Ο θείος δολοφονεί

Του Κωνσταντίνου Μάγνη, Διευθυντή Σύνταξης της εφημερίδας «Πελοπόννησος».

θείος

Ο θείος δολοφονεί την ανήλικη ανηψιά του έπειτα από προμελετημένη ενέδρα, προκειμένου το θύμα να μην αποκαλύψει σεξουαλική κακοποίηση εκ μέρους του δράστη σε βάρος της. Αποκαλύπτεται ότι ο άνθρωπος αυτός, εξόφθαλμα φρικαλέος και απύθμενος, έχει προηγούμενα με τη δικαιοσύνη για άλλον βιασμό, αλλά έχει αφεθεί προσωρινά ελεύθερος.

Διαβάζει την είδηση ο συντηρητικός πολίτης και διερωτάται αν στον δράστη ταιριάζει απαγχονισμός με ευνουχισμό- τον οποίο πρότεινε ήδη ο Βελόπουλος- ή, πιο επιεικώς, απαγχονισμός σκέτος. Διαβάζει την είδηση ο προοδευτικός και προσπαθεί να συστήσει ψυχραιμία σε ένα κοχλάζον ακροατήριο, προκειμένου να διερευνηθούν οι ψυχοπαθολογικές ρίζες της αποκλίνουσας συμπεριφοράς του δράστη, σε συνδυασμό με το στενό και το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο, ιδωμένο μέσα από την ιστορική διαδρομή του μειονοτικού φαινομένου.

Στο σημείο αυτό εκδηλώνεται η τομή που χωρίζει τις λιθοσφαιρικές πλάκες του κοινωνικού σώματος. Ο διαχωρισμός αποτυπώθηκε μεγαλοπρεπώς στις ευρωκάλπες, εκεί όπου αποδυναμώθηκε το παραταξιακό στοιχείο και υπερτέρησε το αξιακό και το απαξιωτικό. Σε έναν κόσμο που αλλάζει ιλιγγιωδώς και που εκδηλώνει μεταβολές και φαινόμενα που μας σοκάρουν, μας μπερδεύουν, μας βαραίνουν, μας φοβίζουν, ρέπουμε προς την απλουστευτική αντίδραση, μέσα από την οποία φουντώνει η παραδοσιακή-υπερσυντηρητική- εθνικιστική- οπισθοδρομική ή και επιθετική δεξιά αντίδραση σαν πολιτικό ρεύμα, εναίο ή πολυτασικό. Το οποίο άλλοτε βρίσκει ηγετικό πόλο για να εκφραστεί, όπως συμβαίνει στη Γαλλία και την Ιταλία ή και την Ουγγαρία, και άλλοτε όχι, με αποτέλεσμα να προκύπτουν είτε εκτρωματικά είτε παρδαλά είτε γραφικά εκλογικά παράγωγα, κάτι που εξόχως συμβαίνει στην Ελλάδα.
Η συνθετότητα στην κατανόηση της πραγματικότητας, η οποία χαρακτηρίζει την αριστερά- κάτι που απολαυστικά σατιρίζουν οι Μόντι Πάιθον στο Λάιφ οΦ Μπράιαν, όπου οι σύντροφοι του προφήτη μαθαίνουν για τη σύλληψή του και αντί να δράσουν κάθονται να αναλύσουν με πάθος την περίσταση- έχει κουράσει το ευρύ κοινωνικό σύνολο, ως ατελέσφορη και φερετζές ύποπτης και ύπουλης ανοχής στην αντικοινωνική ή αντεθνική ανωμαλία .

Και παρωδείται αντί να κερδίζει έδαφος. Συνέβαινε αυτό και τον καιρό που η κεντροαριστερά θριάμβευε στις κάλπες- ποιος ξεχνά την άγρια σάτιρα στην εποχή ΠΑΣΟΚ, με τις μπρεχτικές εξορμήσεις στην ύπαιθρο, ενώ σάρωνε στην κοινωνία ο Στάθης Ψάλτης ως Αστυνόμος Βαρβάρα-, αλλά τότε υπήρχε μηχανισμός καλπάζουσας αναδιανομής αγαθών και κοινωνικής και βιοτικής αναβάθμισης. Ο οποίος έκτισε καριέρες στην πολιτική, τη διοίκηση, την αυτοδιοίκηση, τα κοινωνικά λόμπι. Αλλά μετά την Κρίση στέρεψε, χωρίς να έχει παράγει κοινωνικά θεμελιωμένη ηθική. Άλλο δεν έχει να σε δώσει πια, που είπε για την Αλεξάνδρεια ο ποιητής. Εξ ου και ο μεγάλος χαμένος στην Ευρωκάλπη δεν είναι βέβαια η ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά η αριστερά, η οποία αδυνατεί να συστήσει έναν αξιόμαχο και φέρελπι πολιτικό πόλο, πανηγυρίζοντας για ποσοστά κάτω του 20%, που αθροιζόμενα θα μπορούσαν να συστήσουν αντίπαλο δέος, αλλά η έλλειψη πειστικής ηγεσίας νικά τις θεωρητικές δυνατότητες της αριθμητικής.

Η αποχή και η παιδαριώδης ψήφος είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα μιας στρεβλής διαπαιδαγώγησης μιας κοινωνίας που χαϊδεύτηκε από την κυνικά επαγγελματοποιημένη πολιτική, αυτοχαϊδεύτηκε μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, και απέκτησε πεποίθηση δικαίου και επαυξημένης βαρύτητας στην ατομική άποψη. Καθένας γύρω μας αποφαίνεται σαν γιατρός, δικαστής, επιδημιολόγος, φαρμακοποιός, σεισμολόγος, διαιτολόγος, διανοητής, προπονητής, κλιματολόγος. Οι απόψεις δεν ξεσφηνώνονται. Απωλέσθηκε το αίσθημα δέους απέναντι στην Αρχή και τον Κανόνα. Οι αυθεντίες ξεφούσκωσαν γιατί αυτογελοιοποιήθηκαν με τον συμφυρμό τους στα διαδίκτυα. Οι ψηλοί πριονίστηκαν και κόντυναν από τον χαιρέκακο Προκρούστη της μετριοκρατίας. Εξαγνισμένοι όλοι και αυτοαθωοποιημένοι, καταργούμε την ενδοσκόπηση και αναζητάμε ενόχους ολούθε. Ευτυχώς για μας, αλλά δυστυχώς για τα θύματά τους, όλο και κάποιος ένοχος θα βρεθεί, πέρα από τον κυρίως ένοχο που είναι βεβαίως το σύστημα.