Συνεδριάζει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τα Τέμπη – Γεραπετρίτης: «Ποτέ δεν μίλησα για καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης»

Καραμανλής, Σπίρτζης, Γεραπετρίτης, Χρυσοχοΐδης στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής

Τέμπη

Στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που ξεκίνησε τις εργασίες της με κεντρικό θέμα τη διερεύνηση των διαχρονικών παθογενειών του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας τοποθετείται σήμερα ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, 20 ημέρες μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.

Γεραπετρίτης για Τέμπη: «Ποτέ δεν μίλησα για καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης»

«Ένα πολύ μικρό μέρος λειτουργικό των σταθμών παραδόθηκε το 2016 και πρόσθεσε ότι δεν ισχύει ότι το έργο ξεκίνησε ξανά το 2017. Μόνο σε δυο χώρες ή τρεις υπάρχει στο 100% το σύστημα ETCS και θα είμαστε η μόνη χώρα που θα τοποθετήσει το σύστημα αυτό στο 100% του άξονα. Αυτό θα αναβαθμίσει σημαντικά την ασφάλεια. Θα παραδοθεί το 100% έτοιμο προς χρήση στο τέλος Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Απομένουν δυο κομμάτια. Αυτός που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και είναι 333 χιλιόμετρα. Παράδοση σημαίνει ένα και μόνο πράγματα. Να είναι λειτουργικό το σύστημα».

Αυτό τόνισε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος εκτελεί χρέη αρμόδιου για τις Μεταφορές, μιλώντας στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που ξεκίνησε τις εργασίες της στις 10:00 το πρωί με κεντρικό θέμα τη διερεύνηση των διαχρονικών παθογενειών του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας.

Γεραπετρίτης για Τέμπη: Υπήρχε τηλεδιοίκηση το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης – Αυτά είναι τα έγγραφα που το αποδεικνύουν

Για το τι λειτουργεί και τι όχι στη Λάρισα, ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι άκουσε εξαιρετικά προσβλητικούς χαρακτηρισμούς. Η πραγματικότητα είναι μια και μόνη. Αυτή τη στιγμή στην Λάρισα υπάρχει τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης που μπορεί να κάνει αυτόματη χάραξη και ήταν υποχρεωμένος ο σταθμάρχης. Ποτέ δεν μίλησα για καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης.

Μίλησε για ανοίκεια συμπεριφορά συνειδητής παραπλάνησης όταν κάποιοι πηγαίνουν εκεί που γίνονται οικοδομικές εργασίες και εμφανίζουν ότι δήθεν αυτό είναι ότι υπάρχει σήμερα. Ακριβώς δίπλα είναι το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης της Λάρισας το οποίο λειτουργεί και εκείνη τη νύχτα όφειλε να λειτουργεί.

Κάλεσε τους συναδέλφους του να πάνε μαζί και να κάνουν αυτοψία και αν αποδειχθεί ότι λειτουργεί και λειτουργούσε εκείνο το βράδυ μου οφείλετε μια συγγνώμη.

Όπως είπε προκύπτει ότι έως 22.12 βραδινή έγιναν χαράξεις και έγινε δυστυχώς χειροκίνητη χάραξη και 1.39 το πρωί έγινε δοκιμαστική λειτουργία και λειτουργούσε απολύτως η αυτόματη χάραξη.

Για το προσωπικό είπε ότι έγινε μεγάλη προσπάθεια να υπάρξει στελέχωση για να αναπληρωθούν οι απώλειες λόγω συνταξιοδότησης. Προσλήφθηκαν 200 άτομα και βρίσκεται αυτή την στιγμή σε εξέλιξη η διαδικασία για την πρόσληψη 117 ατόμων και θα έρθει και άλλη προκήρυξη για 100 άτομα.

