Δημήτρης Θωμάς: Ο Πατρινός συλλέκτης με την τεράστια συλλογή κόμικς αφιερωμένων στην Αρχαία Ελλάδα και τους Ολυμπιακούς Αγώνες

Πατρινός συλλέκτης ανοίγει την τεράστια συλλογή του στην «Π». Πρόκειται για έργα εξαιρετικά υψηλής εμπορικής αξίας, έως και 250.000 ευρώ!

Πατρινός

Μια απίστευτη συλλογή 20 ετών με έργα κόμικς, μεγάλο μέρος της οποίας έχει ως αντικείμενο τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την Αρχαία Ελλάδα, διαθέτει ο πατρινός καθηγητής, Δημήτρης Θωμάς.

Ηδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 ήταν μανιώδης αναγνώστης θρυλικών παιδικών περιοδικών και αναγνωσμάτων, όπως η «Διάπλαση των Παίδων», τα «Κλασσικά Εικονογραφημένα», ο «Μικρός Ηρωας», ο «Μικρός Καουμπόυ» και αργότερα ήρθε το «Αγόρι», ο «Αστερίξ», ο «Λούκυ Λουκ» και φυσικά ο θρυλικός «Μίκυ Μάους», όπως και πολλά άλλα ακόμη.

Με την ευκαιρία των επερχόμενων Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, παρουσίασε σε ολιγοήμερη έκθεση στην αίθουσα Τέχνης «Ωδείο» της οδού Γερμανού, ένα μικρό μέρος της συλλογής του με ανάλογη θεματογραφία και συγκεκριμένα, κάποια σπάνια, αλλά εικαστικά έργα από περιοδικά. Εργα αυθεντικά, μεμονωμένα ή σελίδες δημοσιευμένες σε περιοδικά, από σινική μελάνη, μολύβια, τέμπερες, κάποια παραγγελίες, αρκετά από τα τελικά προς δημοσίευση μοναδικά πρωτότυπα ή προκαταρκτικά/σπουδές/ανέκδοτα που έφτιαξε ο εκάστοτε σχεδιαστής.

ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΞΙΑ

Ενδεικτικά της χρηματικής αξίας των έργων είναι οι λιθογραφίες έργων του Carl Barks, που είναι μοναδικά δημιουργημένα και αριθμημένα ακριβή αντίγραφα από τις ελαιογραφίες του (εξαιρετικά υψηλής εμπορικής αξίας από 50-100 έως 250.000 ευρώ), εμπνευσμένες από αντίστοιχες δημοσιευμένες περιπέτειες σε εκδόσεις Disney.

Ο Δημήτρης Θωμάς, μπροστά από εκθέματα της συλλογής του

Ο πατρινός συλλέκτης μίλησε στην «Π» για τα άγνωστα χαρακτηριστικά της γραφής και του περιεχομένου των κόμικς, σε σχέση με την ελληνική ιστορία:

«Θα μπορούσαμε να χωρίσουμε σε τουλάχιστον δύο μεγάλες κατηγορίες τα αντίστοιχα graphic novels και comics, περιοδικά και βιβλία, παλαιότερα αλλά και πρόσφατα, εξ ολοκλήρου με σκίτσα (κείμενα σε μπαλονάκια) και με ιστορίες-σενάρια που εμπνέονται από Αρχαία Ελλάδα.

Κατά πρώτον, αυτά που έχουν ως αφετηρία την αρχαία ιστορία και φιλοσοφία, τις τραγωδίες, τις κωμωδίες και βεβαίως την ελληνική μυθολογία και είναι κατά βάση εκπαιδευτικά, αλλά και με μυθιστορηματικά στοιχεία (βλέπε “Κλασσικά Εικονογραφημένα” – με αρχαιοελληνική, αλλά και βυζαντινή θεματολογία έως και την επανάσταση του 1821.

