Πάτρα: Καταλήψεις σε σχολεία – Επτά απόψεις εκπαιδευτικών για το φαινόμενο

Πάτρα: Καταλήψεις σε σχολεία - Επτά απόψεις εκπαιδευτικών για το φαινόμενο

Ακόμα και το πιο μαύρο ανέκδοτο ξεπερνάει η εικόνα που καταγράψαμε χθες σε λύκεια της περιοχής μας.

Μετά από σχεδόν έξι μήνες κλειστά σχολεία και με αρκετούς μαθητές λυκείων να μην έχουν ξεπεράσει τις δύο εβδομάδες, σε συνολικό χρόνο, που κάθισαν στα θρανία την τρέχουσα σχολική χρονιά, κάποιοι έβαλαν λουκέτο από την πρώτη μέρα επιστροφής στο σχολικό περιβάλλον.

Επί τόσους μήνες η κοινωνία διεκδικούσε την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία. Η πολυπόθητη μέρα έφτασε αλλά κάποιοι είχαν άλλα σχέδια. Προχώρησαν σε κατάληψη. Ευτυχώς στην Αχαΐα, ήταν περιορισμένο το φαινόμενο καθώς παρέμειναν κλειστά μόλις πέντε λύκεια σε σύνολο 60. Ωστόσο κι αυτά τα πέντε ήταν αρκετά να προκαλέσουν την αγανάκτηση της κοινωνίας αλλά και τον θυμό σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς που ήθελαν να κάνουν μάθημα.

Η χθεσινή αρνητική εξέλιξη επιβεβαίωσε την απαξίωση του δημόσιου σχολείου επειδή κάποιες μειοψηφίες με τη συνδρομή εξωσχολικών, καλυπτόμενες πίσω από συγκεκριμένες κομματικές ομπρέλες και με πρόσχημα τις δυσλειτουργίες, οι οποίες αναντίρρητα υπάρχουν στο σχολικό περιβάλλον, βάζει λουκέτο σε ένα δημόσιο χώρο εμποδίζοντας μαθητές και καθηγητές να κάνουν το μάθημά τους.

ΑΔΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Το πόσο πιστεύουν και οι ίδιοι οι καταληψίες τα αιτήματα που προβάλουν, φαίνεται και από τον τρόπο με τον οποίο τα υπερασπίζονται. Η «Π» επισκέφτηκε χθες σχολεία που τελούσαν υπό κατάληψη και σε κάποια από αυτά υπήρχε το λουκέτο στην είσοδο αλλά κανένας μαθητής δεν ήταν παρών.  

Σε κάποιο μάλιστα ο φακός της «Π» πέρασε ανενόχλητος στο προαύλιο φτάνοντας μέχρι το γραφείο του διευθυντή ο οποίος ήταν παρών όπως και ο γραμματέας του σχολείου, και επέβλεπαν το εξ αποστάσεως μάθημα που γίνονταν στους μαθητές. Κάτι που προβλέπεται με απόφαση του υπουργείου Παιδείας για κάθε σχολείο που τελεί υπό κατάληψη. Αλλά και στην περίπτωση αυτή υπάρχουν καθηγητές που παραβαίνουν την υπουργική απόφαση και δεν κάνουν μάθημα. Αραγε ελέγχονται από κάπου; Υπάρχει επίπτωση γι’ αυτή τους την επιλογή;   

Ο ΡΟΛΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΓΟΝΙΩΝ

Επομένως μείζον θέμα προκύπτει και για τον ρόλο των εκπαιδευτικών στα υπό κατάληψη σχολεία. Θα μπορούσαν οι εκπαιδευτικές κοινότητες να κρατήσουν τα σχολεία ανοιχτά και να υπερασπιστούν τον διδακτικό τους ρόλο αλλά και το δικαίωμα μαθητών που θέλουν να κάνουν μάθημα; Την απάντηση τη συναντάμε στα παραδείγματα λυκείων που έμειναν ανοιχτά με την παρέμβαση των διευθυντών και των καθηγητών.           

Το ίδιο ερώτημα τίθεται και για τους Συλλόγους Γονέων και κηδεμόνων. Γιατί δεν παρεμβαίνουν; Πώς υπερασπίζονται και περιφρουρούν το δικαίωμα των παιδιών τους να κάνουν μάθημα;

Σίγουρα η κατάσταση δεν είναι εύκολη και υπάρχουν πολλές δυσκολίες με τις οποίες χρόνια τώρα μάχεται ο εκπαιδευτικός κόσμος. Αλλά στην παρούσα φάση επιλέγουμε το καλύτερο για τους μαθητές.      

