ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ: Aυτοκίνητο: ένας υπολογιστής με … ρόδες αλλά πόσο μακριά μπορεί να πάει;

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΔΑΛΗ *

Η αγορά των ημιαγωγών είναι ίσως η πολυπλοκότερη όλων. Ακόμη πιο πολύπλοκη και από την αγορά ενέργειας. Οι ημιαγωγοί που χρησιμοποιούνται στις ηλεκτρονικές συσκευές, παράγονται πλέον στην συντριπτική τους πλειοψηφία στην Ασία και λιγότερο στην Αμερική. Ενώ μέχρι πριν μερικά χρόνια συνέβαινε το αντίθετο. Αντίθετα όμως, οι πατέντες που χρησιμοποιούν οι ημιαγωγοί, όπου κι αν αυτοί παράγονται, αποτελούν κατά 85% ιδιοκτησία Αμερικάνικων εταιριών. Ένα άλλο στοιχείο που αγνοούν αναλυτές στην Ελλάδα, είναι ότι η αγορά των Ημιαγωγών στις ΗΠΑ, φτάνει πλέον στο 1% το ΑΕΠ της με αποτέλεσμα να την καθιστά μεγαλύτερη κι από την αγορά πετρελαίου.

Και φυσικά εκτός των Η/Υ και των τηλεφώνων, όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές βρίθουν από ημιαγωγούς κάτι που είναι γνωστό ευρέως. Αυτό που διαφεύγει σε πολλούς όμως, είναι ότι οι ημιαγωγοί, αποτελούν εδώ και χρόνια ένα αναπόσπαστο τμήμα των αυτοκινήτων. Ακόμα και τα συμβατικά αυτοκίνητα έχουν πλέον 1.000 φορές μεγαλύτερη εξάρτηση από τους ημιαγωγούς απ’ ότι είχαν πριν 15 με 20 χρόνια. Ενώ ειδικά τα υβριδικά οχήματα και περισσότερο τα ηλεκτρικά, έχουν τόσο μεγάλη εξάρτηση από τους ημιαγωγούς, τα οποία άνετα πλέον τα χαρακτηρίζεις ως … ηλεκτρονικούς υπολογιστές με ρόδες!

Οι ακραιφνείς υποστηρικτές της άμεσης μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, φέρονται συχνά ως «ταλιμπάν» της αγοράς. Ξεχνούν μονίμως ότι για να γίνει πράξη η μετάβαση αυτή, προαπαιτείται η κατάλληλη τεχνολογία και οι εφευρέσεις που θα το επιτρέψουν. Κι ακόμα η ανθρωπότητα δεν έχει φτάσει σε αυτό το σημείο. Προσωπικά είμαι βέβαιος ότι θα φτάσει αλλά θα χρειαστούν άλλα 20 χρόνια τουλάχιστον. Και φυσικά, ήταν επόμενο η κρίση στην αγορά των ημιαγωγών που προέκυψε το 2020, να επηρεάσει αρνητικά την βιομηχανία του αυτοκινήτου από τους παραγωγούς ως και τις μεγάλες εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτου!

Με αυτό το δομικό πρόβλημα, η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων σχεδιάζει να επικρατήσει στην αγορά, αλλά οι ταλιμπάν της ηλεκτροκίνησης, φαίνεται ότι δεν διάβασαν την πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, σύμφωνα με την οποία, το 1/5 όσων οδηγών, αγόρασαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα την περίοδο 2012-2018, τα επέστρεψαν πίσω και τα αντικατέστησαν με συμβατικά οχήματα βενζίνης. Ακόμη περισσότεροι ήταν όσοι αγόρασαν υβριδικά plug-ins οχήματα και τα αντικατέστησαν με οχήματα βενζίνης.

Ο λόγος είναι πολύ απλός και σας τον έχω ήδη περιγράψει.

Η σημερινή τεχνολογία και η δομή της παγκόσμιας οικονομίας δεν βοηθά σήμερα.

Η πολιτεία της Καλιφόρνια από μόνη της αποτελεί την 5η σε μέγεθος οικονομία του πλανήτη και συνάμα την έδρα των εταιριών πληροφορικής και οχημάτων μπαταρίας. Ενα καλό ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκεί, όπως το Mustang, όταν οι οδηγοί τα φόρτιζαν σπίτι τους, σε οικιακές πρίζες, το μόνο που κατάφερναν ήταν για κάθε ώρα φόρτισης, να καταφέρνουν να φορτίσουν την μπαταρία για μόνο 3 μίλια αυτονομίας. Ακόμα κι αν τα φόρτιζαν δηλαδή όλο το βράδυ τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα επί 8 ώρες, θα μπορούσαν το πρωί να διανύσουν μια απόσταση μάξιμουμ ως 24 μίλια. Μια άλλη εναλλακτική λύση, ήταν να πάνε σε σημεία όπου υπήρχαν υπερσυμπιεστές της Tesla που δίνουν 480 βολτ, όπου θα μπορούσαν να γεμίσουν τις μπαταρίες τους στο φουλ, σε μία με μιάμιση ώρα! Αλλά ποιος οδηγός μπορεί να περιμένει κάθε μέρα μιάμιση ώρα για να φορτίσει την μπαταρία του, από την στιγμή που για να γεμίσει το ρεζερβουάρ ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου σε ένα βενζινάδικο χρειάζονται μόνο πέντε λεπτά;

Αυτό αναλύει με στοιχεία άλλωστε η μελέτη του παν/μίου της Καλιφόρνια και αποκαλύπτει ότι το 65-70% των κατόχων ηλ. Αυτοκινήτων, δεν προτιμούσαν την φόρτιση σε δημόσιους φορτιστές με αποτέλεσμα να επωμίζονται επίσης ένα επιπρόσθετο ημερήσιο κόστος σε κατανάλωση ηλ. ρεύματος στα σπίτια τους!

Οσο λοιπόν υπάρχουν τέτοιου είδους προβλήματα, είναι πολύ δύσκολο εώς ακατόρθωτο να πετύχουμε την άμεση μετάβαση από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στον κινητήρα με μπαταρία!

*Ο Γιώργος Αδαλής είναι οικονομολόγος, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Πατρών (1991), με εξειδίκευση στην Οικονομετρία και μηχανικός υπολογιστών και λογισμικού.