Αρκτική: Ναυτιλιακές εταιρείες ενδιαφέρονται για την πολική θάλασσα

Τον Ιούνιο του 2024, η ρωσική κρατική εταιρεία ατομικής ενέργειας Rosatom υπέγραψε συμφωνία με την κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία COSCO Shipping. Η συμφωνία αυτή στοχεύει στην από κοινού ανάπτυξη και αξιοποίηση του Βόρειου Περάσματος, με σκοπό τη μείωση του χρόνου μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Αρκτική

Η Αρκτική, με το λιώσιμο των πάγων λόγω της κλιματικής αλλαγής, αναδεικνύεται σε νέο πεδίο γεωπολιτικών και οικονομικών ευκαιριών. Η Ρωσία και η Κίνα έχουν εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του Βόρειου Περάσματος, μιας θαλάσσιας διαδρομής που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω της Αρκτικής. Ήδη έχουν υπογραφεί συμφωνίες που δείχνουν ότι δημιουργείται ο Πολικός Δρόμος του Μεταξιού. Σε πρόσφατη έκθεση του High North Center for Business and Governance της Νορβηγίας αναφέρεται λεπτομερώς ότι περίπου 145.000 τόνοι εμπορευμάτων μεταφέρθηκαν μεταξύ Ρωσίας και Κίνας αυτό το καλοκαίρι.

Πιο συγκεκριμένα, τον Ιούνιο του 2024, η ρωσική κρατική εταιρεία ατομικής ενέργειας Rosatom υπέγραψε συμφωνία με την κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία COSCO Shipping. Η συμφωνία αυτή στοχεύει στην από κοινού ανάπτυξη και αξιοποίηση του Βόρειου Περάσματος, με σκοπό τη μείωση του χρόνου μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Επίσης, κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Οικονομικού Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης, η Rosatom υπέγραψε συμφωνία πρόθεσης με την κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Ltd. Η συμφωνία προβλέπει τη δημιουργία κοινοπραξίας για τον σχεδιασμό και την κατασκευή πλοίων υψηλής παγοθραυστικής κλάσης, με στόχο τη λειτουργία μιας διεθνούς γραμμής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Βόρειου Θαλάσσιου Δρόμου (NSR).

Ο Βλαντιμίρ Πάνοφ, ειδικός εκπρόσωπος της Rosatom για την ανάπτυξη της Αρκτικής, δήλωσε ότι η εταιρεία σχεδιάζει την κατασκευή έως και πέντε πλοίων κλάσης Αρκτικής, που θα επιτρέψουν τη λειτουργία του NSR καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Η συνεργασία αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της ενίσχυσης των εμπορικών διαδρομών μεταξύ Ρωσίας και Κίνας, με στόχο την αύξηση του όγκου των μεταφερόμενων φορτίων μέσω του NSR σε 50 εκατομμύρια τόνους ετησίως.

Η Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Ltd. είχε πραγματοποιήσει επτά ταξίδια μέσω του NSR το 2023 και αύξησε τον αριθμό σε δώδεκα το 2024, υπογραμμίζοντας το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη χρήση αυτής της διαδρομής.

Άλλες εταιρείες που έχουν ενδιαφερθεί για τη χρήση του Βόρειου Περάσματος αλλά και για έρευνες στην Αρκτική είναι:

-Δύο μεγάλες ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες Liners, η Hapag Lloyd και η Maersk

Novatek: Η ρωσική εταιρεία ενέργειας Novatek συμμετέχει ενεργά σε έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αρκτική, όπως το έργο Yamal LNG, σε συνεργασία με κινεζικές εταιρείες.
China National Petroleum Corporation (CNPC): Η κινεζική κρατική εταιρεία πετρελαίου έχει επενδύσει σε ενεργειακά έργα στην Αρκτική, ενισχύοντας τη συνεργασία με τη Ρωσία στον τομέα της ενέργειας.
China National Offshore Oil Corporation (CNOOC): Άλλη μια κινεζική κρατική εταιρεία που εμπλέκεται σε ενεργειακά έργα στην Αρκτική, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του Πολικού Δρόμου του Μεταξιού.
Royal Dutch Shell: Η πολυεθνική εταιρεία ενέργειας έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξερεύνηση και εκμετάλλευση ενεργειακών πόρων στην Αρκτική, αν και οι δραστηριότητές της υπόκεινται σε περιβαλλοντικούς περιορισμούς.
ExxonMobil: Η αμερικανική εταιρεία πετρελαίου έχει συμμετάσχει σε ερευνητικές δραστηριότητες στην Αρκτική, αν και οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες έχουν επηρεάσει τις επιχειρηματικές της κινήσεις στην περιοχή.
Ένα εμπορικό πλοίο που εκτελεί δρομολόγια μεταξύ δυτικής Ευρώπη και Ανατολικής Ασίας χρειάζεται περίπου 30 ημέρες για να ολοκληρώσει το ταξίδι μέσω του Σουέζ, αλλά μόλις σε 18 ημέρες μέσω της Βόρειου Περάσματος.

Συνολικά, η συνεργασία Ρωσίας και Κίνας για την ανάπτυξη του Βόρειου Περάσματος μέσω της Αρκτικής αποτελεί σημαντική εξέλιξη με ευρύτερες οικονομικές και γεωπολιτικές συνέπειες, επηρεάζοντας τις παγκόσμιες εμπορικές διαδρομές και τις ισορροπίες ισχύος στην περιοχή.

Ωστόσο, υπάρχουν μελέτες που επισημαίνουν τις προκλήσεις που υπάρχουν, όπως οι ακραίες καιρικές συνθήκες, η έλλειψη υποδομών και οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι, που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία του NSR.

Επιπλέον, μελέτες αναφέρουν ότι η ανάπτυξη του NSR απαιτεί διεθνή συνεργασία και επενδύσεις σε τεχνολογία και υποδομές, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ασφάλεια των μεταφορών στην περιοχή.