ΚΕΡΑΜΕΩΣ

«Μια μέρα αισιοδοξίας, τα παιδιά επιστρέφουν στο σχολείο με αυξημένα μέτρα προστασίας», δήλωσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, κατά την επίσκεψή της στο 3ο Γενικό Λύκειο Ιλίου, προσθέτοντας ότι «το self test είναι ένα σημαντικό εργαλείο, το οποίο ξεκινάει τώρα» και συμβάλλει στην «καλλιέργεια της ατομικής ευθύνης στα παιδιά».

«Θα είμαστε εδώ να παρακολουθούμε βήμα – βήμα, κάθε στάδιο της διαδικασίας και να διορθώνουμε όπου χρειάζεται, ότι χρειάζεται», ανέφερε η υπουργός.

ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Συγκεκριμένα τα σχολεία που έμειναν χθες κλειστά στην Αχαΐα ήταν τα εξής : 6ο, 7ο, 11ο, 12ο  και το Γενικό Λύκειο Δεμενίκων.

ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ

Χαρακτηριστικά είναι τα αιτήματα που έχουν αναρτήσει μαθητές του 6ου Γενικού Λυκείου Πατρών στα κάγκελα του σχολικού συγκροτήματος, όπου παρουσιάζουν τις διεκδικήσεις τους:

-Μείωση μαθητών ανά τάξη.

-Αναβολή της τράπεζας θεμάτων για την Α’ λυκείου κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά.

-Πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας.

-Ματαίωση των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων.

-Μη εφαρμογή των αλλαγών-μεταρρυθμίσεων που έγιναν εν μέσω πανδημίας.

-Διαγραφή άδικων απουσιών της τηλεκπαίδευσης.

-Επιδότηση για την αγορά και κάλυψη εξοπλισμού τηλεκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές.

Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος: «Μόλις 8 μαθητές και ένας εκπαιδευτικός θετικοί»

Με διάχυτο το αίσθημα ικανοποίησης για την ομαλή λειτουργία των λυκείων της Περιφέρειας μίλησε στην «Π» ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος.

«Σε γενικές γραμμές είμαστε αρκετά ικανοποιημένοι από τον τρόπο που λειτούργησε σήμερα το σύστημα εκπαίδευσης αλλά και από τα υγειονομικά μέτρα που τηρήθηκαν. Οι μαθητές ήταν προετοιμασμένοι με τα αποτελέσματα των τεστ τους και δεν υπήρξε χαμένος χρόνος για τα μαθήματα» αναφέρει ο κ. Γιαννόπουλος. Συμπληρώνοντας, ο περιφερειακός διευθυντής παρουσίασε και τον αριθμό των θετικών tests που βρέθηκαν:

«Οι μαθητές που εμφάνισαν θετικό δείγμα στο test ήταν μόλις 8, ενώ από την μεριά των εκπαιδευτικών, ένα! Αυτό είναι ένα πολύ αισιόδοξο στοιχείο για τη συνέχεια». Ολοκληρώνοντας την τοποθέτηση του ο κ. Γιαννόπουλος αναφέρθηκε και στο θέμα των καταλήψεων: «Στην Περιφέρειά μας, πέντε σχολεία τελούσαν υπό κατάληψη χθες. Αμεσα δόθηκε εντολή στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να επιστρέψουν στα σπίτια τους για να γίνουν τα μαθήματα με τη μέθοδο της τηλεδιδασκαλίας, ενώ οι συμμετέχοντες στις καταλήψεις πήραν απουσίες. Να σημειώσουμε, πως οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τα μαθήματα από το σπίτι και σε περίπτωση που δεν το πράξουν, υπόκεινται στις κυρώσεις όπως αν δεν πήγαιναν στο σχολείο».

Ανδρέας Ζέρβας: «Φάρμακο των καταλήψεων η τηλεδιδασκαλία»

Ο διευθυντής της Β’ Βάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Αχαΐας Ανδρέας Ζέρβας αναφέρει σήμερα στην «Π»:

«Πέντε από τα 60 Λύκεια της Αχαΐας χθες είχαν κατάληψη. Ως συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, υπάρχουν ουσιαστικοί λόγοι αλλά και προβαλλόμενοι λόγοι για να δικαιολογηθεί η ενέργεια». Επιπλέον ο κ. Ζέρβας σχολιάζοντας τις κινήσεις των μαθητών τονίζει:

