γεμίζουν και τη ζωή των ναυτικών στη θάλασσα και το βίο αυτών που έμειναν πίσω στο Μπέργκεν με ηττοπάθεια, ματαιότητα και θλίψη.
Στη Νορβηγική σειρά του Netflix «Ναυτικός του Πολέμου» η παραγωγή είναι φροντισμένη, οι χώροι και τα ντεκόρ επιλεγμένα με προσοχή μας πείθουν απόλυτα για την εποχή και τις συνθήκες. Η φωτογραφία αποτυπώνει με ευκρίνεια το άγος του πολέμου και με τις μονοχρωμίες και τους αποχρωματισμούς που χρησιμοποιεί, επιτυγχάνει να μας βυθίζει στην αγωνία και την απαισιοδοξία του πολέμου και των ολέθριων αποτελεσμάτων του. Υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το μακιγιάζ του 3ου επεισοδίου, όταν βλέπουμε τους ήρωες γερασμένους, γιατί η μεγάλη αλλαγή στα πρόσωπα τους είναι αρκετά προβληματική.
Αυτές οι λεπτομέρειες όμως δεν δικαιολογούν με τίποτα, ότι η σειρά δεν έτυχε της προσοχής των τηλεθεατών, από τις 2 Απριλίου που βγήκε στο Netflix, μιας και είναι μια από τις καλύτερες του είδους. Υπάρχει όμως και δεύτερη ευκαιρία αφού η ταινία – σειρά «Ναυτικός του Πολέμου» συνεχίζει να στριμάρει στην πλατφόρμα και καλό είναι να μην την χάσουμε.
Η σκηνοθεσία του Γκάναρ Βίκενε χωρίς εκπλήξεις, αλλά με συνέπεια και προσήλωση εξυπηρετεί το σχέδιο του, οδηγώντας μας με ασφάλεια και χωρίς εκπτώσεις στο σκοτεινό κομμάτι του πολέμου που του ανατέθηκε να μας αφηγηθεί και αυτό το κάνει με επάρκεια, στιβαρότητα και σιγουριά. Οι ερμηνείες και των τριών πρωταγωνιστών του Κρίστοφερ Τζόνερ, της Ιν Μαρί Βίλμαν και Πολ Σβέρε Χάγκεν κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα και μας παρασύρουν στους ζοφερούς καιρούς στους οποίους προσπαθούν να επιβιώσουν.
Ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος ήρθε σαν πλημμυρίδα και τραβήχτηκε σαν άμπωτις ρουφώντας μαζί της όσα περισσότερα μπορούσε, αλλά και πίσω του άφησε συντρίμμια, ανεπούλωτες πληγές, ανθρώπινα ράκη που ποτέ δεν ξαναβρήκαν τον εαυτό τους, ούτε αυτά που κάποτε τους έκαναν ευτυχισμένους, χαρούμενους κι ανθρώπινους.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News