Τουρκία: Ποιος και γιατί ζητά τη δίωξη Πατριάρχη Βαρθολομαίου

Σε άρθρο του στον ιστότοπο του τοπικού τηλεοπτικού σταθμού TV 100 με τίτλο «Ο Ρωμιός Μητροπολίτης Φαναρίου θα πρέπει να έχει την ίδια μεταχείριση με τους εκλεγμένους Τούρκους μουφτήδες της Δυτικής Θράκης», ο Τζιχάτ Γιαϊτζί αναφέρεται στις -κατά την άποψη του- «απαγορεύσεις», που επιβλήθηκαν στη μουσουλμανική μειονότητα στην Ελλάδα και στους εκλεγμένους μουφτήδες, συγκρίνοντας τες με τις δράσεις του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και ζητεί την παραπομπή του στη δικαιοσύνη για τη χρήση του όρου «Οικουμενικός».

Τουρκία

Τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο βάζει στο στόχαστρό του τώρα ο απόστρατος αντιναύαρχος και αρχιτέκτονας του τουρκο-λιβυκού μνημονίου, Τζιχάτ Γιαϊτζί.

Σε άρθρο του στον ιστότοπο του τοπικού τηλεοπτικού σταθμού TV 100 με τίτλο «Ο Ρωμιός Μητροπολίτης Φαναρίου θα πρέπει να έχει την ίδια μεταχείριση με τους εκλεγμένους Τούρκους μουφτήδες της Δυτικής Θράκης», ο Τζιχάτ Γιαϊτζί αναφέρεται στις -κατά την άποψη του- «απαγορεύσεις», που επιβλήθηκαν στη μουσουλμανική μειονότητα στην Ελλάδα και στους εκλεγμένους μουφτήδες, συγκρίνοντας τες με τις δράσεις του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και ζητεί την παραπομπή του στη δικαιοσύνη για τη χρήση του όρου «Οικουμενικός».

Ο Τζιχάτ Γιαϊτζί στηλιτεύει το γεγονός ότι ο κ. Βαρθολομαίος «αυτοαποκαλείται» Οικουμενικός, παρότι -όπως λέει- είναι Τούρκος πολίτης και θρησκευτικός λειτουργός της Τουρκικής Δημοκρατίας και ότι πραγματοποιεί επίσημες επισκέψεις με κρατικά ελληνικά αεροσκάφη σε πολλές χώρες, όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία, και η Τουρκία δεν αντιδρά στο γεγονός.

Αναφέρεται στην έκφραση «Αισθάνομαι τον εαυτό μου σταυρωμένο στην Τουρκία» σε μία συνέντευξη του Βαρθολομαίου στον Αμερικανικό τηλεοπτικό σταθμό CBS το 2009 και στις δηλώσεις του στον Αμερικανό πρόεδρο Μπάιντεν και τον υπουργό Εξωτερικών Μπλίνκεν, στο πλαίσιο επίσημης επίσκεψης το 2021, όπου είχε εκφράσει τις ευχαριστίες του λέγοντας: «Είμαστε ευγνώμονες στην κυβέρνηση των ΗΠΑ για τη συνεχή υποστήριξή της στον Οικουμενικό Θρόνο, τις ιδέες και τις αξίες του που προσπαθούμε να προστατεύσουμε, καθώς αγωνιζόμαστε να επιβιώσουμε στην ιστορική αυτή θέση, στην Κωνσταντινούπολη», τις οποίες χαρακτηρίζει ως καταγγελία του Πατριάρχη. Ο απόστρατος αντιναύαρχος μάλιστα δυσανασχετεί και αναρωτιέται για ποιο λόγο δεν του ζητάει κανένας τον λογαριασμό στην Τουρκία;

Ζητεί μέχρι και τη δίωξη του Βαρθολομαίου
Αναφερόμενος στην συμμετοχή του Βαρθολομαίου στο Διαθρησκευτικό Συμπόσιο, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Μπαχρέιν και στην χρησιμοποίηση του όρου «Οικουμενικός», το οποίο είναι αγνόηση του Συντάγματος της Τουρκικής Δημοκρατίας, καλεί άμεσα τους αρμόδιους να ξεκινήσουν έρευνα για τον Τούρκο πολίτη «ιερέα», με την κατηγορία της «άσκησης δραστηριοτήτων κατά της αδιαίρετης ακεραιότητας του Κράτους.

