Συνέντευξη Λίνας Μενδώνη στην «Π»: Η αποκατάσταση του Δημοτικού Θεάτρου «Απόλλων» είναι ένα έργο σημαντικής προστιθέμενης αξίας

Συνέντευξη Λίνας Μενδώνη στην «Π»: Η αποκατάσταση του Δημοτικού Θεάτρου «Απόλλων» είναι ένα έργο σημαντικής προστιθέμενης αξίας

Συνέντευξη Υπουργού Πολιτισμού – Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη

– Πόσο κοντά είναι η Ελλάδα στην επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα; Ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές της Ελληνικής Κυβέρνησης στο ζήτημα αυτό, απέναντι στο Βρετανικό Μουσείο;

Η Ελλάδα διεκδικεί πάντοτε την επιστροφή και την οριστική επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, στην Αθήνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης. Από το 2019, σύμφωνα με τις οδηγίες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, εργαζόμαστε συστηματικά, μεθοδικά, αθόρυβα, χωρίς παραχωρήσεις από τις εθνικές κόκκινες γραμμές. Όπως έχουμε επανειλημμένως δηλώσει, η Ελληνική Κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε μία συζήτηση, προκειμένου να επιτευχθεί μία συμφωνία, χωρίς να αφίσταται από την πάγια θέση μας.

Πάγια θέση της χώρας μας και της παρούσας κυβέρνησης είναι ότι η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς αποτελούν προϊόντα κλοπής. Την ελληνική θέση ενισχύουν, η απόφαση της ΟΥΝΕΣΚΟ τον Σεπτεμβρίου του 2021, η οποία αναγνωρίζει το δίκαιο και νόμιμο του ελληνικού αιτήματος, θέτοντας το θέμα της συζήτησης σε διακυβερνητικό επίπεδο, καθώς και η μεταστροφή της βρετανικής και της διεθνούς κοινής γνώμης. Eνα πλειοψηφικό ποσοστό, της τάξεως του 70%, είναι πλέον υπέρ της επιστροφής των παρθενωνείων στην Ελλάδα.

Παρά τις ποικίλες, και σε κάποιες περιπτώσεις, αντιφατικές θέσεις που εκφράζονται από την βρετανική πλευρά, η Ελλάδα θα συνεχίσει και θα εντείνει τις προσπάθειές της, προκειμένου να κατακτήσουμε τον εθνικό στόχο. Αποφάσεις και χειρονομίες, μετά από συστηματική συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, όπως αυτή της Σικελικής Κυβέρνησης και της Ιταλικής Δημοκρατίας για το θραύσμα Fagan, αλλά και του Πάπα Φραγκίσκου, ανοίγουν δρόμους και καθιερώνουν καλές πρακτικές.

– Συνεχίζονται οι αντιδράσεις των ηθοποιών και των ανθρώπων της Τέχνης για το Προεδρικό Διάταγμα, που σύμφωνα με τους ίδιους εξισώνει τα διπλώματά τους από τις  δραματικές σχολές με το απολυτήριο λυκείου. Γιατί φθάσαμε έως εδώ; Ποια είναι η παρανόηση;

Για πρώτη φορά τελευταία 30 χρόνια, κυβέρνηση, στο ανώτατο επίπεδό της, αναγνωρίζει διαχρονικά το πρόβλημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην πατρίδα μας,. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός συνάντησε εκπροσώπους καλλιτεχνών και σπουδαστών παραστατικών τεχνών. Δεσμεύτηκε ότι έως το 2025 θα λειτουργεί η Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών. Εχουν συγκροτηθεί τρεις κοινές ομάδες εργασίας των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού, οι οποίες μέχρι το τέλος Μαρτίου θα καταθέσουν συγκεκριμένο πλαίσιο για τον χαρακτήρα της σχολής και τον τρόπο λειτουργίας της.

Η «ακαδημαϊκή διαπερατότητα» υφίσταται, οπότε απόφοιτοι καλλιτεχνικών σχολών μπορούν να συνεχίζουν τις σπουδές τους με κατατακτήριες εξετάσεις στο τρίτο εξάμηνο αντίστοιχων ΑΕΙ, με σχετικό αντικείμενο. Το ΠΔ 85/2022 δεν επέφερε καμία αλλαγή στα όσα ίσχυαν. Παρά ταύτα με νομοθετική ρύθμιση, τα πράγματα επανήλθαν ρητά σε ό,τι ίσχυε προ του ΠΔ.

Με νομοθετικές ρυθμίσεις αντιμετωπίστηκε μια σειρά στρεβλώσεων που προϋπήρχαν, για δεκαετίες, του ΠΔ. Το ΠΔ ρυθμίζει θέματα που αφορούν σε προσλήψεις στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ. Οι προσλήψεις των καλλιτεχνών για το καλλιτεχνικό έργο εξαιρούνται από τις διαδικασίες ΑΣΕΠ. Με Κοινή Υπουργική Απόφαση ρυθμίστηκε και το μισθολογικό αίτημα των καλλιτεχνών.

Η ίδια ΚΥΑ διευκρινίζει το υφιστάμενο πεδίο επαγγελμάτων, μεριμνά για τη δίκαιη αμοιβή των καλλιτεχνών στο Δημόσιο και διαχειρίζεται για πρώτη φορά τη μισθολογική ανισότητα μεταξύ αποφοίτων, προ και μετά 2003, δίνοντας λύση σε ένα θέμα εικοσαετίας.