Στα σπουδαία για την εποχή τους (από το 1953) “Κλασσικά Εικονογραφημένα”, σχεδίασαν οι Κώστας Γραμματόπουλος, Μποστ, Βασίλης Ζήσης κ.ά., σε απόδοση κειμένων Βασίλη Ρώτα, Σοφίας Παπαδάκη κ.ά., ενώ νεότεροι σημαντικοί Ελληνες δημιουργοί είναι, ο σεναριογράφος Τάσος Αποστολίδης, οι σχεδιαστές Κώστας Αρώνης, Γιώργος Τραγάκης, Αλέκος Παπαδάτος, Νάσος Βακάλης, Γιώργος Γούσης, Βασίλης Πιτσαλίδης, Παναγιώτης Γιάκας, Κατερίνα Σέρβη, Θανάσης Πέτρου, Κωνσταντίνος Χρυσούλης (Con) κ.ά.».

ΟΙ ΞΕΝΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

«Κυκλοφόρησαν όχι μόνον ελληνικές εκδόσεις, αλλά και ξένες, με ελεύθερη, αλλά ρεαλιστική απόδοση και σχετική προσήλωση στα σωζόμενα κείμενα. Αναφέρονται σε μυθολογικούς και ιστορικούς χρόνους με, ως επί το πλείστον, υπαρκτούς πρωταγωνιστές. Δεν λείπουν όμως και οι φανταστικοί ήρωες, όπως “Τα ταξίδια του Αλίξ” του Jacques Martin, όπου ο ομώνυμος ήρωας ζει σε μια ρεαλιστική αναπαράσταση του αρχαίου κόσμου και ταξιδεύει γνωρίζοντας διάφορες περιπέτειες (αρκετά από τα 60+ τεύχη που έχουν εκδοθεί αναφέρονται στην Ελλάδα) ή και ερωτικού περιεχομένου».

ΣΑΤΥΡΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

«Επίσης υπάρχουν ελληνικές εκδόσεις που το σενάριο είναι κωμικό-σατυρικό (Ελένη του Ευριπίδη από τους Βασίλη Αναστασιάσδη και Γιάννη Αντωνόπουλο, οι Κωμωδίες του Αριστοφάνη των Τ. Αποστολίδη -Γ. Ακοκαλίδη κ.ά.

Σε ξεχωριστή κατηγορία μάλλον όσες αναφέρονται στην αρχαία Ελλάδα μεν, περισσότερο σαν χώρος/χρόνος δράσης, αλλά κυριαρχεί το υπερηρωικό στοιχείο, δηλαδή έχουν επιρροές από αντίστοιχα αμερικάνικα κόμικς, περιπετειώδη, σατιρικά, τα περισσότερα νεότερες ελληνικές και ξένες εκδόσεις με εντελώς καινούργιο σενάριο και με λίγες ίσως αναφορές σε αρχαία γεγονότα. Ο πιο γνωστός στον ελληνικό χώρο είναι ο Κώστας Φραγκιαδάκης, στην Αμερική η Marvel».

ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

«Και κατά δεύτερον, τα κυρίως ψυχαγωγικά, αυτά που δημιουργήθηκαν και παλαιότερα, αλλά και στις μέρες μας από ξένους σχεδιαστές, όπως τον CARL BARKS (“Περιπέτεια στην Κρήτη”, “Χρυσόμαλλο δέρας”), αλλά κατά κύριο λόγο από Ιταλούς, π.χ. ROMANO SCARPA (οι μυθικες περικνημιδες της Ολυμπίας), LUCIANO BOTTARO (παπιο-ιλιαδα) και πολλοί άλλοι όλοι σχεδόν της Disney (με λίγες εξαιρέσεις GOSCINNY/UDERZO “ΑΣΤΕΡΙΞ στους Ολυμπιακούς Αγώνες”). Εχουν κυκλοφορήσει ακόμη σε μορφή comic strips σχέδια, π.χ. με τον Προμηθέα του Mark Weinstein. Ολοι αυτοί ορμώμενοι από γεγονότα της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και μυθολογίας τις περισσότερες φορές τα διαμορφώνουν με πολύ μεγάλη απόκλιση από το αρχικό κείμενο, αφού το μεταλλάσσουν, προσαρμόζοντάς το στους χαρακτήρες που σχεδιάζουν, ώστε να έχουν χιουμοριστικό περιεχόμενο και καθαρά ψυχαγωγικό σκοπό, χωρίς όμως να απουσιάζει και το ενημερωτικό στοιχείο σε πολλά».