Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Ολες οι αλλαγές και τα νέα πρόστιμα

Όλα τα νέα πρόστιμα και όλες τις μεταβολές που φέρνει ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.

Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) φέρνει σημαντικές αλλαγές στους κανόνες κυκλοφορίας, εισάγοντας νέα όρια ταχύτητας και αυστηρότερα πρόστιμα για τις παραβάσεις. Οι νέες ρυθμίσεις στοχεύουν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, μειώνοντας τα ατυχήματα, ειδικά στις πόλεις, και καθιστώντας πιο υπεύθυνους τους οδηγούς.

Σύμφωνα με το νέο ΚΟΚ, το όριο ταχύτητας εντός των πόλεων μειώνεται στα 30 χλμ/ώρα, ενώ γύρω από σχολεία το όριο περιορίζεται ακόμη περισσότερο, στα 20 χλμ/ώρα. Η μείωση αυτή έχει ως στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ειδικά σε περιοχές με αυξημένη κίνηση πεζών και παιδιών.

Παράλληλα, νέα μέτρα εφαρμόζονται και για τα δίκυκλα, περιλαμβάνοντας τους χρήστες μηχανών, ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών. Τα δίκυκλα πλέον έχουν προτεραιότητα στα φανάρια και μπορούν να κάνουν προσπεράσεις σε σταματημένα αυτοκίνητα, αλλά με όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα, ενώ η «σφήνα» γίνεται νόμιμη, εφόσον τα αυτοκίνητα είναι ακίνητα. Επίσης, προβλέπεται να παρκάρουν κάθετα για εξοικονόμηση χώρου, αντί για την παράλληλη στάθμευση που ίσχυε μέχρι τώρα.

Οι νέοι κανόνες προβλέπουν αυστηρές ποινές για όσους παραβιάζουν βασικούς κανόνες ασφαλείας, όπως η μη χρήση κράνους, με τον παραβάτη να κινδυνεύει με αφαίρεση διπλώματος έως και 5 έτη και υψηλά πρόστιμα. Αυτή η αυστηρότερη στάση ενισχύει την προστασία των ευάλωτων χρηστών του δρόμου και προωθεί φιλικότερα προς το περιβάλλον μέσα μετακίνησης, όπως τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια.

Επιπλέον, για πρώτη φορά, προβλέπονται ποινές και για τους πεζούς που δεν τηρούν τους κανόνες, όπως όσοι διασχίζουν τον δρόμο με κόκκινο ή παραμένουν στο οδόστρωμα εμποδίζοντας την κυκλοφορία.

Οι παραβάσεις για τους οδηγούς κατηγοριοποιούνται πλέον σε τρεις βαθμίδες, ανάλογα με την επικινδυνότητά τους.

Στις παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1) περιλαμβάνονται περιπτώσεις όπως η παράνομη στάθμευση, με ποινές που περιλαμβάνουν αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες και πρόστιμο 30 ευρώ.

Οι παραβάσεις μέτριας επικινδυνότητας (Ε2), όπως η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας, η χρήση κινητού και η παραβίαση του ορίου ταχύτητας κ.α., τιμωρούνται με πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος έως και 20 ημέρες.

Οι παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας (Ε3), όπως η παραβίαση κόκκινου, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η κίνηση στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) κ.α., συνοδεύονται από ποινικές συνέπειες, 25 πόντους στο σύστημα βαθμολόγησης, υψηλά πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος έως και 5 χρόνια.

Οι νέες ρυθμίσεις περιλαμβάνουν και την ηλεκτρονική καταγραφή των παραβάσεων, χωρίς δυνατότητα διαγραφής τους, ενώ οι οδηγοί θα λαμβάνουν ειδοποιήσεις μέσω SMS. Έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν ένσταση εντός 7-10 ημερών, η οποία, εφόσον εγκριθεί, μπορεί να οδηγήσει σε διαγραφή του προστίμου.

Αν ένας οδηγός επαναλάβει την ίδια παράβαση, οι ποινές θα γίνονται αυστηρότερες. Στην τρίτη παράβαση μέσα σε πέντε χρόνια, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε χρόνια, ενώ ο παραβάτης θα πρέπει να παρακολουθήσει μαθήματα και να περάσει από εξετάσεις για να την ανακτήσει.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ 

Το Pricefox, η πλατφόρμα στην οποία μπορείς να βρεις την καλύτερη ασφάλεια αυτοκινήτου, εξηγεί απλά και αναλυτικά τις αλλαγές στον ΚΟΚ και τα νέα πρόστιμα που προβλέπονται για τους παραβάτες.

Ποια είναι τα νέα όρια ταχύτητας;

Το όριο ταχύτητας εντός του αστικού ιστού είναι πλέον τα 30 χλμ/ώρα, μειώνεται δηλαδή από τα 50 χλμ/ώρα που ίσχυε μέχρι πρόσφατα, ενώ το όριο ταχύτητας έξω από σχολεία είναι μόλις στα 20 χλμ/ώρα.

Η μείωση του ορίου ταχύτητας είναι ένα μέτρο για την μείωση των συγκρούσεων και των τροχαίων ατυχημάτων, που είναι πολύ συχνά εντός των πόλεων.