Εξέφρασε τα εξής ερωτήματα: Η ασφάλεια των σιδηροδρόμων προβλέφθηκε σε ειδικό πακέτο της ΕΕ. Ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη όταν ανέλαβε η κυβέρνηση. Τέλος Ιανουαρίου ψηφίσαμε στην Βουλή έναν νέο φορέα αυτόν της διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Θα θέσει την βάση για να διερευνούμε καλύτερα. Η κοινοβουλευτική ομάδα που δεν τον ψήφισε ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ.

Θα αναβαθμιστεί αυτή την εβδομάδα με διάταξη σε κακούργημα η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού. Έχουμε τεράστιους βανδαλισμούς και τώρα που μιλάμε. Είναι τραγικό όχι μόνο η κλοπή από συμμορίες αλλά και η κλεπταποδοχή. Είναι θλιβερό. Η διάταξη που αφορούσε το κακούργημα της κλοπής υπήρχε. Καταργήθηκε τον Ιούνιο του 2019 με τον ποινικό του ΣΥΡΙΖΑ. Μόνο αν υπάρχει θάνατος μπορεί να υπάρξει καταδίκη για κακούργημα. Αυτό τώρα θα καταστεί συνολικά κακούργημα.

Διατείνεται ο κ. Σπίρτζης ότι ήταν έτοιμο και λειτουργικό μεγάλο ποσοστό 70% και εμείς λέμε 18%. Καταθέσαμε τα πρωτόκολλα. Το τελευταίο είναι 21/12/2016. Ερωτώ: υπάρχει πρωτόκολλο παραλαβής λειτουργικής σταθμού μετά από εκεί; Καλώ τον κ. Σπίρτζη να μας καταθέσει πρωτόκολλο λειτουργικής παραλαβής.

Επίσης είπε: σε 4,5 χρόνια έγιναν 24 προσλήψεις. Έχετε να πείτε κάτι γι’ αυτό; Και όταν διαπιστώσατε ότι ήταν κακή σύμβαση τι κάνατε; Και γιατί παρατείνατε 6 φορές; Το γεγονός ότι δεν υπήρχε ο αναγκαίος έλεγχος είναι ζήτημα παρακολούθησης της σύμβασης και όχι αυτής καθεαυτής. Το καλοκαίρι του 2018 σας έδωσε άδεια το Ελεγκτικό συνέδριο. Ένα χρόνο τι έγινε; Τι έγινε από το καλοκαίρι του 2018 έως το 2019;

Κλείνοντας είπε ότι είναι πρόθεση της κυβέρνησης να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος. Να μην απαξιωθεί στην συνείδηση των πολιτών. Θα ήθελα σύσσωμη η Βουλή να τοποθετηθεί ότι είμαστε υπέρ της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, είπε ακόμα. Όλοι να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων.

Καραμανλής σε Βουλή: «Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία»

«Η τραγωδία των Τεμπών συγκλόνισε την χώρα μας. Πρωτίστως οφείλουμε να εκφράσουμε την βαθιά μας οδύνη και τα συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων», τόνισε την επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που ξεκίνησε τις εργασίες της με κεντρικό θέμα τη διερεύνηση των διαχρονικών παθογενειών του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας, ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

«Έχουμε απέναντί μας τις οικογένειες των θυμάτων και μια κοινωνία που πενθεί και για τον λόγο αυτό έχουμε ιερές υποχρεώσεις. Να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του να πούμε όλη την αλήθεια και να αφήσουμε απέξω μικροκομματικές σκοπιμότητες. Να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη για να μην επαναληφθούν ποτέ. Για όσα αναφέρω θα υπάρξει τεκμηρίωση. Οι περιστάσεις δεν μας επιτρέπουν να μιλάμε χωρίς τεκμηρίωση και να κάνουμε επιλεκτικές επιλογές εγγράφων.

Η σημερινή μου τοποθέτηση είναι η πρώτη μετά την παραίτησή μου. Την ώρα του πένθους σιώπησα, αλλά είναι υποχρέωσή μου η πρώτη τοποθέτηση να γίνει εδώ. Όλοι μίλησαν με αίσθημα ευθύνης, αλλά πολλοί επένδυσαν στην πολιτική σκοπιμότητα και την δημαγωγία.

