Η Θεσσαλονίκη γίνεται Χόλιγουντ το 2022: GOT, «Άρχοντας» και τουλάχιστον 2 ακόμη παραγωγές με φόντο τον Λευκό Πύργο
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Κουάνης γνωστοποίησε ότι τα γυρίσματα της νέας ταινίας θα αρχίσουν τον Ιανουάριο, ενώ επισήμανε τη μεγάλη αύξηση που σημειώθηκε το 2021 ως προς τις κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα.
«Ποδαρικό» με ακόμα μία μεγάλη ταινία θα κάνει το 2022 για τη Θεσσαλονίκη, μετά τα χολιγουντιανά φιλμ «The Enforcer» και «Τhe Expendables 4», ενώ ο στόχος για το συγκεκριμένο έτος είναι στην πόλη να γυριστούν «τουλάχιστον τέσσερις ταινίες».
Τα παραπάνω αποκάλυψε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), Παναγιώτης Κουάνης, στο περιθώριο εκδήλωσης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στην 36η Philoxenia.
Νωρίτερα, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Κουάνης γνωστοποίησε ότι τα γυρίσματα της νέας ταινίας θα αρχίσουν τον Ιανουάριο, ενώ επισήμανε τη μεγάλη αύξηση που σημειώθηκε το 2021 ως προς τις κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα. Όπως είπε, μέχρι το 2018 η ακριβότερη παραγωγή που είχε γίνει ποτέ στη χώρα δεν ξεπερνούσε σε προϋπολογισμό τα 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ πλέον υπάρχουν πάνω από 10 παραγωγές, ύψους 8 εκατ. με 20 εκατ. ευρώ.
Στο ερώτημα αν θεωρεί ότι μια περιοχή επωφελείται τουριστικά από τα γυρίσματα μιας κινηματογραφικής ταινίας, ακόμα κι όταν δεν αναφέρεται σε αυτή ποιος τόπος απεικονίζεται (σ.σ. π.χ., στα γυρίσματα του Enforcer η Θεσσαλονίκη «πόζαρε» ως Μαϊάμι), ο κ.Κουάνης απάντησε: «Υπάρχουν δύο ειδών ταινίες και σειρές. Το πρώτο είδος είναι οι ταινίες που αναφέρουν ξεκάθαρα τον τόπο όπου γυρίστηκαν, όπως “Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι”, μια ταινία που γυρίστηκε στην Κεφαλονιά και την ανέδειξε. Έχουμε στα χέρια μας μελέτες που έγιναν λίγο μετά την ταινία και έδειξαν ότι η αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλονιά, χάρη στην ταινία, ήταν 15%-20%. Το δεύτερο είδος είναι οι ταινίες και οι σειρές, που δεν συνδέονται με τον τόπο, αλλά παρόλα αυτά κάνουν τεράστιο καλό» σημείωσε.
To «Game of Thrones», ο «Αρχοντας των δαχτυλιδιών» κι ο Αντόνιο Μπαντέρας μπροστά στον Λευκό Πύργο
Ενδεικτικά ανέφερε το «Game of Thrones», επισημαίνοντας πως παρότι στη σειρά δεν αναφέρεται κανένα υπαρκτό τοπωνύμιο, αυτή έφερε τον “κακό χαμό” σε τουριστικές αφίξεις, σε όποια περιοχή γυρίστηκε. Αυτό έγινε σαφές στο Ντουμπρόβνικ στην Κροατία, που σχεδόν δεν μπορεί να αντέξει τον όγκο του τουρισμού που υποδέχεται χάρη στη σειρά, ενώ αντίστοιχα, καταιγισμός αφίξεων σημειώθηκε για τον ίδιο λόγο στην Ιρλανδία και την Πορτογαλία, αλλά και στη Νέα Ζηλανδία, όπου έγιναν τα γυρίσματα του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» και στις περιοχές όπου γυρίστηκαν οι ταινίες του Χάρι Πότερ.
«Δεν χρειάζεται να αναφέρεται η περιοχή σε μια ταινία, για να αναπτυχθεί τουριστικά, είναι τεράστιο σφάλμα να το πιστεύουμε αυτό. Ο Αντόνιο Μπαντέρας, για παράδειγμα, με το που ήρθε στη Θεσσαλονίκη, το πρώτο που έκανε ήταν ότι έβγαλε μια φωτογραφία με τον Λευκό Πύργο πίσω του και την ανάρτησε στον λογαριασμό του στο Istagram με τίτλο “Στη Θεσσαλονίκη για γυρίσματα», παίρνοντας ένα 1 εκατ. likes. «Ένα εκατομμύριο θαυμαστές του δεν είχαν ακούσει ποτέ για τη Θεσσαλονίκη, αλλά την έμαθαν μέσα από αυτή τη φωτογραφία, αυτό δεν είναι κέρδος;» διερωτήθηκε ο κ.Κουάνης.
Προσέθεσε ότι βάσει ξένων μελετών για την πρακτική του cash rebate στην κινηματογραφικό βιομηχανία, «για κάθε ένα ευρώ που δίνουμε εμείς, τα φορολογικά έσοδα είναι τριπλάσια και επίσης υπάρχει πολλαπλασιαστικό effect στην οικoνομία. Άρα λοιπόν, το χρήμα που επιστρέφουμε εμείς (μέσω του cash rebate) στην παραγωγή, είναι ελάχιστο σε σχέση με την επίδραση που έχει αυτή στην τοπική και εθνική οικονομία και το εθνικό branding» είπε.
Ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ επισήμανε ακόμα πως είναι σημαντικό να εκπαιδευτούν νέοι άνθρωποι, ώστε να μπουν στο χώρο των κινηματογραφικών παραγωγών, καθώς λείπουν πολλές ειδικότητες (πχ, κασκαντέρ), επισημαίνοντας πως σήμερα η προσφορά εργασίας είναι μικρότερη της ζήτησης(προσφέρονται από την κινηματογραφική παραγωγή περισσότερες θέσεις εργασίας από αυτές που μπορούν να καλυφθούν από τις υπάρχουσες ειδικότητες). Γνωστοποίησε μάλιστα πως, σύντομα, η NU Boyana Film Studios, θα ξεκινήσει εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα, ώστε να αναπτυχθούν επαγγελματίες της περιοχής.
Ο κ.Κουάνης χαρακτήρισε ακόμα ως κομβική τη συνεργασία των κατά τόπους film offices της Ελλάδας, στο να κρατηθούν κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα: «καμιά ταινία δεν γυρίζεται σε μόνο μια περιοχή, χρησιμοποιούν δύο ή τρεις, άρα η συνεργασία μεταξύ των περιφερειών είναι σημαντική, για να μη χάνουμε ταινίες. Πχ. μια εταιρία παραγωγής που θα έρθει σε επαφή με ένα film office και θα ζητήσει ένα γραφικό λιμανάκι για τα γυρίσματα. Αν μια περιοχή στην Ελλάδα δεν το έχει και δεν μπορεί να το προσφέρει, η εταιρεία θα πει αντίο και θα φύγει για αλλού. Είναι βασικό να αναπτύξουμε κουλτούρα συνεργασίας μεταξύ των περιφερειών, αν εμείς δεν έχουμε ένα γραφικό λιμανάκι, μπορεί να το έχει η Κρήτη ή το Νότιο Αιγαίο, δεν πρέπει να χάνουμε χρήμα από τη χώρα».
176 οπτικοακουστικές παραγωγές, καθαρή επένδυση 252 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΚΟΜΕ, που γνωστοποιήθηκαν σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της εκδήλωσης, από τον Απρίλιο του 2018, 176 οπτικοακουστικές παραγωγές έχουν υπαχθεί στο πρόγραμμα ενισχύσεων μέσω του ΕΚΟΜΕ, εκ των οποίων οι 94 ήταν εγχώριες και οι 82 διεθνείς (στις τελευταίες συμπεριλαμβάνονται και διασυνοριακές παραγωγές και συμπαραγωγές μεταξύ ελληνικών εταιρειών παραγωγής και εταιρειών παραγωγής από Ευρώπη, ΗΠΑ Καναδά, Ασία, Αυστραλία). Η συνολική καθαρή επένδυση από τις επιλέξιμες δαπάνες αυτών των 176 παραγωγών, δηλαδή το τι αφήνουν πραγματικά στην ελληνική οικονομία, ανέρχεται σε περίπου 252 εκατ. ευρώ.
Τον στόχο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να γυρίζονται ταινίες στην περιοχή 365 ημέρες τον χρόνο, επισήμανε ο αρμόδιος περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ γνωστοποίησε ότι την άνοιξη του 2022 αναμένεται να ξεκινήσει η δημιουργία/κατασκευή των στούντιο της Millenium, στην περιοχή της Θέρμης στη Θεσσαλονίκη (στον χώρο όπου ήδη γίνονται γυρίσματα), ενώ επισήμανε πως, βάσει μελετών, η διαφήμιση που διασφαλίζουν σε μια περιοχή τα γυρίσματα μιας κινηματογραφικής ταινίας αποδίδουν δεκαπλάσια έναντι μιας απλής διαφημιστικής προβολής.
Παράδειγμα προς μίμησιν και για άλλες περιοχές της Ελλάδας χαρακτήρισε τη Θεσσαλονίκη (σ.σ. όπου δημιουργήθηκε το πρώτο film office στη χώρα) ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, ενώ επισήμανε πως είναι σημαντικό να δημιουργηθούν περισσότερες κινηματογραφικές υποδομές στη χώρα, που είναι από μόνη της ένα κινηματογραφικό σετ. «Έχουμε κίνητρα, περιοχές που μπορούν να σηκώσουν τέτοιου είδους παραγωγές, πρέπει αυτό να το πουλήσουμε προς τα έξω» τόνισε.
Περίπου 10.000 διανυκτερεύσεις κινηματογραφικών συνεργείων στη Θεσσαλονίκη για τους Expendables
Στον άμεσο οικονομικό αντίκτυπο που έχουν στην τοπική οικονομία οι κινηματογραφικές παραγωγές αναφέρθηκε ο τομεάρχης τουρισμού Κ. Μακεδονίας, Αλέξανδρος Θάνος. Αναφερόμενος ενδεικτικά στο «Εxpendables 4», είπε ότι περίπου 300 άνθρωποι από το συνεργείο θα μείνουν στην πόλη επί σχεδόν ενάμιση μήνα και η εκτίμηση είναι ότι θα πραγματοποιήσουν περίπου 10.000 διανυκτερεύσεις σε 14 ξενοδοχεία της περιοχής, αλλά και σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, τύπου ΑirBnΒ. Σε αυτό το όφελος θα πρέπει να προστεθούν οι οικονομικές απολαβές για άλλες εταιρίες και επιχειρήσεις της πόλης, πχ. τεχνικού εξοπλισμού.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News