«Γενικότερα οι μαθητές επικεντρώνονται σε λόγους υγείας για την αποφυγή διάδοσης του κορονοϊού, αλλά και σε γνωστά εκπαιδευτικά αιτήματα όπως η Τράπεζα Θεμάτων και άλλα. Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο, πως δεν πρέπει να συνεχίζεται ομαλά η λειτουργία των σχολείων». Κλείνοντας ο διευθυντής της Β’ Βάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας αναφέρει πως στα σχολικά συγκροτήματα που δεν έγινε μάθημα δια ζώσης, οι καθηγητές έλαβαν εντολή να ακολουθήσουν κανονικά το πρόγραμμα των μαθητών με τη μέθοδο της τηλεδιδασκαλίας. «Από το πρωί που ενημερώθηκα πως ορισμένα λύκεια τελούσαν υπό κατάληψη, επικοινώνησα με τους διευθυντές και τους έδωσα εντολή να ξεκινήσουν τα μαθήματα με τηλε-εκπαίδευση ώστε να μην χαθούν οι ώρες των μαθημάτων. Αυτό είναι και το φάρμακο κατά των καταλήψεων, η τηλε-εκπαίδευση».

Δημήτρης Καλτσάς: «Δεν είναι μαθητικό κίνημα»

«Μέχρι την 5η ώρα έγινε κανονικά μάθημα. Μετά, έπεσαν κάποια τηλεφωνήματα και έκλεισε το σχολείο… Ομολογώ ότι ένας απ’ τους λόγους που αποσύρθηκα από τη διεύθυνση του Λυκείου ήταν και το θέμα των καταλήψεων. Κατάντια… Δεν είναι μαθητικό κίνημα, δεν είναι κοινωνικό… Προσωπικά δεν είμαι ενάντια στο κινήματα, αλλά εδώ δεν είναι κίνημα. Ερχεται κάποιος, διπλώνει την πόρτα και λέει το κλείνω. Φοβάμαι ότι υπάρχει καθοδήγηση έξωθεν κι αυτό με ανησυχεί. Ειδικά σε αυτή τη φάση είμαι κατά των καταλήψεων. Αν ήταν ένα δυναμικό κοινωνικό κίνημα, θα ήταν αλλιώς, αλλά δεν είναι. Τα χέρια των καθηγητών είναι δεμένα. Μπορεί, κάλλιστα, αν παρέμβει, να βρει τον μπελά του άσχημα. Είναι εκτεθειμένος από παντού ο καθηγητής. Υπάρχουν και μερικά ρομαντικά παιδιά, με μια επαναστατικότητα, αλλά η πλειοψηφία είτε το κάνουν για πλάκα είτε για άλλους λόγους… Το ξαναλέω: δεν είναι μαθητικό κίνημα αυτό…».

* Ο Δημήτρης Καλτσάς είναι καθηγητής στο 5ο ΓΕΛ Πάτρας.

Παναγιώτης Καράμπελας: «Η επιθυμία για μάθημα…»

«Κάναμε κανονικά μάθημα και μάλιστα σε πλήρη απαρτία. Η αλήθεια είναι ότι το Υπουργείο από πέρυσι δεν έκανε καμία προετοιμασία για τη λειτουργία των Σχολείων. Ούτε με μικρότερες τάξεις, ούτε με εκ περιτροπής μάθημα. Όμως η ανάγκη για μάθημα στο Σχολείο είναι πολύ μεγάλη. Είδα χαρούμενα πρόσωπα σήμερα. Και η σωστή λειτουργία όλο το προηγούμενο διάστημα, με τηλεκπαίδευση, έξανε τα παιδιά πιο ενσυνείδητα. Ολοι σήμερα τήρησαν ευλαβικά το πρωτόκολλο, γιατί εκτιμώ ότι η επιθυμία τους να έρθουν στο Σχολείο για μάθημα ήταν πολύ μεγαλύτερη και φάνηκε να υπερτερεί έναντι οποιασδήποτε άλλης., Αυτή την αίσθηση σχημάτισα εγώ. Μπορεί με τα σελφ τεστ να έχει μεταφερθεί η ευθύνη τους γονείς, αλλά νιώθουμε πιο ασφαλείς, ξέρουμε πού πατάμε πλέον».

* Ο Παναγιώτης Καράμπελας είναι διευθυντής στο Επαγγελματικό Λύκειο Κ. Αχαϊας.

