Τρένο: Plan B και η μεγάλη ευκαιρία

Ο Βασίλης Γκλαβάς είναι μέλος δημοτικής παράταξης «σπιράλ».

Από τη μία το χρήμα ρέει άφθονο για αυτοκινητόδρομους, από την άλλη ο σιδηρόδρομος έχει καταντήσει ο φτωχός συγγενής των μεταφορών στην Ελλάδα σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Το ζήτημα είναι εάν αυτό που ζητάει ο οποιοσδήποτε αντικατοπτρίζει τις πραγματικές ανάγκες μιας πόλης ή τις απαιτήσεις των κατασκευαστών που διαχρονικά οι πολιτικές ηγεσίες υπηρετούν.

Ενα φαραωνικό έργο που οι κατασκευαστικές εταιρείες τρίβουν τα χέρια τους, αμφιβόλου χρόνου διάρκειας και κόστους, χωρίς να υπάρχουν μελέτες, εκτός και αν το σκαρίφημα του κ. Σπίρτζη και το animation video του κ. Καραμανλή μπορεί να θεωρηθούν μελέτες. Οι ίδιες θέσεις με διαφορετικό τρόπο παρουσίασης. Αρτο και θέαμα, αυτό ήθελαν και πέτυχαν προς τον Πατρινό λαό, γνωρίζοντας εδώ και χρόνια ότι ένα τέτοιο έργο είναι μη χρηματοδοτήσιμο ενώ υποστήριζαν την παράλληλη λειτουργία του σημερινού προαστιακού. Απίθανοι!

Μέσα σε όλα αυτά βρήκαν και έναν άλλον έμμεσο υποστηρικτή, τη δημοτική αρχή της Πάτρας. Εμμονή του Δήμου Πατρέων για την υπογειοποίηση του τρένου, εκτός και αν η δημοτική αρχή μάς πείσει ότι το έργο μπορεί να κατασκευαστεί «από τους εθελοντές και τον λαό» όπως διαλαλούν περίτρανα ότι αυτοί έσβησαν την πρόσφατη πυρκαγιά στην Πάτρα και όχι τα εναέρια μέσα. Απίθανοι Νο2! Εμπρός πεδίο δόξης λαμπρό.

Η οριστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) ήρθε και ήταν η αναμενόμενη.

Κάποιοι δεν θέλουν να φτάσει το τρένο γρήγορα και οικονομικά έως τον Αγιο Διονύσιο -εκεί θα πρέπει να γίνει ο κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός των Πατρών και όχι οπουδήποτε αλλού- και χειρότερα δε να μείνει στο Ρίο. Ακόμα και να συνδεθεί η μετρική γραμμή στη νέα στάση του Ρίου δεν θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες τις επιβατικής κίνησης, αφού η ωριαία σημερινή συχνότητα δεν καλύπτει πλήρως τις αστικές μετακινήσεις και δεν υπάρχουν πόροι για να ανταπεξέλθει σε αυτά τα δεδομένα. Η πιθανότητα να γίνει εκ νέου προσπάθεια προς την ΕΕ στο άμεσο μέλλον για τη χρηματοδότηση του έργου είναι πιθανή, για να καθυστερήσουν την έλευση του νέου τρένου.

Υπάρχει Plan B; Βεβαίως και υπάρχει και έχει ήδη επιλυθεί από το code Patras, μία πρόταση που μπορεί να εφαρμοστεί με την ίδια φιλοσοφία, από το Ρίο, ίσως με κάποια πρόσθετα έργα και τροποποιήσεις με τις προτεινόμενες αναπλάσεις. Η πρόταση αφορά την αναβάθμιση της μονής υφιστάμενης μετρικής γραμμής σε κανονικού εύρους, με σημεία διασταυρώσεων με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας.

Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του σημερινού Προαστιακού είναι αναγκαία περισσότερο από ποτέ.

Η νέα πρόταση που θα πρέπει να γίνει στην ΕΕ θα πρέπει να περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό όλου του δικτύου από το Ρίο έως την Κάτω Αχαΐα, καθώς και την κατασκευή διακλαδώσεων προς Πανεπιστήμιο/ Νοσοκομείο και Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (πρώην ΤΕΙ). Η λειτουργία του σημερινού Προαστιακού να μετατραπεί σε light rail με πύκνωση στάσεων και δρομολογίων για να καλύψει πλήρως τις ανάγκες μετακινήσεων των συνδημοτών μας από το Αίγιο / Ψαθόπυργο έως την Κ. Αχαΐα και μελλοντικά έως το αεροδρόμιο του Αράξου και τη ΒΙΠΕ.

Είναι η μεγαλύτερη ευκαιρία της πόλης μας να αλλάξει ριζικά το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών βασιζόμενο στο νέο μέσο. Ή τώρα ή ποτέ.