Τι αλλάζει για τα δίκυκλα;

Έμφαση δίνεται στα δίκυκλα,με τους νέους κανόνες να μην αφορούν μόνο τα μηχανάκια αλλά και τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια.

Πλέον, τα δίκυκλα έχουν προτεραιότητα στα φανάρια και μπορούν να κάνουν προσπεράσεις με ελιγμούς σε σταματημένα αυτοκίνητα, αλλά με όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα. Είναι δηλαδή η πρώτη φορά που είναι νόμιμες οι λεγόμενες «σφήνες» (τονίζουμε όμως μόνο σε σταματημένα αυτοκίνητα). Όσον αφορά τη στάθμευση των δικύκλων, θα μπορούν για εξοικονόμηση χώρου για τα αυτοκίνητα να παρκάρουν κάθετα στον δρόμο και όχι παράλληλα, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.

Αυστηρότερες γίνονται οι ποινές και για τη μη χρήση κράνους, καθώς οι παραβάτες κινδυνεύουν με αφαίρεση διπλώματος έως 5 έτη αλλά και υψηλά πρόστιμα.

Η έμφαση στα δίκυκλα μπορεί να βοηθήσει στην μείωση της συμφόρησης στους δρόμους αλλά και στην προώθηση πιο φιλικών προς το περιβάλλον μέσων μετακίνησης, όπως είναι τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια.

Τι ισχύει για τους πεζούς;

Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει ποινές και για τους πεζούς που δεν ακολουθούν τους κανόνες. Για παράδειγμα, θα λαμβάνουν πρόστιμο πεζοί όταν περνούν τον δρόμο με κόκκινο ή όσοι παραμένουν στο οδόστρωμα και εμποδίζουν την κυκλοφορία.

Υψηλότερα πρόστιμα και κυρώσεις για τους οδηγούς

Μια σημαντική αλλαγή που αφορά τις ποινές για τους παραβάτες είναι ότι οι προβλεπόμενες ποινές, μεταφέρουν την ευθύνη στον οδηγό και όχι στο όχημα. Στο ενδεχόμενο που δεν είναι σαφής ποιος είναι ο παραβάτης, τότε η ποινή εφαρμόζεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Οι παραβάσεις πλέον χωρίζονται σε 3 κατηγορίες ανάλογα με την επικινδυνότητα τους:

Ε1: Οι παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας,τιμωρούνται με αφαίρεση του διπλώματος για 10 ημέρες και πρόστιμο των 30 ευρώ. Τέτοιες παραβάσεις είναι για παράδειγμα η παράνομη στάθμευση ή έλλειψη των απαραίτητων εγγράφων, δηλαδή την άδειας κυκλοφορίας, την ασφάλεια αυτοκινήτου, το δελτίο τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ, την κάρτα καυσαερίων και το δίπλωμά σου.

Ε2: Οι παραβάσεις μέτριας επικινδυνότητας, τιμωρούνται με πρόστιμο των 150 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος έως και 20 ημέρες. Για παράδειγμα η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η παραβίαση του ορίου ταχύτητας ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.

Ε3: Οι παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας είναι αυτές που θέτουν σε κίνδυνο οδηγούς και πεζούς και τιμωρούνται ποινικά. Τέτοιες παραβάσεις είναι μεταξύ άλλων και η παραβίαση κόκκινου φαναριού, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η υπερβολική ταχύτητα. Σε αυτή την κατηγορία παραβάσεων, για τις οποίες θα προβλέπονται οι πολύ αυστηρές ποινές, είναι και η κίνηση στη ΛΕΑ, η στάθμευση σε θέση ΑΜΕΑ ή σε ράμπα ΑΜΕΑ.

Τα πρόστιμα που προβλέπονται για τους παραβάτες είναι:

  • Αφαίρεση διπλώματος έως και 5 χρόνια
  • 25 πόντους στο σύστημα βαθμολόγησης
  • Ποινές φυλάκισης έως και 5 χρόνια
  • Πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ

Οι κλήσεις θα καταχωρούνται ηλεκτρονικά και δεν θα υπάρχει τρόπος διαγραφής τους. Αν έχεις κάνει οποιαδήποτε παράβαση θα λαμβάνεις με SMS την κλήση και θα έχεις το δικαίωμα να κάνεις ένσταση εντός 7-10 ημερών. Αν η ένσταση σου είναι βάσιμη, μόνο τότε μπορεί να διαγραφεί το πρόστιμο.

Αν ο οδηγός ξανακάνει την ίδια παράβαση, οι ποινές θα γίνονται πιο αυστηρές. Αν την επαναλάβει για τρίτη φορά μέσα σε πέντε χρόνια, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για πέντε χρόνια, και ο παραβάτης θα πρέπει να παρακολουθήσει μαθήματα και να δώσει εξετάσεις για να την πάρει ξανά.

Το Pricefox.gr προτρέπει όλους τους οδηγούς να τηρούν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και να οδηγούν προσεκτικά. Στην ιστοσελίδα τους, εκτός από νέα και συμβουλές σχετικά με το αυτοκίνητο σου, μπορείς να βρεις και την καλύτερη ασφάλεια αυτοκινήτου για τις ανάγκες σου εξοικονομώντας έως και 40%.=====