Καταλήγει λέγοντας ότι πρέπει να του απαγορευτεί η χρήση των όρων «Κωνσταντινούπολη», «Κράτος της Νέας Ρώμης» και «Οικουμενικός», να του ακυρωθεί το διαβατήριο και βάση της αμοιβαιότητας αυτός ο «ιερέας» να έχει την ίδια μεταχείριση που έχει κι ο εκλεγμένος μουφτής της δυτικής Θράκης.

Και προσθέτει ότι «επιστημονικά η Ανατολική Ρωμαϊκή Εκκλησία δεν κατείχε ποτέ θέση “οικουμενικού” εκπροσώπου», καλώντας όλους τους Τούρκους σε αφύπνιση καθώς η Μεγάλη Ιδέα της Ελλάδας είναι να έχει Οικουμενικό Κράτος στην Κωνσταντινούπολη, όπως το Βατικανό.

«Η ανομία της Ελλάδας είναι χαρακτηριστικό της»
Ο Τούρκος αντιναύαρχος εν αποστρατεία καταγγέλλει στη συνέχεια την Ελλάδα για μία σειρά από παραβιάσεις.

Υπενθυμίζοντας τα άρθρα 37 και 45 της Συνθήκης της Λωζάνης, τα οποία καθορίζουν το καθεστώς των μειονοτήτων σε Κωνσταντινούπολη και δυτική Θράκη, ο Γιαϊτζί υπογραμμίζει επικριτικά ότι «η Ελλάδα που η ανομία και η μη εφαρμογή στις διατάξεων των συνθηκών είναι χαρακτηριστικό της, δεν εφαρμόζει τις διατάξεις της Συνθήκης της Λωζάνης αλλά και τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ για παύση των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά των Τούρκων της Δυτικής Θράκης».

Ο Γιαϊτζί συνεχίζει με την απαγόρευση της χρήσης του όρου «Τούρκος» από την Ελλάδα, η οποία, όπως επισημαίνει, συμπεριφέρεται στους «Τούρκους της Δυτικής Θράκης με πράξεις που δεν συμβαδίσουν με τον πολιτισμό και τα ανθρώπινα δικαιώματα», και προσθέτει μια σειρά άλλων παραβιάσεων από την Ελλάδα, όπως: ο περιορισμός και η απαγόρευση στους «Τούρκους» αγοράς γης και ακίνητης περιουσίας, η επιβολή περιορισμού στην απασχόληση Τούρκων καθηγητών στα σχολεία, το εμπόδιο στην προμήθεια τουρκικών βιβλίων από την Τουρκία, η απαγόρευση τουρκικών εκπομπών στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τα μεγάφωνα, η μη χορήγηση άδειας τρακτέρ στους «Τούρκους» της δυτικής Θράκης, μπλοκάροντας τα αγροτικά μέσα που είναι η πηγή βιοπορισμού τους, και το σημαντικότερο η παρεμπόδιση της εκλογής των μουφτήδων, αλλά και των λατρευτικών δραστηριοτήτων της μειονοτικής κοινότητας.

Αναφέρεται στον νόμο του 2017 όπου επιβλήθηκε η διδασκαλία των μαθημάτων των θρησκευτικών να γίνεται στην ελληνική και όλο αυτό το παραλληλίζει με τον ιστότοπο του «αποκαλούμενου» Οικουμενικού Πατριαρχείου (στο κείμενο Ρωμαίο Ορθόδοξη Μητρόπολη Φαναρίου), το οποίο -παρότι είναι τουρκικό ίδρυμα- ο ιστότοπος του είναι στα ελληνικά χωρίς να έχει επιλογή τουρκικών.

Στη συνέχεια υπάρχει σειρά αναφορών σε κατεστραμμένα, κατεδαφισμένα και μη συντηρημένα τζαμιά και οθωμανικά μνημεία από την πλευρά των Ελλήνων, σε αντίθεση με την Τουρκία, η οποία, όπως αναφέρεται, προστατεύει και ανοικοδομεί χριστιανικά μνημεία και εκκλησίες με κρατική μέριμνα, όπως η Μονή της Σουμελά.

Στο άρθρο γίνεται επίσης σειρά καταγγελιών για την καταδίκη και τη φυλάκιση των «εκλεγμένων μουφτήδων» για σφετερισμό καθήκοντος, που κατά τη γνώμη του αρθρογράφου, απλά ασκούσαν το θρησκευτικό τους καθήκον. Δεν παραλείπεται και η αναφορά της απόφασης του ελληνικού κράτους για την παύση της λειτουργίας των ιεροδιδασκαλείων, γεγονός το οποίο, σύμφωνα με τον Γιαϊτζί, αντιβαίνει στη συνθήκη της Λωζάνης.