Ξεκαθαρίζω ότι λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα, γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Ούτε είχα ούτε έχω κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής να τίθενται σε διαθεσιμότητα ή να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Παραιτήθηκα και το έκανα εκεί από τον τόπο της τραγωδίας. Θα μείνει όμως γράμμα κενό αν δεν γίνει διερεύνηση.

Είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό το χρέος θέλω να συμβάλλω σε αυτό», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Σπίρτζης: «Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, οι ευθύνες για την τραγωδία των Τεμπών είναι προσωποποιημένη»

Δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στον κομβικό σταθμό της Λάρισας, μετά από τη φωτιά της 29ης Ιουλίου 2019, όπως τόνισε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας πριν από λίγη ώρα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που εξετάζει την πορεία και την εξέλιξη των έργων της πολυσυζητημένης σύμβασης 717, για την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση των σιδηροδρομικών γραμμών της χώρας. Ο αρμόδιος υπουργών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ επεσήμανε, όσον αφορά την πρόσφατη τραγωδία των Τεμπών, ότι δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα ώστε να διορθωθεί το λάθος που οδήγησε στο πολύνεκρο δυστύχημα.

Είπε επίσης πως «η σημερινή συνεδρίαση με μοναδικό θέμα συζήτησης τη σύμβαση 717 αδικεί το Κοινοβούλιο. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Μια δική μου αμέλεια, είναι δικό μου λάθος, δεν θα το πάρει π.χ. ο κ. Χρυσοχοΐδης. Το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα. Πρέπει να καταθέσουν όσοι μπορούν να συνεισφέρουν και να συζητήσουμε και για τη σύμβαση 717».

Και πρόσθεσε: «Πολλά απ’ όσα ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες, δεν βοηθούν. Ακούστηκαν ψέματα. είτε από αμάθεια είτε από σκοπιμότητα. Ό,τι πω εγώ θα τεκμηριώνεται με έγγραφα. Για τη σηματοδότηση, σύμφωνα με τις συμβάσεις το συνολικό σύστημα έχει δύο μέρη. Το GSMR τον Ιούλιο του 2019 παραδόθηκε εγκαταστημένο. Είχαν εκπαιδευτεί όλοι οι εργαζόμενοι και έμενε η πιστοποίηση και οι απολήξεις του δικτύου. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει μπει σε λειτουργία. Θα ήθελα να πω ότι η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο στις κύριες γραμμές, όχι όλο το δίκτυο. Ακούμε και διαβάζουμε ότι μόνο 3 χώρες έχουν το σύστημα ETCS. Το ETCS λοιπόν, φαίνεται δεν είναι σε λειτουργία μόνο σε 10 χώρες».

Χρυσοχοΐδης: Από το 2010 είχαν συσταθεί ομάδες εργασίας στην ΕΡΓΟΣΕ για αποτύπωση της κατάστασης στα τρένα

«Από το έτος 2010 είχαν συγκροτηθεί ομάδες εργασίας στην ΕΡΓΟΣΕ με σκοπό την αποτύπωση της κατάστασης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας» τόνισε ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που εξετάζει την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση.

Όπως είπε, το 2010 συγκροτήθηκαν δύο ομάδες εμπειρογνωμόνων από την ΕΡΓΟΣΕ που μαζί με τον ΟΣΕ παρέδωσαν το 11 πορίσματα και συγκροτήθηκαν ομάδες εργασίας για ανάταξης και αναβάθμιση συστήματος σηματοδότησης.

Ακολούθως το 2012 η ΕΡΓΟΣΕ εξέδωσε τεύχη δημοπράτησης και τα υπέβαλε για παρατηρήσεις στον ΟΣΕ που τα ενέκρινε. Εγκρίθηκε το έργο από τα καθ’ ύλην αρμόδια εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα και πήρε τον δρόμο της δημοπράτησης τον Φεβρουάριο του 2014 με προϋπολογισμό 52 εκατ. ευρώ.

«Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, υπήρξε ανάδοχος με χαμηλότερη προσφορά, στο ποσό των 41.297.147 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. Ακολούθησε η διαδικασία ενημέρωσης της Βουλής τον Ιούνιο του 2014 και ο έλεγχος νομιμότητάς της. Η σύμβαση 717 έλαβε την έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου τον Ιούνιο του 2014 και ακολούθως, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση ορίζοντας ως χρόνο υλοποίησης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2016» σημείωσε.

Και πρόσθεσε: «Η πρώτη δουλειά του αναδόχου ήταν να κάνει λεπτομερή καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του δικτύου και του εξοπλισμού. Το έργο ήταν απολύτως αναγκαίο διότι εν μέσω μνημονίων και κρίσης η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να ολοκληρώσει την υποδομή στον βασικό άξονα από το Ρίο έως τον Προμαχώνα. Ορισμένα έργα σήμερα έχουν ολοκληρωθεί κι αλλά αναμένεται να παραδοθούν. Σημαντικός παράγοντας για όλα αυτά, είναι η ασφάλεια του δικτύου γι’ αυτό και το έργο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης κρίθηκε αναγκαίο να υλοποιηθεί».

Όπως εξήγησε σύμφωνα με το newsbeast.gr, «το έργο αποκαλείται: ανάταξη και αναβάθμιση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα σημεία του δικτύου Αθήνα – Προμαχώνας. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φθαρμένο σύστημα αποφασίστηκε να γίνει η ταχύτερη αντικατάσταση των βλαβών. Το έργο έπρεπε να εκτελεστεί το συντομότερο. Ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πολλά συστήματα σηματοδότησης που τοποθετήθηκαν σε διαφορετικά χρονικά σημεία με άλλη τεχνική λογική φθαρμένα και εκτός λειτουργίας και εμείς θέλουμε να κάνουμε ενιαίο εκσυγχρονισμό. Αναβάθμιση σημαίνει πιστοποίηση του συστήματος με σύγχρονες πρακτικές και κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τηλεδιοίκηση είναι η εξ αποστάσεως απεικόνιση και χειρισμός της κυκλοφορίας. Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και τον Ιανουάριο του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου, δύο χρόνια μετά τη σύμβαση αυτή, μαζί με τα όσα εξέθεσα καταθέτω, με το χρονολόγιο που περιλαμβάνει όλα τα γεγονότα που προανέφερα για να ωριμάσει το έργο έως την υπογραφή της σύμβασης».

Με νέα σύνθεση η επιτροπή

Η Επιτροπή συνεδριάζει με αλλαγές στη σύνθεσή της, καθώς τα κόμματα έχουν προχωρήσει ήδη σε αντικαταστάσεις. Συγκεκριμένα, η ΝΔ αντικαθιστά τον Κώστα Τζαβάρα με τον Δημήτρη Καιρίδη, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ αντικαθιστά τον Παύλο Πολάκη με τον Γιάννη Ραγκούση, που είναι ο νέος τομεάρχης Διαφάνειας, τον Σπύρο Λάππα με τον Νίκο Παππά, καθώς και τον Θεόφιλο Ξανθόπουλο με τον Χρήστο Γιαννούλη. Σημειώνεται ότι ο κ. Παππάς είναι ο αρμόδιος Τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Γιαννούλης ο αναπληρωτής του.

Ώρα «εξηγήσεων» σήμερα από Καραμανλή στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τα Τέμπη

Ακόμη, το ΚΚΕ αντικαθιστά τον Μανώλη Συντυχάκη με τον Χρήστο Κατσώτη. Ακριβώς λόγω της νέας σύνθεσης της επιτροπής αναμένεται να ανέβουν οι τόνοι καθώς για παράδειγμα οι κ. Νίκος Παπάς και Χρήστος Γιαννούλης ήταν εκείνοι που ανέβασαν αρκετά τους τόνους στην συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής την περασμένη εβδομάδα πάλι για το θέμα των Τεμπών.