– Ακούγεται ότι τα πέντε δημόσια μουσεία θα γίνουν ιδιωτικά. Πόσο απέχει αυτό από την αλήθεια; Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας;

Η μετατροπή των πέντε μεγάλων μουσείων σε ΝΠΔΔ ψηφίστηκε από τη Βουλή στις 13 Φεβρουαρίου 2023. Ηταν εξαρχής στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης η ανεξαρτητοποίηση τους από τον σφιχτό εναγκαλισμό της κεντρικής διοίκησης. Τα πέντε μεγάλα μουσεία της Ελλάδας, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Βυζαντινό Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου της Κρήτης, υπήρξαν επί χρόνια αυτοτελείς υπηρεσιακές μονάδες, δημόσιες υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Τα πέντε μουσεία απαγκιστρώνονται από τον πυρήνα της δημόσιας διοίκησης και αποκτούν διοικητική, οικονομική και προγραμματική αυτονομία ως ΝΠΔΔ, ακολουθούν όμως και εφαρμόζουν απολύτως την αρχαιολογική νομοθεσία. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς άλλωστε .

Θέλουμε τα Μουσεία δημόσιους οργανισμούς εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟΑ, αλλά με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Να έχουν, δηλαδή, διοικητικό συμβούλιο, γενικό διευθυντή, που θα προέρχεται, είτε από τις τάξεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, είτε από ακαδημαϊκά ιδρύματα βάσει διεθνούς προκηρύξεως. Ο,τι αφορά στην πολιτιστική μας κληρονομιά προστατεύεται από τις διατάξεις του αρχαιολογικού νόμου.

Το πρότυπο του Μουσείου της Ακρόπολης αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση, εάν σκεφτεί κανείς ότι σε διεθνές επίπεδο θεωρείται ένα από τα δημοφιλέστερα μουσεία, με υψηλού επιπέδου παρεχόμενες υπηρεσίες στους επισκέπτες του. Διατηρώντας πάντα τον δημόσιο χαρακτήρα, δίνουμε στα μουσεία μας τη δυνατότητα να λειτουργούν ευέλικτα και να παρέχουν υπηρεσίες υπέρ του κοινωνικού συνόλου.

– Πότε θα παραδοθεί προς χρήση το Τατόι και ποια είναι η συνολική στόχευση του Υπουργείου για τον ιστορικό αυτό χώρο;

Αυτή τη στιγμή το σύνολο του πολιτιστικού αποθέματος του Τατοΐου βρίσκεται σε δυναμική φάση αποκατάστασης και ανάδειξής του. Η αποκατάσταση του ίδιου του Ανακτόρου και η έναρξη της λειτουργίας του ως μουσείο, προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2025.

Ήδη είναι έτοιμο προς απόδοση το Πληροφοριακό Κέντρο Ενημέρωσης, το οποίο φιλοξενείται στην Οικία Δασοφύλακα και παρέχει πληροφορίες για την περιήγηση στο κτήμα, καθώς και για την ιστορία του κτήματος. Το συγκρότημα των κτηρίων των Μαγειρείων, τα οποία θα υποστηρίζουν τη λειτουργία του Ανακτόρου-Μουσείου, ολοκληρώνονται άμεσα, τον Απρίλιο του 2023.

Μάλιστα, δρομολογούνται για το ερχόμενο καλοκαίρι δύο εκθέσεις που θα ενημερώνουν τον επισκέπτη για την εξέλιξη των εργασιών που πραγματοποιούνται στα κτήρια του κτήματος, καθώς και για την ιστορία του κτήματος. Παράλληλα, σε ότι αφορά τους ανακτορικούς κήπους, αυτή τη στιγμή εκπονείται η μελέτη προκειμένου στο τέλος του 2025, δηλαδή μαζί με το Ανάκτορο-Μουσείο, να έχουν ολοκληρωθεί.

Παράλληλα, υλοποιείται το έργο υποδομών (ηλεκτροδότησης, ύδρευσης, βιολογικού καθαρισμού, αποχέτευσης, φυσικού αερίου, οπτικών ινών, κτλ). Συγχρόνως συντηρούνται και τεκμηριώνονται περίπου 100.000 κινητά αντικείμενα, μέρος των οποίων θα εκτεθεί στους μουσειακούς χώρους.

Και επειδή είμαστε στην Πελοπόννησο, θα ήθελα να υπογραμμίσω την άριστη συνεργασία μας με την Αχάϊα Κλάους και τα στελέχη της σε ό,τι αφορά στην τεκμηρίωση, προστασία και ανάξειξη της κάβας στου Ανακτόρου.

– Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αποκατάσταση του Δημοτικού Θεάτρου «Απόλλων» της Πάτρας; Τι να περιμένουν οι Πατρινοί;

Η αποκατάσταση και ανάδειξη του Δημοτικού Θεάτρου «Απόλλων» είναι ένα έργο σημαντικής προστιθέμενης αξίας για την πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και την πολιτιστική έκφραση της πόλης της Πάτρας.

Το συνολικό έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, καθώς έχει ενταχθεί στο τρέχον ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό άνω των 12.000.000 ευρώ και εκτελείται μέσω Προγραμματικής Σύμβασης Πολιτισμικής Ανάπτυξης μεταξύ Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και του Δήμου Πατρέων.

Αυτή τη στιγμή εκπονούνται οι μελέτες. Στις προβλέψεις του έργου είναι η χρήση του θεάτρου από το ΔΗΠΕΘΕ μέχρι την εγκατάσταση του αναδόχου του έργου.

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