Φώτης Βασιλακόπουλος: «Να υπάρχει ασφάλεια, όμως…»

«Βεβαίως και έπρεπε να γίνει μάθημα. Οχι μόνο σήμερα, αλλά όλο αυτό το διάστημα που μείναμε εκτός Σχολείου. Ομως, με ασφάλεια. Αυτό ακριβώς ζητάνε και τα παιδιά, σ’ αυτό συμφωνούμε κι εμείς. Να μην μπαίνουν και να στοιβάζονται 25 και 27 άτομα σε μια αίθουσα γιατί δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Γιατί στα καταστήματα θεσπίστηκε ένα άτομο ανά 25 τμ κι εδώ πρέπει να είμαστε 25 άτομα όλοι μαζί; Ποιος μπορεί να μας δώσει εξήγηση; Ναι, έπρεπε να είχαμε ανοίξει όχι σήμερα, αλλά χθες. Και αν δεν γινόταν να έχουμε περισσότερες αίθουσες, έπρεπε να είχε αποφασιστεί εδώ και τόσο καιρό το εκ περιτροπής μάθημα. Μια μέρα τα μισά παιδιά, την άλλη μέρα τα άλλα μισά. Εμείς, πάντως, σε τέτοιες περιπτώσεις, σε καταλήψεις, δεν έχουμε και πολλά περιθώρια… Απλά το μάθημα συνεχίζεται εξ αποστάσεως».

* Ο Φώτης Βασιλακόπουλος είναι καθηγητής στο 6ο Λύκειο και γενικός γραμματέας της Α΄ΕΛΜΕ  Αχαΐας.

Μίνα Πετροπούλου: «Δεν έπρεπε ν’ ανοίξουν»

«Σήμερα (χθες) κάναμε κανονικά μάθημα. Αύριο (σήμερα) δεν μπορώ να ορκιστώ, αλλά από αύριο (μεθαύριο) βλέπω πως πάμε για κλείσιμο σε όλα μέχρι το Πάσχα. Είναι ίσως η μοναδική φορά πουν οι καταλήψεις των παιδιών δικαιολογούνται και αποτελούν το μοναδικό τρόπο αντίστασης απέναντι στο παράλογο της απόφασης της κυβέρνησης. Είμαστε 30 άτομα μέσα σε μια τάξη, βασισμένοι μόνο με τα τεστ που έχουν φερεγγυότητα περίπου 50%.

Κάνουμε πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης με πλήρες ωράριο. Πουθενά δεν γίνεται τόσο πλήρες ωράριο, ούτε σε Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία. Προσπαθήσαμε όλοι. Τι νόημα είχε να γυρίσουμε στο σχολείο τώρα και όχι, με μεγαλύτερη ασφάλεια, αμέσως μετά το Πάσχα; Δεν έπρεπε ν’ ανοίξουν τώρα τα σχολεία. Την προηγούμενη φορά που άνοιξαν, είχαμε στην πρωτοβάθμια ένα μεγάλο ποσοστό καθηγητών που νόσησαν…

Δεν μπορούμε, πιστεύω, αυτή τη φορά να αντιταχθούμε στα παιδιά. Μιλώντας για το δικό μου Λύκειο, διαπιστώνω πως θέλουν να κάνουν μάθημα, αλλά ακούω ότι θα ζητήσουν να συνεχιστεί εξ αποστάσεως».

* Η Μίνα Πετροπούλου είναι καθηγήτρια στο ΓΕΛ Καστριτσίου.

Φωτεινή Αντωνοπούλου: «Ισως κάτι πιο οργανωμένο»

«Εμείς ήμασταν κανονικά στη θέση μας, αλλά το σχολείο το βρήκαμε κλειστό. Επιλέξαμε, όπως πάντα, να πάμε σ’ έναν παιδαγωγικό διάλογο με τα παιδιά, εξηγώντας τους ότι από τη στιγμή που υπάρχουν τα σελφ τεστ, υπάρχει μια μεγαλύτερη ασφάλεια, μολονότι δεν είναι και οι καλύτερες δυνατές συνθήκες να βρεθούν 25 άτομα σε μια μικρή σχετικά τάξη. Ομως τα εχέγγυα είναι σαφώς καλύτερα τώρα. Τα παιδιά ήταν ανένδοτα, παρότι προσπαθήσαμε όσο μπορούσαμε. Τι να πω, ίσως είναι και κάτι πιο οργανωμένο, που ξεφεύγει από το καθαρά μαθητικό… Επειδή, όμως, κάτι είχε κυκλοφορήσει από πριν, οπότε ήμασταν υποψιασμένοι, για να μη χαθεί ούτε καν η πρώτη ώρα, επιστρέψαμε τρέχοντας στο σπίτι μας και κάναμε μάθημα εξ αποστάσεως. Φροντίσαμε να μη χαθεί ούτε μια ώρα».

* Η Φωτεινή Αντωνοπούλου είναι καθηγήτρια στο 6ο Λύκειο Πάτρας.

Των

Μαρίνας Ριζογιάννη

Χρήστου Βεργανελάκη

Απόστολου Αναστασόπουλου

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